En "uskalla" päästää lasta mökille isovanhempien kanssa, olenko ihan nynny?
Meillä on siis yksi lapsi, 5,5 v tyttö. On ihan "tavallinen" siis ei mitenkään erityisen villi tai hankala, joskaan ei mikään superrauhallinenkaan... Isovanhemmat pyysivät viikoksi (toki varmaan lyhyempikin aika onnistuisi) mökille kanssaan. Mökki on n 200 km päässä kotoamme, saaressa, mantereelle venematkaa 4 km.
Epäröin, uskallanko päästää... jos jotain sattuu (onnettomuus tms) saaressa, lääkäriin pääsy kestää jne. Isovanhemmat on kyllä ihan "tolkkuja", mutta kai se on vaan äidin huoli lapsesta niin iso. Huoh. Päästäisitkö itse? Olenko ihan outo? Lapsi on toki yökylässä ollut aiemminkin (mm isonvahemmilla), eikä se sinänsä ole mikään ongelma.
Kommentit (99)
Oletteko olleet siellä lapsen ja isovanhempien kanssa porukalla? Mä ehkä menisin ainakin kerran itse mukaan ja katsoisin, että miten siellä ollaan ja eletään. Päättäisin sen perusteella. Mm. käyttääkö isovanhemmat alkoholia, miten venematkan turvallisuus (onko isovanhemmilla itsellään pelastusliivit) jne.
Joo, täytyy vielä miettiä. Paikka on tosiaan tuttu omasta lapsuudestani; tyttö on käynyt siellä kerran. Mummi on sellainen, että ei varmasti päästä lasta silmistään, pappa nyt ei ihan samaa luokkaa. Ja saattaa alkoakin ottaa, pappa siis.
Pelastusliivit on venematkoilla aina ollut kaikilla.
Täytyy kysyä, mitä tyttö itse tuumaisi. Varmaankin haluaisi mennä. On ollut isovanhempien kanssa pari kertaa tallinnassakin, sinänsä luotan kyllä. En nyt tiedä miten siitä mökistä on tullut mulle niin "mörkö", kun itse olen kuitenkin siellä kaikki kesät kersana pyörinyt. Ranta ei ole mitenkään erityisen vaarallinen, laituri jne ja mutapohja.
Appivanhemmat eivät "vahdi" lapsia, vaan luottavat että pysyvät maisemissa tai että ainakin tulevat sitten joskus syömään. Ehei, eivät mene.
Tiedän että aikovat taas kysyä toista lasta mukaansa, mutta en anna. En.
ap:n tapauksessa isovanhemmissa ei ole mitään "vikaa", vaan ovat täysin kykeneviä huolehtimaan lapsesta ja että ap ei vain omien pelkojen takia haluaisi päästää. Kannattaisi silloin miettiä, onko se ihan järkevää. Toki voi sattua jotain, mutta missä vaan koska vaan voi sattua jotain, myös silloin, kun ap itse on paikalla.
Lapselle olisi aika arvokasta ja hienoa saada viettää aikaa isovanhempien kanssa.
Toki oletan nyt, että lapsi itse haluaisi lähteä. Jos lapsi ei halua mennä, en pakottaisi.
Yksi mun kaveri olisi saanut työharjoittelupaikan Ranskasta 25-vuotiaana. Sen sijaan, että se olisi lähtenyt, se jutteli asiasta vanhempiensa kanssa, jotka yhteen ääneen kuuluttivat, että ei kannata lähteä, voi sattua vaikka mitä! Ei se kaveri sitten lähtenyt. Sekään ei varmaan päässyt isovanhempiensa kanssa mökille pienenä. :D
Sinä tunnet lapsesi ja lapsen isovanhemmat.
Minä olen laskenut lapseni isovanhemiensa kanssa laivalle, isomummola reissuille yms.
Mutta toisille isovenhemmille en veisi edes yöksi hoitoon.
Toiset välittää ja vahtii ja tuntee lapseni, toisilla ei ole hajuakaan eivätkä jaksa vahtia lasta niin hyvin kuin noin vilkasta lasta tarvitsee (heillä iso pudotus pihasta kallionreunalta, työkoneita, sahoja siellä täällä jnejne)
Meillä 6v poika ja omat vanhemmat niin tolkkuja ja terveellä järjellä varustettu että varmasti päästäisin. Joka paikassahan sitä voi sattua jotain, eikä elämää / kokemuksia voi jättää pelon takia kokematta. Lapsikin tykkäis.
kun lapsi on itselleen oudossa ympäristössä, se tarvitsee enemmän ohjausta ja valvontaa. Jos isovanhemmista on siihen, niin sinne vain. Jos ei ole, niin parempi tehdä visiitti vanhempien kanssa. Tuon ikäinen kyllä todella harvoin saa mitään äkillistä sairaskohtausta, eli sen puolesta saaressa olo ei haittaa.
Lapselle on eduksi nähdä luontoa ym erilaisia elinympäristöjä, joten joskus pitää vain ottaa vähän riskejä. Mutta ei liian isoja.
Mäkin olen huolissani kun esikoiseni muuttaa pois kotoa. Olen ollut huolissani kun se on ollut jos millä leirillä, festareilla, automatkoilla, nyt sai itse ajokortin (voi luoja), en kuitenkaan estä sitä ajamasta, sen pitää harjoitella sitä.
Mä olen ollut huolissani kun keskimmäinen on lähtenyt kaverin mummolaan, ajaa pyörällä kouluun ja ne automatkat.
Nuorimman suhteen olen huolissani että se ei tipu ja satuta itseään tai kaadu pahasti. Silti mä en voi estää sitä aina kiipeämästä, sen pitää oppia, sen pitää oppia tulemaan sieltä sohvalta alas jalat edellä. En voi estää sitä kävelemästä sen takia että se kaatuu, sen pitää oppia.
Vois listata vaikka mitä huolia. Mutta niiden kanssa pitää oppia elämään ja antaa lasten elää ja kokea.
Mä päästäisin ja olen päästänytkin lapset isovanhempien matkaan. Ne on turvallisia ja järkeviä ja mä nyt oletan että myös ap:een lasten isovanhemmat on sitä, joten anna lapsen mennä jos se itse haluaa.
Saa sitten itsellekin viikon , jolloin voi töiden jälkeen mennä vaikka miehen kanssa leffaan . Tekee hyvää koko perheelle.
Ei se maailma lapsella siihen kaatuisi, että menisi viikoksi saareen isovanhempien kanssa vasta vuoden päästä.
Viime vuosina on aika moni lapsi kuollut juuri isovanhempien hoidossa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Jo+nelj%C3%A4+lasta+hukkunut+t%C3%A4…
isovanhempien kanssa mökillä järvenrannalla. Ei käynyt mielessä pelätä hukkumista tai muuta tapahtumaa. Nautin vain vapaista illoista työpäivän jälkeen. (Huono äiti)
On erittäin epätodennäköistä, että lapselle tapahtuu mitään ja jos tapahtuisi ja sinä olisit paikalla, niin tuskin pystyisit estämään sitä. Minusta pelkosi on liioiteltu ja olisi väärin vain sinun pelkotilojesi takia kieltää lapselta ihana loma isovanhempien hemmolteltava.
ap:n tapauksessa isovanhemmissa ei ole mitään "vikaa", vaan ovat täysin kykeneviä huolehtimaan lapsesta ja että ap ei vain omien pelkojen takia haluaisi päästää. Kannattaisi silloin miettiä, onko se ihan järkevää. Toki voi sattua jotain, mutta missä vaan koska vaan voi sattua jotain, myös silloin, kun ap itse on paikalla.
Lapselle olisi aika arvokasta ja hienoa saada viettää aikaa isovanhempien kanssa.
Toki oletan nyt, että lapsi itse haluaisi lähteä. Jos lapsi ei halua mennä, en pakottaisi.
Itse olen päästänyt jo meidän 2-vuotiaan isovanhempien kanssa mökille, jonne mennään veneellä ja mmökki on siis vedenrannalla. Ja mökin ympärillä oleva maasto on vaikeakulkuista. Saati sitten tuollaisen vähän vanhemman lapsen.
Meillä isovanhemmat vahtivat paljon neuroottisemmin meidän lapsia kuin me. Ei sillä että me ei vahdittaisi mutta meidän isovanhemmat nyt ovat jo vähän neuroottisiakin siinä vahtimisessa ja hyysäämisessä. Senpä takia tiedän, että hyvissä käsissä on :)
Päästäisin vasta silloin, kun sinulla itselläsi on varma ja rauhallinen tunne siitä, että lapsi selviää.
Ja päästinkin montakin kertaa. Meillä isovanhempien mökki ei ole saaressa, mutta rannalla kuitenkin. Varmaan toki helpomman ambulanssimatkan päässä kuin ap:lla. Lapset ovat pienestä asti olleet paljon mökillä isovanhempien kanssa, mikäs sen ihanampaa. Ei tullut itselleni ikinä mieleen tuo ambulanssi-asia, siinä missä ei silloinkaan kun itse olen mäkillä mukana. Iedän äitini puolet tarkemmaksi ja huolehtivammaksi kuin itsekään olen, joten loistohoito ja vahtimista on ollut.
Riippuu siis isovanhemmasta ja tietenkin myös lapsesta. Itse en ole ikinä ollut sitä mieltä, että kukaan muu ei pysty/osaa hoitaa lapsiani kuten minä, vaikka kaikki kolme ovatkin olleet kotihoidossa pitkään.
kun sattuisi niille muutenkin ja et voisi mitään, vaikka vieressä seisoisit.
Saahan noita tehtyä lisää. Ei lasten perään kannata katsoa.
isovanhempien kanssa mökillä järvenrannalla. Ei käynyt mielessä pelätä hukkumista tai muuta tapahtumaa. Nautin vain vapaista illoista työpäivän jälkeen. (Huono äiti)
On erittäin epätodennäköistä, että lapselle tapahtuu mitään ja jos tapahtuisi ja sinä olisit paikalla, niin tuskin pystyisit estämään sitä. Minusta pelkosi on liioiteltu ja olisi väärin vain sinun pelkotilojesi takia kieltää lapselta ihana loma isovanhempien hemmolteltava.
kun sattuisi niille muutenkin ja et voisi mitään, vaikka vieressä seisoisit.
Saahan noita tehtyä lisää. Ei lasten perään kannata katsoa.
Mä päästin 5-vuotiaan isovanhempien kanssa Australiasta Suomeen tutustumaan "äidinmaahansa" kun itsellä ei lomat riittäneet matkaan. Ei tullu traumoja kellekään.
7-vuotiaana oli vanhempieni kanssa 9 päivää Puolassa. Minua jännitti enemmän kuin lasta. Oli kuulemma tosi kivaa!
Jos vanhempani saivat kasvatettua 3 lasta aikuiseksi ilman pahempia onnettomuuksia, kyllä ne pärjää yhden kiltin tytönkin kanssa, koska ovat vielä tarkempia!
päästä lapsi ihmeessä jos kerran isovanhemmat ovat ok.
Tuollainen ylikontrollointi ja ylihuolehtivuus vain vahingoittaa lasta.
Ajattele kuinka kiva loma lapselle tulee isovanhempien kanssa - nyt sinun tulisi asettaa lapsi etusijalle eikä kieltää normaaleja asioita omien liioiteltujen pelkojesi kanssa.