Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe: onko minulle syyttä herne nenässä?

Vierailija
12.11.2014 |

Hei!

Miehellä on yksi lapsi ja minulla kaksi. Miehen äiti oli tehnyt OMALLE lapsenlapselleen villasukat ja tumput :).

Ei siinä mitään, kyllä minä hankin omilleni moiset, mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni?

Ymmärrän, että isovanhempi saa itse päättää, miten lapsia kohtelee, hänhän ei ole minua ja lapsiani valinnut, mutta olen hieman loukkaantunut. Mitä mieltä olette onko aihetta vai ei?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta muistaa kaikkia lapsia, varsinkin kun asutte yhdessä. Minulla on ennestään tytär ja mieheni kanssa yhteinen lapsi (olemme kyllä olleet yhdessä tyttäreni vauva-ajoista lähtien ja hän on tyttöni isä vaikkei kuitenkaan biologisesti) ja aina anoppi muistaa molempia lapsia.Ostaa lahjat samalailla molemmille lapsille vaikka varmaankin se biologinen lapsenlapsi ehkä onkin tärkeämpi.

Näin myös toimisin itse vastaavassa tilanteessa. Mutta ei kannatta loukkaantua tai tehdä asiasta ongelmaa

Vierailija
102/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:27"]

No lapset eivät ole mummolle ventovieraita :).

Mutta okei, ymmärrän pointin. Ne vieraiden lapset eivät merkitse mitään toisille ihmisille. Pahaa tekee, mutta tämän kanssa pitää elää. Tai sitten erota ja kohdella omia lapsia tasapuolisesti :D. ap

[/quote]

Oletko itsekään tasapuolinen, jos menet hankkimaan nyt vain omillesi sukat ja tumput? Silloinhan lapsi tajuaa, että tuo ei hankkinutkaan mitään minulle, omilleen vain.

Enkä ymmärrä mikä se on sellainen yhteinen perhe, jossa kytätään, kuka lapsista saa perheen ulkopuolelta keneltä mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummo ja olen onnellinen kun meillä ollut tavallinen perhe, samoin lapsillamme, kaikki samaa sukua eikä uusioita ja sekavia sukulaisuussuhteita. Elämä on niin paljon helpompaa kun ei tarvitse miettiä kuka mitä kelle.

Ymmärrän aloittajaakin mutta kun se vaan menee niin että omat lapset ja lapsenlapset ovat sitä sukua, ne kaikkein rakkaimmat. Ja jokaisella lapsella ne omat mummot ja papat.

Joillain pienituloisilla mummoilla voi myös olla vaikeuksia ostella lahjoja vieraille lapsille, sekin täytyy ymmärtää ei sillä varmasti pahaa tarkoiteta. Omat ensin ei siinä väärää ole. Tämäkin kaikki lähtee ihan vanhempien omista valinnoista ja lapset kärsii enemmän tai vähemmän. Ei ketään voi vaatia rakastamaan vieraita lapsia kuin omiaan.

Vierailija
104/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sulla on oikeus sun tunteisiin, mutta mikäli sun lapset ei näytä kärsivän siitä, että sisaruspuolella on yksi pari enemmän sukkia ja tumppuja, niin älä puutu siihen. Lapset on ymmärtäväistä sorttia loppujen lopuksi. Jos se häiritsee lapsia, niin voitte puida faktoja yhdessä: sisaruspuolen mummo kutoi sukat ja tumput, mutta teidän mummo muistaa teitä sitten jollain muulla tavalla.

Vierailija
105/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset perustavat uusperheitä... Toivottavasti ei kukaan ainakaan "rakkaudesta" uuteen puolisoon vaan korkeintaan järkiperusteilla talouden ja lastenkasvatuksen jakamisen vuoksi. 

Vierailija
106/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutominen on vähän eri kuin jos ostaa karkkipussin. Et ole vieläkään vastannut siihen kuinka kauan olette asunut yhdessä? Siinäkin on ratkaiseva tekijä, jos mies on juuri eronnut ja muuttanut sinun luokse heti. Aika tekee myös tehtävänsä, et voi vaatia mummoa olemaan tosi rakastava jos olette vain asunnut yhdessä muutaman kuukauden. Hän ei tunne sinua ja ei sinun lapsia. Ajan kanssa hän voi oppia, mut et voi vaatia että hän avaa sylin sinulle ja sinun jälkikasvulle heti. Jos miehesi lapsi ei asu teidän kanssa, mummo ei vätlttämättä näe hänta yhtä paljon kuin ennen. Hän voi kaivata omaa lastenlasta kun hän vaan näkee teidän lapsia, ja sitten kun vihdoin tapaa, on tehnnyt jotain rakkaudella.

Vierailija
107/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, ehkä minun lasteni pitää nyt kulkea talvi ilman villasukkia ja tumppuja, koska miehen äiti kutoi hänen lapselleen sukat ja tumput. Oikeasti, nämä vastaukset on tosi suloisia :). ap

Oletko itsekään tasapuolinen, jos menet hankkimaan nyt vain omillesi sukat ja tumput? Silloinhan lapsi tajuaa, että tuo ei hankkinutkaan mitään minulle, omilleen vain.

Vierailija
108/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori. Olemme olleet yhdessä viisi vuotta. Ja miehen lapsi asuu meidän kanssamme. ap

Vierailija
109/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kertonut sitäkään, että miten mummu muuten kohtelee lapsiasi? Jouluna, onko tasapuolista? Vai onko kyse vain näistä sukista?

Vierailija
110/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen siskoni perhe.

Sisko kuoli, kun lapset oli 5v ja 7v. Leski löysi uuden naisen, jolla oli 12v tytär. Uusperheen äitipuoli ilmoitti heti yhteenmuuton jälkeen, että heillä lapsia kohdellaan tasapuolisesti joten mummin (äitini) piti ymmärtää, että hän ei saa lelliä omia lapsenlapsiaan. Ylimääräiset lahjat otetaan pois, jos kaikkia lapsia ei muisteta samalla tavalla.

Jouluna äitini piti jättää lahjat pussissa tämän äitipuolen tarkistettaviksi, että varmasti pienemmät saivat 48.95 euron legopaketin ja hänen tyttärensä 48.95 euron arvosta jotain muuta, mielellään lahjakortin. Jos äitipuoli laski, että hänen lapsensa oli saamassa halvemman lahjan, ei pienemmät saaneet lahjojaan lainkaan, koska "se olisi väärin". Äitipuolen isän ei tarvinnut näitä pieniä muistaa, koska "se on mies, ei sellaiset tasapuolisuudesta tajua".

Sama toistui synttäreinä - kun vei pienelle lahjan, piti antaa isommallekin, koska kaikki lapset on samanarvoisia. Rippijuhlissa juttu jatkui - kun veit rippilapselle 40 euron ristin + ketjun, piti antaa 40 euroa siinä vaiheessa jo yli 20v:lle "isosiskolle". Häissä äitipuoli laski, että kun hänen tyttönsä menee naimisiin, laittaa  äitini vähintään 500 euroa tilille, koska niin teki bilogisille lapsenlapsilleenkin. Äitiä ei tosin niihin häihin kutsuttu, mutta tilinumero välitettiin toiveen kera.

Vierailija
111/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:50"]Kutominen on vähän eri kuin jos ostaa karkkipussin. Et ole vieläkään vastannut siihen kuinka kauan olette asunut yhdessä? Siinäkin on ratkaiseva tekijä, jos mies on juuri eronnut ja muuttanut sinun luokse heti. Aika tekee myös tehtävänsä, et voi vaatia mummoa olemaan tosi rakastava jos olette vain asunnut yhdessä muutaman kuukauden. Hän ei tunne sinua ja ei sinun lapsia. Ajan kanssa hän voi oppia, mut et voi vaatia että hän avaa sylin sinulle ja sinun jälkikasvulle heti. Jos miehesi lapsi ei asu teidän kanssa, mummo ei vätlttämättä näe hänta yhtä paljon kuin ennen. Hän voi kaivata omaa lastenlasta kun hän vaan näkee teidän lapsia, ja sitten kun vihdoin tapaa, on tehnnyt jotain rakkaudella.
[/quote]

Niin, ap sanoi tuossa aiemmin ettei ollut ajatellutkaan mitä kaikkea uusperheeseen liittyy... siitä voisi päätellä että kiirettä on pidetty, ja sit ihmetellään ku mummo ei kohtele vieraita lapsia kuin omiaan...

Vierailija
112/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

55- voisi päätellä :D. Kun tapasimme mies oli ollut useamman vuoden yksin, kuten minäkin ;). Miehen lapsi muutti meille vuosi sitten asumaan ja silloin oivalsin, että uusperhe ei ole mikä tahansa perhe. Aiemmin tätä en ollut tajunnut. 

Miksi joku ryhtyy uusperhe-elämään? Hyvä kysymys ja tätä joutuu usein punnitsemaan. Ei kai sen takia tarvitse elää loppu elämäänsä yksin, jos kerran on tullut valittua väärin? Mutta laittaa miettimään, mitä pidemmälle tässä mennään.

ap

Vierailija
113/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:57"]

Tulee mieleen siskoni perhe.

Sisko kuoli, kun lapset oli 5v ja 7v. Leski löysi uuden naisen, jolla oli 12v tytär. Uusperheen äitipuoli ilmoitti heti yhteenmuuton jälkeen, että heillä lapsia kohdellaan tasapuolisesti joten mummin (äitini) piti ymmärtää, että hän ei saa lelliä omia lapsenlapsiaan. Ylimääräiset lahjat otetaan pois, jos kaikkia lapsia ei muisteta samalla tavalla.

Jouluna äitini piti jättää lahjat pussissa tämän äitipuolen tarkistettaviksi, että varmasti pienemmät saivat 48.95 euron legopaketin ja hänen tyttärensä 48.95 euron arvosta jotain muuta, mielellään lahjakortin. Jos äitipuoli laski, että hänen lapsensa oli saamassa halvemman lahjan, ei pienemmät saaneet lahjojaan lainkaan, koska "se olisi väärin". Äitipuolen isän ei tarvinnut näitä pieniä muistaa, koska "se on mies, ei sellaiset tasapuolisuudesta tajua".

Sama toistui synttäreinä - kun vei pienelle lahjan, piti antaa isommallekin, koska kaikki lapset on samanarvoisia. Rippijuhlissa juttu jatkui - kun veit rippilapselle 40 euron ristin + ketjun, piti antaa 40 euroa siinä vaiheessa jo yli 20v:lle "isosiskolle". Häissä äitipuoli laski, että kun hänen tyttönsä menee naimisiin, laittaa  äitini vähintään 500 euroa tilille, koska niin teki bilogisille lapsenlapsilleenkin. Äitiä ei tosin niihin häihin kutsuttu, mutta tilinumero välitettiin toiveen kera.

[/quote] Tähän ei olisi pitänyt lähteä mukaan lainkaan. Itse tein omalle äitipuolelleni selväksi yhden joulun jälkeen, jolloin meille jaettiin jotain Aku Ankan taskukirjoja ja omat lapsenlapsensa vetelivät paketeista suksia yms. kallista että oli viimeinen kerta kun tulemme katsomaan sitä pelleilyä. Sen jälkeen isäni piti huolen, että jokaiselle oli yksi paketti (muuten lapsenlapsensa saivat lahjansa muuna aikana). Riitti kun saimme eriarvoista kohtelua veljeni kanssa vielä kotona asuessamme. Nyt emme olekaan isäni kuoltua äitipuolemme kanssa tekemisissä kuin lakimiehen välityksellä. Lensi kuin leppäkeihäs kiinteistöstämme ulos.

Vierailija
114/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta rutinaa ap! Itse asun uusperheessä ja omat vanhempani noteeraavat tasan mun lapsia. Miehen lapset voivat saada jotain pientä ja usein muistavatkin, mutta heillähän on äidin puolelta oma mummu. Aivan absurdi ajatuskin, että olettaisin sen mummun sieltä muistavan mun lapsia, joten en myöskään oleta omieni muistavan miehen lapsia.

Vierailija
115/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:55"]

Et ole kertonut sitäkään, että miten mummu muuten kohtelee lapsiasi? Jouluna, onko tasapuolista? Vai onko kyse vain näistä sukista?

[/quote]

Et uskalla vastata?

Vierailija
116/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

59 anteeksi. Viestitulva on ollut niin iso, että osa menee ohi. Toki uskallan vastata.

Jouluna, kuten myös syntymäpäivänä hänen lapsenlapsensa saa enemmän kuin minun lapseni. Tämä ei minua kiusaa, muistaa heitä kyllä pienesti. 

Oliko vielä muita kysymyksiä? ap

Vierailija
117/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkoa. Mummo on aika kylmä ihminen, ei juuri juttele kellekään lapselle, ei minun eikä omalleen. Pyytää aina kylään, mutta ilmeisesti se on hänen poikansa, jota hän todellisuudessa haluaa tavata. ap

Vierailija
118/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:10"]

59 anteeksi. Viestitulva on ollut niin iso, että osa menee ohi. Toki uskallan vastata.

Jouluna, kuten myös syntymäpäivänä hänen lapsenlapsensa saa enemmän kuin minun lapseni. Tämä ei minua kiusaa, muistaa heitä kyllä pienesti. 

Oliko vielä muita kysymyksiä? ap

[/quote]

No hyvä, että muistaa muulloin.

Vierailija
119/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen mummo on?! 

Vierailija
120/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näi, kun ketju etenee, näkee miten rumasti sinä ap ajattelet: Mummo siis tulee tapaamaan poikaansa pelkästään? Tiedätkö; tuollainen ajattelumalli sairastuttaa ihmisen.

Minulla on kolme kummilasta, viisi omaa lasta. Jos muistan joskus jotakuta, niin en kaikkia. Ja se on ihan OK lapsista. Minun kummilapsilla on yhteensä 10 kummia, siihen päälle mummot: ajattele sitä materian määrää jos kaikki kummit ja mummot toisivat AINA kaikille perheen lapsille jotain muistettavaa! Minusta tuo on vaan kurjaa materialististä toimintaa. Sitten kytätään mitä kukakin antaa, että onhan se nyt "tasavertaista". Huhhuh sanon minä! Tähän päälle sitten aikanaan omat lastenlapset ja heidän uusioperhekuviot mahdollisesti. Ei tsiisus. :/