En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole mielipidettä
mihinkään asiaan, siis omaa kantaa. Nyökkäävät kaikille, ei koskaan eriäviä mielipiteitä. Onko kyseessä tarve tulla hyväksytyksi vai pelko jostain? Mieluummin suorat kommentit edessä kuin epävarmaa nyökyttelyä sen mukaan, kuka kulloinkin paikalla.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se, ettei ole valmista mielipidettä kertoo vain siitä, ettei asia ole kiinnostanut niin paljon, että olisi kehittänyt sellaista.
Jos on itse mielettömän kiinnostunut vaikkapa Marvel-leffoista, niin ei toiselta saa aina kovin helposti vastausta siihen, että mikä niistä on paras.
Mutta jos ei ole mielipidettä edes lempiruuasta, niin onhan sillä tyhjä pää. Eikä siinä mitään, silloin jos on sieluton robotti. Muuten ei.
Mitä mielipidettä jostain lempiruuasta pitäisi edes olla? Minulle riittää kunhan ruoka on hyvää. Lähes ruoka kuin ruoka on hyvää, jos kokki on taitava. En ole 10 vuotias jolla on lempiruokia, joita haluan aina syödä.
On se aika harvinaista, jos ruoka on vain tankkausta varten. Sanoit kuitenkin "lähes", eli kaikista et siis pidä.
No voiko sitä kutsua enää lempiruoaksi, jos niitä on tyyliin 300 eri ruokalajia josta tykkää ja 3 josta ei? Monelle se nyt ei vaan ole niin tärkeä, että voi sanoa tykkäävänsä juuri makaroonilaatikosta tai pizzasta. Katsos kun monelle kaikki pastaruoat, kaikki kanaruoat, etniset ruoat, kalaruuat ja liharuoat ja vihannekset ja pikaruoat jne. menevät suusta alas oikein mielellään, kunhan ne on hyvin tehty ja monelle vielä se lisää iloa, jos itse ei ole niitä tarvinnut kokkailla ja maksaa. Tosin monelle ruoka on kyllä ihan vaan tankkausta, mikä tietysti voi näille joilla on yksi tai kaksi suurta lempiruokaa vaikeaa ymmärtää. Aikuisten kohdalla itse sanoisin, että se voi olla jopa merkki jostain autismista, jos on kauhean vahva mielipide jostain yhdestä lempiruosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se, ettei ole valmista mielipidettä kertoo vain siitä, ettei asia ole kiinnostanut niin paljon, että olisi kehittänyt sellaista.
Jos on itse mielettömän kiinnostunut vaikkapa Marvel-leffoista, niin ei toiselta saa aina kovin helposti vastausta siihen, että mikä niistä on paras.
Mutta jos ei ole mielipidettä edes lempiruuasta, niin onhan sillä tyhjä pää. Eikä siinä mitään, silloin jos on sieluton robotti. Muuten ei.
Mitä mielipidettä jostain lempiruuasta pitäisi edes olla? Minulle riittää kunhan ruoka on hyvää. Lähes ruoka kuin ruoka on hyvää, jos kokki on taitava. En ole 10 vuotias jolla on lempiruokia, joita haluan aina syödä.
Esim kuinka se lempiruoka valmistetaan,mistä parhaat raaka-aineet, milloin paras syödä. Onhan näitä jos on keskustelutaitoa. Ei ne jutu
Se, että keskustellaan tuontyyppisesti ei todellakaan vaadi, että minulla on lempiruoka. Voin käydä tuollaisen keskustelun helposti. Minä voin puhua ruuasta, vaikkei minulla itselleni ole mitään mielipidettä asiasta itse mausta. Tässä iässä niitä ruokia kun on tullut tehtyä ja syötyä sen verran paljon ettei sillä minun henkilökohtaisella mielipiteellä nyt ole suuremmin väliä, kun puhun ruuasta. Se, että minusta joku on pahaa tai hyvää on täysin merkityksetöntä muille. Italialaisten mielipide on, että ananas pizzassa on pahaa, entä sitten? Nyt tiedät heidän mielipiteen ja onko sillä mitään väliä? Ei mitään. Mutta kyllähän he nyt silti pizzoista osaa puhua ja jopa sanoa, milloin ehkä se ananas kannattaa siihen laittaa, jos sen nyt väkisin haluaa laittaa, ihan kuten joku jonka lempiruoka on ananas pizza tai joku jolla ei ole mielipidettä asiasta.
Herää kysymys, että osaatko sinä keskustella ilman, että se keskustelu muuttuu mielipiteiden ilmaisemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään pelokkaita koska on cancelkulttuuri ja syrjinnän ja sosiaalisesta piiristä ulossulkemisen mahdollisuus. Minä olen yksi niistä joka istuu hiljaa kahvipöydässä aina jos tulee puhetta politiikasta. Haluan säilyttää työpaikkani ja tuttavani. Ilmaisen mielipiteeni vain ystäville.
En minäkään uskalla sanoa mistään mitään. Vaikka en kyseistä mediaa arvosta, niin valtamedia piti visusti suun kiinni. Seurasin tätä twitterissä. Hyvä esimerkki kun esittää ihan järkeenkäyvän kysymyksen. Mistä voi tietää mitä saa sanoa?
https://www.suomenuutiset.fi/lukiolainen-kysyi-sukupuolentutkijalta-mik…
En ymmärrä ihmisiä, joilla on mielipiteitä asioista, jotka perustuvat heidän omiin luuloihinsa eikä faktoihin.
No, sitä mielipidettä pitää nykyään pidätellä hysteerisemmin kuin pierua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, joilla on mielipiteitä asioista, jotka perustuvat heidän omiin luuloihinsa eikä faktoihin.
Mielipiteen ei tarvitse perustua mihinkään. Siksi se on mielipide. Fakta ei ole mielipide.
Vierailija kirjoitti:
No, jos joku kysyy sinulta, mitkä vauvanvaipat ovat sinusta hyviä, niin voit kertoa oman kokemuksesi. Eli mielipiteesi.
Sinun ei ole pakko siteerata vauvanvaippatutkimusta, jossa saattaisi (huom. sanavalinta) olla faktaa.
Ei Suomessa voi olla eri mieltä porukassa. Konformismi ja Janten laki. Joukko haluaa aina päästä yhden kimppuun, vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnettaan löytämällä mustan lampaan. Suomalaista sosiaalista dynamiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteen ei tarvitse perustua mihinkään. Siksi se on mielipide. Fakta ei ole mielipide.
Olen eri. Minä arvioin ainakin ihmistä pitkälle heidän mielipiteidensä perusteella ja miten he mielipiteensä perustelee. Jos omaa mielipeen että maa on litteä, niin silloin arvioin ihmisen epärationaaliseksi hihhuliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Minä arvioin ainakin ihmistä pitkälle heidän mielipiteidensä perusteella ja miten he mielipiteensä perustelee. Jos omaa mielipeen että maa on litteä, niin silloin arvioin ihmisen epärationaaliseksi hihhuliksi.
ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään pelokkaita koska on cancelkulttuuri ja syrjinnän ja sosiaalisesta piiristä ulossulkemisen mahdollisuus. Minä olen yksi niistä joka istuu hiljaa kahvipöydässä aina jos tulee puhetta politiikasta. Haluan säilyttää työpaikkani ja tuttavani. Ilmaisen mielipiteeni vain ystäville.
En minäkään uskalla sanoa mistään mitään. Vaikka en kyseistä mediaa arvosta, niin valtamedia piti visusti suun kiinni. Seurasin tätä twitterissä. Hyvä esimerkki kun esittää ihan järkeenkäyvän kysymyksen. Mistä voi tietää mitä saa sanoa?
https://www.suomenuutiset.fi/lukiolainen-kysyi-sukupuolentutkijalta-mik…
Olipas osaltaan hauska ja pelottava artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Kaiken maailman uudet Charlie Kirkit on heti ulisemassa että on vain kaksi sukupuolta ja piste.
Ja voke sitä ja voke tätä. Se on nyt muotia.
Siksi ei jaksa sanoa mitään. Ei voi olla mitään mieltä, koska nää suunsoittajat haluaa olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteestäsi muodostuu fakta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipide perustuu osaan faktoista. Yhdellä asialla kun voi olla monta ominaisuutta.
Kahvitauolla juteltiin huumeongelmasta ja satuin sanomaan suoraan että kannabis pitäisi laillistaa ja kuulun kannabisyhdistykseen ja käyn keväisin osoittamassa mieltä marssilla jne.
Nin tuli hiljaista. Joku kehtas kysyä että pitäiskö mut laittaa huumetesteihin ja voinko jatkaa työssäni jatkossa. Niin pomo totesi aika äkäseen että ei ole syytä laittaa mihinkään aikaa vieviin testeihin tai kiusata toista tämän vakaumuksen puolesta. Ja mitä siitä olsi hyötyä. Niin hyvä työntekijä löytäisi heti töitä muualta ja yksikään teistä muista ei ole niin hyvä työntekijä. Oli juuri tämä päivän viimeinen kahvitauko.
Olivat akat hiljaa sen jälkeen. Minä hymyilin pöydän toisessa päässä jokaista silmiin katsoen tyytyväinen ilme naamallani. Saatoin näyttää omahyväiseltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Kaiken maailman uudet Charlie Kirkit on heti ulisemassa että on vain kaksi sukupuolta ja piste.
Ja voke sitä ja voke tätä. Se on nyt muotia.
Siksi ei jaksa sanoa mitään. Ei voi olla mitään mieltä, koska nää suunsoittajat haluaa olla oikeassa.
Kahvipöydässä on kaikille tullut selväksi, että kuka tuntee tämänkin päivän puheenaiheen paremmin kuin kukaan muu. Jo elekieli paljastaa hänet, ylimielinen ilme, leuan nosto ja puuskassa olevat kädet kertovat, että pian saamme kuulla, kuinka asiat oikeasti ovat. Itseään voi suojella "ärtymykseltä" antamalla puheiden soljua yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Olet ikään kuin kuuntelevinasi vaikka todellisuudessa ajattelet tv-sarjan juonta.
Niin on. Jos olet eri mieltä, määrittelehän mikä sukupuoli on.
Vierailija kirjoitti:
Kahvitauolla juteltiin huumeongelmasta ja satuin sanomaan suoraan että kannabis pitäisi laillistaa ja kuulun kannabisyhdistykseen ja käyn keväisin osoittamassa mieltä marssilla jne.
Nin tuli hiljaista. Joku kehtas kysyä että pitäiskö mut laittaa huumetesteihin ja voinko jatkaa työssäni jatkossa. Niin pomo totesi aika äkäseen että ei ole syytä laittaa mihinkään aikaa vieviin testeihin tai kiusata toista tämän vakaumuksen puolesta. Ja mitä siitä olsi hyötyä. Niin hyvä työntekijä löytäisi heti töitä muualta ja yksikään teistä muista ei ole niin hyvä työntekijä. Oli juuri tämä päivän viimeinen kahvitauko.
Olivat akat hiljaa sen jälkeen. Minä hymyilin pöydän toisessa päässä jokaista silmiin katsoen tyytyväinen ilme naamallani. Saatoin näyttää omahyväiseltäkin.
Ja sen jälkeet menitte pomon kanssa sauhuille...
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Jos olet eri mieltä, määrittelehän mikä sukupuoli on.
Sukupuoli on erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista koostuva jatkumo.
Nyt kun tätä elämää on yli 40 v katsellut, alkaa näyttää siltä, että usein vahvimmat ja jyrkimmät mielipiteet on ihmisillä, jotka eivät ole perehtyneet asioihin kovin syvällisesti - jankuttavat vain samoja mantrojaan, jotka ovat ihailemiltaan tyypeiltä joskus aikoja sitten omineet ja jotka vastaavat nykytodellisuutta rajallisesti, jos ollenkaan.
Vaatii avaramielisyyttä ymmärtää, että oman navan ympärille levittäytyy monimutkainen maailma: näkökulmia on lukuisia, osa niistä on ristiriidassa keskenään ja niistä on todellisuudessa hankalaa nostaa yhtä ylitse muiden tekemättä vääryyttä muille. Varmojen mielipiteiden julistaminen merkitsee väistämättä aikamoista yksinkertaistamista.
Ihan oma asiansa on taito pitää omat mieltymyksensä ja mielipiteensä erossa. Se, että itse mieluiten tekee asiat tietyllä tavalla, ei merkitse, että pitäisi odottaa samaa kaikilta muilta. Omien mieltymystensä, mielipiteidensä ja ymmärtämyksensä kyseenalaistaminen on välillä viisasta. (Enkä väitä, että siihen itsekään täysin pystyn)