Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En "uskalla" päästää lasta mökille isovanhempien kanssa, olenko ihan nynny?

Vierailija
06.06.2012 |

Meillä on siis yksi lapsi, 5,5 v tyttö. On ihan "tavallinen" siis ei mitenkään erityisen villi tai hankala, joskaan ei mikään superrauhallinenkaan... Isovanhemmat pyysivät viikoksi (toki varmaan lyhyempikin aika onnistuisi) mökille kanssaan. Mökki on n 200 km päässä kotoamme, saaressa, mantereelle venematkaa 4 km.

Epäröin, uskallanko päästää... jos jotain sattuu (onnettomuus tms) saaressa, lääkäriin pääsy kestää jne. Isovanhemmat on kyllä ihan "tolkkuja", mutta kai se on vaan äidin huoli lapsesta niin iso. Huoh. Päästäisitkö itse? Olenko ihan outo? Lapsi on toki yökylässä ollut aiemminkin (mm isonvahemmilla), eikä se sinänsä ole mikään ongelma.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran isovanhemmat ovat järkeviä. Voithan sopia että ovat vaikka lyhyemmän ajan jos viikko tuntuu liian pitkältä? Mutta ymmärrän kyllä huolesi,et ole mitenkään outo.

Itse en päästä lapsia mökille exäni kanssa, ja siihen on selkeä syy, ongelmia alkoholin kanssa.

Vierailija
82/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa isääni katson, joka on 59v todella hyväkuntoinen ja kaikin puolin terve mies, hän on aivan loistava vaari lapsilleni. Jaksaa touhuta poikieni kanssa, jotka ovat 6v ja 9v energiapakkauksia, mutta on myös tosi tarkka heidän menemisistään ja tulemisistaan.

(Asuu maalla, jossa lääniä pyöräillä ym yllin kyllin, eikä järvikään kovin kaukana ole.)

Ei ollut omassa lapsuudessani näin tarkka mitä nykyään, vaan paljon huolettomampi minun menemisistäni ja olemisistani. Hänen kohdallaan ikä on ainakin tuonut positiivisella tapaa huolenpitoa elämään lisää. Pojat nauttivat suunnattomasti olemisesta maalla lomilla vaarin ja hänen vaimonsa kanssa ja taas kesällä ovat sinne menossa viikoksi, eikä huoleta yhtään heitä sinne päästää.

Toki toppuuttelisin, jos selkeästi huomaisin että isäni ei kykene heidän kanssa olemaan tai lapseni ei tätä haluaisi, mutta arvokasta aikaa tämä on heille kaikille, enkä missään nimessä tätä henno kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä 3-vuotiasta mökille isovanhempien tai edes isänsä kanssa, jos en ole mukana. Mökki sijaitsee jyrkällä joen pientareella. En vain usko että kukaan pelkää lapsen hukkumista niin paljon kuin itse pelkään ja siksi saattaisi päästä livistämään silmistä. Vesileikit kiehtovat lasta todella paljon, menisi heti rantaan jos joku ei huomaisi. Luotan heihin kaikessa muussa, mutta tässä asiassa luotan vain itseeni.

Vierailija
84/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes opiskelemaan joskus. Taidat kasvattaa peräkammarin poikaa.

Juuri sinunlaisten hysteerikkojen lapsista tulee niitä sosiaalisesti rajoittuneita reppanoita.

En päästä 3-vuotiasta mökille isovanhempien tai edes isänsä kanssa, jos en ole mukana. Mökki sijaitsee jyrkällä joen pientareella. En vain usko että kukaan pelkää lapsen hukkumista niin paljon kuin itse pelkään ja siksi saattaisi päästä livistämään silmistä. Vesileikit kiehtovat lasta todella paljon, menisi heti rantaan jos joku ei huomaisi. Luotan heihin kaikessa muussa, mutta tässä asiassa luotan vain itseeni.

Vierailija
85/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sinunlaisten hysteerikkojen lapsista tulee niitä sosiaalisesti rajoittuneita reppanoita.

Hysteriani koskee vain virtaavaa vettä. Enpä usko että tämä tulee määrittelemään lapsen loppuelämää. Vesi on itsellenikin tuttu elementti, harrastan sukellusta. Kaverini naaraavat vedestä niitä joita ei ole vahdittu. Tiedän miten petollista vesi on.

Lapsi menee uimakouluun aikanaan ja ehkä kiinnostuu joskus myös sukeltamisesta, mutta sen aikaa kun hän on pieni ja pöljä pidän minä huolen että hän pysyy hengissä. Tämä asia ei mene vain tuurilla. Minulle on aivan sama mitä minusta ajatellaan, kunhan lapsi ei huku.

Vierailija
86/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisit aina läsnä. Jos jotain sattuu niin se on sattuakseen. Ei näille mitään voi.

En ymmärrä tuollaisia hysteerisiä mammoja, jotka haluaa takertua lapseen ja ei anna isovanhemmille tilaa olla lapsen kanssa.

Onko teillä syynä se, että miehen kanssa menee huonosti ja pelkäätte, että joudutte harrastamaan seksiä miehen kanssa jos lapsi menee mummolaan?

