Miksi, miksi, miksi laitatte alle 3v lapset päiväkotiin?
Olen töissä todella arvostetussa yksityisessä päiväkodissa, jossa ryhmäkoot ovat pienempiä kuin kunnallisella puolella ja hoidon laatu on omasta mielestäni kodinomaisempaa kuin muissa päiväkodeissa.
Ja silti meillä on joka päivä äitejään ja isiään ikävöiviä pieniä lapsia, jotka hokevat aamusta iltaan "äiti tulee kohta", "on ikävä isiä" tai ovat niin pieniä, etteivät osaa sanoin ilmaista ikäväänsä.
Meillä on niin paljon hoitajia, että on mahdollisuus pitää lapsia sylissä pitkäänkin. Ja koko ajan onkin joku jonkun sylissä. On mahdollisuus lievittää ikävää.
Mutta MIKSI on pitänyt laittaa niin pieniä lapsia hoitoon, etteivät kestä eroa vanhemmistaan!?!
Kommentit (121)
sori, piti siis ap:lle tuo kysymys :)
MIKSI MIKSI MIKSI no SIKSI SIKSI SIKSI!! Suoraan sanottuna ei helvetti sä olet tyhmä ja sen puolesta inhottavaa että hoidat toisten lapsia. Menetkö sä maksamaan niiden monien ja monien laskut, että pystyvät kotona hoitamaan lapsiaan vai pyhälläkö hengellä elellään? 3vuotta kotona kotihoidon tuella? Alappa laskemaan miteen elellään. Kaikki eivät voi elää miehen pussilla. Ja vaikka meillä mies töissä, en todellakaan pysty 3v olla kotona. Kerro kerro kerro, olen mielellään vaikka 10v kotiäitinä jos sinä tulet maksamaan elämäni. :)
ja lapsi oli laitettava vuoden ikäisenä hoitoon, sillä opinnot sai jättää jäähylle tuolloin vain vuodeksi tai menetti opintopaikkansa. Halusin lapsen ihan ehdottomasti päiväkotiin, sillä itselläni oi erittäin ikäviä muistoja perhepäivähoidosta.
Ei lapsen ihan älyttömiä päiviä tarvinnut hoidossa olla. 3 päivää viikossa eikä silloinkaan koko päivää.
Hän kysyy, miksi alle 3-vuotiaita laitetaan hoitoon nimenomaan päiväkotiin, ei miksi heitä laitetaan hoitoon ylipäätään. Luetun ymmärtäminen hoi!! Samaa ihmettelen minäkin. Perheenjäsen on lastentarhanopettaja ja hän aina sanoo, miten hänen tulee sääli näitä alle 3-vuotiaita, jotka haluaisivat olla sylissä ja kaipaavat rauhallisempaa ja pienempää ryhmää. Perhepäivähoito on alle 3-vuotiaan ainoa inhimillinen hoitopaikka minun mielestäni. En suostu mihinkään muuhun ratkaisuun omien lasteni kohdalla.
no, minä taas en suostuisi lastani laittamaan pph:lle ellen tuntisi häntä jotain kautta entuudestaan. He tekevät niin "eristyksissä" töitään, että en todellakaan luottaisi. Ja kokemuksella muistan jo omasta lapsuudestaan ja nyt kuullut mm. ystävältäni jonka lapset joutuivat pph:lle, että tuputti omia ja todellakin vanhanaikaisia näkemyksiään ja kokemuksiaan. Reilu 1v tutti pois ja UNILELUSTAKIN oli sitä mieltä, että ei kyllä tarvisi. SIIS MITÄ?? Ja sitten siellä pyöri välillä jo naisen kotoaan muuttaneet lapset ja sen ystävät ja milloin ketäkin. Ei kiitos!!´Kuten mainitsin, ellen tunne entuudestaan.
Ikiliikkujaa ei ole keksitty, mutta lapset päiväkotiin alle 3 v eipäs juupas ketjut ovat lähellä sitä.
Otsikko tarkoitus on kyllä juuri sitä,mitä tarkoitit mutta kommentin viimeisestä virkkeestä saa juuri sen käsityksen,että miksi alle 3-vuotias laitetaan yleensäkään hoitoon,kun potee ikävää.
Tässä keskustelussa ei ole hirveän moni sanonut ettei jaksaisi olla kotona lapsen kanssa,vaan kaipaa työ-/opiskeluelämään. Suomi ei tue lapsiperheitä tässä asiassa paljoa,ja itsellänikin opiskelupaikka pakotti laittamaan yli vuoden ikäisen hoitoon. Onneksi kuitenkin perhepäivähoitajalle,koska päiväkoti ei sovi niin pienelle juuri näistä syistä. Kaikilla ei ole varaa valita tätäkään asiaa.
Toivoisin päiväkotien henkilökunnalta ammattimaisempaa asennetta. En tunne yhtään muuta ammattirymää, joka näin usein kertoisi tekevänsä työnsä huonosti.
Päiväkodeissa on useita aikuisia töissä, joten vain yhden sekopään mielen mukaan ei mennä vaan toiminta on valvottua. Ja ei oo varaa olla kotona, asuntolainaa ei makseta kovin kauaa säästöillä ja yhden ihmisen liksalla.
Siksi hoidon aloittavat ensi syyskuussa 1v2kk ja 2v7kk vanhat tyttösemme. Nyt on itselläni hoitovapaalla kertynyt jo 1000€ luottokorttivelkaa ja takaisin alan maksaa heti, kun palkka juoksee.
Kun on lapsia, on kuluja. Samaan aikaan kun lapsemme aloittavat Suomessa päivähoidon, heidän kesäkuussa 2012 syntynyt pieni serkkunsa menee seimeen Keski-Euroopassa. En siksi niin paljon sure, jos häntä 11kk vanhempi tyttömme aloittaa hoidon, 4 päivää viikossa ja max 7h/pvä.
Meillä molemmat lapset menneet hieman alle 2 vuotiaina hoitoon ja hyvin on mennyt. Enempää en olisi kotona kerralla halunnut olla kuin tuon 2vuotta ja syy voi olla itsekäs, mutta halusin palata takaisin töihin joka on minulle tärkeä ja mieluisa. Oman henkisen hyvinvointini vuoksi en olisi voinut olla pidempään kotona.
Lapsemme voivat hyvin ja viihtyvät päiväkodissa ja toinen jo koulussa (menestyy hyvin). Teen 6h päivää, joten kotoa olen pois noin 8h/päivä, vielä ehdin iltaisin olemaan lasteni kanssa. Ja kyllä se rahakin on kiva lisä, ei tarvi joka asiasta kitsastella.
Hän kysyy, miksi alle 3-vuotiaita laitetaan hoitoon nimenomaan päiväkotiin, ei miksi heitä laitetaan hoitoon ylipäätään. Luetun ymmärtäminen hoi!! Samaa ihmettelen minäkin. Perheenjäsen on lastentarhanopettaja ja hän aina sanoo, miten hänen tulee sääli näitä alle 3-vuotiaita, jotka haluaisivat olla sylissä ja kaipaavat rauhallisempaa ja pienempää ryhmää. Perhepäivähoito on alle 3-vuotiaan ainoa inhimillinen hoitopaikka minun mielestäni. En suostu mihinkään muuhun ratkaisuun omien lasteni kohdalla.
Olen itse ollut kolmella pph:lla hoidossa ja yksi oli kiva, muut hirveitä. En halua, että lapseni joutuvat "lapsipuolen asemaan" vieraaseen perheeseen. Saavat leikkiä vain yhdessä huoneessa, pph:lla ihme sääntöjä, omat lapset saavat jälkiruokaa ja vieraat jää nuolemaan näppejä "sun äitis ei oo maksanut tästä", jne.
Ihan samaa mieltä monet muutkin päiväkodissa työskentelevät tuntuvat olevan ap:n kanssa siitä, ettei ihan pieniä tulisi viedä päiväkotiin hoitoon. Kunnallisella puolella ei pieniä esim. ehditä sylitellä tarpeeksi. Johan sen sanoo järki kun tietää montako hoidettavaa on yhtä hoitajaa kohti.
Asiasta ei vain puhuta kovaan ääneen, sillä näkeehän tästä ketjustakin mikä meteli sen esiin tuomisesta nousi.
Kummankin lapsen kanssa olen huomannut, että aloittaiessaan vuoden iässä (en erittele syitä, mutta ne ovat hyviä), olivat vähän liian pieniä, mutta 2 v. täytettyään todellakin nauttii jo omista ystävistä, joita hyvässä päiväkodissa saa.
En siis ymmärrä, mistä tämä taianomainen kolme vuotta on revitty??? Se ei yhtään vastaa mun omia kokemuksia lapsista, ei omista eikä tuttavien.
En ole muuten ikinä nähnyt, että lapsi itkisi päiväkodissa niin, etteikö joku aikuinen olisi siellä heti lohduttamassa ja pitämässä sylissä.
Enkä muuten ole koskaan nähnyt, että siellä joku lapsi lohduttomana itkisi sen jälkeen, kun aikuinen on lähtenyt. Olen vienyt ja hakenut omia lapsia mitä kummemiin aikoihin, ja ihan tyytyväisinä lapset leikkivät. Ei siellä ole mitään itkeviä, vanhempien perään nyyhkiviä lapsia ollut koskaan, kun olen oman lapseni asoita siellä käynyt hoitamassa (poislukien se aamun hetki, kun äiti tai isä lähtee, johon jotkut lapset vastaavat eroitkulla). Toki joskus joku lapsi on esim. itkenyt, koska on vaikka kolauttanut itsensä, mutta toi on ihan legensaa, että ne siellä hoitopäivän aikaan harhailisivat äitiensä perään huudellen.
Aika monta vuotta olen päiväkotielämää nähnyt, koska kun vanhempi lapseni lähti kouluun, nuorempi aloitti päiväkodin pienten rymhässä. Ja kokemuksia on siis kaikenikäisten ryhmistä.
Mun lasta ainakin on hoitanut hoitaja, jolla on toisessa päiväkodissa oma, samanikäinen pieni lapsi.
Ja vaikuttaisi uraankin negatiivisesti.
Päiväkoti on parempi kuin pph, hoitaja on se minkä sattuu saamaan ja jos huonosti sattuu, niin hänen kanssaan eivät viihdy lapset eivätkä asiat muutenkaan suju. Lisäbonarina on krooninen varahoitopaikkojen tarve ja mihin varahoitopaikkaan (muuhun kuin pk) kolme saman perheen lasta mahtuisi yhtaikaa?
Meillä oli välillä mukava kolmiperhehoitaja, ja se oli tosi hyvä systeemi kun lapset saivat olla kotonaan hoidossa, mutta muuten olemme olleet päiväkodin asiakkaita, ja on kyllä sanottava, että meidän päiväkoti on ollut aivan erinomainen. Lapset ovat viihtyneet siellä loistavasti ja menneet sinne aina mielellään, jos kohta ovat viihtyneet kotonakin esim. vauvalomien aikana. Hoitajat ovat selvästi välittäneet lapsista ja heillä on aina ollut aikaa sekä pitää sylissä että tehdä mielenkiintoisia asioita. Ilmeisesti se on työyhteisönäkin ollut onnistunut, koska hoitajien vaihtuvuus on ollut erittäin vähäistä.
Minä uskon, että vanhempien asenteella näissä hoitoasioissa on valtava merkitys. Jos vanhemmat näyttävät pitkää naamaa aina kun on "mentävä" päiväkotiin, lapsetkin alkavat ajatella, että tässä on jotain vinksallaan eivätkä viihdy.
Meidän 3 lasta ovat nyt kaikki isoja, teinejä tai vanhempia, ja hyviä heistä on kaikin puolin kasvanut, joten ainakaan meiltä päiväkotien (tai työssäkäyvien vanhempien) panettelijat eivät arvostusta saa.
nämä helvetin lääsääjätädit, jotka ovat moralisoimassa muita tietämättä yhtään mitään tilanteesta. Meidän tuttavapiirissä kaksi alle 3-vuotiasta MÄÄRÄTTIIN päivähoitoon, kun äiti oli niin väsynyt, että alkoi saada hallitsemattomia raivokohtauksia. Mutta toki, otetaan mielummin nuo helvetin perhesurmat kun viedään ALLE 3-VUOTIASTA PÄIVÄHOITOON. Ai niin eihän sellaisten pidä lasta hankkia, jotka ei jaksa niitä hoitaa. Tämäkin äiti ihan valitsemalla valitsi tuon masennuksen, että saisi viedä ne ALLE 3-VUOTIAAT päivähoitoon.
Olin päiväkodissa työharjoittelussa ja mistään muusta ei kahvitunnilla puhuttu kuin siitä kuinka sydämettömiä tunnevammaisia sellaiset vanhemmat ovat, jotka tuovat alle 3-vuotiaan hoitoon. Etunenässä tätä keskustelua pitivät yllä alle 3-vuotiaiden osaston hoitajat. On se kamalaa kun joutuu olla töissä kun jotkut hullut tuovat noita alle 3-vuotiaitaan...
Kun on lapsia, on kuluja. Samaan aikaan kun lapsemme aloittavat Suomessa päivähoidon, heidän kesäkuussa 2012 syntynyt pieni serkkunsa menee seimeen Keski-Euroopassa.
En ymmärrä miten kykenisin tuollaiseen, onneksi täällä ei tarvitse.
musta tuntuu että sulla ei ole itsellä lapsia?