Miksi, miksi, miksi laitatte alle 3v lapset päiväkotiin?
Olen töissä todella arvostetussa yksityisessä päiväkodissa, jossa ryhmäkoot ovat pienempiä kuin kunnallisella puolella ja hoidon laatu on omasta mielestäni kodinomaisempaa kuin muissa päiväkodeissa.
Ja silti meillä on joka päivä äitejään ja isiään ikävöiviä pieniä lapsia, jotka hokevat aamusta iltaan "äiti tulee kohta", "on ikävä isiä" tai ovat niin pieniä, etteivät osaa sanoin ilmaista ikäväänsä.
Meillä on niin paljon hoitajia, että on mahdollisuus pitää lapsia sylissä pitkäänkin. Ja koko ajan onkin joku jonkun sylissä. On mahdollisuus lievittää ikävää.
Mutta MIKSI on pitänyt laittaa niin pieniä lapsia hoitoon, etteivät kestä eroa vanhemmistaan!?!
Kommentit (121)
koska mut määrättiin vuodelepoon enkä voinut häntä hoitaa. Tämmöisiä äitejäkö siellä sitten kauhistellaan?
kertokaas vähän minkälaiset tulot ja menot teillä on?
Minä olen hoitanut 3v. esikoisen kotona sekä aion hoitaa nyt 6kk vauvan 3v. asti.
Meillä ainakin ovat rahat riittäneet ihan hyvin, vaikka vain mies on ollut töissä ja minä kotihoidontuella. Rahaa käteen jää n. 2500e/kk, jolla pärjäämme mainiosti. Asumme maalla omakotitalossa, josta lyhennämme lainaa 520 e/kk.
Elämme ihan normaalia elämää, tosin emme matkustele (kumpikaan ei niin välitä).En veisi pieniä lapsia mistään hinnasta päivähoitoon.
Jää käteen 2500e/kk? Siis sehän on tosi hyvin, eipä ihme jos sillä pärjää! Eipä se miehesi mikään huonopalkkainen taida tosiaan olla!
Meidän tulot olisi tuon verran nettona sitten, kun minä menen töihin. Siitä sitten vuokra+ laskut ja ruoka. Sitten rahat riittää kyllä mainiosta. Nyt ei...
Minä olen hoitanut 3v. esikoisen kotona sekä aion hoitaa nyt 6kk vauvan 3v. asti.
Meillä ainakin ovat rahat riittäneet ihan hyvin, vaikka vain mies on ollut töissä ja minä kotihoidontuella. Rahaa käteen jää n. 2500e/kk, jolla pärjäämme mainiosti. Asumme maalla omakotitalossa, josta lyhennämme lainaa 520 e/kk.
Elämme ihan normaalia elämää, tosin emme matkustele (kumpikaan ei niin välitä).En veisi pieniä lapsia mistään hinnasta päivähoitoon.
ja 520e:n vuokralla saa 15 neliön yksiön, tai maksaa puolet asuntolainan kuukausikoroista.
Hyvä se on puskista huudella!
Koska meillä ei ole asuntolainaa eikä autolainaa eikä mitään muutakaan lainaa. Miehellä on pienet tulot. On vaan tyydytty materiaalisesti hyvin vähään. Asutaan vuokralla eikä omisteta _mitään_ .
lapsen vanhemmat voivat tehdä. Pankin kanssa saa neuvoteltua lyhennysvapaata aikaa, vuokranantajan kanssa ei.
Olin päiväkodissa työharjoittelussa ja mistään muusta ei kahvitunnilla puhuttu kuin siitä kuinka sydämettömiä tunnevammaisia sellaiset vanhemmat ovat, jotka tuovat alle 3-vuotiaan hoitoon. Etunenässä tätä keskustelua pitivät yllä alle 3-vuotiaiden osaston hoitajat. On se kamalaa kun joutuu olla töissä kun jotkut hullut tuovat noita alle 3-vuotiaitaan...
Aika paska tarha ja paskat hoitajat, jos ei ole muuta tekemistä kuin arvostella vanhempien valintoja. Käyttäisivät energian johonkin positiivisempaan, johon voivat edes itse vaikuttaa.
Ei ole paska hoitaja sellainen joka pyrkii vanhemmille kertomaan minkälaista pienen arki päiväkodin ryhmässä on.Vasta kun tämä pystytään yhdessä hoiajien kanssa näkemään vasta silloin lastakin pystytään parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan vaikessakin tilanteessa.Vaikeuksien vieltäminen poistaa lapselta mahdollisuuden saada vanhempien tukea. Apn kirjoitus mielestäni asiallinen ja oikeita asioita puhutteleva.
olla vanhempiensa kanssa. Hieno vaihtoehto olisi jos vaikka mummo tai pappa voisi hoitaa, mutta harvoinhan se on mahdollista.
Lapset varmaan kaipaa vanhempiaan ja saattavat heistä hoitopäivän aikana puhua vaikka hoidossa olisi kaikki ok ja lapsi siellä viihtyisikin. Mielestäni se on normaalia.
Siitä, onko (alle 3v) hoidon aloittamisesta jotain haittaa lapsen psyykkeelle, ollaan montaa eri mieltä ja tähän varmasti vaikuttavat niin kotiolot kuin hoitopaikkakin
Itse kotona olin yhteensä 6vuotta (lapsilla 3v ikäero) ja vain mies oli (pienipalkkaisessa) työssä. Ihan hyvin tulimme toimeen. Toisaalta, meillä ei ole asuntolainaa, asumme siis vuokralla. Varmaan samalla rahalla lyhentäisi lainaakin, mutta päälle tulisi yhtiövastike tai sitten omakotitalon kalliit asumiskulut.
Nyt teen hommia pph:na ja lapset hoidan kotona tässä.
En veisi lapsiani mihinkään hoitoon, mutta ei ole mun asiani mitä muut vanhemmat tekevät tämän asian suhteen. Itse hoidan hoitolapset hyvin ja toki itkua ja kaipuuta vanhempien luokse on. Tuntuuhan se toki surulliselta ja välillä tuntuu pahalta 1vuotiaan puolesta, jolle ei voi asiaa selittää ja joka ei voi sanoin kuvailla miltä tuntuu, mutta onneksi syli auttaa, vaikka mikään ei tietenkään korvaa äidin tai isän läsnäoloa
Olin päiväkodissa työharjoittelussa ja mistään muusta ei kahvitunnilla puhuttu kuin siitä kuinka sydämettömiä tunnevammaisia sellaiset vanhemmat ovat, jotka tuovat alle 3-vuotiaan hoitoon. Etunenässä tätä keskustelua pitivät yllä alle 3-vuotiaiden osaston hoitajat. On se kamalaa kun joutuu olla töissä kun jotkut hullut tuovat noita alle 3-vuotiaitaan...
Aika paska tarha ja paskat hoitajat, jos ei ole muuta tekemistä kuin arvostella vanhempien valintoja. Käyttäisivät energian johonkin positiivisempaan, johon voivat edes itse vaikuttaa.
Ei ole paska hoitaja sellainen joka pyrkii vanhemmille kertomaan minkälaista pienen arki päiväkodin ryhmässä on.Vasta kun tämä pystytään yhdessä hoiajien kanssa näkemään vasta silloin lastakin pystytään parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan vaikessakin tilanteessa.Vaikeuksien vieltäminen poistaa lapselta mahdollisuuden saada vanhempien tukea. Apn kirjoitus mielestäni asiallinen ja oikeita asioita puhutteleva.
Eikö muuta puhuttavaa löydy kahvitunilla kuin paskan jauhanta lapsista ja lapsien vanhemmista näiden selän takana. Itse ovat nämä hoitajat tunne- ja asennevammaisia ääliöitä, jotka joutaisivat kortistoon.
Keskittyisivät työhänsä eikä epäolennaiseen, joihin lapsilla ei ole osaa eikä arpaa.
Sen verran mun hoitovapaat 2 vuotta * 2 lasta olisivat maksaneet meille.
Panostamme molemmat vanhemmat lapsiimme koko sen 18 vuotta tms mitä he asuvat kotona. Päiväkotiaikana hoitopäivät olivat lyhyitä ja he olivat silloin kun hoidossa oli, vuoden kaikista päivistä enemmän kotona kuin hoidossa. Hoidossa ei ollut ongelmia, henkilökunta oli ihanaa eikä vaihtuvuutta juurikaan ollut. Luotimme heihin täysin. Kotona tarjoamme laadukasta, itse tehtyä luomuruokaa. Liikumme paljon luonnossa ja pidämme vapaa-ajan rauhallisena. Isä on myös hyvin läheinen lasten kanssa. Kotona ei ole rahaongelmia eikä riitoja. Parisuhteemme voi hyvin ja töitä tehdään molemmat kohtuudella. Olemme täyspäisiä, rakastavia vanhempia ja lapset tasapainoisia. He ovat jo ohittaneet päiväkoti-iän, joten sen jo näkeekin, millaisia he ovat. Käyttäytyvät hyvin, ottavat muut huomioon, ovat iloisia, tykkäävät läheisyydestä ja meillä on ihanaa olla perheenä yhdessä :)
Eikö muuta puhuttavaa löydy kahvitunilla kuin paskan jauhanta lapsista ja lapsien vanhemmista näiden selän takana. Itse ovat nämä hoitajat tunne- ja asennevammaisia ääliöitä, jotka joutaisivat kortistoon.
Keskittyisivät työhänsä eikä epäolennaiseen, joihin lapsilla ei ole osaa eikä arpaa.
Varmaan se näin sitten menee kun hoitajien ja vanhempien käsitykset lapsen päiväkotipäivästä täysin poikkeavat toisistaan ja todellinen yhteistyö lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi puuttuu.Kun vaikeuksista ei pystytä vanhempien kanssa puhumaan ja niitä vaan pantataan, silloin menee asiat ja kommunikaatio pieleen.
ap yrittää jutussa vain kohottaa omaa egoaanja esitellä oman työpaikkansa olettamaansa erinomaisuutta "todella arvostettu yksityinen päiväkoti" ja painaa muita tarhoja ja muita hoitajia alaspäin.
.
huoh! Toisilla vaan ei taida kapasiteetti riittää
Varmaan se näin sitten menee kun hoitajien ja vanhempien käsitykset lapsen päiväkotipäivästä täysin poikkeavat toisistaan ja todellinen yhteistyö lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi puuttuu.Kun vaikeuksista ei pystytä vanhempien kanssa puhumaan ja niitä vaan pantataan, silloin menee asiat ja kommunikaatio pieleen.
Miksi te kuvittelettte että vanhemmat ovat tyhmiä? Jokainen vanhempi varmasti tietä tosiasiat, mutta ei voi muuta.
Ja itkeäkö pitäisi joka ilta ja tehdä lapsen olo kurjemmaksi kertomalla että taas huomenna joudut TAAS sinne "kauheaan" paikkaan hirveiden hoitajatätien huonoon hoitoon. Äly hoi älä jätä.
Joissa lapset ovat hoidossa VAIKKA äiti tai isi kotona....
Taloudellinen syy on todellinen, ei ole varaa olla kotona. Vaikka haluaisi.
Mutta mikä selitys voi olla niillä, jotka ovat kotonaan joka tapauksessa ja lapset viedään hoitoon...
Halvempaa olisi ja sekä vanhemmille että lapselle hyödyllisempää, jos näille vanhemmille tarjoittaisiin tukea omassa vanhemmuudessaan päiväkotipaikan sjaan. Varmasti on myös perheitä joissa päiväkotipaikka paras ratkaisu, mutta näitäon loppujenlopuksi varsin pieni määrä.
Ihan samaa mieltä monet muutkin päiväkodissa työskentelevät tuntuvat olevan ap:n kanssa siitä, ettei ihan pieniä tulisi viedä päiväkotiin hoitoon. Kunnallisella puolella ei pieniä esim. ehditä sylitellä tarpeeksi. Johan sen sanoo järki kun tietää montako hoidettavaa on yhtä hoitajaa kohti. Asiasta ei vain puhuta kovaan ääneen, sillä näkeehän tästä ketjustakin mikä meteli sen esiin tuomisesta nousi.
Kyllä, mieheni on lähihoitaja ja töissä päiväkodissa. Hän puolestaan ei ymmärrä miksi ihmiset todella luulevat, että päiväkoti on alle kolmevuotiaalle joku helvetti. Ei hänkään pidä siitä, että kaksivuotias viettää päiväkodissa 40 tuntia viikossa, mutta ei todellakaan koe esimerkiksi yksivuotiaan kärsivän, jos hän esimerkiksi kolmena päivänä viikosta viettää 4-8 tuntia päiväkodissa. Meillä meni 11 kuukautta vanha esikoinen päiväkotiin n. 20 tuntia viikossa ja uskokaa pois, aivan normaali tyttö hänestä on tullut.
häneltä löytyy järkeä, suhteellisuudentajua, realismia ja vähemmän hysteriaa, satuilua ja musta-tuntuu-ahistaa-niin-kovasti-lasten-puolesta -tunteilua.
Olisi parempi jos päiväkodissa olisi enemmän miehiä töissä eikä tuollaisia ap:n kaltaisia kukkahattutätejä.
Ihan samaa mieltä monet muutkin päiväkodissa työskentelevät tuntuvat olevan ap:n kanssa siitä, ettei ihan pieniä tulisi viedä päiväkotiin hoitoon. Kunnallisella puolella ei pieniä esim. ehditä sylitellä tarpeeksi. Johan sen sanoo järki kun tietää montako hoidettavaa on yhtä hoitajaa kohti. Asiasta ei vain puhuta kovaan ääneen, sillä näkeehän tästä ketjustakin mikä meteli sen esiin tuomisesta nousi.
Kyllä, mieheni on lähihoitaja ja töissä päiväkodissa. Hän puolestaan ei ymmärrä miksi ihmiset todella luulevat, että päiväkoti on alle kolmevuotiaalle joku helvetti. Ei hänkään pidä siitä, että kaksivuotias viettää päiväkodissa 40 tuntia viikossa, mutta ei todellakaan koe esimerkiksi yksivuotiaan kärsivän, jos hän esimerkiksi kolmena päivänä viikosta viettää 4-8 tuntia päiväkodissa. Meillä meni 11 kuukautta vanha esikoinen päiväkotiin n. 20 tuntia viikossa ja uskokaa pois, aivan normaali tyttö hänestä on tullut.
häneltä löytyy järkeä, suhteellisuudentajua, realismia ja vähemmän hysteriaa, satuilua ja musta-tuntuu-ahistaa-niin-kovasti-lasten-puolesta -tunteilua.
Olisi parempi jos päiväkodissa olisi enemmän miehiä töissä eikä tuollaisia ap:n kaltaisia kukkahattutätejä.
Vähemmän selkäänpuukotusta ja enemmän yhteishenkeä. Kyllä miehet osais hilata alan palkata ylös ja yhdistää työn ja perheen.
Harvemmin ne miehet pystyvät myötäelämään pienen lapsen tunteita, siksipä juuri ne äidit tavallisesti sopivat lapsen ensisijaiseksi hoitajaksi.Ei ole mitenkään sattuma että naiset niistä yhteiskunnan pienimmistä tavallisesti huolehtivat.
Harvemmin ne miehet pystyvät myötäelämään pienen lapsen tunteita, siksipä juuri ne äidit tavallisesti sopivat lapsen ensisijaiseksi hoitajaksi.Ei ole mitenkään sattuma että naiset niistä yhteiskunnan pienimmistä tavallisesti huolehtivat.
Kun sun mielestä naisten ensisijainen tehtävä on hoitaa lapset kotona, ja miehen pitäis tuoda yksin rahaa kotiin?
Puhu kuule vaan omasta puolestasi. Mun mieheni pystyy eläytymään pienen lapsen tunteisiin ihan yhtä hyvin kuin minäkin.
JOs laitat mun tilille tonnin kuussa niin voi olla kotona.
Muuten on lähdettävä töihin vaikka se vituttaakin suunnattomasti.
Tervetuloa pääkaupunkiseudelle. Työt vaan ovat miehelläni ja minulla täällä. Ja VARMA toimeentulo.
Koska meillä ei ole asuntolainaa eikä autolainaa eikä mitään muutakaan lainaa. Miehellä on pienet tulot. On vaan tyydytty materiaalisesti hyvin vähään. Asutaan vuokralla eikä omisteta _mitään_ .