Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain ihmisisllä on olkavarressa sellanen "ympyrä-merkki"?

Vierailija
05.07.2012 |

Onko se jokin rokotus jälki? Mikä rokotus?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rokotusjäljet voivat olla joskus oikeastaan aika "nättejäkin".Ovathan ne omalla tavallaan   aikakautensa"tatuointeja".joista on ollut terveydellistä hyötyäkin.Mitä mieltä asiasta olette?

No eivät ne ainakaan haittaa muita kuin mallin hommissa toimivia.. meillä vanhoilla on muuten parempi rokotussuoja kuin nuorilla ja lapsilla nykyisin.

Vierailija
62/116 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se jokin rokotus jälki? Mikä rokotus?

Se osoittaa, että henkilö kuuluu Illuminatiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa en muista,kipeä oli ja iso kuoppa jäi reiteen.

Laastarilapulla tutkitiin rokotteen teho,piti muodostua "näppyjä" silloin rorote oli voimissaan.Jollei mitään laastarin alla näkynyt,annettiin uusi calmette.

Vanhaa arpea ei taidettu tutkia,uusi kylläkin hyvin tarkkaan.

Hyvin on jäänyt mieleen ,kun  aikanaan koulussa näin tehtiin.

Muistot näkyvät edelleen hyvin reidessä. 

Vierailija
64/116 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat hyvässä muistissa ne  laastarikokeet ja calmetoinnit.

Siinä samassa luokassa tytöt ja pojat pyllyt paljaina odottamassa rokotusta.

Samalla tavalla tehtiin se rokotuksen tarkastuskin (60-luvun alussa).

Vierailija
65/116 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rokotusjäljet voivat olla joskus oikeastaan aika "nättejäkin".Ovathan ne omalla tavallaan   aikakautensa"tatuointeja".joista on ollut terveydellistä hyötyäkin.Mitä mieltä asiasta olette?

Olen nähnyt muutaman kerran rokotusjäljen päälle/ympärille tehdyn tatuoinnin.Ei kovin vakuuttavan näköinen...kyllä aito arpi(arvet) paljon nätimpi.

Vierailija
66/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokkorokotus ja tuberkuloosin ehkäisevä calmetterokotus ovat kaksi eri asiaa. Olen itse saanut isorokkorokotuksen kahdesti, koska hain 1979 laivalle töihin ja se oli silloin laivoilla työskenteleville pakollinen. Minulla on merkitty se WHOn keltaiseen rokotepassiin. 

Vierailija
67/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle se on annettu olkavarteen. Olen syntynyt -72.

Lapsistani 10v on saanut sen reiteen, mutta 4v ei enää saanut sitä.

Isorokkorokote on voitu antaa käsivarteen. Lapsesi eivät sitä ole enää saaneet. Vanhempi heistä sai reiteensä tuberkuloosirokotteen, ja nuoremman syntyessä tuberkuloosirokotetta ei enää annettu kaikille vaan pelkästään niille, joiden lähipiirissä tiedetään olevan tuberkuloosiin sairastaneita.

Vierailija
68/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmilla tubi-rokoteesta yleensä reidessä/pakatassa. Rokotteesta luovuttiin 2006. Arpea ei tullut kaikille. Minulla ei ole arpea, miehellä on, lapsellani ei.

Vierailija
69/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Calmette rokotteesta saattoi jäädä jälki. Joillekin pistetty käteen ja joillekin jalkaan. Lopetettiin rokoteohjelmasta 2006. Suojaa tuberkuloosilta.

Vierailija
70/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pyöreä tatska?

Vierailija
71/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

takapuolessa rokotteen piston tekemä "kraateri" löytyy.

Vierailija
72/116 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan ,kuinka kauan se Calmette-arpi siinä reidessä kesti muodostua(märki)?

Millainen oli se koulussa tehty "laastarilappukoe".tarkastettiinko samalla entinen calmetejälki?

En muista, kauanko arven muodostuminen kesti. Tytölläni se märki tosi pahasti, viikkoja siinä meni paranemiseen.

Itse en muista koulussa saaneeni mitään calmetterokotusta, ehkä ne sai, jotka eivät tuosta lapputestistä selvinneet. Se lappu lyötiin rintaan keskelle ja tietyn ajan kuluttua terveydenhoitaja otta sen lapun pois ja mittasi, miten iso punainen läiskä siihen ilmestyi. Jos ei ollut tarpeeksi iso, niin sitten joutui kai uuteen rokotukseen. 80-luvulla tuo testi tehtiin käsivarteen, kesätöitä varten piti olla tuo testi kunnossa ja keuhkokuva.

Vierailija
73/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummo syntynyt 1962. Se on isorokkorokote, joka jätti pyöreän jäljen. Siihen aikaan ei osattu pistää huomaamattomasti, niinkuin nykyään. Tehtiin jonkinlainen viilto, johon laitettiin taudinaiheuttajia. Siitä johtuu ikäisilläni oleva pyöreä jälki käsivarressa. Itselläni vasemmassa olkavarressa.

Minulla on vasemmassa olkavarressa kolme "pitkulaista " isorokon arpea siistissä kolmiossa.Ne tosiaan naarmutetiin siihen käsivarteen

Vasemmassa  yläreidessä  valkoinen "arpimonttu" Calmetesta

Myös mummo vm-57

.

Itsellä vasemmassa reidessä kaksi "komeaa" calmettemonttua ja vasemmassa olkavarressa isorokkorokotuksen "leimamerkki".Siihen kohtaan olen muuten saanut kaksi koronapiikkiä...on kuuleman mukaan helppo pistää.Kolmatta odotellaan tammikuun lopussa.

Vierailija
74/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkavarren jölki on isorokkorokotus ja reidessä vauvana saatu calmette eli tubirokotus.

Nuorilla ei pitäisi olla ollenkaan näitä jälkiä. En ole varma, mutta 73 syntyneillä on molemmat, sitten isorokko lopetettiin, mutta pitäisi googlata, milloin calmette on lopetettu.

Vierailija
75/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan ,kuinka kauan se Calmette-arpi siinä reidessä kesti muodostua(märki)?

Millainen oli se koulussa tehty "laastarilappukoe".tarkastettiinko samalla entinen calmetejälki?

En muista, kauanko arven muodostuminen kesti. Tytölläni se märki tosi pahasti, viikkoja siinä meni paranemiseen.

Itse en muista koulussa saaneeni mitään calmetterokotusta, ehkä ne sai, jotka eivät tuosta lapputestistä selvinneet. Se lappu lyötiin rintaan keskelle ja tietyn ajan kuluttua terveydenhoitaja otta sen lapun pois ja mittasi, miten iso punainen läiskä siihen ilmestyi. Jos ei ollut tarpeeksi iso, niin sitten joutui kai uuteen rokotukseen. 80-luvulla tuo testi tehtiin käsivarteen, kesätöitä varten piti olla tuo testi kunnossa ja keuhkokuva.

Calmette annettiin yleensä vauvana ja myöhemmin tehtiin mantu-testi (lapputesti), jos sai negatiivisen, niin sitten sai tehosteen.

Vierailija
76/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkavarren jölki on isorokkorokotus ja reidessä vauvana saatu calmette eli tubirokotus.

Nuorilla ei pitäisi olla ollenkaan näitä jälkiä. En ole varma, mutta 73 syntyneillä on molemmat, sitten isorokko lopetettiin, mutta pitäisi googlata, milloin calmette on lopetettu.

Yleinen rokotus loppui 2006.

Vierailija
77/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reidessä koulussa ekaluokalla annetusta calmette-rokotuksesta pyöreä noin 2 cm:n kokoinen arpi (rokotusarpi märki). Molemmissa käsivarsissa on myös pyörykät, toinen parisenttinen, toinen pienempi. Molemmat ovat peräisin 60-70 luvultä, kun ennen ulkomaan matkoja suositeltiin otettavaksi isorokkorokotus (ko. maassa oli tavattu aika paljon isorokkoa). Aikaisemmin olin saanut isorokkorokotuksen reiteen eikä siitä jäänyt minkäänlaista arpea. Syynä oli ehkä erilaiset menetelmä. Reiteen annettiin normaali pistos, mutta käsivarsiin lääkäri tipautti pisaran rokotetta ja sitten hän tökki neulalla useamman kerran, että se rokote imeytyi lihakseen. En tiedä, miksi ei annettu vain normaalia pistosta.

Olen ymmärtänyt,että isorokkorokote annettiin aina "naarmuttamalla" tai "raaputtamalla"semmoisella monipiikkisellä laitteella .Rokotus jätti onnistuessaan aina jonkinlaisen arven.Ehkä se reiteen annettu piikki olikin joku muu kuin isorokkorokotus.

Itsellä on kolme pyöreää isorokkoarpea vasemman käsivarren yläosassa,sekä iso calmettejälki vasemmassa reidessä.

Reiteen annettu on kyllä lähes aina calmette ja käsivarsi isorokko. T.hoitsu

Vierailija
78/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

73 -syntyneellä pitäisi myös olla 2 calmettejälkeä,koska se annettiin silloin kerrallaan kahteen kohtaan.

Vierailija
79/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 60-luvulla. Mulla siis kädessä

Minäkin, ja mulla reidessä.

Vierailija
80/116 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummo syntynyt 1962. Se on isorokkorokote, joka jätti pyöreän jäljen. Siihen aikaan ei osattu pistää huomaamattomasti, niinkuin nykyään. Tehtiin jonkinlainen viilto, johon laitettiin taudinaiheuttajia. Siitä johtuu ikäisilläni oleva pyöreä jälki käsivarressa. Itselläni vasemmassa olkavarressa.

Minulla on vasemmassa olkavarressa kolme "pitkulaista " isorokon arpea siistissä kolmiossa.Ne tosiaan naarmutetiin siihen käsivarteen

Vasemmassa  yläreidessä  valkoinen "arpimonttu" Calmetesta

Myös mummo vm-57

.

Itsellä vasemmassa reidessä kaksi "komeaa" calmettemonttua ja vasemmassa olkavarressa isorokkorokotuksen "leimamerkki".Siihen kohtaan olen muuten saanut kaksi koronapiikkiä...on kuuleman mukaan helppo pistää.Kolmatta odotellaan tammikuun lopussa.

Ihmeellistä ,että jälkesi on viellä näkyvä,omaani ei enää erota ihosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi