Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin Ressun lukion keskiarvoraja oli tänä vuonna 9,42.

Vierailija
15.06.2012 |

Raja oli yksi pääkaupunkiseudun korkeimmista.

http://www.hs.fi/kotimaa/L%C3%A4hes+5000+peruskoulun+p%C3%A4%C3%A4tt%C3…

Tieto kuvatekstissä.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuaineet 9.8

Vierailija
62/124 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet haluavat huippulukioihin, sama lakki kaikkien päihin painetaan? Koska vaikka opetus on ''huippua'' niin itse se tieto sinne päähän on painettava, valitettavasti.

Minun tytölläni syitä hakea Ressuun olivat ainakin seuraavat:

1. Tyttäreni oli yhdeksän peruskouluvuoden aikana täysin kyllästynyt olemaan aina se luokan paras, johon sekä opettajat että muut oppilaat kiinnittivät huomiota. Tosin yläasteen luokalla oli yksi toinenkin suunnilleen yhtä hyvä oppilas, mutta tyttäreni halusi kerrankin kouluun, jossa hän saisi tuntea olevansa vain ihan tavallinen oppilas muiden joukossa. (Tässä on siis kysymyksessä tyttö, jolla peruskoulun päättötodistuksessa oli yksi ainoa 9 - sekin liikunnasta.)

2. Tyttäreni halusi kouluun, jossa oppitunneilla voidaan edetä nopeasti, eikä asioita tarvitse tankata moneen kertaan. Lisäksi hän halusi kouluun, jossa muutkin oppilaat ovat motivoituneita.

3. Lisäksi Ressun etuna oli tyttäreni mielestä laaja kurssivalikoima.

Nyt lukiota on jo kaksi vuotta takana, ja tyttäreni on valintaansa edelleen tyytyväinen.

63

- halusi samanhenkiseen/ motivoituneeseen porukkaan opiskelemaan

- halusi vapautta opiskelutahtiin ja sen suunnitteluun

- halusi hyvän ponnahduslaudan jatko-opinnoille, tähtää lääkikseen.

Kävi Norssin, luki pitkän matikan ja fysiikan. Haki lääkikseen ja parille muulle laitokselle, muttei päässyt ekalla yrittämällä tai suoraan, koska numerot eivät olleet enää riittävän huippuja, meni inttiin.

Aikoo lukea ensi vuoden lääkiksen kokeisiin tosi ikenessä, kun voi keskittyä vain niihin.

Voimia verotti ehdottomasti se, että muutti 16-vuotiaana omilleen koulun takia, mutta silti tämä kannatti mielestäni. Hän itsenäistyi ja löysi "omat ihmisensä" ja opiskelutapansa. Vastuullinen nuori Mies nyt 19-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut koskaan noin korkeaa sisäänpääsyrajaa.

Pakko oli laittaa avaus kun täältä usein saa lukea että lukioon pääsee tosi huonoilla keskiarvoilla.

Tiedän toki että pääsyraja on koulukohtainen ja vaihtelee vuosittain niin lukiossa kuin ammattiopistoissakin.

Tällä paikkakunnalla lukioon pääsee ihan kuka tahansa peruskoulun selvittänyt, eli alimmat noin viitosen keskiarvolla. Samalla paikkakunnalla on myös amislinjoja, joille yli 8 keskiarvolla on jäänyt varasijalle.

Yksityiskohtaiset tiedot löytyvät kouluta.fi-sivun tilastoista.

Vierailija
64/124 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitenkähän peruskouluissa nykyään oikein noudatetaan arvosanakriteereitä, kun vuosi vuodelta keskiarvot ja sitä myöten koulujen keskiarvorajat aina vain nousevat...

Vierailija
65/124 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtakunnallisella tasolla Ressu oli ykkönen mitä tulee ylioppilaskirjoituksiin. Siinä sulle tasoa.

No olishan se ihan katastrofaalisen surkea lukio, jos sössisi opetuksessa niin, että yli ysin keskiarvolla sisään päässeet eivät menestyisi.

Ykköslukio on sellainen, joka saa oppilaat parantamaan tasoaan sisäänpääsystä kirjoituksiin.

Eli kirjoittavat suhteessa paremmin, kuin mitä sisäänpääsykeskiarvo antaisi olettaa. Sellaisissa lukioissa opetuksen tasoa voi kehua hyväksi.

Vierailija
66/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuudella L:llä. Sen jälkeen kuudessa vuodessa kaksi korkeakoulututkintoa ja neljä vuotta sen jälkeen tohtoriksi. Nain suomenruotsalaisen suvun rikkaan ja fiksun vesan. Muutimme hänen "sukunsa alueelle" eli Eiran Engelin aukiolle, jugend-linnan ylimmän kerroksen 265 neliön kulmahuoneistoon (suuri terassiparveke etelään/merelle). Teimme kolme lasta jotka nyt opiskelevat maailmalla parhaissa yliopistoissa. Perheemme tienestit ovat neljättä miljoonaa euroa vuodessa (tosin joinakin vuosina yksistään pääomatulot ovat olleet yli kahdeksan miljoonaa). Olemme tehneet kolme maailmanympärysmatkaa ja katsastaneet viisikymmentä maata. Harrastamme golfia, purjehdusta ja kalleimpia viinejä. Sijoitamme nykytaiteeseen (myös kokeellisen videotaiteeseen). Meillä on kakkosasunto Etelä-Ranskassa, kolmosasunto Dubaissa ja nelosasunto Nykissä ("goottilainen pienoislinna pilvenpiirtäjän kolmessa ylimmässä kerroksessa"). Olen nyt 62-vuotias ja kun katson elämääni taakse päin, niin tajuan olleeni aina surullinen, kuten olen edelleen. En osaa iloita mistään. Olen vain suorittanut, rakentanut kulisseja ja täyttänyt elämäni materialla ja ulkokohtaisuudella. Raskas masennuslääkitykseni ei enää tehoa ja olen alkanut harkita radikaalia vaihtoehtoa korjatakseni tilanteeni kertaheitolla. Enkä nyt tarkoita itseni vetämistä jojoksi vaan häipymistä eli vanhanaikaista katoamista. Haluaisin poistua näistä ontoista kuvioista ja aloittaa kaiken alusta, vaikka sitten köyhänä. Uusi elämäni koostuisi pienistä iloista ja suruista, tavallisesta arjesta. Ja, kenties, todellisesta Suuresta Rakkaudesta. Ehkä minä todella teen sen, hyppään... koskaan ei ole liian myöhäistä. Ei koskaan. Eihän? Sanokaa minulle että eihän.

Vierailija
67/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noilla aikaisemmilla vinkeillä. Ihan läheltä.

Vierailija
68/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
69/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni pääsi Ressuun 9,9 keskiarvolla kevyesti. :)

T: Ylpeä äiti

Vierailija
70/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut koskaan noin korkeaa sisäänpääsyrajaa.

Pakko oli laittaa avaus kun täältä usein saa lukea että lukioon pääsee tosi huonoilla keskiarvoilla.

Tiedän toki että pääsyraja on koulukohtainen ja vaihtelee vuosittain niin lukiossa kuin ammattiopistoissakin.

Vierailija
71/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jes, mun lapsi hakee sinne ens vuonna =)

Mun lapsi hakee Kiinan keisariksi ens vuonna, jee=)=)=)=)

Vierailija
72/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni pääsi Ressuun 9,9 keskiarvolla kevyesti. :)

T: Ylpeä äiti

kysynkin mikä ei ollut kymppi

Vierailija
73/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on paljon tunkua, pitää rajan olla riittävän korkealla. Mun tuleva ysiluokkalainen olis just päässy :) Toivottavasti vuoden päästä tilanne on samankaltainen.

Vierailija
74/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikin Norssiin ja Etelä-Tapiolan lukioon oli 9,33.

Mun oppilaita ysiltä meni just 8 tuonne Ressuun. Mukavia nuoria kaikki.

Vierailija
75/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia halukkaita ei tietenkään voi ottaa, mutta jotenkin tuntuu, että vähän maltillisempi raja oli parempi. Tuo alkaa jo olla sitä, että alusta alkaen pyritään vain täydellisyyteen.

Vierailija
76/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapsille että koulu on heidän työtään niin ei tarvitse katua!

Vierailija
77/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä oli lukiopaikka selvillä jo pari viikkoa sitten.

Vierailija
78/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia halukkaita ei tietenkään voi ottaa, mutta jotenkin tuntuu, että vähän maltillisempi raja oli parempi. Tuo alkaa jo olla sitä, että alusta alkaen pyritään vain täydellisyyteen.

Vierailija
79/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä oli lukiopaikka selvillä jo pari viikkoa sitten.

E ollut pojan nimeä listassa, kuten ei muissakaan "huippulukioissa".

Vierailija
80/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kirjottanut Ressun lukiosta. Viikonloput ryyppäs ja rellesti eikä hänen muutenkaan tarvinnut juuri opiskella. Oli todellinen luonnolahjakkuus lähes kaikissa aineissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi