Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
161/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös vuosien ajan ollu vatsaoireilua, välillä pahempana ja välillä taas vähän helpompana. Alkoholi ainakin pahentaa oireilua itsellä. Keliakiaa ei ole, muuta ei ole tutkittu mutta veikkaisin itse tuota IBS:ää. Tällä hetkellä syön laktoositonta kasvispainotteista ruokaa ja pyrin pitämään annoskoot pienenä jotta tota ruokailun jälkeistä vessaan juoksemista ei tulisi. Purukumi ja muut sorbitoli/xylitolituotteet aiheuttaa oireita ja turvottaa mahan palloksi joten olen jättänyt ne kokonaan pois. Luovuin myös kahvista ja olen vähentänyt myös teen juomista, se tuntuu helpottavan jonkun verran. Oireet on tosi kausittaisia, nyt onneks taas semmonen helpompi kausi menossa. Pahempina kausina esim. Unicafen kouluruoka (ja oikeestaan mikä vaan mutta etenkin se) aiheuttaa aina n. 30min kuluessa sen että joudun siirtymään pikapuoliin saniteettitiloihin. Vatsaan ei satu mutta ei siinä kyllä voi pidätelläkään kun suoli kouristelee. Vessassakäynnin jälkeen olo helpottaa nopeasti.

Tsemppiä kaikille meille vatsaongelmaisille. Hirveä tunne kun saa stressata jokaista kaupunkireissua etukäteen, pahinta on käydä kaveriporukalla ulkona syömässä ja mennä sen jälkeen shoppailemaan. Puolen tunnin sisällä saa tuskanhiki otsalla helmeillen rynniä lähimpään vessaan. Monet kaverit kyllä tietääkin näistä vatsaongelmista mutta en ole niistä kaikille huudellut kun hävettää.

Vierailija
162/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:51"]Entä itse? Terveisin vuodesta 1980 tulehduksellista suolistosairautta, ja ärtynyttä suolta sekä sappiripulia sairastava, jolla kolme ihanaa lasta, mies ja hyvä työ. Eli asioiden kanssa voi elää. Niitä hyviä neuvoja yritin antaa mutta sain sinulta sitä alapeukkua. [/quote] Oliko tämä mulle? Alkaako keski-iän kriisi läheneen kun purat pahaa oloasi täällä ja toivot muille pahaa? Jos olisit ollut teini-ikäinen, ymmärtäisin ehkä käytöksesi. [/quote] Ei mulla ole kiitos yhtään paha olla, eilä varsinkaan kuten ap:llä jota kaikki yrittää kaiketi auttaa. 234 ja 238 kommentot allekirjoitan ja toinen niistä on omani. Ei varmaan ihan riitä, että täällä hoetaan: "Voimia." Älytöntä. Kuka ikinä vaivan kanssa elää, tietää ettri surkuttelu muuta asiaa vaan ne pitää selvittää, jottri mitään pahalaatuista esim. pääse kehittymään. Jos olet herkkänahkaista sorttia, pahoitteluni. Älä lue ketjua. Kyse ei taida olla sinusta kuitenkaan.

[/quote]

Älä kuule vähättele myötätunnon ja välittämisen merkitystä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se olin minä joka vahingossa alapeukutin sitä yhtä kommenttia. Oikeasti tein tahallani. Vai teinkö? Vai olinko se edes minä? Oliko se joku muu sittenkin? Onko tällä palstalla muita kuin sinä ja minä? Onko mielipiteitä erilaisia? Pohdi sinä yhdestä alapeukusta hermostunut hetki näitä kysymyksiä.

Ps. Jätin tarkoituksella lainaamatta viestiä, jotta se huomaisi kuinka sekavaa keskustelu täällä on ellei kerro kenelle se on osoitettu..

Vierailija
164/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:00"] [quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:51"] Entä itse? Terveisin vuodesta 1980 tulehduksellista suolistosairautta, ja ärtynyttä suolta sekä sappiripulia sairastava, jolla kolme ihanaa lasta, mies ja hyvä työ. Eli asioiden kanssa voi elää. Niitä hyviä neuvoja yritin antaa mutta sain sinulta sitä alapeukkua. [/quote] Entä itse? Kenelle puhut? Keneltä sait alapeukkuja? Keskustelussa on enemmän kuin yksi ihminen. Millaisia neuvoja annoit? Kuvittelisi, että kun sinullakin on kokemusta vatsavaivoista ja -kivuista jne, niin suhtautuisit empaattisemmin samoista ongelmista kärsiviä kohtaan.   [/quote] Lue 215 ja olikse 222 kommentit. Trust me, empatiaa löytyy. Mutta ei hyvää tarkoittavien neuvojen alapeukuttajille ja toisen kärsimyksen naureskelijoille. Niitäkin ketjussa riittää. En edes viitsi omista jutuistani tässä avautua, koska siinä on 34 vuotta epikriisiä. Viestini on 234 kaltainen. Kunnon sisätautilääkärit kehiin. Markku Hillilä, Claes af Björkström ja kumppanit. Osaavat hommansa. [/quote] ja 224...jos neuvojasi ei uskota, alat riehua ja toivoa muille pahaa [/quote] Tietenkään neuvoja ei tarvitse uskoa, terveellistä miettiä itse mikä on parasta. Mut kantaaottvuus alapeukulla on naurettavaa. Se antaa signaalin: älä jauha paskaa. Se on outoa tilanteeseen, jossa olen kuitenkin omien sairauksieni asiantuntija.

[/quote]

Jokainenhan täällä on asiantuntija ja peukuttaa oman sairaushistoriansa perusteella.

Vierailija
165/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:24"]

Minua suututtaa se, että ärtyneestä suolesta kärsivää syyllistetään ja kehotetaan kokeilemaan ties mitä humppadieettejä. Maailmassa on miljoona erilaista dieettiä, joiden väitetään auttavan tähän vaivaan. Päähän siinä jo menee sekaisin, kun vuoronperään kokeilee niitä kaikkia ja toteaa kaikki toimimattomiksi.

[/quote]

Jep ja sitten nää siemenleipätyypit vittuilee, että sä olet vaan laiska ja tyhmä kun et niitä siemenleipiä tee. Ne kun hänellä on tie onneen ja autuuteen. No, kaikilla ei ole. Kaikilla ei auta edes tiukka dieetti. Mulla on aivan sama mitä suuhunsa pistää, jos suolisto on sitä mieltä että ei tykkää niin se ei tykkää. Ja on tässä aika monta juttua kokeiltu 20 vuoden aikana. Mutta ei, aina on joku paremmin tietävä. 

Vierailija
166/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuraan. Oletpa nokkela...ööö not?

Vierailija
167/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:00"] [quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:51"] Entä itse? Terveisin vuodesta 1980 tulehduksellista suolistosairautta, ja ärtynyttä suolta sekä sappiripulia sairastava, jolla kolme ihanaa lasta, mies ja hyvä työ. Eli asioiden kanssa voi elää. Niitä hyviä neuvoja yritin antaa mutta sain sinulta sitä alapeukkua. [/quote] Entä itse? Kenelle puhut? Keneltä sait alapeukkuja? Keskustelussa on enemmän kuin yksi ihminen. Millaisia neuvoja annoit? Kuvittelisi, että kun sinullakin on kokemusta vatsavaivoista ja -kivuista jne, niin suhtautuisit empaattisemmin samoista ongelmista kärsiviä kohtaan.   [/quote] Lue 215 ja olikse 222 kommentit. Trust me, empatiaa löytyy. Mutta ei hyvää tarkoittavien neuvojen alapeukuttajille ja toisen kärsimyksen naureskelijoille. Niitäkin ketjussa riittää. En edes viitsi omista jutuistani tässä avautua, koska siinä on 34 vuotta epikriisiä. Viestini on 234 kaltainen. Kunnon sisätautilääkärit kehiin. Markku Hillilä, Claes af Björkström ja kumppanit. Osaavat hommansa. [/quote] ja 224...jos neuvojasi ei uskota, alat riehua ja toivoa muille pahaa [/quote] Tietenkään neuvoja ei tarvitse uskoa, terveellistä miettiä itse mikä on parasta. Mut kantaaottvuus alapeukulla on naurettavaa. Se antaa signaalin: älä jauha paskaa. Se on outoa tilanteeseen, jossa olen kuitenkin omien sairauksieni asiantuntija.

[/quote]

Jokainenhan täällä on asiantuntija ja peukuttaa oman sairaushistoriansa perusteella.
[/quote]

Sitä vähän tässä yritin kertoa. Sori, jos epäselvästi. Hyvää yötä. <3

Vierailija
168/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:51"] Entä itse? Terveisin vuodesta 1980 tulehduksellista suolistosairautta, ja ärtynyttä suolta sekä sappiripulia sairastava, jolla kolme ihanaa lasta, mies ja hyvä työ. Eli asioiden kanssa voi elää. Niitä hyviä neuvoja yritin antaa mutta sain sinulta sitä alapeukkua. [/quote] Entä itse? Kenelle puhut? Keneltä sait alapeukkuja? Keskustelussa on enemmän kuin yksi ihminen. Millaisia neuvoja annoit? Kuvittelisi, että kun sinullakin on kokemusta vatsavaivoista ja -kivuista jne, niin suhtautuisit empaattisemmin samoista ongelmista kärsiviä kohtaan.   [/quote] Lue 215 ja olikse 222 kommentit. Trust me, empatiaa löytyy. Mutta ei hyvää tarkoittavien neuvojen alapeukuttajille ja toisen kärsimyksen naureskelijoille. Niitäkin ketjussa riittää. En edes viitsi omista jutuistani tässä avautua, koska siinä on 34 vuotta epikriisiä. Viestini on 234 kaltainen. Kunnon sisätautilääkärit kehiin. Markku Hillilä, Claes af Björkström ja kumppanit. Osaavat hommansa.

[/quote]

ja 224...jos neuvojasi ei uskota, alat riehua ja toivoa muille pahaa
[/quote]

Tietenkään neuvoja ei tarvitse uskoa, terveellistä miettiä itse mikä on parasta. Mut kantaaottvuus alapeukulla on naurettavaa. Se antaa signaalin: älä jauha paskaa. Se on outoa tilanteeseen, jossa olen kuitenkin omien sairauksieni asiantuntija.
[/quote]

Kuten sanoit "olen kuitenkin omien sairauksieni asiantuntija", hmm.. Oliko kyse sittenkin vain Sinusta ja Sinun sairauksista? Se mikä toimii Sinulle, toimii kaikille muille. Jos joku sitä uskaltaa kyseenalaistaa niin Sinä et sitä voi hyväksyä syystä että...

Vierailija
169/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee kuin minun suustani muutama vuosi sitten.. Niin tunnen tuskas..:( Harmikseen kukaan ei voi ymmärtää fiiliksiä ja kuinka rankkaa on elää kyseisen vaivan kanssa ennenkun osuu omalle kohalle.

Osaisin mahdollisesti auttaa sinua tai jos haluat vain juttuseuraa ota minuun yhteyttä: hyvinvointia.anni@gmail.com.

Vierailija
170/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:42"]

Imodiumissa on se haittapuoli, että siitä tulee aivan järkyttävä pissahätä. Muutaman tunnin saa ravata pissalla lääkkeen oton jälkeen. Myös seuraavina päivinä pissattaa normaalia enemmän. Sen hyöty on siis plus miinus nolla, jos imodiumin avulla haluaa julkisille paikoille. vessa on löydyttävä joka tapauksessa.

[/quote]

Itse olen käyttänyt Imodiumia vuosia ja lukuisia muita, jotka käyttävät sitä säännöllisesti. En ole koskaan kuullut moista ja en ole kenenkään muunkaan kuullut maininneen moisesta haittavaikutuksesta. Moisesta haittavaikutuksesta ei ole myöskään mainittu tuoteselosteessa, joten taitaa olla aika harvinaista...

[/quote]

Ihan sana. Ei se auta minua, jos lääkäri sanoo minulle, että "täällä tuoteselosteessa ei mainita tuollaisesta haittavaikutuksesta. Sinulla ei siis voi olla tuollaista haittavaikutusta."...

Mutta kun minulle tulee tuollainen haittavaikutus, niin silloin tulee. Toki käytän silti Imodiumia yleensä siinä vaiheessa, kun olen jo 20 kertaa ripuloinut saman päivän aikana ja voimat ovat lopussa.

Vierailija
171/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epaile yhtaan, etta kyseessa on fyysinen vaiva. Suosittelisin silti myos henkisen puolen ottamista huomioon. Pitkakestoinen stressi ja ahdistus yms. voi aiheuttaa ihan konkreettista fyysista vaivaa; ilmaa vatsaan, kovia kipuja, epanormaalia suolen toimintaa. Siihen ei mikaan dieetti auta.

Vierailija
172/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää välittäkö alapeukuttajista. Joku voi alapeukuttaa ihan vain ärsyttääkseen, perjai-illan humalan innostamana.

Vierailija
173/487 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:42"]

Imodiumissa on se haittapuoli, että siitä tulee aivan järkyttävä pissahätä. Muutaman tunnin saa ravata pissalla lääkkeen oton jälkeen. Myös seuraavina päivinä pissattaa normaalia enemmän. Sen hyöty on siis plus miinus nolla, jos imodiumin avulla haluaa julkisille paikoille. vessa on löydyttävä joka tapauksessa.

[/quote]

Itse olen käyttänyt Imodiumia vuosia ja lukuisia muita, jotka käyttävät sitä säännöllisesti. En ole koskaan kuullut moista ja en ole kenenkään muunkaan kuullut maininneen moisesta haittavaikutuksesta. Moisesta haittavaikutuksesta ei ole myöskään mainittu tuoteselosteessa, joten taitaa olla aika harvinaista...

[/quote]

Ihan sana. Ei se auta minua, jos lääkäri sanoo minulle, että "täällä tuoteselosteessa ei mainita tuollaisesta haittavaikutuksesta. Sinulla ei siis voi olla tuollaista haittavaikutusta."...

Mutta kun minulle tulee tuollainen haittavaikutus, niin silloin tulee. Toki käytän silti Imodiumia yleensä siinä vaiheessa, kun olen jo 20 kertaa ripuloinut saman päivän aikana ja voimat ovat lopussa.

[/quote]

Ehkä sitten kannattaisi korostaa sitä, että SINULLE (valitettavasti) tulee kyseinen sivuvaikutus, mutta suurimmalle osalle ihmisiä ei tule. Suurimmalle osalle ihmisiä Imodium on oikein hyvä ja toimiva lääke (ei täydellinen, mutta mikä lääke on),

Vierailija
174/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette käytä vaan kunnon tulppaa, niin ei tarvi paskoo joka paikkaan? 

Esim muovipampu tai kaulimen rivan tunkeminen perseeseen jeeseusteipillä liimaten kireiden alushousujen alle, niin ei varmana paska valu lahkeesta.

Vierailija
175/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan nyt järkyttää tämä lääkemyönteisyys ja sokea usko lääkäreihin ja tutkimuksiin. On joku vaiva eikä viitsitä ottaa itse kokeilemalla selvää mistä se johtuu. Eikun lääkettä naamaan ja kaikki on hyvin. Ihan sama asia kun hakkaisi päätä seinään ja ottaisi buranaa ettei päähän satu.

Vierailija
176/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:06"]

Hiukan nyt järkyttää tämä lääkemyönteisyys ja sokea usko lääkäreihin ja tutkimuksiin. On joku vaiva eikä viitsitä ottaa itse kokeilemalla selvää mistä se johtuu. Eikun lääkettä naamaan ja kaikki on hyvin. Ihan sama asia kun hakkaisi päätä seinään ja ottaisi buranaa ettei päähän satu.

[/quote]

Et taida ymmärtää mistä puhut.

Vierailija
177/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

Saman kokeneena kyllä ymmärrän. Ihan itse etsin minulle sopivan ruokavalion, jolloin en tarvitse lääkkeitä. Suomalaisen terveydenhuollon tarjoama apu oli pelkkä lääkitys. Viis niistä sairauden aiheuttajista, hoidetaan oireita pillereillä.

Vierailija
178/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

Saman kokeneena kyllä ymmärrän. Ihan itse etsin minulle sopivan ruokavalion, jolloin en tarvitse lääkkeitä. Suomalaisen terveydenhuollon tarjoama apu oli pelkkä lääkitys. Viis niistä sairauden aiheuttajista, hoidetaan oireita pillereillä.

[/quote]

Kuules, vaikka sinulla olisi sama sairaus, kokemuksesi eivät silti ole samanlaisia kuin muiden. Kokemukset ovat aina yksilöllisiä. Mistä sinä tiedät, miten muut ovat hoitaneet itseään? Mistä tiedät, mitä he ovat yrittäneet?

Vierailija
179/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee kunnon selostus, mutta en voi hillitä itseäni:

1. IBS on kirjaimellisesti syndrooma eli oireyhtymä, ei varsinainen yksiselitteinen sairaus
2. Suoli ei toimi normaalisti
3. Jatkuva ripulointi kuukausi- saati vuositolkulla aiheuttaa reilut vitamiini- ja hivenainepuutokset, pahassa tapauksessa myös elektrolyytit ja kolesterolit tippuu reilusti
4. Mitä enemmän em. puutoksoa elimistöön tulee, niin sitä huonommin koko elimistö voi
5. Krooninen ripuli aiheuttaa suolistoon kroonisen inflammaation, eli tulehdusprosessin.
6. Tulehtunut väärin toimiva suolisto EI kestä niin suuria määriä monipuolista ruokaa, että tarvittavat elintärkeät ravintoaineet imeytyvät.
7. Suolisto pitää aluksi rauhoittaa ja antaa levätä ja toipua ja samalla tankata niitä elimistölle tärkeitä aineita. Eli erinomainen vaihtoehto on apteekin Nutridinkit, terveellistä ja monipuolista. Pitää aluksi korvata niitä puutoksia. Tärkein on kalaoljy, vaikuttaa niin paljon myös aivojen toimintaan. Siis korvata purkista. Laadukkaita valmisteita on nykyään vaikka kuinka.
8. Pitää korvata myös vitamiinit, suolisto ei tuossa vaiheessa enää kestä kasviksia, hedelmiä tms.
9. Tätä pitää jatkaa vaikka kuukauden, vatsa rauhoittuu varmasti. Pitää olla itsekuria ja kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea TAHTOA siihen, että itse haluaa muuttaa tilannetta. Se on se kaikkein vaikein asia. Ihmisluonne on heikko, ihan meillä kaikilla.
10. Pitää juoda paljon vettä.
11. Kaikki sokeri, viljat, maitotuotteet täysin pannaan sitten kun alat tuomaan ruoka-aineita takaisin yksitellen ruokavalioon. Sokeri ruokkii todella niitä huonoa bakteereita, jotka ovat vallanneet paksusuolesi. Anna tilanteen rauhoittua. Voi mennä kuukausia.
12. Aluksi niitä laadukkaita probiootteja purkista ja paljon. Niitä ei suolessasi voi olla, jos paskot kaiken ruuan saman tien ulos.

Olen lääkäri. Tämä minun tarina. Paskoin ripulia n. 15 krt/vrk n. 10 vuoden ajan. Kävin joka hemmetin tutkimuksen. Mitään ei löytynyt. Tuli sen takia masennusta, olin 15kg ylipainoinen sohvaperuna.

