Helsingin Ressun lukion keskiarvoraja oli tänä vuonna 9,42.
Raja oli yksi pääkaupunkiseudun korkeimmista.
http://www.hs.fi/kotimaa/L%C3%A4hes+5000+peruskoulun+p%C3%A4%C3%A4tt%C3…
Tieto kuvatekstissä.
Kommentit (124)
Eräs äiti vain näin sanoi kun hänen tyttönsä kirjoitti Ressusta.
Eikös Ressun tytöillä ole anokreksiaa tosi paljon
oppilasta, kun olen käynyt Ressussa avointen ovien päivänä seuraamassa opetusta. Myöskään meillä käyneet tyttäreni koulukaverit näyttävät ihan normaalipainoisilta (paitsi yksi on vähän ylipainoinen).
Jos koulussa on anorektikkoja, niin ainakin he pysyvät hyvin piilossa.
63
keskiarvoja melkein kaikilla tuntuu nykyaan olevan. Itse kavin vanhanaikaisen keskikoulun 70-luvulla, ja meidan kaupungin lukioon paasi silloin 6.6 keskiarvolla. Ja ihan normaalisakkia sielta ulos tuli, tavallisia duunareita mutta myos hyvin menestyneita.
Mutta ei noita yli 9 huippukeskiarvoja silloin ollut kuin pari per luokka. Jos oli yli 8 keskiarvo niin se oli tosi hyva.
Blogissa sanottin pari viikkoa sitten, että menossa huippulukioon Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.
Kovatasoiseen, ei huippulukioon.
Eipä silti, kyseesä on eräs Helsingin vanhimmista ja perinteikkäimmistä kouluista :)
Kyllä se ne huippulukiot ovat myös ne kovatasoiset
Mitä tästä me EI ymmärretty?Kovatasoinen, mutta ei ehkä arvosanoilla mitattuna.
Historian havina on ainakin kovaa tasoa, paljon kuuluisia entisiä oppilaita. Sarjassaan kovinta A-luokkaa :)
No jos se Jarbakovin poika ei ole vaihtanut nimeä vaan on edelleen tm, niin kyse on todella mun sokeudesta.
miksi esität tuntevasi, kun et tunne...
Tottakai opiskelijat voivat pitää kilpailua normaalina mutta huomaavat jälkeenpäin sen seuraukset.
ainakaan Ressussa opiskelevan tyttäreni mukaan. Nuo kaveriporukoiden keskinäiset leikkimieliset kilpailut ovat todellakin poikkeustapauksia, eivät mitään jatkuvasti toistuvia.
Siellä voi ottaa ihan rennostikin, ei kaikkien tarvitse niin kauhiasti rehkiä, jotkut pääsee vähemmälläkin.
Siis opetuksen tasosta.
Vain hakijoiden keskiarvon.
Valtakunnallisella tasolla Ressu oli ykkönen mitä tulee ylioppilaskirjoituksiin. Siinä sulle tasoa.
Miksi niin monet haluavat huippulukioihin, sama lakki kaikkien päihin painetaan? Koska vaikka opetus on ''huippua'' niin itse se tieto sinne päähän on painettava, valitettavasti.
Minun tytölläni syitä hakea Ressuun olivat ainakin seuraavat:
1. Tyttäreni oli yhdeksän peruskouluvuoden aikana täysin kyllästynyt olemaan aina se luokan paras, johon sekä opettajat että muut oppilaat kiinnittivät huomiota. Tosin yläasteen luokalla oli yksi toinenkin suunnilleen yhtä hyvä oppilas, mutta tyttäreni halusi kerrankin kouluun, jossa hän saisi tuntea olevansa vain ihan tavallinen oppilas muiden joukossa. (Tässä on siis kysymyksessä tyttö, jolla peruskoulun päättötodistuksessa oli yksi ainoa 9 - sekin liikunnasta.)
2. Tyttäreni halusi kouluun, jossa oppitunneilla voidaan edetä nopeasti, eikä asioita tarvitse tankata moneen kertaan. Lisäksi hän halusi kouluun, jossa muutkin oppilaat ovat motivoituneita.
3. Lisäksi Ressun etuna oli tyttäreni mielestä laaja kurssivalikoima.
Nyt lukiota on jo kaksi vuotta takana, ja tyttäreni on valintaansa edelleen tyytyväinen.
63
Missä ihmeen kuplassa monet ihmiset elävät?!
Varsinkin Helsingissä tuntuu olevan kummallinen suuntaus, että "et ole mitään", jos et pääse lukioon, joka on saavuttanut jonkinlaisen maineen huippulukiona.
Mitenkähän monella alalla menestyvät myös ne muualta tulleet, jotka ovat käyneet ihan tavallista lukiota. Monella pienellä paikkakunnalla ei ole kuin yksi tai kaksi lukiota. Aikoinani kävin juuri tuollaista pienen kaupungin lukiota ja hyvin olen pärjännyt jatko-opinnoissa ja työelämässä. (ka 9.3 9lk. lopussa)
Herätkää elämään muutakin kuin laatikkoelämää!
Moi kaikille palstan lukijoille,
Satuin huomaamaan keskustelun mennessäni kouluni (Ressun Lukio) sivuille ja minua huvitti aiheen aikaansaama runsas keskustelu. Käyn itse Ressua kolmatta vuotta, (vietin viime vuoden vaihdossa), ja väittäisin, että minulla on melko hyvä kuva koulustamme.
TOIVOTTAVASTI JOKU JAKSAA LUKEA :)
1. Keskiarvorajat lukioihin ovat melko perusteettomia, täysin lukiosta ja opettajasta riippuvaisia. Sitä paitsi ylä-asteella 10 saaminen käytännössä mistä tahansa aineesta ei vaadi kuin jonkun verran määrätietoista työtä.
2. Ressun opettajat ja resurssit ovat samanlaisia kuin muissakin kouluissa, oppilaiden motivoituneisuus ja positiivinen ilmapiiri opiskelua kohtaan selittää pärjäämisemme esim. yo-kirjoituksissa.
3. Ressuja ei voi laittaa yhteen muottiin, kaikenlaista porukkaa, itse edustan tätä villimpää ja huolettomampaa osaa, (kaikkia yhdistää tosin halu pärjätä)
4. "Hiketystä" ja kilpailua varmasti esiintyy jonkin verran, mutta en koe, että se olisi mitenkään negatiivista, saa kai sitä töitä tehdä, jotta pärjäisi.
5. Superlahjakkuuksista puhuminen on aika turhaa, omista vanhemmista kavereistani n. 50% kirjoitti L:än paperit ja lukumäärä oli melko suoraan suhteessa saatuun arvosanaan.
6. Ilmapiiri on tosi hyvä ja esim. kiusaamista en ole huomannut yhtään.
Sitten vastaukseni viestiin, jonka otin tähän:
Vastaako poliitikko mielestäsi kuvaa fiksusta ja menestyneestä ihmisestä?
Ei ole mitään väliä, miten fiksu tai "luova ja taidokas" ihminen, varsinkaan nuori, on, jos hän ei ikinä kehitä potentiaaliaan. Se tarkoittaa raakaa työtä,esim. tiedon omaksuminen nopeasti on yksi älykkyyden mittapuista, jos nyt älykkyydestä voi edes puhua mitattavana asiana. Suututtaa ihmiset, jotka eivät nuorena ole tajunnut tehdä mitään tulevaisuutensa eteen, ja sitten kateellisena mollaavat kunnianhimoisia ja valistuneita nuoria.
Menestymisestä ja lukion valinnasta voin sanoa sen vähän mitä tiedän, eli lukio kuin lukio, asenne ja työmoraali ratkaisee sen, miten opiskelu sujuu. Työelämä on tosin asia erikseen, mutta ei ällärivistä haittaakaan luulisi olevan.
Toivottavasti joku sai jotain irti
Aijaijaijai, ei tullu kymppiä....
No ei, onnittelut sinne suuntaan kovasta duunista! :)
Tyttöni pääsi Ressuun 9,9 keskiarvolla kevyesti. :)
T: Ylpeä äiti
Aijaijaijai, ei tullu kymppiä....
No ei, onnittelut sinne suuntaan kovasta duunista! :)
mistä lukiosta esim.naapurin mamma on valmistunut, ja millä arvosanoilla? Jos joku ikäiseni kehuskelisi omilla lukioajoillaan ja arvosanoillaan, tuntuisi se aika säälittävältä.
terv. lukion ope
Itse kävin ihan tavallisen lukion, ja meidän porukastamme on tullut mm. huipputason asiantuntijoita, tutkijoita, johtajia, opettajia, sosiaalityöntekijöitä ja vaikka mitä. Siis ihan laidasta laitaan. Ja sekin pitää paikkansa, että meistä lukion "priimuksista" ei välttämättä tullut kaikkein menesteyneimpiä, siis jos asemaa ja palkkaa tarkastellaan. Huipputason lukiomenestystä ratkaisevampaa on ollut oma motivaatio ja halu edetä uralla tiettyyn suuntaan.
Ketä kiinnostaa aikuisena, mistä lukiosta esim.naapurin mamma on valmistunut, ja millä arvosanoilla? Jos joku ikäiseni kehuskelisi omilla lukioajoillaan ja arvosanoillaan, tuntuisi se aika säälittävältä. terv. lukion ope
Ei ollut lähelläkään tuota keskiarvoraja silloin kun itse sinne kävelin, mutta silti Helsingin korkeimpia, ellei korkein. Ressu on kyllä varsin kilpailuhenkinen paikka, tosin yleensä hyvässä hengessä, mutta kyllä meille lukiolaisille oli silloin tärkeää että oma koulu on Suomen kärkikastia. Kaikkein kauheinta olisi ollut, jos vanha kilpakumppani Norssi olisi mennyt ohi, mutta sitä ei onneksi pitkään aikaan ole tapahtunut :)
Itse kävin ihan tavallisen lukion, ja meidän porukastamme on tullut mm. huipputason asiantuntijoita, tutkijoita, johtajia, opettajia, sosiaalityöntekijöitä ja vaikka mitä. Siis ihan laidasta laitaan. Ja sekin pitää paikkansa, että meistä lukion "priimuksista" ei välttämättä tullut kaikkein menesteyneimpiä, siis jos asemaa ja palkkaa tarkastellaan. Huipputason lukiomenestystä ratkaisevampaa on ollut oma motivaatio ja halu edetä uralla tiettyyn suuntaan.
Ketä kiinnostaa aikuisena, mistä lukiosta esim.naapurin mamma on valmistunut, ja millä arvosanoilla? Jos joku ikäiseni kehuskelisi omilla lukioajoillaan ja arvosanoillaan, tuntuisi se aika säälittävältä. terv. lukion ope
Eliittilukiossa kasvatetaan ja koulutetaan sopivaan habitukseen. Meiltä vaadittiin tutustumaan korkeakulttuuriin monialaisesti opetuksen ulkopuolella. Raha ei ollut este, pakko oli mennä oopperaan vapaa-ajalla, opettajat lainasivat rahat. Näin ne lähiö-yh:n lapsetkin tottuivat siihen, mitä tulevaisuudessa tarvitaan suhteiden solmimiseen. Hyvä niin. Suosituksia, sisäpiiritietoa, poliittisia liikkeitä jne..takana nämä hyvä veli-verkostot. Hyvät yhteiset kokemukset kantavat pitkälle lojaliteetteina. Myös opettajat tukivat myöhemmissä opinnoissa sijottumiseen esittelemällä oikeille henkilöille. Kiitos vaan kaikesta:)
Niin, huippu missä. Ressusa tunnetusti himoitaan menestystä ja opiskelijat kilpailevat verisesti keskenään.
Työelämässä tarvitaan sosiaalisia taitoja ja yhteistyön merkitystä korostetaan.
Lukio tulisi valita tätä silmällä pitäen.
Minä olen Ressussa ja sinä olet valehtelija. Ihan näin vaan tiedoksi. Älä puhu nimettömänäkään asioista, joista et selvästikkään ole millään tasolla tietoinen.
Minä olen Ressussa ja sinä olet valehtelija. Ihan näin vaan tiedoksi. Älä puhu nimettömänäkään asioista, joista et selvästikkään ole millään tasolla tietoinen.
että selvästikään kirjoitetaan yhdellä k:lla. Jos olet kansainvälisellä linjalla, saat anteeksi.
t. kerran ressu, aina ressu
ensi vuonna Yhdysvaltain presidentiksi. Jeeeeeeeeee=)