Lapseton kysyy: mitä pitää sietää lapsivierailta minun kodissani?
En ehkä osaa ajatella asiaa riittävän avarakatseisesti, kun itselläni ei vielä lapsia (valitettavasti) ole. OSaan ajatella vain aikaa silloin, kun itse olin lapsi ja olimme kylässä, en todellakaan saanut juoksennella, availla kaappeja, hyppiä sohvalla tai muutenkaan aiheuttaa sydämentykytyksiä isäntäväelle.
Haluaisinkin tietää, tuleeko minun sietää kylässä käyviltä lapsiperheiltä seuraavaa:
- sänkyymme mennään hyppimään ja kenties kaivaudutaan peittojen alle
- hypitään sohvilla ja mennään tyynysotaa
- kiljutaan, juostaan ympyrää
- keskeytetään aikuisten keskustelu KOKO ajan
- kiusata perheen lemmikkejä
Mitä mielestäsi tulee sietää ja mitä ei? Tämä ei koske yhtä perhettä vaan n. 10 eri perheen lapsia, taustoiltaan perheet aivan erilaisia. Onko tänäpäivänä lapsilla lupa käyttäytyä kylässä kuinka vain?
Erityisen ikävältä mielestäni tuntui juuri vaihdetut puhtaat lakanat ja vierailun jälkeen löytämäni täysin myllätty sänky :/ lisäksi en voi olla stressaamatta mitä kaikkea hajoaa tai tuhoutuu, vaikka meillä ei erityisen "herkkänahkainen" koti olekaan. Mutta olenko minä liian herkkänahkainen mielestänne??
Kommentit (62)
mutta noita sun esimerkkejä en hyväksy omiltani, enkä vierailta, vieraille puhun asiasta vaan hillitymmin kuin omilleni, jos moisiin sortuisivat.
esim. suosiolla nostaa särkyvät esineet ylemmäs, sulkea ovet, pistää kaukosäätimet/läppärit/kännykät piiloon ja sitä rataa. Ei myöskään kannata tarjota mustikkapiirakkaa. :D
Lapset ovat luonnostaan liikkuvaisia ja toiset vielä liikkuvampia kuin toiset. Pieni lapsi harvemmin pystyy istumaan pari tuntia sohvalla sillä aikaa kun aikuiset jaarittelevat tylsiä. Jos vierailupaikasta ei löydy tekemistä, alkavat lapset keksiä puuhaa. Lapsivieraiden vanhempia voi pyytää tuomaan leluja, videoita, pelejä tms. tai itse laittaa esiin piirustuskamat tai muuta tekemistä.
Jonkin verran pitää kyetä sietämään, mutta lasten menoa voi ja pitääkin rajoittaa. Jos et halua, että lapset pomppivat sängylläsi, niin laita makuuhuoneen ovi kiinni ja sano, että sinne ei saa tänään mennä. Samoin lemmikit kannattaa laittaa oven taakse "turvaan". Vanhempienkin on helpompi rajoittaa lapsen menoa, kun on ovi esteenä. Muuten käy niin, että vanhempi joutuu istumaan siellä makuuhuoneen ovella ovivahtina, eikä ole kovin mukavaa kahvitteluseuraa.
Jos tuttavaperheilläsi on lapsia, niin kannattanee sopia tapaamiset heidän koteihinsa tai sellaisiin paikkoihin, joissa lapsillekin on tekemistä.
tosin vanhempien pitäisi huolehtia siitä, ettei tällaista tapahdu. Valitettavasti vaan osa vanhemmista on tampioita eivätkä piittaa pätkääkään jälkikasvunsa touhuista kylässä.
mutta lapset kyllä keskeyttää koko ajan, se on niihin sisäänrakennettua, ja ääntä niistä lähtee myös, ja juokseekin ne mokomat. Tai ehkä mä luulen niin, mun esikoislapseni on dg lievä ADHD + dysfasia, kaksi muuta ns. normilapsia, mutta jälkimmäiset kiljuu ja juoksee yhtä lailla.... Sängyssä hyppimisiä ja sotkemisia ei tarvitse sietää, ei siedetä meilläkään. Ne on huonoja käytöstapoja. Ainakin minun lapsuudessani ei moista suvaittu, kuten ei vissiin sinullakaan. Äitini olisi antanut moisen kyläilyn jälkeen perstakatyynyille tuuletusta.
Häiriötä voisit vähentää hankkimalla vaikka kirpparilta leluja, ja jos sulla on DVD, niin vaikka pari lastenelokuvaa. Yleensä barbit, hirviöt ja legot hiljentää mukulat leikkimään. Viisas emäntä järjestää myös lapsille tekemistä. Ehkä ei kannata värikyniä, jos nuo hirviömukulat piirtelee vielä pitkin seiniä.
Pienten lasten kanssa viisainta on nostaa särkyvät tavarat katonrajaan.
terv. kolmen yh
Minusta kyläillessä lapsilta pitää vaatia kauniimpaa käytöstä kuin kotona. Jos minun kotiini tulisi tuollainen humanterilauma, komentaisin kyllä näitä lapsia, enkä jäisi katselemaan touhua (esim. toisten sängyissä möyrimistä).
t. Viiden lapsen äiti ja ope.
sinuna sanoisin suoraan "meidän sänkyyn ei saa mennä" "meillä ei pompita sohvilla" "lemmikkiä ei kiusata vaan sen annetaan olla rauhassa"
Nuo ovat sellaisia mitä ei todellakaan tarvitse sietää. Lasten pitää myös oppia odottamaan vuoroaan eli eivät saa keskeyttää aikuisten keskustelua jatkuvasti. Eikä mikään turha metelöintikään ole sallittua kylässä.
Sano lapsille suoraan jos vanhemmat eivät tajua sanoa. Itse en todellakaan hyväksyisi sänkyyn menoa (edes makkariin menoa) sohvalla pomppimista enkä lemmikin kiusaamista.
t. muutaman äiti
asioista kylässä - suurin osa ei ole sallittua kotonakaan. Meidän 2-vuotias ei vielä osaa olla keskeyttämättä aikuisten puhetta, ja 6-vuotiaskin joskus unohtaa odottaa vuoroaan, mutta muuten mielestäni käyttäytyvät hyvin kylässä. Häpeäisin silmät päästäni, jos lapset menisivät kylässä sängyn mylläämään. Mielestäni et siis ole ollenkaan yliherkkä, vaan vanhemmat liian lepsuja eivätkä katsoneet tarpeeksi lastensa perään.
niin, koiran laitan portin taakse, jota lapset usein rymistelevät tai hakkaavat ja heittelevät koiralle jotain. Särkyviä tms meillä ei ole matalalla ison koiran takia muutenkaan.
Moni on tässä todennut, ettei tarvitse sietää ja että voin sanoa. Mutta olettaisin että vanhemmat itse sanovat?? minusta tuntuu oudolta alkaa komennella lapsia jos vanhemmat ovat paikalla.
Ja miksi nykylapselle on mahdotonta istua pari tuntia paikallaan, jos 30 vuotta sitten se onnistui ihan hyvin esim. kirjan ääressä? Minulle myös sanottiin että aikuiset puhuvat nyt ja silloin keskeytin vain jos oli oikeasti tärkeää asiaa, esim. vessahätä. en silti todellakaan koe kasvatukseni olleen mitenkään liian rajoittavaa tai ankaraa, pidin tällaista käytöstä itsestäänselvänä.
Ja jos kyse olisi yhden perheen lapsista, niin ymmärtäisin että kyse on vanhempien kasvatuksellisista asioista. Mutta tämä aloitukseni koskee nyt aikamoista skaalaa erilaisia perheitä..!!
sietää vierailta mitään mistä ei tykkää. Jos vanhemmat eivät tajua komentaa, niin komenna ihmeessä. Mua ainakin hävettäisi ihan sairaasti, jos mun lapset käyttäytyisivät huonosti eikä meitä sen takia haluttaisi enää jonnekin kylään. Ehkä sen jälkeen ymmärtäisin itsekin komentaa lapsiani. ;-)
Jokainen vanhempi asettaa tietysti rajat omille lapsilleen ja on aika ihmeellistä jos noin monet tuttusi antavat lastensa käyttäytyä noin tullessaan kylään :/ Sinä voit kuitenkin luoda kotonasi omat sääntösi joita vieraiden lastenkin on noudatettava ja jos vanhemmat eivät komenna lapsiaan niin sinä voit komentaa.
Pienenä vinkkinä, jos luonasi käy usein lapsivieraita, eikä sinulle ole vielä lapsia niin luultavasti luonasi on tylsää, joten voisi helpottaa jos hommaisit lapsille jotain tekemistä, esim muutama lehti tai kirja (saa tosi halvalla esim. kirjastojen poistohyllystä alle 1e/kpl) ja jotakin leluja esim legoja tai vastaavaa vaikka kirpparilta käytettyä mutta hyväkuntoista.
Minulla on kaksi lasta he eivät saa
-hyppiä ja penkoa vanhempien sängyssä
-kiusata lemmikkeja
-keskeyttää keskusteluja, mutta heidänkin asiansa täytyy kuunnella ja kommentoida, kehotan kuitenkin odottamaan omaa suunvuoroa, tosin lapsilla ei usein riitä kärsivällisyys odottaa kauan jos aikuisilla on pitkä keskustelu menossa, tähänkin auttaa jos lapsilla on mielekästä tekemistä, niin ei tarvitse tulla keskeyttämään aikuisten juttua jatkuvasti
Kotona saavat
-hyppiä sohvalla ja rakennella sohvatyynyillä, tämä on kiellettyä kylässä ellei talon emäntä erikseen salli sitä
-juosta ja kiljua, kylässä ei juosta sisällä eikä kotonakaan silloin jos meillä on vieraita
Kyllä lapset oppivat usein aika nopeasti että mikä teillä on sallittua ja mikä ei kun sanot siitä napakasti, kerrot lapsille että mitä sitten oikein saa tehdä, ja pidät samat säännöt aina :)
kyllä minusta olisi ainakin hyvin hämmentävää, jos KOKO lapsiperhe menisi mylläämään sänkyyni!
olo sujuu. Mun 9-vuotias jaksaa nyt istua paikallaan ihan hyvin, mutta 2-vuotiaana moinen olisi ollut ihan mahdottomuus.
Eikä se kyllä onnistunut kaikilta 30 vuotta sittenkään...
Nykyään suhtaudutaan lapsiin vähän eri tavoin kuin ennen mikä on suurimmaksi osaksi vain hyvä. En mä ymmärrä tuotakaan, että miksi lapsi ei voisi keskeyttää aikuista, jos lapsella on asiaa... Lapsen mielestä hänen asiansa voi olla kovinkin tärkeä, vaikka se aikuisen mielestä voisi hyvin odottaa.
Suurin osa noista luettelemistasi asioista on ihan asiallisia, mutta en mä sillekään linjalle suostu lähtemään, että lapset saavat näkyä mutta eivät kuulua.
Ja miksi nykylapselle on mahdotonta istua pari tuntia paikallaan, jos 30 vuotta sitten se onnistui ihan hyvin esim. kirjan ääressä?
meillä on omia lapsia, eikä noita mainittuja asioita saa tehdä meillä omat eikä vieraat.
mulla on yksi laatikollinen leluja, joita saavat tonkia. myös piirrustuskirjoja muutama, ja muutama lastenkirja/-lehti. ongelma on se, että yleensä laatikko levitetään keskelle lattiaa hetkessä ja minuutin verran onkin rauhallisempaa. Sen jälkeen taas... apua.
Tuo dvd voisi olla kokeilemisen arvoinen, jos rauhoittuisivat siihen. Tosin olen sitä mieltä, että jos vieras tulee lasten kanssa lapsettomaan taloon, niin voisi ottaa jotain tekemistä itse mukaan eikä olettaa, että täällä on aktiviteettia järjestettynä.
Kaikenkaikkiaan on sanottava, että mä en osaa komentaa muiden lapsia kotonani, jos vanhemmat ovat paikalla. Tulee olo, että tuo lapseton ei osaa kuin nipottaa (siis vanhempien silmissä).
Tämän ketjun perusteella nyt ainakin tiedän, että omilta lapsiltani, joita toivottavasti vielä saan, voin odottaa toisenlaista käytöstä :)
eilen meillä oli kaksilapsinen perhe taas kylässä ja olin parin tunnin jälkeen aivan poikki, jälkiä siivotessa (mm. lelut, ruokapöytä) meni kauan ja koirakin nukkui stressin jäljiltä rauhassa koko illan.
ps. en koskaan tarjoa mitään suklaista/mustikkaista kun lapsia on tulossa :)
Lapsivierailta ei tarvitse sietää huonoa käytöstä, mutta heille on hyvä olla jotain tekemistä esim. pelejä, kirjoja tai leluja (joita voi toki pyytää lasten vanhempia tuomaan mukanaan). Muuten hakevat sitä tekemistä yllä mainituista, kielletyistä puuhista.
Itse olen kolmen lapsen äiti, enkä hyväksy meillä mainitsemiasi puuhia vierailtakaan. Jos lasten vanhemmat eivät komenna tai puutu lastensa tekemisiin, niin minä puutun kyllä. Saavat ajatella sitten mitä haluavat. Selitän kyllä aina, että meillä on tällaiset säännöt meidän kotona (osa aivan turvallisuussyistä). Aikuisten makuuhuoneeseen ei saa mennä, sängyillä tai sohvilla ei saa hyppiä eikä tavaroita saa heitellä. Portaissa ei saa hyppiä eikä muutenkaan ravata ylös alas (vaarallista).
Ehdotus, rajaat oleskelualuetta. Laita makuuhuoneen ovi kiinni ja sano ettei sinne saa mennä.
Jotain yksityisyyttä pitää olla. Ei miellä vieraat mene makuuhuoneeseen.
Jos teillä käy noin paljon lapsivieraita suosittelen hankkimaan kirppikseltä viihdykettä, kirjoja ja joitain leluja jotka ovat lasten käytettävissä.
Ihmettelen kyllä minkälainen tuttavapiiri sinulla on kun meidän lapsiperheelläkään ei ole kotonamme tuollaista eikä vieraat hypi sohvalla yms. Lemmikkejä ei ole.
Joskus volyymit nousee lapsivieraiden aikana mutta sitä voi rajoittaa ja hillitä kielloin tai rauhoitellen. Tyynysota ei harrasteta meillä vieraiden kanssa. Joskus omat lapset sitä harrastaa meidän parisängyssä ja ihan luvalla.
Keskusteluista, joskus on sellaista asiaa joka on hoidettava siinä aikuisten keskustelun lomassa. Keskeytyksiä tulee jonkin verran ja näin uskon käyvän kaikilla. Suurimman osan ajasta lapset leikkivät keskenään, omat ja vieraat yhdessä.
Riitatilanteisiin on puututtava jos niitä tulee.
niihin huoneisiin ei mennä, mihin sinä et halua. lapset on kyllä aika meneväisiä, et voisit kyllä varautua mahdollisiin lapsivieraisiin niin et sulla ois heille jotain tekemistä. vaikka värikyniä ja piirrustuspaperia. muutama lelukaan ei olis pahitteeks. silloin lapsivieraat viihtyisivät paremmin. lapset kyllä keskeyttää aikuisten juttelua aika tehokkaasti iästä riippumatta.. sille ei oikein voi mitään..
enkä siedä mitään noista, en omilta enkä vierailta. Tuo jatkuva huomion kärttäminen ja aikuisten keskustelun keskeyttäminen on vaikein. Useimmat lasteni kaverit tekevät sitä, ilmeisesti koska vanhemmat sallivat tämän ja näitä perheitä tuleekin tavattua "vähän harvemmin"
Ja vaikka minulla on lapsia niin en omiltakaan hyvksy mitään noista - no juokseminen ja kiljuminen kotona lähtee välillä käsistä ;)