Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain ihmisisllä on olkavarressa sellanen "ympyrä-merkki"?

Vierailija
05.07.2012 |

Onko se jokin rokotus jälki? Mikä rokotus?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mummo syntynyt 1962. Se on isorokkorokote, joka jätti pyöreän jäljen. Siihen aikaan ei osattu pistää huomaamattomasti, niinkuin nykyään. Tehtiin jonkinlainen viilto, johon laitettiin taudinaiheuttajia. Siitä johtuu ikäisilläni oleva pyöreä jälki käsivarressa. Itselläni vasemmassa olkavarressa.

Minulla on vasemmassa olkavarressa kolme "pitkulaista " isorokon arpea siistissä kolmiossa.Ne tosiaan naarmutetiin siihen käsivarteen

Vasemmassa  yläreidessä  valkoinen "arpimonttu" Calmetesta

Myös mummo vm-57

.

Vierailija
42/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on isorokkorokotusen jälki. Tehtiin raaputtamalla ja sitten se märki ja teki ison ruven ennen kuin parani. Mulle se on annettu, s. 1969, siskolle ei, s. 1973.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Britanniassa ihmisillä se on olkavarressa, Calmette-rokotuksen jälki. Suomessa se laitettiin reiteen.

Vierailija
44/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22v ja löytyy reidestä.

Vierailija
45/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä on isorokkorokotteen jättämä jälki. Itsellä on kolme arpea toisissaan kiinni, joillain saattaa olla yksi hieman isompi arpi. Reidessä on kaksi arpea vastasyntyneenä annetusta muista rokotteista. Kiitos noiden isorokkorokotteiden, isorokkoa ei enää esiinny maailmassa vapaana. Kahdessa tutkimuslaitoksessa on eläviä kantoja, mutta niidenkin hävittämisestä on puhuttu. Isorokko tappoi miljoonia ihmisiä ja se oli todella pelätty tauti.

Vierailija
46/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jälki on isorokkorokotuksen arpi. Siitä tuli pariksi päivää kohtuullisen kipeäksi ja rokotuskohtaan kasvoi rupi, jota ei saanut raapia. Kun rupi lopulta irtosi jäi siihen tuo jälki pysyvästi. Itsellänikin on moinen kun 70-luvulla kävin vanhempieni kanssa Neuvostoliitossa ja tuo rokotus vaadittiin.

Vierailija
47/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löytyy myös tuo isorokkorokotteesta johtuva arpi, samalla kertaa raaputettiin systerille, -74 ja -76 vuosimallia ja on se miehelläkin -71. Kukaan kolmesta lapsesta meillä sitä ei ole enää saanut. Saan herkästi isoja arpia joten mulla se on näkyvämpi kuin muilla

Vierailija
48/116 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reidessä koulussa ekaluokalla annetusta calmette-rokotuksesta pyöreä noin 2 cm:n kokoinen arpi (rokotusarpi märki). Molemmissa käsivarsissa on myös pyörykät, toinen parisenttinen, toinen pienempi. Molemmat ovat peräisin 60-70 luvultä, kun ennen ulkomaan matkoja suositeltiin otettavaksi isorokkorokotus (ko. maassa oli tavattu aika paljon isorokkoa). Aikaisemmin olin saanut isorokkorokotuksen reiteen eikä siitä jäänyt minkäänlaista arpea. Syynä oli ehkä erilaiset menetelmä. Reiteen annettiin normaali pistos, mutta käsivarsiin lääkäri tipautti pisaran rokotetta ja sitten hän tökki neulalla useamman kerran, että se rokote imeytyi lihakseen. En tiedä, miksi ei annettu vain normaalia pistosta.

Vierailija
49/116 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rokotusjäljet voivat olla joskus oikeastaan aika "nättejäkin".Ovathan ne omalla tavallaan   aikakautensa"tatuointeja".joista on ollut terveydellistä hyötyäkin.Mitä mieltä asiasta olette?

Vierailija
50/116 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-74 ja mulla reidessä, en muista että onko pikkusiskolla -80.

En ole kuullut että jollain olisi useampi reidessä, olen luullut että aina vaan se yks isompi jälki.

Vierailija
51/116 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokko se on. Mulla se on tosin jalassa. vm 1968

Vierailija
52/116 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 60-luvun alussa annettiin vauvoille calmettepiikki kahteen kohtaan (vasempaan  reiteen tai pakaraan) samalla kertaa. Ne arvet ovat yleensä lähekkäin,eivätkä välttämättä  kovin isoja,Sitten kouluikäisenä annettiin tarpeen vaatiessa uusintarokotus,joka tehtiin alemmaksi reiteen ja jätti melkein aina ison kuoppamaisen arven.

Isorokkorokotusta annettiin jossain alueilla viellä "vanhanmallisesti"kolmeen kohtaan käsivarressa,muta yleisin oli varmaan se "yhteen kohtaan"raaputettu rokotus.

Itse olen vm.-60 ja omistan 3 calmettejälkeä (se uusinta tosi iso),sekä yhden isorokkoarven

Vierailija
53/116 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi isoa montua vasemmassa reidessä

Vierailija
54/116 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reidessä koulussa ekaluokalla annetusta calmette-rokotuksesta pyöreä noin 2 cm:n kokoinen arpi (rokotusarpi märki). Molemmissa käsivarsissa on myös pyörykät, toinen parisenttinen, toinen pienempi. Molemmat ovat peräisin 60-70 luvultä, kun ennen ulkomaan matkoja suositeltiin otettavaksi isorokkorokotus (ko. maassa oli tavattu aika paljon isorokkoa). Aikaisemmin olin saanut isorokkorokotuksen reiteen eikä siitä jäänyt minkäänlaista arpea. Syynä oli ehkä erilaiset menetelmä. Reiteen annettiin normaali pistos, mutta käsivarsiin lääkäri tipautti pisaran rokotetta ja sitten hän tökki neulalla useamman kerran, että se rokote imeytyi lihakseen. En tiedä, miksi ei annettu vain normaalia pistosta.

Olen ymmärtänyt,että isorokkorokote annettiin aina "naarmuttamalla" tai "raaputtamalla"semmoisella monipiikkisellä laitteella .Rokotus jätti onnistuessaan aina jonkinlaisen arven.Ehkä se reiteen annettu piikki olikin joku muu kuin isorokkorokotus.

Itsellä on kolme pyöreää isorokkoarpea vasemman käsivarren yläosassa,sekä iso calmettejälki vasemmassa reidessä.

Vierailija
55/116 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2002 syntyneellä lapsella on tuollainen perskannikassa tuberkuloosirokotteesta. Rokotteesta aiheutunut märkivä näppy märki sitten ihan kunnolla ja lopputuloksena on halkaisijaltaan 15 mm kokoinen arpi.

Vierailija
56/116 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montut on calmetterokotuksia, isot pyöreät läiskät isorokkorokotuksen jälkiä. Kysyin äidiltäni niistä joskus ja niissä rikottiin ihon pintaa isommalta alueelta ja siihen pantiin sitten se rokoteaine.

Vierailija
57/116 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montut on calmetterokotuksia, isot pyöreät läiskät isorokkorokotuksen jälkiä. Kysyin äidiltäni niistä joskus ja niissä rikottiin ihon pintaa isommalta alueelta ja siihen pantiin sitten se rokoteaine.

Calmettemonttu on lisäksi aina valkoinen väriltään.

Vierailija
58/116 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt,että isorokkorokote annettiin aina "naarmuttamalla" tai "raaputtamalla"semmoisella monipiikkisellä laitteella .Rokotus jätti onnistuessaan aina jonkinlaisen arven.Ehkä se reiteen annettu piikki olikin joku muu kuin isorokkorokotus.

Itsellä on kolme pyöreää isorokkoarpea vasemman käsivarren yläosassa,sekä iso calmettejälki vasemmassa reidessä.

Ainakin intissä annettiin isorokko käsivarteen semmoisella pyöreällä "piikkileimasimella".Siihen tuli sitten samankokoinen arpi

Vierailija
59/116 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan ,kuinka kauan se Calmette-arpi siinä reidessä kesti muodostua(märki)?

Millainen oli se koulussa tehty "laastarilappukoe".tarkastettiinko samalla entinen calmetejälki?

Vierailija
60/116 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa en muista,kipeä oli ja iso kuoppa jäi reiteen.

Laastarilapulla tutkitiin rokotteen teho,piti muodostua "näppyjä" silloin rorote oli voimissaan.Jollei mitään laastarin alla näkynyt,annettiin uusi calmette.

Vanhaa arpea ei taidettu tutkia,uusi kylläkin hyvin tarkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme