Miksi joillain ihmisisllä on olkavarressa sellanen "ympyrä-merkki"?
Kommentit (116)
Poliorokote ei jätä arpea .Calmette,joka annettiin vasempaan reiteen tai pakaraan,sekä isorokko vasempaan olkavarteen jättivät (joskus isotkin) hyvin näkyvät arvet.
minulla on kunnon kuoppa vasemmassa reidessä, käsissä ei ole mitään, joillakin olen nähnyt 6 arpea käsivarsissa, vanhemmilla ihmisillä.
Olen syntynyt 1952
50-luvun calmette teki tosiaan kunnon "kuopan " (tai jopa kaksi) reiteen Jos sai isorokkorokotuksen ,annettiin se kolmeen kohtaan olkavarteen.Itsellä molemmissa ,syntynyt-51.
Eikös se ole tuberkuloosirokotus, joka aiheuttaa pistoskohtaan jonkinlaisen reaktion. Itselläni on sellainen reidessä.
Mulla on toisessa reidessä sellanen kraateri jota mä aina pienenä ihmettelin. Jälki tulee siitä, kun rokotuspaikkaan tulee arpi ja sitten kun se arpi irtoaa se jättää sen jäljen. Se on calmetterokotus, joka suojaa tuberkuloositartunnalta. olen vm 50
Mulla on niitä reidessä kaksi vierekkäin,ne on tehty siihen ihan vauvana.
Silloin ei tarvinnut rokotepasseja,oli ne niin selvästi näkyvillä.
Mulla kankussa ja olen 80-luvulla syntynyt.
Se on iso arpi ja epäilyttävä. Siru ihon sisällä, josta voi laitteella lukea koodin. ;) Miksi pieni neula aiheuttaisi suuren kohdan ihoon, halusiko joku merkit ihmiseen? Ok, tosikoille tiedoksi että tämä oli huumoria.
Halusi näkyvän merkin,"tubilta pelastettu".
Mulla se on isorokkorokotuksen jättämä arpi. Muistan vieläkin, kun äitini oli viemässä minua neuvolaan 60-luvun puolivälissä. Arvasin, että jotain ikävää oli tiedossa, neuvolakäynnit päättyivät usein rokotukseen.
Odotushuoneeseen kuului jonkun toisen lapsen huutoa. Kun tuli oma vuoro, piilouduin äitini selän taakse ja huikkasin sieltä (äitini kertoi tämän minulle), etten tullut ottamaan rokotusta, vaan äitini tuli. Ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niitä reidessä kaksi vierekkäin,ne on tehty siihen ihan vauvana.
Silloin ei tarvinnut rokotepasseja,oli ne niin selvästi näkyvillä.
Kummassa reidessä ne on? Minulla on ne oikeassa.
Mulla on vasemmassa käsivarressa, onneksi en muista siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla. Mulla siis kädessä
Mulla esinahan alla.
Vasemmassa käsivarressa kolme ja saman puolen reiden puolivälissä yksi iso.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole tuberkuloosirokotus, joka aiheuttaa pistoskohtaan jonkinlaisen reaktion. Itselläni on sellainen reidessä.
Minulla on "leimamerkki" vasemman reiden päällyspuolella (ei siis sivussa). Onkohan Calmette,vai mikä muu?
Isorokkorokote on joillain minua vanhemmilla. Kunnon kraateri. Itsestäni en ole löytänyt vaikka olen syntynyt -61. Muista rokotteista ei ole jäänyt jälkeä...
Jännä mutta sana "rokote" ja samoin "vaccination" tulee nimenomaan heikennetyn lehmärokon (vaccinia) pistämisestä isorokkoa vastaan: rokotteen keksijä Jenner tajusi että lehmärokon sairastaneet karjakot olivat immuuneita myös isorokkoa (variola) vastaan. isorokkorokote olinpakollinen 50-luvulle ja vapaaehtoinen 70-luvulle. Viimeiset isorokkotartunnat Suomessa olivat 30-luvulla ja 80-luvulla rokko julistettiin kadonneeksi maailmasta. Se oli kauhea tauti. Kuolleisius 30% ja rumat arvet ja joskus sokeus.