Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin Ressun lukion keskiarvoraja oli tänä vuonna 9,42.

Vierailija
15.06.2012 |

Raja oli yksi pääkaupunkiseudun korkeimmista.

http://www.hs.fi/kotimaa/L%C3%A4hes+5000+peruskoulun+p%C3%A4%C3%A4tt%C3…

Tieto kuvatekstissä.

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogissa sanottin pari viikkoa sitten, että menossa huippulukioon Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.

Kovatasoiseen, ei huippulukioon.

Eipä silti, kyseesä on eräs Helsingin vanhimmista ja perinteikkäimmistä kouluista :)

Vierailija
2/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuudella L:llä. Sen jälkeen kuudessa vuodessa kaksi korkeakoulututkintoa ja neljä vuotta sen jälkeen tohtoriksi. Nain suomenruotsalaisen suvun rikkaan ja fiksun vesan. Muutimme hänen "sukunsa alueelle" eli Eiran Engelin aukiolle, jugend-linnan ylimmän kerroksen 265 neliön kulmahuoneistoon (suuri terassiparveke etelään/merelle). Teimme kolme lasta jotka nyt opiskelevat maailmalla parhaissa yliopistoissa. Perheemme tienestit ovat neljättä miljoonaa euroa vuodessa (tosin joinakin vuosina yksistään pääomatulot ovat olleet yli kahdeksan miljoonaa). Olemme tehneet kolme maailmanympärysmatkaa ja katsastaneet viisikymmentä maata. Harrastamme golfia, purjehdusta ja kalleimpia viinejä. Sijoitamme nykytaiteeseen (myös kokeellisen videotaiteeseen). Meillä on kakkosasunto Etelä-Ranskassa, kolmosasunto Dubaissa ja nelosasunto Nykissä ("goottilainen pienoislinna pilvenpiirtäjän kolmessa ylimmässä kerroksessa"). Olen nyt 62-vuotias ja kun katson elämääni taakse päin, niin tajuan olleeni aina surullinen, kuten olen edelleen. En osaa iloita mistään. Olen vain suorittanut, rakentanut kulisseja ja täyttänyt elämäni materialla ja ulkokohtaisuudella. Raskas masennuslääkitykseni ei enää tehoa ja olen alkanut harkita radikaalia vaihtoehtoa korjatakseni tilanteeni kertaheitolla. Enkä nyt tarkoita itseni vetämistä jojoksi vaan häipymistä eli vanhanaikaista katoamista. Haluaisin poistua näistä ontoista kuvioista ja aloittaa kaiken alusta, vaikka sitten köyhänä. Uusi elämäni koostuisi pienistä iloista ja suruista, tavallisesta arjesta. Ja, kenties, todellisesta Suuresta Rakkaudesta. Ehkä minä todella teen sen, hyppään... koskaan ei ole liian myöhäistä. Ei koskaan. Eihän? Sanokaa minulle että eihän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta amiksiin vaaditaan ysin keskiarvo :=)

Vierailija
4/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkea on. Itse olisin päässyt peruskoulun päättötodistuksellani sinnekin, mutta muutto Helsinkiin ei vain onnistunut sen ikäiseltä silloin. Eliittilukiota kävin itsekin, tosin taitaa olla tippunut listasijoilta jo, 90-luvun alussa komeili kuitenkin 4. parhaana koko maassa. Sen voin sanoa, että huippulukioissa vaaditaan enemmän ja arvosanat eivät tule itsekseen, monelle kympin tytölle oli järkytys saada lukion ensimmäisestä kokeesta kahdeksikko.

Vierailija
5/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogissa sanottin pari viikkoa sitten, että menossa huippulukioon Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.

Eipä silti, kyseesä on eräs Helsingin vanhimmista ja perinteikkäimmistä kouluista :)

Mitä tästä me EI ymmärretty?

Vierailija
6/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyly on esimerkki perinteikkäästä koulusta, jonka oppilaiden tasoa ei voi sanoa huipuksi.

Vierailija
7/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, huippu missä. Ressusa tunnetusti himoitaan menestystä ja opiskelijat kilpailevat verisesti keskenään.

Työelämässä tarvitaan sosiaalisia taitoja ja yhteistyön merkitystä korostetaan.

Lukio tulisi valita tätä silmällä pitäen.

Vierailija
8/124 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ne huippulukiot ovat myös ne kovatasoiset

Kovatasoinen, mutta ei ehkä arvosanoilla mitattuna.

Historian havina on ainakin kovaa tasoa, paljon kuuluisia entisiä oppilaita. Sarjassaan kovinta A-luokkaa :)

Yksi Helsingin vanhimmista lukioista kyseessä, kovatasoinen siis ainakin iältään.

Itse kävin saman lukion, pääsin sisään yli ysin keskiarvolla. (toki alemmallakin olisi päässyt)

Vierailija
9/124 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on fakta. Kiinnittäkääpä huomiota tyttöjen vaatetukseen..

Vierailija
10/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, huippu missä. Ressusa tunnetusti himoitaan menestystä ja opiskelijat kilpailevat verisesti keskenään.

Oma tyttäreni on opiskellut nyt kaksi vuotta Ressussa, eikä ole vielä havainnut minkäänlaista kilpailua. Sen sijaan hän nauttii siitä, että Ressussa jokainen saa olla oma itsensä. Ketään ei leimata hikariksi eikä syrjäytetä sen vuoksi muiden joukosta.

Ainoana poikkeuksena tuohon kilpailujuttuun on tyttäreni mukaan se, että joskus kaveriporukka saataa panna pystyyn leikkimielisen keskinäisen kilpailun jonkin aineen kohdalla. Tässäkin on tarkoituksena kannustaa jokaista parempiin suorituksiin.

Vierailija
11/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole, niin millä perusteella sinä tunnet ilmapiirin paremmin kuin Ressussa tällä hetkellä opiskeleva lukiolainen?

Vierailija
12/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huomaavat jälkeenpäin sen seuraukset.

Vierailija
13/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai opiskelijat voivat pitää kilpailua normaalina mutta huomaavat jälkeenpäin sen seuraukset.

ainakaan Ressussa opiskelevan tyttäreni mukaan. Nuo kaveriporukoiden keskinäiset leikkimieliset kilpailut ovat todellakin poikkeustapauksia, eivät mitään jatkuvasti toistuvia.

Vierailija
14/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota joukon sisäistä painostusta näin itse enemmän kuin tarpeeksi. Huippu hioo toisiaan ja kilpailee 10+ arvosanasta. Itse keskeytin Puolalanmäen lukion ( Turussa) juuri tuon hikipinkojen kanssa hengailun takia, joka toisella lisäksi syömishäiriö ja osastoajat haittasivat koulunkäyntiä. Edelleen läheisinä ystävinä 12 lääkäriä, 3 DI:tä ja älyttömästi opettajia ja kiitos kuuluu kai koululle. Sukupuolijakauma näissä eliittilukioissa on kyllä vino, tyttöjä 2-3 kpl/ poika. Kiva katsoa Kuolleiden runoilijoiden seuraa viinin kera yhä. Unelmia kuolee ja uusia syntyy, osa oravanpyörässä yhä, kun ei muutakaan keksi, eikä osaa antaa periksi. Lämmöllä muistelen kuitenkin.

Vierailija
15/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailussa pärjäävät sanovat, että ihan leikkimielistä tämä ja tervettä myös. Nämä puheet vaan eivät ole tuulesta temmattuja!

Vierailija
16/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota joukon sisäistä painostusta näin itse enemmän kuin tarpeeksi. Huippu hioo toisiaan ja kilpailee 10+ arvosanasta. Itse keskeytin Puolalanmäen lukion ( Turussa) juuri tuon hikipinkojen kanssa hengailun takia,

millainen ilmapiiri on Ressussa? Oman kokemukseni mukaan moni Ressun opiskelija nimenomaan nauttii siitä, että on luokassa ihan tavallinen oppilas eikä enää se paras, joka joutuu aina sekä opettajien että muiden oppilaiden huomion kohteeksi.

63

Vierailija
17/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti tytöt pelkäävät, että heidän yläkolulunumeronsa ovat ns. kiltteysnumeroita ja tämä aiheuttaa heille suurta ahdistusta ja kovaa yrittämistä.

Vanhempien viisaus olisi siinä, että eivät niin kovin korostaisi omaa menestymisen haluaan lapsensa kautta. Mahtaako sitä olla Ressu-vanhemmilla?

Usein se on niin, että vanhemmat ajavat lapsiaan koviin suorituksiin ja Ressuun, vaikka lahjakkuutta sinänsä ei olisikaan. Sitten kun lapsi opettajilta ja itseltään paljon vaatien menestyy kirjoituksissa, on käsissämme uusi yhteiskunnan toivo: minä-minä-minä, iso palkka minulle-minulle, menestyvin lapsi minulle-minulle-minulle...

Vierailija
18/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se on niin, että vanhemmat ajavat lapsiaan koviin suorituksiin ja Ressuun, vaikka lahjakkuutta sinänsä ei olisikaan.

mutta ainakin meillä tyttö päätti ihan itse, että hän haluaa hakea Ressuun. Itse asiassa meille kummallekaan vanhemmalle ei ollut ikinä edes tullut mieleen Ressu mahdollisena lukiovaihtoehtona ennen kuin tyttö itse sanoi yhdeksännen luokan syksyllä haluavansa hakea sinne.

En ole kuullut tyttäreni puhuvan kenestäkään koulukaveristaan, jota vanhemmat olisivat painostaneet Ressuun. Toisaalta en nyt ole tästä asiasta häneltä koskaan kysynytkään.

Meillä on toinenkin lapsi, enkä olisi missään tapauksessa suositellut hänelle Ressua, vaikka hänen keskiarvonsa olisi sinne riittänytkin. Tosin tämäkin lapsi valitsi lukionsa ihan itse.

63

Vierailija
19/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä on 8 minun viimetalvista oppilastani. Heistä kukaan ei ole kilpailuhenkinen vaan kaikki ovat yksinkertaisesti lahjakkaita ja tavallisella tavalla kunnollisia oppilaita. Oma tuntemani porukka on kyllä sillä tapaa vinoutunutta, että sisään päässeistä vain 1 oli tyttö ja 7 oli poikia, mutta voin sanoa, että näistä ei kyllä millään saa mitään kilpailija-vaikutelmaa aikaiseksi vaan ovat tavallisia kunnollisia terveälyisiä nuoria. En voi tietty taata, että millaisiksi voivat muuttua kilpailuhenkisessä ympäristössä, jos tuo Ressu nyt siis sellainen on, mutta voin nyt 8 oppilaan aineistolla sanoa, että ainakaan lukioon mennessään eivät ole.

Tietty joku voi kysyä, että mistä opettaja tietää näin tarkkaan. Sen voin kuitenkin sanoa, että tunnen nämä oppilaat tosi hyvin, sillä olemme olleet tekemisissä vapaaehtoisen kurssin parissa suurimman osan porukasta kanssa. Siellä heistä paljastui paljon persoona, mutta samalla tuo lahjakkuus, joka näkyi esimerkiksi matemaattisena lahjakkuutena, loogisena päättelykykynä, suurten kokonaisuuksien hallintana ja sellaisena hommien alusta loppuun saattamisena. Mitä taas en havainnut lainkaan oli kilpailuhenkisyys, kyynärpäätaktiikka tai hikettäminen. He vaan yksinkertaisesti olivat niin hyviä, että pärjäsivät koulussa ja lisäksi myös valtakunnallisella tasolla.

Vierailija
20/124 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ne huippulukiot ovat myös ne kovatasoiset

Kovatasoinen, mutta ei ehkä arvosanoilla mitattuna.

Historian havina on ainakin kovaa tasoa, paljon kuuluisia entisiä oppilaita. Sarjassaan kovinta A-luokkaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä