Uusperhe: onko minulle syyttä herne nenässä?
Hei!
Miehellä on yksi lapsi ja minulla kaksi. Miehen äiti oli tehnyt OMALLE lapsenlapselleen villasukat ja tumput :).
Ei siinä mitään, kyllä minä hankin omilleni moiset, mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni?
Ymmärrän, että isovanhempi saa itse päättää, miten lapsia kohtelee, hänhän ei ole minua ja lapsiani valinnut, mutta olen hieman loukkaantunut. Mitä mieltä olette onko aihetta vai ei?
Kommentit (139)
Mummo on 65-v.
No onpa rumasti ajateltu, kun kerron, että tulee tapaamaan poikaansa. No miksi mummo ei sitten ota kontaktia lapsiin? ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:12"]
Ja vielä jatkoa. Mummo on aika kylmä ihminen, ei juuri juttele kellekään lapselle, ei minun eikä omalleen. Pyytää aina kylään, mutta ilmeisesti se on hänen poikansa, jota hän todellisuudessa haluaa tavata. ap
[/quote]
Ei kaikki pidä lapsista vaikka heillä sellaisia onkin. Oli aika jolloin lapsia vaan tuli tahtoi tai ei, koska se oli yhteiskunnassan jokin ihanne ja normi. Miten tämän nyt sanoisi...lapsilähtöisyys on melko tuore ilmiö ja lapsilla on ollut ihmisarvo vasta hyvin lyhyen aikaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:57"]
Tulee mieleen siskoni perhe.
Sisko kuoli, kun lapset oli 5v ja 7v. Leski löysi uuden naisen, jolla oli 12v tytär. Uusperheen äitipuoli ilmoitti heti yhteenmuuton jälkeen, että heillä lapsia kohdellaan tasapuolisesti joten mummin (äitini) piti ymmärtää, että hän ei saa lelliä omia lapsenlapsiaan. Ylimääräiset lahjat otetaan pois, jos kaikkia lapsia ei muisteta samalla tavalla.
Jouluna äitini piti jättää lahjat pussissa tämän äitipuolen tarkistettaviksi, että varmasti pienemmät saivat 48.95 euron legopaketin ja hänen tyttärensä 48.95 euron arvosta jotain muuta, mielellään lahjakortin. Jos äitipuoli laski, että hänen lapsensa oli saamassa halvemman lahjan, ei pienemmät saaneet lahjojaan lainkaan, koska "se olisi väärin". Äitipuolen isän ei tarvinnut näitä pieniä muistaa, koska "se on mies, ei sellaiset tasapuolisuudesta tajua".
Sama toistui synttäreinä - kun vei pienelle lahjan, piti antaa isommallekin, koska kaikki lapset on samanarvoisia. Rippijuhlissa juttu jatkui - kun veit rippilapselle 40 euron ristin + ketjun, piti antaa 40 euroa siinä vaiheessa jo yli 20v:lle "isosiskolle". Häissä äitipuoli laski, että kun hänen tyttönsä menee naimisiin, laittaa äitini vähintään 500 euroa tilille, koska niin teki bilogisille lapsenlapsilleenkin. Äitiä ei tosin niihin häihin kutsuttu, mutta tilinumero välitettiin toiveen kera.
[/quote]
Ei kai äitis laittanut sitä 500€ häälahjaa tilille? Eikös ne mummon omat lapsenlapset olleet tuossa vaiheessa jo aikuisia, joten äitipuolta ei enää tarvi mielistellä? Aikuiset lapset kun itse päättävät näkevätkö mummoa vai eivät. Mä ainakin katkaisisin välit ex-vävyyn ja uuteen puolisoon kun lapset on aikuisia. Alaikäisinä ne välit on pakko pitää jotta saa tavata lapsia. Jopa mielistellä ja maksaa rahalla niitä tapaamisia.
Pakko sanoa, että aika härskejä olivat vanhemmat kun moiseen kykenivät.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:28"]
Mummo on 65-v.
No onpa rumasti ajateltu, kun kerron, että tulee tapaamaan poikaansa. No miksi mummo ei sitten ota kontaktia lapsiin? ap
[/quote]
Häntä ei kiinnosta?! Ei kaikki pidä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:26"]
Olen ydinperheestä ja elän ydinperheessä. Kuinka todella toivon, että lapsetkaan ei hätiköisi puolison kanssa, vaan muistaisivat tämän, että lehmää ei tarvitse ostaa kokonaan, jos haluaa litran maitoa. Saisivat hekin sitten elää ydinperheessä.
Elämä on niin paljon helpompaa näin, kun ei ole sun ja mun ja sen isovanhemman ja äitipuolen isoisän ja isäpuolen äidin sekaannuksia.
[/quote]Minäkin elän ydinperheessä ja toivoisin, että lapseni perustaisivat perheet, jotka kestäisi. Tuollaisia lehmää ei tarvitse ostaa kokonaan kun saa vain maitoa juttuja en haluaisi heille opettaa ja toivon, etteivät koskaan eläisi niin.
Koska mitä enemmän on suhteita sitä hankalampaa on olla uskollinen ja sitoutunut perheeseensä.
Mutta noin pikkusieluisesti en kyllä ajattele. Ei voi tietää mitä elämässä tapahtuu; voi jäädä leskeksi nuorena jne.
Kyllä maailma olisi parempi paikka jos jokainen voisimme edes hitusen verran osoittaa arvostusta ja kunnioitusta toisillemme.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
55- voisi päätellä :D. Kun tapasimme mies oli ollut useamman vuoden yksin, kuten minäkin ;). Miehen lapsi muutti meille vuosi sitten asumaan ja silloin oivalsin, että uusperhe ei ole mikä tahansa perhe. Aiemmin tätä en ollut tajunnut.
Miksi joku ryhtyy uusperhe-elämään? Hyvä kysymys ja tätä joutuu usein punnitsemaan. Ei kai sen takia tarvitse elää loppu elämäänsä yksin, jos kerran on tullut valittua väärin? Mutta laittaa miettimään, mitä pidemmälle tässä mennään.
ap
[/quote]
Mä ymmärrän sua . Omasta uusioperhe ajasta jo kauan aikaa ( mun lapset, sun lapset ja yhteiset lapset)
mutta muistan vieläkin, että joskus tuntui pahalta, kun omat lapseni jäiväy paitsioon mieheni ison suvun ja hänen vanhempiensa kanssa. Minun vanhempani olivat jo silloin molemmat kuolleet.
Ehkä se eniten tuntui pahalta lapsien tähden, vaikka eivät koskaan valittaneet.
Noista ajoista aikaa parikymmentä vuotta ja vieläkin joskus melkein vituttaa, kun aikuisista lapsistani ei edes kysytä, että mitä heille kuuluu.
Totta puhut, uusioperhe ei ole helppo kuvio todellakaan -- paljon tarvittiin rakkautta aikanaan, että olemme vielä tässä. Onnellisesti yhdessä. Jos joutuiisin uudelleen valitsemaan uusioperheen, en valitsisi vaan eläisin kahdessa eri taloudessa miehen kanssa.
Hirvittävän lapsellinen olet, AP. Minun isäni kuoli ja jätti normaalikokoisen perinnön. Yksi urpo kysyi ilmeisen tosissaan, siirränkä siitä mieheni edellisen liiton lapsille mitään. Voi jeesus. Minulla on ihan omiakin lapsia, eivätkä hekään saa sisarpuoltensa äidiltä mitään. Ahneus on käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:28"]
Mummo on 65-v.
[/quote]
Miksi kaikkien pitäisi pitää lapsista. Omasta pojastaan pitää, mutta se ei meinaa, että yleisesti ottaen pitää lapsista. Minulla on 3 lasta, jotka ovat maalman tärkeintä minulle. Tai kaksi on jo aikuista. Mutta en yleisesti ottaen pidä lapsista ja lasten hoidosta. Omat lapset tietävät jo, että minun hoidon varaan ei kannata lapsenlapsia tehdä, vaan vain se määrä, minkä jaksaa hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:03"]
55- voisi päätellä :D. Kun tapasimme mies oli ollut useamman vuoden yksin, kuten minäkin ;). Miehen lapsi muutti meille vuosi sitten asumaan ja silloin oivalsin, että uusperhe ei ole mikä tahansa perhe. Aiemmin tätä en ollut tajunnut.
Miksi joku ryhtyy uusperhe-elämään? Hyvä kysymys ja tätä joutuu usein punnitsemaan. Ei kai sen takia tarvitse elää loppu elämäänsä yksin, jos kerran on tullut valittua väärin? Mutta laittaa miettimään, mitä pidemmälle tässä mennään.
ap
[/quote]
Mä ymmärrän sua . Omasta uusioperhe ajasta jo kauan aikaa ( mun lapset, sun lapset ja yhteiset lapset)
mutta muistan vieläkin, että joskus tuntui pahalta, kun omat lapseni jäiväy paitsioon mieheni ison suvun ja hänen vanhempiensa kanssa. Minun vanhempani olivat jo silloin molemmat kuolleet.
Ehkä se eniten tuntui pahalta lapsien tähden, vaikka eivät koskaan valittaneet.
Noista ajoista aikaa parikymmentä vuotta ja vieläkin joskus melkein vituttaa, kun aikuisista lapsistani ei edes kysytä, että mitä heille kuuluu.
Totta puhut, uusioperhe ei ole helppo kuvio todellakaan -- paljon tarvittiin rakkautta aikanaan, että olemme vielä tässä. Onnellisesti yhdessä. Jos joutuiisin uudelleen valitsemaan uusioperheen, en valitsisi vaan eläisin kahdessa eri taloudessa miehen kanssa.
[/quote]
eihän ne sun lapset ole miehen suvulle mitään sukua. Outoja lapsia. Miksi heitä pitäisi kiinnostaa.
Häh, en koskaan tuntenut mitään syrjimistä siitä että äitipuoleni äiti ei muistanut minua jouluna tms. Minulle hän oli etäinen mutta velipuolilleni tärkeä. Minulla oli omat mummot ja papat jotka muistivat minua. Jopa 7-vuotias lapsi tajusi että uusioperheessä nyt toimii vähän eri periaatteet kuin ydinperheessä. Se ettei mummo kudo kolmia sukkia ei tarkoita sitä että hän vihaisi sinun lapsiasi, mutta ehkä hän ei sinusta juuri välitä. Ja se on vaan pakko hyväksyä etteivät kaikki tule juttuun.
Olet kyllä ihan oudosta asiasta loukkaantunut. Sinun lapsesi eivät ole sen mummon lapsenlapsia. Piste. Sun lapset on sun vanhempien lapsenlapsia. Tällasta se uusperhe-elo on.
"mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni"
Minä taas mummona mietin, kenelle minun pitäisi niitä villasukkia ja lahjoja jaella - ettei polkisi toisen varpaille, onhan jokaisella lapsella omat vanhemmat ja isovanhemmat.
Ihan kohteliaisuudesta en ole neulonut "sinun" lapsellesi, sillä oletan, että perinteiseen tapaan hän saisi kahdet villasukat - omalta mummoltaan ja minulta ja se taas olisi epäoikeudenmukaista muita lapsia kohtaan. Ja mitä siitä seuraisikaan?
Teet niin tai näin, niin mikään ei ole hyvä ja jopa mummojen neulomista villasukista saadaan keskustelun aihe, kun on omat, vieraat ja karanneet lapset.
Sitten jos ja kun teille tulee ero, niin ei se sun anoppi enää ainakaan ole yhteyksissä sun lapsiin.
Mun serkku on uusperheen bonusisä eikä hänen vanhempansa ole kuin kerran tavanneet miniänsä lapset.
Christiiina kirjoitti:
Sitten jos ja kun teille tulee ero, niin ei se sun anoppi enää ainakaan ole yhteyksissä sun lapsiin.
Mun serkku on uusperheen bonusisä eikä hänen vanhempansa ole kuin kerran tavanneet miniänsä lapset.
Miksi joku nostaa 10 vuotta vanhan ketjun ja vastaa Ap:lle niin kuin tämä olisi eilen kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Miksi joku nostaa 10 vuotta vanhan ketjun ja vastaa Ap:lle niin kuin tämä olisi eilen kysynyt?
Monelle tilanne on ajankohtainen nykypäivänäkin.
Uusperheet ei toimi koskaan. Se on nähty.
Mun serkulla on yhteinen lapsi ex-vaimonsa kanssa ja lisäksi tällä ex-vaimolla on kaksi isompaa lasta aiemmasta suhteesta. Serkkuni on tosi varakas ja hänen 6-vuotiaalla lapsella tulee olemaan ihan erilainen elintaso kuin siskopuolillaan, joiden vanhemmat ovat keskituloisia .
Harmi että "mies" otti tuollaisen poikineen löysävi*un.
Olen ydinperheestä ja elän ydinperheessä. Kuinka todella toivon, että lapsetkaan ei hätiköisi puolison kanssa, vaan muistaisivat tämän, että lehmää ei tarvitse ostaa kokonaan, jos haluaa litran maitoa. Saisivat hekin sitten elää ydinperheessä.
Elämä on niin paljon helpompaa näin, kun ei ole sun ja mun ja sen isovanhemman ja äitipuolen isoisän ja isäpuolen äidin sekaannuksia.