Sitten jostain syystä aloin tajuta, että minun ITSE pitää haluta parantaa tämä niin hyväksi kuin voin. Se oli aluksi niin helvetin vaikeaa. 2 viikon Nutridrink- ja kalaöljykuurin jälkeen alkoi tapahtua. Tuli pitkästä aikaa energiaa. Elimistö alkoi saada niitä rakennuspalikoita joilla toimii. Ruokaa siihen en voinut käyttää, koska olisin paskonut kaiken saman tien pois. Parhaalla mahdollisella nestemäisellä ateriankorvikkeella annoin suolelleni rauhan ja annoin samalla niitä aineita purkista, joita se oli ollut vailla hyvin kauan.

Virkeys kohosi, pääsin pois kotoa. Ja siitä alkoi suoliston paraneminen. En ennen vaikka lääkäri olenkin niin todellakaan syönyt tarpeeksi hyvin. Muutin kaiken ja välillä teki todella tiukkaa. Mustikkaa, mikä muuten on todella hyvä vatsalle, sitten banaania, sitten hapanmaitotuotteita, keitettyä kalaa ja keitettyä ja kasviksia jne.

Puolen Vuoden päästä painosta oli sivuvaikutuksena pudonnut 17kg. Oli niiiiin pitkästä aika ihana katsoa peiliin, olin energinen ja aloin tosissaan harrastaa liikuntaa. Ja suoliston kanssa ei nyt 6kk:n jälkeen voin mainiosti.

Nyt mun ei enää tee mieli sitä pitsaa tai kakkupalaa vaikka ennen niitä himoitsin. Niistä tulee elimistööni huono olo. Saan silti nauttia suunnattomasti hyvästä ruuasta ja viinistäkin.

Tuo elämänmuutos ja halu parantaa itse itsensä on avain kysymys. Se on ihan helvetin rankkaa ja tarvii sopivan elämäntilanteen että sitä haluaa tarpeeksi. Lääkärinä tiedän, kuinka vaikeaa nykyihmisen elämässä tuo kaikki on.

Itse pystyin siihen vasta nelikymppisenä. 10 vuotta meni syömällä köyhää ruokaa ja paskoin suurimman osan päivästä. Työt hoidin Imodiumilla. Ihminen tottuu kyllä ihan kaikkeen.

Nyt 42-vuotiaana minulla on lähes normaali suoli, olen hoikka, ennen kaikkea energinen, onnellinen ja iloinen. Mä pystyin siihen! Mutta kauan siihen meni, tää fiilis mikä nyt on, on saatavissa kaikille. Mutta paljon tahoa ja itsekuria se vaatii.

Suolisto on ihmisen tärkein elin. Se vaikuttaa KAIKKEEN. Jos paskot koko ajan, ravintoaineet ei imeydy ja se todella vaikuttaa myös aivoin ja ihan psyykkiseen hyvinvointiin jopa molekyylitasolla.

Minä länsimaiseen lääketieteeseen ja tutkimukseen sokeasti luottava en todellakaan halua uskoa, että joku pilleri parantaa ihmisen.

Älkää provosoituko. Halusin kertoa oman tarinani. Kivinen polku, jonka päässä suoliston, pään, kropan ja koko elämänlaatu muuttui.

Vierailija
180/487 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla.
[/quote]

No en nyt ihan niinkään sanoisi. Mulla itsellä colitis ulseroca ja mitä ap:n tekstiä luin niin kyllä mä sanon, että kyllä mä pääsen vähällä. Ja mun sairaus oli alkuun tosi aktiivinen. Ap:n elämä pyörii täysin sairauden ympärillä, kun taas ainakin mulle löytyy lääkkeistä apua. Kortisoni auttaa pahimman yli. Suurimman osan ajasta elän aivan normaalia elämää.

Syöpäriskihän on aina suurempi, mutta sitäkin pystyy elintavoilla ja hyvällä hoitotasapainolla minimoimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän