En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole mielipidettä
mihinkään asiaan, siis omaa kantaa. Nyökkäävät kaikille, ei koskaan eriäviä mielipiteitä. Onko kyseessä tarve tulla hyväksytyksi vai pelko jostain? Mieluummin suorat kommentit edessä kuin epävarmaa nyökyttelyä sen mukaan, kuka kulloinkin paikalla.
Kommentit (161)
No miettii miten helposti aletaan kiusaamaan työpaikoilla ja koulussa, niin en yhtään ihmettele.
Suomessa on niin vahva kiusaamiskulttuuri varsinkin aikuisilla, ettei siellä kannata omia mielipiteitä sanoa. Kosk a sitten ne kiusaajat ottaa heti silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä tuollainen tyyppi. Ja tosi vaikea sen kanssa on tehdä mitään, kun ei se koskaan kykene sanomaan kumman homman kahdesta se mieluummin hoitaisi.
Ja kun joku sanoo, että noita on paljon, niin ei kyllä mulla ainakaan ole toista samanlaista tullut vastaan. Äärimmilleen vietynä on harvinaista
Onkohan älykkyyden suhteen jotain ongelma, kehitysvamma tai jotain vastaavaa? Mä tuossa tilanteessa antaisin vaan ohjeet mitään alkaa tekemään. Oon eritystarpeita omaavien kanssa työskentelyt ja joskus kysymykset saa nää ihmiset niin lukkoon että ei pysty asioita hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä tuollainen tyyppi. Ja tosi vaikea sen kanssa on tehdä mitään, kun ei se koskaan kykene sanomaan kumman homman kahdesta se mieluummin hoitaisi.
Ja kun joku sanoo, että noita on paljon, niin ei kyllä mulla ainakaan ole toista samanlaista tullut vastaan. Äärimmilleen vietynä on harvinaista
Sama kokemus. Tuo tuntui miettivän, että mikä on oikea vastaus tähän kysymykseen. Tai mietti miten vastata, jotta hyötyy eniten. Tai miten tuo toinen käyttää antamaani vastausta minua vastaan. Hyvällä tahdolla kuitenkin kysyttiin. Mutta ei hänellä ollut sellaista ajatusta, että kun sanon noista sen mieleisemmän työn, niin saan tehdä sitä mieleisempää työtä. Halusi muutenkin mennä aina vaikeimman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle vaan on monen asian suhteen ihan sama. Miksi kaikilla pitäisi olla joku erityinen mielipide kaikesta? Jos joku sanoo, että nyt tehdään tämä asia näin, niin ok mulle. Miksi siihen tarvii alkaa vänkäämään, että eipäs, kun mun mielestä tämä pitää tehdä näin. Ihan sama mulle miten se tehdään, kunhan tehdään.
Olen joojoo-nainen, deal with it.
Mulla on ADHD ja vänkään aina koska mun on vaikeaa joustaa omista tavoista...
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan ärsyttäisin sua ihan hirveästi. Mä tykkään kuulostella mitä muut puhuu. Mulla ei ole tarvetta päteä omalla mielipiteelläni koska ihmiset nyt sattuu olemaan asioista eri mieltä.
Nyökyttelen jos olen samaa mieltä, en jos olen eri mieltä. Mikäli tiedän asiasta hyvin ja joku sanoo siitä ihan puuta heinää kyllä korjaan ja oikaisen. Työtehtäviin tämä ei vaikuta, mielummin teen enemmän kuin multa pyydetään koska tykkään osata ja tehdä montaa juttua. Olen hiukan ujo ja joskus keskustelu etenee niin vauhdilla että en vaan saa sanottua omaa mielipidettäni. Tämä riippuu pljon siitä missä seurassa kulloinkin olen. Toisia en jännitä pätkääkään, toisia jostain syystä aina.
Sorry, että olen olemassa ;D
Mulla oli aikoinaan työkaveri jonka koko kahvipöytä "antoi olla oikeassa". Muutaman kerran alkuun korjattiin ihan selkeitä asiavirheitä, mutta siitä alkoi sellainen inttäminen että jatkossa kohautettiin vain olkia ja annettiin hänen paasata. Säästettiin väittelyt tilanteisiin joissa niillä oli oikeasti merkitystä, siis työasioihin, silloinkin usein haettiin isompien pomojen mieleipide että sano sä nyt sille miten asia hoidetaan.
Populisteja. Tiedän yhden tällaisen tuuliviirin, joka muuttaa mielipidettään sen perusteella kenen kanssa on viimeksi keskustellut.
Ei tarvitse ajatella, voi kopioida mielipiteet mediasta ja olla siten aina oikeassa ja ajan hermoilla. Helppoa on.
Väärinkäsittäjät ovat usein kovin rakastuneita käsityksiinsä, ei ole minun velvollisuuteni mennä siihen väliin.
Aika usein se, ettei ole valmista mielipidettä kertoo vain siitä, ettei asia ole kiinnostanut niin paljon, että olisi kehittänyt sellaista.
Jos on itse mielettömän kiinnostunut vaikkapa Marvel-leffoista, niin ei toiselta saa aina kovin helposti vastausta siihen, että mikä niistä on paras.
Mutta jos ei ole mielipidettä edes lempiruuasta, niin onhan sillä tyhjä pää. Eikä siinä mitään, silloin jos on sieluton robotti. Muuten ei.
Maailmassa on turhankin paljon mielipiteitä asioista joista ei tiedetä paskan vertaa. Tällaisilla meilipiteillä on negatiivinen nettovaikutus yhteiskuntaan.
Olen nainen ja minusta tuntuu että pitäisi aina olla samaa mieltä muiden naisten kanssa. Aina en edes sano omaa mielipidettäni, vaan myötäilen vaan. Aina ei uskalla sanoa sitä mitä mieltä on.
Minulla on tuttu, jolla ei ole mielipiteitä.
Hän on sittemmin osoittautunut hyvin manipulatiiviseksi huijariksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttu, jolla ei ole mielipiteitä.
Hän on sittemmin osoittautunut hyvin manipulatiiviseksi huijariksi.
Sellaisiahan he ovat. Myötäilevät muita, saadakseen haluamansa. Jopa parisuhteessa on tuollaisia, sitten vuosikausia kun menee, hän onkin eri ihminen ja sitten pariskunnat, "kasvavat erilleen" kun esittäjä viimein kertoo aidot mielipiteensä. Sairasta toisen ihmisen manipulointia ja hyväksikäyttöä.
99% mielipiteistä on vaan niitä, mielipiteitä eli ajatuksia. Aivot tuottavat tuhansia ajatuksia päivässä täysin automaattisesti eikä niillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tähän johtopäätökseen saapuneena yli 10v meditaatiokokemuksella en juurikaan halua muodosta mistään asiasta mielipiteitä, eikä mielipiteistä väittely tai keskustelu työpaikalla ole ikinä kiinnostunut minua. Joku kuitenkin pahoittaa sen vuoksi mielensä tai tekee minusta hirveän pitkälle meneviä moraalisia oletuksia jonkun pikkumielipiteen vuoksi. Tällaisella voi olla pitkällekin meneviä vaikutuksia, kun ihmiselle jää minusta joku negatiivinen mielikuva joka ei oikeasti ole kokonaiskuvassa yhtään relevantti. Olen myös ulosannissani usein huono, joten voin esittää ajatukseni epäselvästi ja siten taas muodostuu vahingossa väärä kuva siitä mitä oikeasti ajattelen. Joten antaa olla.
Oon tollanen joissain asioissa. Johtuu siitä, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta, että onko meillä Pirkon eläkekahveilla suklaa-, mansikka- vai britakakku. Siinä kun jo 6 kollegaa tappelee siitä, että mikä kakku valitaan, niin aivan helvetin sama mulle kunhan se möly vaan loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on paljon, jotka ensin kuulostelevat mitä mieltä muut ovat ja ovat sitten aina "yllättäen" ihan samaa mieltä.
Se on vähän pakko tehdä tuota, jos meinaa saada pidettyä ystävät. Jo tuo koronaika opetti kuinka helposti väärä mielipide johtaa siihen, että sinut heivataan totaalisesti ulos kaveriporukoista. Minulla on paljon mielipiteitä, mutta ei enää mitään halua, sanoa niitä ääneen. Olen aina samaa mieltä kuin muut virallisesti. Tässä sinulle syy miksi olen hiljaa tai samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se, ettei ole valmista mielipidettä kertoo vain siitä, ettei asia ole kiinnostanut niin paljon, että olisi kehittänyt sellaista.
Jos on itse mielettömän kiinnostunut vaikkapa Marvel-leffoista, niin ei toiselta saa aina kovin helposti vastausta siihen, että mikä niistä on paras.
Mutta jos ei ole mielipidettä edes lempiruuasta, niin onhan sillä tyhjä pää. Eikä siinä mitään, silloin jos on sieluton robotti. Muuten ei.
Itse en osaa päättää yhtä lempiruokaa kun on niin monia hyviä. Sen osaan kyllä sanoa, että mistä ruuista en pidä. Lempiväri on mutta esim. lempikukkaa ei. En ymmärrä miksi sellainen pitäisi valita. Adhd epäily on ja ahdistusta sekä vaikeaa tehdä päätöksiä, mutta muuten oon aika normaali.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja minusta tuntuu että pitäisi aina olla samaa mieltä muiden naisten kanssa. Aina en edes sano omaa mielipidettäni, vaan myötäilen vaan. Aina ei uskalla sanoa sitä mitä mieltä on.
Arvaan, olet yliopistolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa päättää yhtä lempiruokaa kun on niin monia hyviä. Sen osaan kyllä sanoa, että mistä ruuista en pidä. Lempiväri on mutta esim. lempikukkaa ei. En ymmärrä miksi sellainen pitäisi valita. Adhd epäily on ja ahdistusta sekä vaikeaa tehdä päätöksiä, mutta muuten oon aika normaali.
Sinulla on siis lempiruokia. Se ei tarkoita, ettei olisi mielipiteitä, jos ei osaa valita yhtä niistä. Eri asia.
Ihmiset ovat nykyään pelokkaita koska on cancelkulttuuri ja syrjinnän ja sosiaalisesta piiristä ulossulkemisen mahdollisuus. Minä olen yksi niistä joka istuu hiljaa kahvipöydässä aina jos tulee puhetta politiikasta. Haluan säilyttää työpaikkani ja tuttavani. Ilmaisen mielipiteeni vain ystäville.