Miksi joillain ihmisisllä on olkavarressa sellanen "ympyrä-merkki"?
Kommentit (116)
Kaikki joilla jälki on, ovat vauvoina siepattu / lähetetty synnytyssairaalasta avaruusalukseen ja heihin on siellä istutettu jokin siru. Nyt heitä seurataan ulkoavaruudesta :S
mutta, mikä rokote on laitettu olkavarteen, jossa tasaisen pyöreä "kahviläiskä" (olen nähnyt muutamalla muullakin ihmisellä aivan samanlaisen)?
Mulle se on annettu olkavarteen. Olen syntynyt -72.
Lapsistani 10v on saanut sen reiteen, mutta 4v ei enää saanut sitä.
Miehellä on iso ja näkyvä arpi olkavarressa, minulla ei mitään. Olemme syntyneet samassa kaupungissa -75 ja -78.
Nyt kun tuli puheeksi, niin muistui mieleen, että se koulussa annettiin v.1970. Sitä ei pistetty neulalla muiden rokotteiden tapaan, vaan jotenkin raaputettiin ihoon. Siksi siitä on sellainen jälki. Ei sattunut :-)
Wikipedia: Suomessa pakollisista rokotuksista luovuttiin 1951 ja vapaaehtoisia rokotuksia järjestettiin vielä 1970-luvun lopulle.
Suomessa pakollisista rokotuksista luovuttiin 1951
Nyt kun tuli puheeksi, niin muistui mieleen, että se koulussa annettiin v.1970. Sitä ei pistetty neulalla muiden rokotteiden tapaan, vaan jotenkin raaputettiin ihoon. Siksi siitä on sellainen jälki. Ei sattunut :-) Wikipedia: Suomessa pakollisista rokotuksista luovuttiin 1951 ja vapaaehtoisia rokotuksia järjestettiin vielä 1970-luvun lopulle.
Nyt kun tuli puheeksi, niin muistui mieleen, että se koulussa annettiin v.1970. Sitä ei pistetty neulalla muiden rokotteiden tapaan, vaan jotenkin raaputettiin ihoon. Siksi siitä on sellainen jälki. Ei sattunut :-) Wikipedia: Suomessa pakollisista rokotuksista luovuttiin 1951 ja vapaaehtoisia rokotuksia järjestettiin vielä 1970-luvun lopulle.
Isorokkorokotuksia annettiin yleisesti viime vuosisadan puolivälissäkin. Siinä rokotus tapahtui siten, että ihoon (yleensä käsivarteen) siveltiin rokoteainetta yleensä neljästä kuuteenkin kohtaan ja sen jälkeen sellaisella rokotusneulalla, jossa oli pari veitsenterävää kulmaa pisteltiin niihin kohtiin monta kertaa, jotta iho rikkoutui ja rokoteainetta pääsi kudoksiin. Tämä aiheutti rokotuskohtiin voimakkaan reaktion, joka jätti usein isotkin säännöllisen muotoiset arvet. Näitä näkee nykyäänkin vanhemmilla väestöllä, myös keski-ikäisilläkin vielä.
niin mikä rokote on annettu kun,mulla ja mun miehellä on sellai musta pilkku olkavarressa? ihan niin kun olisi mustekynällä tökätty.
mikä rokote tämä oli?
Isorokkorokotuksia annettiin yleisesti viime vuosisadan puolivälissäkin. Siinä rokotus tapahtui siten, että ihoon (yleensä käsivarteen) siveltiin rokoteainetta yleensä neljästä kuuteenkin kohtaan ja sen jälkeen sellaisella rokotusneulalla, jossa oli pari veitsenterävää kulmaa pisteltiin niihin kohtiin monta kertaa, jotta iho rikkoutui ja rokoteainetta pääsi kudoksiin. Tämä aiheutti rokotuskohtiin voimakkaan reaktion, joka jätti usein isotkin säännöllisen muotoiset arvet. Näitä näkee nykyäänkin vanhemmilla väestöllä, myös keski-ikäisilläkin vielä.
Ja olen -74. Äiti on joskus puhunut, että kaikille annettiin kaksi piikkiä, mutta jostain syystä mulle jäi molemmista arvet.
ISOROKKOrokotteesta jäänyt arpi, joka on pyöreä rinkula. Sain sen 70-luvun alkupuolella.
ja reiden vierekkäiset arvet ovat vastasyntyneenä saadusta calmette-rokotteesta tuberkuloosia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
mutta, mikä rokote on laitettu olkavarteen, jossa tasaisen pyöreä "kahviläiskä" (olen nähnyt muutamalla muullakin ihmisellä aivan samanlaisen)?
Joo, mullakin on sellainen. Mikä rokote on mahtanut olla?
Täällä mummo syntynyt 1962. Se on isorokkorokote, joka jätti pyöreän jäljen. Siihen aikaan ei osattu pistää huomaamattomasti, niinkuin nykyään. Tehtiin jonkinlainen viilto, johon laitettiin taudinaiheuttajia. Siitä johtuu ikäisilläni oleva pyöreä jälki käsivarressa. Itselläni vasemmassa olkavarressa.
Olen 21-vuotias ja oikeasta olkavarresta tuollainen merkki löytyy. Olin luullut sitä syntymämerkiksi :D