Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
181/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"]

Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka.

8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia.

12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois.Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin.

Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on.

Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.

[/quote]

En kestänyt tekstipötköä, joten jaoin vähän.

T. ketjua mielenkiinnolla seuraava. 4 viikkoa kolonoskopiaan :|

Vierailija
182/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.

[/quote]

Minä en itse asiassa voi edes ymmärtää tätä ilmiötä miksi ihmiset tällaisesta provosoituu. Heti kun joku mainitseekaan asian että voisi omilla syömisillä ja kovalla työllä/itsekurilla/elämäntapa muutoksella parantaa itse itsesi, tähän tulee suurimmaksi osaksi alapeukkuja ja ihmiset tykkää huonoa. - En ymmärrä tätä ilmiötä! Eikö ihmiset halua uskoa tätä siksi että se vaatisi selkärankaa? 

Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:04"]Miksette käytä vaan kunnon tulppaa, niin ei tarvi paskoo joka paikkaan? 

Esim muovipampu tai kaulimen rivan tunkeminen perseeseen jeeseusteipillä liimaten kireiden alushousujen alle, niin ei varmana paska valu lahkeesta.
[/quote]

On kuule toivottu ja harkittu. On suunniteltu läpituoksukyllästettyjä kalsareita, ettei ne mädän hajuiset ilmavaivat leviäisi ympäristöön.
Tamponiakin on mietitty, mutta kun sulkijalihakseen asettaa jotain, on jatkuva kakkahätä. Anustappi ei pidä kun on sileää matskua, valuu ohi.

Niinä pimeinä ja likaisina hetkinä itkun partaalla vieraan kaupungin hotellin vessassa ainoat housut haisevina on mietitty monenmoista. Niin mustaa kakkahuumoria ei löydy mistään kuin mitä siellä on mietitty. :D

Pelottavaa, millaisia aggressioita tämä ketju on saanut aikaan.

Vierailija
184/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:06"]

Hiukan nyt järkyttää tämä lääkemyönteisyys ja sokea usko lääkäreihin ja tutkimuksiin. On joku vaiva eikä viitsitä ottaa itse kokeilemalla selvää mistä se johtuu. Eikun lääkettä naamaan ja kaikki on hyvin. Ihan sama asia kun hakkaisi päätä seinään ja ottaisi buranaa ettei päähän satu.

[/quote]

Mistä sä tiedät mitä me muut on jo kokeiltu ja selvitetty? Kun on tätä vaivaa kestänyt jo 20v. niin ihan oikeastiko kuvittelet että tässä on vaan koko se aika odotettu ihmettä ja vedetty lääkkeitä naamaan?

Vierailija
185/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:06"]

Hiukan nyt järkyttää tämä lääkemyönteisyys ja sokea usko lääkäreihin ja tutkimuksiin. On joku vaiva eikä viitsitä ottaa itse kokeilemalla selvää mistä se johtuu. Eikun lääkettä naamaan ja kaikki on hyvin. Ihan sama asia kun hakkaisi päätä seinään ja ottaisi buranaa ettei päähän satu.

[/quote]

Et taida ymmärtää mistä puhut.

[/quote]

Saman kokeneena kyllä ymmärrän. Ihan itse etsin minulle sopivan ruokavalion, jolloin en tarvitse lääkkeitä. Suomalaisen terveydenhuollon tarjoama apu oli pelkkä lääkitys. Viis niistä sairauden aiheuttajista, hoidetaan oireita pillereillä.

[/quote]

Entäs jos sellaista ruokavaliota ei vaan löydy? Mitäs sitten?

Vierailija
186/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"]

Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.

[/quote]

Minä en itse asiassa voi edes ymmärtää tätä ilmiötä miksi ihmiset tällaisesta provosoituu. Heti kun joku mainitseekaan asian että voisi omilla syömisillä ja kovalla työllä/itsekurilla/elämäntapa muutoksella parantaa itse itsesi, tähän tulee suurimmaksi osaksi alapeukkuja ja ihmiset tykkää huonoa. - En ymmärrä tätä ilmiötä! Eikö ihmiset halua uskoa tätä siksi että se vaatisi selkärankaa? 

Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin. 

[/quote]

Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta. 

Vierailija
187/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minä olin melkoinen vellimaha aikuisikään asti. Aina sai etsiä vessa ja olla varuillaan. Lapsena kävin tähystyksissä, mutta mitään ei löytynyt. Mikään ruokavaliomuutos ei auttanut. KUNNES aikuisena keksin kokeilla jättää NATRIUMGLUTAMAATIN kokonaan pois ruokavaliosta. (joo, lapsuudessani tätä Aromisuolaa, joka on varmaan puoleksi natriumglutamaattia, tungettiin ihan joka ruokaan.. Ihmekään että oli maha kipeä ja sekaisin)

Alku aina hankalaa, ja kauppareissut venyivät aika pitkiksi, kun sai tiirailla pienellä präntätyt ainesluettelot tarkkaan läpi. Mutta nopeasti sitä oppii, missä elintarvikkeissa kyseistä ainetta on ja missä ei. Nykyään massuni on niiiin rauhallinen, ettei minua uskoisi samaksi ihmiseksi. Natriumglutamaatti on melkoinen myrkky, joka aiheuttaa esim. allergisoitumista. Miksei siis myös vaikuttaisi suolen toimintaan. Ainakin minulla selvästi vaikutti. Nykyään  pystyn jopa syömään ravintoloissa, huolehtimatta siitä, onko ruuassa natriumglutamaattia vai ei, kun se ei pieninä määrinä enää edes aiheuta oireita. Kotioloissa en sitä enää missään nimessä syö, ja valmistan perheelleni ruuatkin ilman sitä.

Kannattaa ihan ehdottomasti kokeilla.

Kun lisäksi vähensin ruisleivän syöntiä, on ilmavaivatkin kadonneet melkein kokonaan.

Natriumglutamaattia on muunmuassa seuraavankaltaisissa elintarvikkeissa:

-liemikuutiot

-mausteseokset (ei kaikissa)

-sipsit

-makkarat

-valmisruuat

-kaikki ravintolaruuat, varsinkin grillit ja hampurilaispaikat

Yleensäkin kaikki suolaiset mausteet ja elintarvikkeet sisältävät sitä. Mutta nykyään vaihtoehtojakin on.

SUOSITTELEN NATRIUMGLUTAMAATIN SYÖMÄTTÄJÄTTÄMISTÄ LÄMPIMÄSTI KAIKILLE, JOILLA ON ONGELMIA SUOLENTOIMINNAN KANSSA.

Lisäksi en toki käytä mitään keinotekoisia makeutusaineita, ja vahdin lisäaineiden määrää muutenkin ruuissani.

Tsemppiä!

<3

Vierailija
188/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta. 

[/quote]

Niin just. Mut ei nää ruokavalio fanaatikot mitään tajua, menny nuppi sekasin siemenleipien syömisestä ja aloeveran juomisesta.

Vierailija
189/487 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 02:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:08"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:29"] Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni: 1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus 2. Suoli ei toimi normaalisti 3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti 4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi 5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin. 6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät. 7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka. 8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms. 9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla. 10. Pitää juoda paljon vettä. 11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia. 12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos. Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna. Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan. Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne. Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti. Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin. Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on. Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen. Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii. Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla. Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen. Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui. [/quote]

Itse paranin vaikeasta refluksitaudista samoilla konsteilla. Kun elämänlaatu laskee tarpeeksi huonoksi sitä kokeilee vaikka mitä. Nutridinkkejä en kokeillut, aloitin paastolla, josta siirryin keittopaastoihin -> vettä, keitettyä kalaa, kanaa, porkkanaa, voita ja suolaa. Tuolla mentiin pitkän aikaa + maitohappobakteereita, ravintolisiä... Pikkuhiljaa kun aloin tuntemaan itseni oireettomaksi uskalsin lisätä ruoka-aine kerralla asioita ruokavalioon. Kaikki ei käy vieläkään, esim. viljat mutta paljon olen saanut ruoka-aineita myös takaisin.  [/quote] Ehkä ne provosoituu siksi, että ihan oikeasti ovat yrittäneet jo vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja sitten tulee teikäläinen joka sanoo, että sä et vaan kuule ole yrittänyt tarpeeksi. Että ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta laiskottelu. Sulla on vaan itsekurin puute kun maha oireilee. Se kuule alkaa ihan oikeasti vituttaa kun TIEDÄT jo kokeilleesi kaikkea ja se ei vaan auta.  [/quote] Niin just. Mut ei nää ruokavalio fanaatikot mitään tajua, menny nuppi sekasin siemenleipien syömisestä ja aloeveran juomisesta. [/quote] Suurin este sun paranemiselle löytyy kuule sun korvien välistä. Hoidata nyt ihmeessä tuo päänuppisi ensin kuntoon! Ehkä sitten sulla voisi olla mahdollisuudet parantua myös fyysisesti. Tuollainen palstariehunta saa vaan turhat kakit tulemaan punttiin. Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen? [/quote] "Oletko tuollainen skitsopösilö myös livenä vai muuten vain heikkolahjainen" niin miten meni? :D et sinäkään kovin lahjakkaalta kuulosta. :D ja ei mulla mitään housuun tule kun syön imodiumia. Kokeile sinäkin ihmeessä.

[/quote]

Onnea vaan sinullekin, loppuelämän pilleristille :D En todellakaan ole kade, lähinnä säälin.

[/quote]

Ihan ystävällisesti, mene vaikka leipomaan auringonkukka-aloevera sämpylöitä ja lopeta tuo remuaminen täällä. Käytä tuo energiasi johonkin muuhun kuin tuntemattoman ihmisen säälimiseen, kun se kuitenkin jos mikä on säälittävää. Ja selkeästi sinulla on pakkomielle saada se viimeinen sana niin ole hyvä, suon sen sinulle jotta pääset tuosta kamalasta kutinasta takapuolessasi.

Vierailija
190/487 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli IBS. Liittyi ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseen. Kävin 2 vuotta psykoterapiassa (10euroa/kerta koska kelan tuki) ja aloin syömään SSRI-lääkettä. Ei ole enää vatsa ripulilla. Joskus pierettää, mutta kun ei ahdistu enää siitä niin voi vaikka pidätellä niitä tai käydä vessassa vaikka sit kesken luennon. Se ahdistus aiheutti mulle ne vatsavaivat ja kun niitä tuli niin ahdistus lisääntyi -> loputon kierre. Kyl sä selviät siitä, mäkin halusin kuolla ja luovuttaa mut hyvinhän asiat lopulta meni.

Vierailija
191/487 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOLESTYRAMIINI auttaa. Pyytäkää resepti lääkäriltä ja 3 viikon päästä ei ole enää ripulia. Jauhe imee ylimääräisen nesteen suolistosta ja ylimääräiset sappihapot myös. 12 vuotta istuin vessassa ripuloimassa kunnes aloitin ton lääkkeen. Ei tarvi säätää ruokavalion kanssa, ihana rauha vatsassa! Kokeilkaa edes, siitä saatte avun.

Vierailija
192/487 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin aiemmin ärtyneestä suolesta, ja yritin etsiä parannuskeinoa ruokavaliolla. Vaiva ei millään helpottanut, välillä oli parempia ja huonompia kausia. Noin pahaa tilannetta minulla ei ollut kuin aloittajalla, enimmäkseen vaan vatsakipua, ilmavaivoja ja kramppeja. Uskomatonta mutta totta, lopetettuani e-pillerit myös ärtyvän suolen ongelma katosi. Vatsani on edelleen herkkä, mutta ilmeisesti pillereiden hormonit tavalla tai toisella edesauttoivat ongelman syntyä.

Vierailija
193/487 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut myös samanlaisia vaivoja nuoruudessa 35 v( 16-51 vuotiaana) vatsan kanssa ja paniikkihäiriövaivoja yhtä kauan.   Nyt olen 68 v. Elämä maistuu makealta huolimatta vaivoista ja sairauksista, joita on vaan pitänyt sietää ja sinnitellä. Aika tekee tehtävänsä ja jos jännityksistä vaivat johtuu, iän myötä kaikki helpottuu. Tiedän miltä tällainen ohje tuntuu ja siksi kehoitan, jotta lääkärinne tarkistaa Helikobakteerin, palpoi kunnolla vatsanne , ettei ole mitään ylimääräisiä möykkyjä, tekee  paksunsuolen ja ruokatorven tähystyksen, ottaa kuvat vatsasta tarkistaakseen mahdolliset möykyt (kasvaimet). Ärtyneen suolen oireyhtymää minullakin epäiltiin, Heliko hoidettiin. lopulta oli kuitenkin imusolmukesyöpä, joka hoidettiin ja nyt olen terve. Paniikkihäiriössä sydämen jatkuvat  tykytysvaivat ja siitä johtuva mahdollinen sydänvaurio altisti minut eteisvärinävaivaan, jotka vaivat vaivanneet minua pitkin elämän aikaa erilaisten perhe ynnä muiden ongelmien seurauksena. Ja koska eteisvärinä on aivoinfarktin suurin riskitekijä muiden riskien ohella, olen hiljattain saanut 2 aivoinfarktia, joista ei ole jäänyt mitään halvaus- tai muita vaivoja onnekseni.

Jos olette kiinnostuneita, lukekaa eteisvärinästä / aivoinfarktista  ja paniikkihäiriöoireista sydämentykytyksineen;  ne eivät ole vain vanhojen vaivoja vaan saattavat tulla myös nuoremmille.

Hoitakaa sydäntänne / aivojanne/ kehoanne yhtä hyvin kuin autoanne, tietoa löytyy netistä vaikka kuinka paljon, ja perehtyykä vakavuudella näiden sairauksien riskitekijöihin, koska nämä sairaudet ovat tulevaisuudessa huomattavasti kasvaaman päin.

Vierailija
194/487 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku puhui tuosta tupakan lopettamisesta ja ärtyneestä suolesta, että se vain pahensi sitä. Mulla on tämä sama tilanne, että lopetin tupakanpolton kuin seinään 7 vuotta vedettyäni tupakkaa ja ensimmäisenä iltana jo alkoi tämä kauhea piereskely. Mieskin sano että lähe siitä haisemasta sohvalle, se oli aivan järkyttävää ja jatkunut tänne asti. Siitä on nyt puolitoista vuotta kun lopetin... 

Kokoajan oon itse ollut sitä mieltä että se pahensi sitä, mutta muut esimerkiksi lääkärit sanoneet että eiii, ei se vaikuta siihen, hullu oot kun noin luulet. Ennen siis olen pystynyt syömään kaikkea, paitsi tavalliset maitotuoteet on ollut aina kielletty. Hyla- tuotteita oon aina pystynyt syömään, paitsi en enää. Ehkä tämä on ollut mulla aina, mutta se lopettaminen pahensi sitä, en tiedä. Olen myös ajatellut jos alottaisin uudestaan tupakan polton, auttaisiko se vai pahentaako se tätä.

Nykyään olen ollut vuoden syömättä viljoja ja syön vain laktoosittomia tuotteita. Sokeria yritän välttää, Foodmap- ruokavaliolla olen ollut puoli vuotta ja mikään ei tunnu auttavan. Vibsiblin- sitä jauhetta koitin, se nyt helpotti tähän paskomiseen mutta se lisäsi taas ilmaa mun mahaan, imodiumia olen syönyt, se nyt auttaa mutten uskalla kokoaikaa sitä syödä, koska jos rupeaa ummettamaan niin sitten haisen vielä hirveemmälle. Cuplatonit, Sinairet yms. pierukapselit olen koittanut, ei auta mulla ollenkaan. Ainut mikä on vähän helpottanut on Foodmap- ruokavalio ja silti on todella pahoja päiviä. 

Lääkärit ovat sanoneet että mielialalääkkeitä voisin saada, mutta en niitä halua. Kuullut kauhutarinoita miten ne ovat muuttaneet ihmisen luonnetta yms... Joten niitä en halua edes testata.

Jos lähden baariin yms. olen ainakin kerran joutunut istumaan vessassa siellä, parhaillaan 5 kertaa illan aikana ja jos haluan johonkin lähteä, on pakko vahtia mitä syön. Yleensä sekään ei auta hirveästi.

Viimeksi jouduin pyytämään poistumaan kurssilta kesken tunnin vessaan koska ripuli yllätti ja jonka jälkeen otin imodiumin ja söin banaanin ja sekään ei auttanut. Lopun päivän ravasin sitten vessassa ja sitä seuraavankin.

Itkuja oon päästänyt monet koska ei välillä vaan enää jaksa tapella mahan kanssa. Vaikka olisin kotona sohvalla niin maha oireilee, piereskelen koko illan, että mulla ei ole kyse ainakaan vaan stressimahasta, niinkun jotkut lääkärit väittivät.

Jos jotain positiivista pitää tästä löytää niin empähän häpeile enää niin paljoa. Menen paskalle, jos paskattaa ja työpaikallakin kaikki tietää mun mahaongelmista ja tietävät että jos on pakko päästä vessaan, niin sitten on pakko päästä vessaan. Se vaan risoo, koska usein joudutaan olemaan yksin töissä monta tuntia ja on ollut niitäkin päiviä kun pitää juosta pää kolmantena vessaan vaikka kauppa olis täynnä asiakkaita.

Sekin lohduttaa kun avaan suuni ja kerron ongelmistani, löydän monesti samanlaisista vaivoista kärsiviä ja olen kuullut neuvojakin, jotka ei vaan ole oikeastaan auttanut mua hirveemmin.

Aloin lukemaan tätä ketjua, koska tarviin ohjeita tähän. Miten muut ihmiset syö ja mitä he eivät syö. Sitkun luin tuon kommentin että "Jos on polttanut tupakkaa kun on IBD tai IBS lääkärit ei kehota lopettamaan" ei nyt ihan noilla sanoilla, mutta kumminkin. Tuli ensimmäisenä mieleen että JES EN OOKKAAN HULLU, koska kukaan ei ole uskonut mua että tuo tupakan lopettaminen jotenkin on osasyynä tähän mahaan. En tiedä miten, mutta se pahensi sitä. Ja sitten vielä että jollain muulla se on myös pahentanut, tiedän pari tapausta ennestään mutta nyt tuli taas ainakin yksi lisää, jolla se lopettaminen on pahentanut!

Vierailija
195/487 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varmasti välttänyt todella tiukkaan vähintään kolme vuotta maidotonta, viljatonta ja fodmapin mukaista ruokavaliota??

Vierailija
196/487 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivaan on olemassa labratestit hiivasyndrooma.com. Pitää mennä lääkärin kautta. Ko labrasta ei annettu mitään tietoja.

Vierailija
197/487 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä on 50 erilaista hiivaa ja 14 erilaista rasvahiivaa. Merisuolahippusia voi laittaa juomaveteen. Siis puhdistamatonta merisuolaa, jota saa terveyskaupoita. Puhdistumisreaktion jälkeen voi laittaa teelusikallisen.

Vierailija
198/487 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat.Pasko vaikka housuus.

Vierailija
199/487 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No FODMAPia kannattaa kokeilla, toisille se auttaa ja monille osittain.

MUTTA muistakaapa että FODMAPeihin kuuluu myös mm. xylitoli, maltitoli, sorbitoli, ynnä muut samankuuloiset makeutusaineet sekä inuliini.

Usein kun ostaa maitohappobakteereja tai probiootteja, tuotteissa on joko makeutusaineita ja/tai inuliinia --- niitä kun sitten syö, voi maha mennä pahempaan kuntoon. Aina kun näet jossain luontaistuotteessa jonkun noita tai tekstin "fructo-oligo-sakkaridit", "oligogalaktoosia" tms.  tiedät että maha menee kuralle!

Eli saa suositella jotain probioottia, joka ei sisällä yhtään FODMAPia, jos sellaisia on.

Vierailija
200/487 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin kertoa oman tilanteeni ja sen mikä mulla on helpottanut asiaa. Olen kärsinyt ärtyneestä suolesta 15-vuotiaasta saakkaa, ja nyt mittarissa keinuu 28 vuotta. Käyn keskimäärän kakkosella päivän aikana 15 kertaa, useimmiten välillä 8-25 kertaa. Ja yleensä se on vesiripulia. Olen kokeillut kaikkea, ihan kaikkea. Mikään ei auta.

Se millä minä olen kyennyt elämään lähes normaalia elämää on imodium. Pillereitä menee päivässä 2-16 kpl. Lääkärissä olen asiasta kertonut ja keskustellut kymmeniä ja kymmeniä kertoja, eikä kukaan ole sanonut että immut ainakaan kuolemaksi olisivat. Suoli voi tavallaan kuulemma jäädä niihin "koukkuun", mutta minulle se on yksi ja sama. Jos pystyn käymään kaupassa, elokuvissa, piknikillä, ihmisten luona syömässä, juhlissa ym. niin syön ihan tyytyväisenä noita pillereitä.

Suomessahan ne ovat aivan hävyttömän kalliita, imodiumit maksavat n. 8 euroa 16 kappaleen paketti. Tähänkin olen keksinyt jo edullisemman vaihtoehdot: sama lääke (eri nimi) maksaa virossa hieman yli euron, 10 kpl paketti. Sieltä sitten roudailen aina muutaman kymmentä pakettia suomeen, ja pääsee samalla tallinan risteilylle ja päiväksi shoppailemaan. Odotan innolla sitä kertaa kun jään tullissa "kiinni" näiden lääkkeiden tuomisesta rajan yli. Saattaa siinä tullimiehen ilme olla erikoinen kun kassista löytyy 20 pakettia imodiumeja, joiden kerron kestävän n. kuukauden päivät, ja sitten uudelle hakureissulle. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi