Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton kysyy: mitä pitää sietää lapsivierailta minun kodissani?

Vierailija
16.07.2012 |

En ehkä osaa ajatella asiaa riittävän avarakatseisesti, kun itselläni ei vielä lapsia (valitettavasti) ole. OSaan ajatella vain aikaa silloin, kun itse olin lapsi ja olimme kylässä, en todellakaan saanut juoksennella, availla kaappeja, hyppiä sohvalla tai muutenkaan aiheuttaa sydämentykytyksiä isäntäväelle.

Haluaisinkin tietää, tuleeko minun sietää kylässä käyviltä lapsiperheiltä seuraavaa:

- sänkyymme mennään hyppimään ja kenties kaivaudutaan peittojen alle

- hypitään sohvilla ja mennään tyynysotaa

- kiljutaan, juostaan ympyrää

- keskeytetään aikuisten keskustelu KOKO ajan

- kiusata perheen lemmikkejä

Mitä mielestäsi tulee sietää ja mitä ei? Tämä ei koske yhtä perhettä vaan n. 10 eri perheen lapsia, taustoiltaan perheet aivan erilaisia. Onko tänäpäivänä lapsilla lupa käyttäytyä kylässä kuinka vain?

Erityisen ikävältä mielestäni tuntui juuri vaihdetut puhtaat lakanat ja vierailun jälkeen löytämäni täysin myllätty sänky :/ lisäksi en voi olla stressaamatta mitä kaikkea hajoaa tai tuhoutuu, vaikka meillä ei erityisen "herkkänahkainen" koti olekaan. Mutta olenko minä liian herkkänahkainen mielestänne??

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kahden pienen lapsen äitinä tiedän, että on aika pitkästyttävää lapsille olla sellaisessa kylässä, missä ei ole mitään tekemistä. Pitäisi vain istua: mitään ei saisi puhuakaan, kun se häiritsee aikuisten seurustelua.

Itse en ota yleensä lapsia mukaan sellaiseen paikkaan, mistä tiedän, etteivät viihdy.

Jos ap:llä on paljon "lapsellisia" ystäviä, jotka käyvät, ei olisi kovin iso investointi hommata vaikka värikyniä ja paperia ja ehkä värityskirja, joitain leluja tai legoja tai ehkä joku tietokonepeli. Käytettynä eivät montaa euroa niele, ja on ystävällistä lapsia kohtaan. Toki, jos kokee, etteivät lapset ole oikein tervetulleita, niin ainahan voi vähän vinkata, että "olisi kiva saada jutella ihan rauhassa" tms, josta ystäväsi ymmärtäisi ehkä tulla ilman perhettä.

Vierailija
42/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitsi kyläillä lapsettomissa paikoissa. Tulkaa te lapsettomat meille. En mä yksinkertaisesti jaksa juosta lapsien perässä koko ajan komentamassa ja vahtimassa. Kotona voivat olla paljon vapaammin kuin missään kylässä.

Ja juu, kaikki ap:n listaama on meilläkin kiellettyä. Ja kielto lista pysyy parivuotiaan päässä ehkä jopa 3s, eikä parivuotiasta mitkään DVD:t kiinnosta. Eikä lelut sitää kolmea sekunttia kauempaa...

Isommilla on jo jotain tapoja (pieneltäkin niitä vaaditaan, mutta se on jatkuvaa sanomista ja vahtimista).

En oleta, että lapseton hankkii mitään lapsieni viihdyttämiseksi, enkä myöskään raahaa mitään mukana. Lapsiperheitten luona kyläillään mielellään, ja tosiaan lapsettomat, tervetuloa tänne.

-neljän (kohta viiden) äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia tuttavia sulla mahtaa olla kun mun yksikään tuttuni ei anna lastensa tehdä meillä noita asioita.

t.Maiju

Vierailija
44/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kuitenkin haluat niiden lapsivieraiden vanhempineen käyvän ja viihtyvän niin tosiaan kannattais hankkia vaikka sitä paperia ja tussit edes...tai vaikka yksi lasten DVD.

Vierailija
45/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirtelisivät varmaan seinät ja sohvat piloille et älä niitä tusseja ap ainakaan hanki. Toi DVD voi olla hyvä ajatus. En kyllä ymmärrä ei vieraat ota itse lapsillleen leluja mukaan jos kyläilevät lapsettomissa kodeissa.

Vierailija
46/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinoin lapsettomina asuimme kaksiossa. Kun meille tuli enemmän vieraita lapsineen, me aikuiset seurustelimme olohuoneessa ja ohjasin lapset makuuhuoneeseen, käytännössä sängyllemme, leikkimään. Lasten lähdettyä vaihdoimme lakanat. Kaikilla oli kivaa.

Ap:n tuttavat ovat ilmeisesti tulkinneet tilannetta niin, että ap:n kodissa on ok leikkiä makuuhuoneessa, jos kerran ap ei sitä ole kieltänyt. Itseäni on aina enemmän ärsyttäneet lapsiaan jatkuvasti komentavat vanhemmat kuin lasten riehuminen. Kyläpaikoissa yritän kuulostella isäntäväen reaktioita. Useimmat tietävät minut varsin sallivaksi ja tekevät lapsilleni selväksi omien kotiensa säännöt. Toisaalta he ovat nähneet minun komentavan myös vieraita lapsia, jos olen pitänyt komentamista tarpeellisena.

Vierailija
47/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiöstä. Ja pidä itse huolta siitä, että eivät poistu. Tosinn et ehdi seurustelemaan vieraittesi kanssa, mutta sillä ei liene merkitystä. Jos ei osaa omia lapsiaan vahtia, kannattaa varautua siihen, että muut sen tekevät ja paljon jyrkemmin.

Vierailija
48/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en anna omieni tehdä noista mitään. kylässä istuttiin nätisti omassa lapsuudessa kunnes tuli lupa käydä katsomassa jotain, kuunneltiin hiljaa mitä aikuiset puhuvat, joskus itsekin osaa ottaen.

nyt suomessa näin ei voi lapset toimia, vaan heillä pitää aina ja kaikkialla olla oikeus tehdä kuten he itse haluavat. sinun omaisuus ei ole mitään, sinun koti ei ole mitään. On vain nämä kakarat, joilla on oikeus tuhota toisten omaisuutta. Ja vanhempia, jotka ottavat levon kannalta aina, kun heidän kakarat ovat jossain muualla kuin omassa kodissaan. Siksi heidät yritetän työntää pois kodista ja pihasta, niin se säilyy ehjänä ja siistinä, koska näitä lapsia ei ole opetettu käytöstavoille, niin kaikki hajoaa, melu ja sotku on jotain käsittämätöntä.

Vierailija
49/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä sohvillakaan. Yritän hillitä kiljumista ja juoksua parhaani mukaan, jos ei onnistu ehdotan että siirrymme pihalle leikkeihin. Tyynysota sohvatyynyillä ei ole nyt niin paha mielestäni. Lemmikkejä ei kiusata, mutta lapset eivät välttämättä ymmärrä tekosiaan, joten heitä tulee opastaa eläinten kanssa toimimisesta.

Onko teillä tarjottu lapsille tekemistä, esim. leluja, askartelua tmv.? Suurin osa lapsista ei jaksa istua kahtaa tuntia sohvalla ja kuunnella kun aikuiset juttelevat :).

Vierailija
50/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano niille lapsiperhevieraille että painukaa muualle ja nykäse ovi kiinni. Ei ne oven läpi tule.

Vierailija
51/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai katsomaan televisiota. Oli sen vieraan ikä sitten 5v tai 55v. Oletan, että lapsiperheissä vanhemmat haluavat lapsilleen "opetustilanteita" siitä, miten vierailulla ollaan eli istutaan rauhallisesti, syödään kauniisti, ei poistuta pöydästä ilman lupaa eikä mennä muihin huoneisiin kuin siihen, jonne kahvipöytä on katettu.

Jos lapset eivät ole kunnolla eivätkä vanhemmat heitä ohjaa, en kaada toista kupillista kahvia. Jos vanhemmat haluavat, he voivat ottaa lapsille mukaan puuhakassin tms., mutta minä kutsun vieraat juttelemaan kanssani, en piirtämään viivoja numerosta seuraavaan.

Vierailija
52/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai katsomaan televisiota. Oli sen vieraan ikä sitten 5v tai 55v. Oletan, että lapsiperheissä vanhemmat haluavat lapsilleen "opetustilanteita" siitä, miten vierailulla ollaan eli istutaan rauhallisesti, syödään kauniisti, ei poistuta pöydästä ilman lupaa eikä mennä muihin huoneisiin kuin siihen, jonne kahvipöytä on katettu.

Jos lapset eivät ole kunnolla eivätkä vanhemmat heitä ohjaa, en kaada toista kupillista kahvia. Jos vanhemmat haluavat, he voivat ottaa lapsille mukaan puuhakassin tms., mutta minä kutsun vieraat juttelemaan kanssani, en piirtämään viivoja numerosta seuraavaan.

Näin itsekin luulin. Että kylään mennään jos se isäntä tai emäntä kiinnostaa. Ja lapset katsovat mallia, että elämä ei pyöri oman navan ympärillä.

nykyään kersat eivät näin toimi eikä heiltä tätä odoteta. he menevät joka paikkaan toteuttamaan itseään ja heillä on vain oikeuksia tähän, mitään velvollisuuksia ei, ei, vaikka heidän itseilmaisusta aiheutuisi muille melusaastetta ja omaisuuden tuhoutumista.

Kasvatuskulttuuri on nykyään toisenlainen. kaikki mulle heti tänne nyt, kyläänkin mennän vain jotta saadaan liikuntaa ja pomppimista toisten sängyillä (meillä saa muuten kotona pomppia sängyllä, sohvalla myö

Vierailija
53/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pikkulasten kanssa on aika pohjattoman rasittavaa käydä ei lapsiperheessä kylässä - tai kylässä, jossa lapset ovat jo vanhempia.

Se on tosi raskasta, jos vierailu menee sellaisen "ei eiei älä älä ei ei ei" -vallitessa. Meillä nuorimmat 2,5v ja 1v ja ovat ihan mahdottomia epeleitä. Vanhempi alkaa jo olla pikkasen viisaampi, mutta nuorempi on tulossa hullummaksi koko ajan.

Vierailija
54/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itsekin luulin. Että kylään mennään jos se isäntä tai emäntä kiinnostaa. Ja lapset katsovat mallia, että elämä ei pyöri oman navan ympärillä.

nykyään kersat eivät näin toimi eikä heiltä tätä odoteta. he menevät joka paikkaan toteuttamaan itseään ja heillä on vain oikeuksia tähän, mitään velvollisuuksia ei, ei, vaikka heidän itseilmaisusta aiheutuisi muille melusaastetta ja omaisuuden tuhoutumista.

Kasvatuskulttuuri on nykyään toisenlainen. kaikki mulle heti tänne nyt, kyläänkin mennän vain jotta saadaan liikuntaa ja pomppimista toisten sängyillä (meillä saa muuten kotona pomppia sängyllä, sohvalla myö

mutta koti ja kylä ovat kaksi eri asiaa. oma omaisuus, toisen omaisuus.

Vierailija
55/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona saa

-hyppiä sängyllä ja kaivautua peiton alle

-hyppiä sohvalla, olla tyynysotaa ja rakentaa majoja

-keskeyttää keskustelua

Koti on elämistä varten ei nipottamista ja hampaiden kiristelyä - suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä löysäämään pipoa ja katsomaan maailmaa lapsen vinkkelistä!

kylässä on eri säännöt, siellä toivottavasti voi piirtää/leikkiä (purkaa johonkin energiaa) ja tietysti isäntäperheen sääntöjä kunnioitetaan. Toivottavasti myös ymmärtävät että pienten lasten on vaikeaa olla paikallaan hiljaa ja olisi aika hullua edellyttää sitä.

PS:aina mua jaksaa naurattaa nää katkeroituneet "ei sitä ennen...tää on tää vapaa kasvatus..."

teidän pitäis hetki leikkiä tyynysotaa! Ja pomppia sängyllä! Onhan se pirun kivaa!

Vierailija
56/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan lapset kayttäytyi paremmin, heitä tosin myös kuritettiin kovemmin... Mutta siis. Noista itse hyväksyn sen keskeyttämisen, ellei jatkuvaa. Mutta ei, adhd-poikani ja taaperoikäinen tyttöni eivät kumpikaan jaksa istua sen kirjan ääressä paria tuntiaXD Mikä kuvallinen kirja edes on niin pitkä että lukutaidottomat lapset saavat siitä irti jotain kauemmin kuin vartin, korkeintaan? Tiedän kuitenkin paikkoja joissa lapsilta odotetaan tuollaista käytöstä, useinmiten ne odottajat ovat vanhuksia. Näissä kyläpaikoissa käymme harvakseltaan ja viivymme tasan niin kauan kuin muksut jaksavat käyttäytyä, eli harvemmin yli tuntia tulee viivyttyä...

Vierailija
57/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee huonoa käytöstä siinä missä on vain lapselle normaalia ikäkauden mukaista toimintaa. Pikkuista taaperoa ei voi kieltää ja komentaa liikkumasta ja touhuamasta tai sitten saa kieltää joka sekunti ja vanhemmillakin on vain kaksi silmää. He varmaan yrittävät kohteliaasti keskustella AP:n kanssa ja sillä aikaa lapsi ehti tekemään jotain kiellettyä.

AP muistelee että hänkin jaksoi pari tuntia osasi istua paikallaan lukemassa, mutta hänen lapsivieraansa ovat selvästikin taaperoikäisiä tai päiväkoti-ikäisiä, eivätkä sen ikäiset ilman rauhoittavia istu kahta tuntia paikallaan aikuisia keskeyttämättä, tai jos istuvat, niin lääkäriin tai lastensuojeluun yhteys ja äkkiä, lapsessa on jotain vikaa. Normaali lapsi joka istuu kaksi tuntia lukemassa ei taatusti myllää vieraiden ihmisten sänkyjä tai heittele jotain rojuja koirien päälle, koska on jo kouluikäinen.

Olen niin kyllästynyt näihin lapsettomiin, jotka vaativat hienoa käytöstä joltain 1-3 vuotiailta sen perusteella mitä he muistavat omasta lapsuudestaan. ja ne muistikuvathan ovat paljon vanhemman lapsen muistoja, mutta sitähän ei ikinä tajuta.

Vierailija
58/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin ihmetellä. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisissa piireissä kuljet.

Nimittäin minulla on ikää jo 48v ja en ole koskaan tavannut tuollaisia lapsia, jotka noin käyttäytyvät. Ja meillä on käynyt lapsia tosi paljon, koska suku on iso ja monilla suurperheitä. Samoin monilla tutuilla on lapsia jopa 5 kappaletta.

Missään nimessä tuollaista ei tarvitse sietää.

En ehkä osaa ajatella asiaa riittävän avarakatseisesti, kun itselläni ei vielä lapsia (valitettavasti) ole. OSaan ajatella vain aikaa silloin, kun itse olin lapsi ja olimme kylässä, en todellakaan saanut juoksennella, availla kaappeja, hyppiä sohvalla tai muutenkaan aiheuttaa sydämentykytyksiä isäntäväelle. Haluaisinkin tietää, tuleeko minun sietää kylässä käyviltä lapsiperheiltä seuraavaa: - sänkyymme mennään hyppimään ja kenties kaivaudutaan peittojen alle - hypitään sohvilla ja mennään tyynysotaa - kiljutaan, juostaan ympyrää - keskeytetään aikuisten keskustelu KOKO ajan - kiusata perheen lemmikkejä Mitä mielestäsi tulee sietää ja mitä ei? Tämä ei koske yhtä perhettä vaan n. 10 eri perheen lapsia, taustoiltaan perheet aivan erilaisia. Onko tänäpäivänä lapsilla lupa käyttäytyä kylässä kuinka vain? Erityisen ikävältä mielestäni tuntui juuri vaihdetut puhtaat lakanat ja vierailun jälkeen löytämäni täysin myllätty sänky :/ lisäksi en voi olla stressaamatta mitä kaikkea hajoaa tai tuhoutuu, vaikka meillä ei erityisen "herkkänahkainen" koti olekaan. Mutta olenko minä liian herkkänahkainen mielestänne??

Vierailija
59/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa se kuinka kaikilla on valtavat määrät kokemuksia huonosti käyttäytyvistä lapsista. Meillä on kolme lasta ja lapsiperheitä on kyläillyt ainakin 15 vuotta. Mä en keksi kuin yhden lapsen, jonka käytöksessä oli puutteita ja hänenkin kohdallaan syynä oli vanhempien erikoinen kasvatusfilosofia.

Siis kyllä mun mielestä keskimäärin lapset uskoo kun niille kertoo säännöt ja muistuttaa aina tarpeen tullen. Siis vieraat lapset tottelevat kylässä isäntäväkeä, eivät uskalla uhmata.

AP: erittäin hyvä keino on kertoa heti vierailun alussa säännöt niin, että myös vanhemmat ne kuulee. Esim se lenmikkiasia ja makuuhuone. Ihan hyvin voi sanoa, että "Misseen" saa koskea vain minun luvalla ja kanssa. Ja meidän makuuhuoneeseen ei saa mennä.

Ja jonkun sohvalla hyppimisen voi ihan nätisti komentaa, että tulkaas lapset pois sohvalta, näytäs osaatko piirtää auringon, kissan tms. Ei siis tarvitse karjua kieltoja.

Eikä ne lapset sunkasn lapsuudessa istuneet paikalla kirjan parissa kahta tuntia 3-vuotiaana. Ap luulen, että olet ollut jo vähän vanhempi.

Vierailija
60/62 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne lapset istui hiljaa ennen vanhaan, kun muuten tuli kotona piiskaa. Ja olen myös varma, että ennen vanhaan lapsilla oli paljon paremmat mahdollisuudet purkaa energiaansa. He saivat, myös siellä kylässä kun mehut oli juotu, mennä pihalle ja viilettää siellä pitkin kyliä ja metsiä, eikä kukaan aikuinen ollut jatkuvasti parin metrin päässä hengittämässä niskaan ja varoittamassa miten vaarallista on kiivetä pihakuuseen.

Ja jos koulussa istuivatkin tunnilla hiljaa, sitä kovempaa painivat välitunnilla.

Mielestäni lapsilta voi odottaa hyvää käyttäytymistä, mutta suhteutettuna lapsen ikään ja myös luonteeseen. Itselläni on monta lasta ja toiselle rauhallinen leikki kyläpaikassa on paljon suuremman ponnistelun takana kuin toiselle. Silti toki odotan ja vaadin hyvää käyttäytymistä kaikilta, mutta vilkkaammalla lapsella se saattaa helpommin unohtua ja voi tapahtua jotain vahinkoa, vaikka miten olisin teroittanut hyvää käyttäytymistä.

Jos kutsuu lapsiperheen, kutsuu myös ne lapset, ja silloin on hyväksyttävä, että syödessä tulee murusia, maitolasi voi vahingossa kaatua tai 1v voi vetää lemmikkiä hännästä ennen kuin perheen vanhemmat ehtivät hätiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä