Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe: onko minulle syyttä herne nenässä?

Vierailija
12.11.2014 |

Hei!

Miehellä on yksi lapsi ja minulla kaksi. Miehen äiti oli tehnyt OMALLE lapsenlapselleen villasukat ja tumput :).

Ei siinä mitään, kyllä minä hankin omilleni moiset, mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni?

Ymmärrän, että isovanhempi saa itse päättää, miten lapsia kohtelee, hänhän ei ole minua ja lapsiani valinnut, mutta olen hieman loukkaantunut. Mitä mieltä olette onko aihetta vai ei?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olette olleet yhdessä?

Vierailija
82/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, kun miehen lasten mummo haluaa viedä omat lapsenlapsensa ulkomaille? Vedätkö herneenpalon nenääsi etkä päästä lapsia sinne, kun sun lapsia ei ole kutsuttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen rakastaa omia jälkeläisiä, mutta ei välttämättä tykkää muitten lapsista. Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset. Sinun vanhemmat voivat olla rakastavaisia kaikille, mutta anoppi ei kertakaikkiaan osaa.

Kuinka kauan olette ollut yhdessä? Asuuko miehen lapsi teillä? Ja totuus on, että sinun lapset eivät mitenkään ole sukua hänelle, joten ei voi ketään pakottaa kutomaan lapsille. Olisiko mummon pitänyt jättää tekemättä, niin että sinä et loukkaannu? Annatko myös toiselle lapselle lahjan kun annat toiselle syntymäpäivälahjan. Aina ei voi kaikkea saada, ja joskus jää ilman. Eli ota se herne pois nenästä.

Vierailija
84/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 no kun exän äiti ei neulo sukkia ollenkaan :). Ja olisihan se ihan hirveän hienoa, jos olisimme kaikki yhtä suurta perhettä. Exän äiti ottaisi tämän uuden mieheni lapsen omakseen. Hehehee. ap

Vierailija
85/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:24"]

15 itse näen meidät perheenä. Perheenjäseniä pitäisi minun mielestäni kohdella tasapuolisesti. 

Jos ajattelette ydinperhettä, niin eihän sitä nyt vain yhdelle lapselle tehdä sukkia/tumppuja? 

Ja ei, yhteisiä muksuja ei tule. 

[/quote]

Jaa, kyllä meidän ydinperheessä (vanhemmat + 3 lasta) käy useinkin niin, että yksi lapsista saa isovanhemmilta tai - kamalaa - jopa meiltä vanhemmilta jotain, mitä muut eivät saa. Sulla on nyt joku päähänpinttymä tosta tasapuolisuudesta, ei edes ydinperheissä pystytä koskaan noudattamaan tuota tasapuolisuutta pilkulleen. Et takuuvarmasti pysty kohtelemaan edes omia lapsiasi just samalla tavalla ihan joka kerta.

Vierailija
86/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:24"]15 itse näen meidät perheenä. Perheenjäseniä pitäisi minun mielestäni kohdella tasapuolisesti. 

Jos ajattelette ydinperhettä, niin eihän sitä nyt vain yhdelle lapselle tehdä sukkia/tumppuja? 

[/quote]

No taitaa nyt sulla olla se pointti hukassa :-D Pointti on nimenomaan ydin- ja uusperheen ero. Miksi veraat ydinperheeseen, kun ihmettelet miksi mummo ei lahjo uusperheen "vieraita" lapsia. :-DDD

Vierailija
87/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole kypsyyttä ja viisautta kohdella saman perheen lapsia tasapuolisesta. Surullista. Siinä menettää itsekin mahdollisuuden uusiin ihmissuhteisiin...

Vierailija
88/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:21"]

10 - ei minun tarvitse vaatia äitiäni tekemään, kun hän tekee kaikille automaattisesti. Hänellä ei tulisi mieleenkään jättää yhtä lasta ilman. 

Siksi kyselen, kun itselle tasapuolisuus on IHAN HIRVEÄN tärkeä asia. Nyt uusperheen myötä olen tajunnut, että kaikki eivät ajattele samalla tavalla siitä kuin minä. Siksi kyselen muiden mielipidettä. ap

[/quote]

Eli siis koska sinun äitisi neuloo kaikille niin anopinkin pitäisi tehdä. Etkö tajua, että anoppi ja äitisi ovat kaksi eri ihmistä. Ei äitisikään tarvitsisi sille miehen lapselle neuloa mitään, se on äitisi oma päätös neuloa. Eikä äitisi (tai sinä) voi velvoittaa anoppia samaan. Anoppi päättää itse kenelle neuloo. Ne sinun lapsesi eivät koskaan tule olemaan anopin lapsenlapsia, eikä anopin niitä sellaisina tarvitse kohdella. Riittää että kohtelee lapsiasi asiallisesti. Sun lapsilla on omat mummot, jotka lellii heitä. Anoppi lellii omiaan.

Sun pitää olla tasapuolinen omassa perheessäsi, mutta et voi vaatia ulkopuolisilta samaa. Heillä on oikeus kohdella verisukulaisia omalla tavallaan ja muita toisin.

Vierailija
89/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:27"]

No lapset eivät ole mummolle ventovieraita :).

Mutta okei, ymmärrän pointin. Ne vieraiden lapset eivät merkitse mitään toisille ihmisille. Pahaa tekee, mutta tämän kanssa pitää elää. Tai sitten erota ja kohdella omia lapsia tasapuolisesti :D. ap

[/quote]

Kukaan siis kukaan ei pysty kohtelemaan kaikkia aina tasapuolisesti. Miksi edes pitäisi?! Kyllähän lapsia pitää siihenkin kasvattaa, että jos toinen saa niin välttämättä ei toinen saakaan. Kyse on erilaisista tarpeista. Elämässä ei vaan mene kaikki nallekarkit aina tasan. Ehkä sinunkin olisi jo aika oppia sen kanssa elämään. Eikä olla pahimpana marttyyrina sitten jeesuksen heti eromassa, kun joku saa vähän enemmän. Ja vielä se hymiö keventämään tunnelmaa.

Vierailija
90/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee. No villasukat ja etelänmatka on HIEMAN eri asioita :).

Kyllä muuten kohtelen lapsiani tasavertaisesti. Eivät he yhtä aikaa kaikkea saa, vaan silloin kuin tarvitsevat. ap

Vierailija
91/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:19"]

Ap tässä. Oma sukuni kohtelee miehen lasta kuin omiani. Ehkä se sen takia tekee niin kipeää. 

[/quote]

Eli onhan tässä kyse sinun mielipahastasi.

Vierailija
92/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi...minkä ikäinen sinä ap oikein olet?! Just täyttänyt 15v.

Vierailija
93/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 niin, todellakin on. 

En ole ennen elänyt uusperheessä ja nyt ymmärrän sen, miten vaikeaa tämä tulee olemaan. ap

Vierailija
94/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei mennyt niinkuin sinä olisit halunut niin kiukuttelet kuin pikkulapsi jolta viety kaikki lelut ja karkit. Aina ei saa sitä mitä haluaa, mutta jaxuhaleja.<3

Vierailija
95/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheen lapset eivät voi olla koskaan 100 % tasa-arvoisia, koska kaikki sukulaiset eivät ole samoja, eikä uusperhe voi määrätä koko sukulaisverkostoa toimimaan samalla tavoin. Suomi ei ole ihan niin yhtenäiskulttuuri, että edes kaikki isovanhemmat olisivat toimintatavoiltaan toistensa klooneja. Ja onhan sekin mahdollista, että osalla lapsista on isovanhemmat elossa, osalla ei. Sellaista elämä on.

Kyllä nuo villasukat pystyy vielä lapsille selittämään ilman, että he kokevat kohtelun eriarvoiseksi. Jos ei tuon pahemmaksi mene niin antaisin olla.

Meillä vanhempani kohtelevat mieheni lapsia samoin kuin sisarusteni lapsia, mutta he menevät "minun lapsinani" täydestä ehkä senkin takia, että he ovat minulle ainoita lapsia, biologisia minulla ei siis ole, ja asuvat meillä koko ajan ja kulkevat mukanamme jatkuvasti. Tämähän ei ole uusperheissä yleistä.

Vierailija
96/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:30"]

23 no kun exän äiti ei neulo sukkia ollenkaan :). Ja olisihan se ihan hirveän hienoa, jos olisimme kaikki yhtä suurta perhettä. Exän äiti ottaisi tämän uuden mieheni lapsen omakseen. Hehehee. ap

[/quote]

Ehkä se sukkien neulominen ei ole se pointti, vaan esim. sukkien ostaminen. Jos lastesi isänpuoleinen mummo ostaa omilleen, niin ostaako myös miehen lapselle?

Vierailija
97/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mummon pitäisi aikuisena ihmisenä ottaa kaikki poikansa perheen lapset huomioon. Jos ei ota, on ikävä ihminen. Näin minusta.

Vierailija
98/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:32"]

Hehee. No villasukat ja etelänmatka on HIEMAN eri asioita :).

Kyllä muuten kohtelen lapsiani tasavertaisesti. Eivät he yhtä aikaa kaikkea saa, vaan silloin kuin tarvitsevat. ap

[/quote]

No niin, ehkä anoppisi koki, että tuo kyseinen lapsi tarvitsee ne villasukat...

Ja yritä nyt kuitenkin ymmärtää, että sille anopille sun lapset ei voi ikinä olla yhtä läheisiä kun sen oma lapsenlapsi on. Enkä kyllä hetkeäkään usko, että edes sulle se sun miehes lapsi on yhtä tärkeä ja läheinen kun sun omat on (ilman muuta voi olla läheinen ja tärkeä, mutta kuitenkin eri tavalla). Väität epäilemättä muuta, mutta en kyllä usko.

Justhan ilmesty joku tutkimuskin, jossa todettiin, että vanhemmat rakastavat niitä omia biologisia lapsiaankin eri tavalla.

Mut sä tietty oot se poikkeus, joka rakastaa kaikkia ja kohtelee kaikkia tismalleen tasapuolisesti :-)

Tulee jotenkin mieleen, että onko sulla lapsuudessa jääny nallekarkit jakamatta tasan ja nyt pyrit itse olemaan tasapuolisempi? Se nimittäin on ihan inhimillistä.

Vierailija
99/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, etelänmatka on eri asia kuin villasukat. Lapsi pääsee kokemaan kokonaisvaltaisesti eri asioita ja hänet huomioidaan täydellisesti ja kulutetaan paljon rahaa ja aikaa lapseen/lapsiin. Onhan sekin pois niiltä lapsilta, jotka eivät pääse matkalle.

Mä en oikeasti anna samanarvoisia lahjoja edes omille lapsilleni. Ja jos olen kaikkien kolmen kanssa kaupassa, niin yksi heistä voi saada kalliin talvitakin ja toinen ei saa edes sitä halpaa, vaikka haluaisi. Aivan kamalaa!!!

Vierailija
100/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 siinä olet ihan oikeassa, nallekarkit eivät meillä kotona menneet tasan. Olin nuorin ja kärsin kaikken eniten. Siitä johtuu tämä, että toivoisin aikuisten oivaltavan sen miten isossa roolissa he ovat.

Tasapuolisuudesta sen verran vielä, että on minunkin lapsillani esim. eri hintaiset harrastukset. Toisen maksaa paljon enemmän kuin toisen. Mutta kumpikin tekee juuri sitä mitä haluaa tehdä, se on se tärkein. 

Minusta tässä oli kuitenkin kyse eleestä. Mummolla on oikeus tehdä ihan mitä vain oman lapsenlapsensa kanssa. ap