Ei tuollainen ole normaalia.

Meillä on lapset päässeet mummon ja papan kanssa mökille järven rannalle jo puolen vuoden iässä. Siellä ovat nytkin 2v,4v ja 5v pojat. Hui kamalaa ja järvi ja mummi ja pappa siemailevat joskus viiniäkin.

Hui kamalaa jos ne hukkuu, huhuhuhuuuuuu....

Hysteriani koskee vain virtaavaa vettä. Enpä usko että tämä tulee määrittelemään lapsen loppuelämää. Vesi on itsellenikin tuttu elementti, harrastan sukellusta. Kaverini naaraavat vedestä niitä joita ei ole vahdittu. Tiedän miten petollista vesi on.

Lapsi menee uimakouluun aikanaan ja ehkä kiinnostuu joskus myös sukeltamisesta, mutta sen aikaa kun hän on pieni ja pöljä pidän minä huolen että hän pysyy hengissä. Tämä asia ei mene vain tuurilla. Minulle on aivan sama mitä minusta ajatellaan, kunhan lapsi ei huku.

Vierailija
87/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ei edes huomaa lastenvahtina ollessaan että jotain erikoista on sattunut vaikka lapsi olisi juuri täpärästi pelastunut vaaratilanteesta.

Hukkuminen ei ole asia joka vain huhuhuuu tapahtuu ja jota ei estää.

Vierailija
88/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska poika 5v. ei ollut vielä tarpeeksi "iso" olemaan viikkoa isovanhempien kanssa..ei vaikka isosisko oli mukana.

2 yötä meni juuri ja juuri ja siinäkin tuli jo ikävä kotiin.

Vierailija
89/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikuiset haluaa omaa lomaa niin ei lapsen mielipide paljoa paina.

Ja sitäkään ei haluta miettiä, jaksaako isovanhemmat oikeasti vahtia niitä vekaroita ja kykenevätkö siihen. Vaikka olisivat kymmenen lasta hoitaneet itse, on ikää tullut ja näppituntuma mennyt.

Jokainen isovanhempi, joiden hoidossa on lapsi kuollut, on luullut pystyvänsä vahtimaan.

Ja kyllä. Lasten kuolemille pystyy jotain. On välinpitämättömyyttä väittää, että olisi ne hukkuneet kuitenkin, vaikka olisit itse ollut paikalla pitämässä kädestä kiinni. Lapset kun runsain mitoin repivät itsensä äidin kädestä kiinni ja juoksevat kuin sopulilauma veteen hukkumaan.

Eli voi laittaa jos lapsesta tuntuu siltä ja itsestä. Mutta jos itseä epäröityttää, se on alitajunta, joka siellä varoittelee, että ehkä ei kannatakaan laittaa. Ehkä olet ap huomannut alitajunatisesti, että vanhempasi eivät ehkä kykenekään vahtimaan viikkoa lastasi ja lapsesi on sinulle niin ainutlaatuinen, että et halua ottaa riskiä, että se hukkuu.

Olen seurannut naapurissa tällaista tilannetta, missä olisi ollut hyvä jos olisi mietitty, kykeneekö mummo hoitamaan lapsia. Useamman kuin yhden kerran kävin naapurin lapsenlapsen pelastamasta vaarallisista tilanteista kun mummo ei huomannut ja enää tajunnut vahtia koko aikaa. Sen jälkeen loppui vierailut kun lapsi oli tullut ostoskärrystä kaupan lattialle pää edellä kun mummo oli jäänyt juoruamaan jonkun tuttunsa kanssa.

Ja kyllä, tämä mummo oli hoitanut itse 3 lasta, mutta enää ei huomiokyky riittänyt.

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta oliko täällä YHTÄKÄÄN, jossa olisi päätöksen perusteluja haettu siitä, kumpaa lapsi ITSE haluaa

Eniten niitä lapsia kuolee koteihinsa, omien vahempiensa vahtiessa tai "vahtiessa".

Jotenkin nää perustelut on aina niin helvetin tyhmiä, kuka vanhempi istuu mökillä pitäen lastaan koko ajan kädestä kiinni? Ihan oikeasti?

Jos isovanhemmissa on oikeasti jotain vikaa, niin ymmärrän hyvin, ettei lasta päästä mökille. Mutta jos kyse on vaan omista järjettömistä peloista, niin silloin kannattaa oikeasti katsoa peiliin ja syvälle, miksi ei halua antaa lapselleen kivoja kokemuksia.

Vierailija
90/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin ITSE, haluaako lähteä yökylään merenrannalle :))

Vaikka epäilen tätä provoksi, niin aika hyvä kuvaamaan sitä, kuinka hukassa vanhemmuus voi joskus olla...

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta oliko täällä YHTÄKÄÄN, jossa olisi päätöksen perusteluja haettu siitä, kumpaa lapsi ITSE haluaa

Mun mielestäni tässä kohtaa on todella järkevää kysyä lapselta mitä tämä haluaa. Kun kerran ainoa syy miksi lapsi ei sinne mökille voisi mennä, on äidin hysteerisyys, niin on ihan hyvä kysyä mitä lapsi haluaa. Jos lapsi haluaa mennä, niin äiti voi niellä hermoiluaan, ja jos ei halua, voidaan hyvillä mielin odotella ensi kesään.

Vierailija
91/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis TOTTAKAI jos isovanhemmat ovan kuten jo useassa sanottu ihan tavallisia, huolehtivia isovanhem¨p3ia. Meidän lasten mummo vahtii ainakin kun haukka lapsiani, ehkä jo liikaakin. No, toisaalta parempi turvallisuuden suhteen ollakkin ennemmin "liian tarkka". Olisit onnellinen jos/kun pyytävät. Mutta, vain sinä tiedät ovatko isovanhemmat kykeneviä.. Ja kyllä lapsesi jo ihan kivan ikäinen on.

Vierailija
92/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärmeen purema, ampiaisen pisto, palovamma kiukaaseen, hukkuminen, tulipalo, häkämyrkytys ym. Meidän lapsuuden saarimökillä vilisi käärmeitä, pappa tenutteli ja oli ainut joka osasi ajaa veneellä tai sai sen käyntiin. Mummo kaatui kalliolla ja jalka naulattiin kasaan kunhan pappa sai mummon sieltä raahattua veneellä ambulanssille...

Turha edes kuvitella että olisin lapseni sinne lykännyt!

Vierailija
93/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin ITSE, haluaako lähteä yökylään merenrannalle :))

Vaikka epäilen tätä provoksi, niin aika hyvä kuvaamaan sitä, kuinka hukassa vanhemmuus voi joskus olla...

Kyllä meillä kysytään aina lapselta, haluaako hän lähteä isovanhempien kanssa mökille. Tähän asti (nyt 4 v) on aina halunnut ja päässyt mukaan. Miksi ei kysyttäisi? Kyse on hupireissusta, jolle lapsen ei ole pakko lähteä. Jos ei haluaisi, saisi jäädä kotiin. Ja tottakai ennen lapsen mielipiteen kysymistä me vanhemmat olemme ensin ratkaisseet sen, että lapsen on mielestämme ok ko. mökkireissulle lähteä. Eri asia, jos pitäisi mennä meidän vanhempien menojen takia isovanhempien luo hoitoon, mutta tässä ei nyt ollutkaan kyse siitä.

Ja miten tuo meren ranta lapselta kysymiseen liittyy? Kyllä me kysytään lapsen mielipidettä lähtemiseen silloinkin, kun toiset isonvanhemmat kutsuvat lapsen luokseen taloonsa meren rannalle.

Kuka EI kysyisi lapsen mielipidettä? Lähettäisi pienen lapsen vasten tahtoaan viikon lomareissulle isovanhempien kanssa?

Vierailija
94/99 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laidasta laitaan niitä tulikin;)

Tyttö ei loppupeleissä itse halunnut nyt lähteä, niin en tietenkään väkisin mökille lähetä. Katsotaan sitten loppukesästä uudestaan, jos haluaa vaikka muutamaksi päiväksi mennä.

Nim. ei hysteerinen ap

Vierailija
95/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisit aina läsnä. Jos jotain sattuu niin se on sattuakseen. Ei näille mitään voi.

En ymmärrä tuollaisia hysteerisiä mammoja, jotka haluaa takertua lapseen ja ei anna isovanhemmille tilaa olla lapsen kanssa.

Onko teillä syynä se, että miehen kanssa menee huonosti ja pelkäätte, että joudutte harrastamaan seksiä miehen kanssa jos lapsi menee mummolaan?

Ei tuollainen ole normaalia.

Meillä on lapset päässeet mummon ja papan kanssa mökille järven rannalle jo puolen vuoden iässä. Siellä ovat nytkin 2v,4v ja 5v pojat. Hui kamalaa ja järvi ja mummi ja pappa siemailevat joskus viiniäkin.

Hui kamalaa jos ne hukkuu, huhuhuhuuuuuu....

Voin todellakin vahtia lasta ja estää hukkumisen! En ole tuollainen kohtaloon uskova. Uskon ja väitän että omalla toiminnallani voin merkittävästi vaikuttaa siihen miten 3-vuotiaalle käy.

Lapsi saa olla isovanhempiensa kanssa muualla ja tuolla mökilläkin silloin kun olen itsekkin siellä. Ja miehen kanssa menee hyvin, kiitos vain kysymästä. :D vähän vielä petraamista noissa keittiöpsykologintaidoissa sulla.

Vierailija
96/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko tämä erilainen suhtautuminen ehkä sitten tuosta, että toiset ajattelevat että kohtalo tai jumala määrää jos lapselle sattuu jotain ja siitä on sitten turha syyttää ketään. Ja vähän turha huolehtiakkaan mistään. Toiset ei usko kohtaloon ja ajattelevat että lapselle voi sattua jotain, johon voisi vaikuttaa jos olisi paikalla ja tästä syystä tulee myös hirveät itsesyytökset jos jotain sattuu. En koskaan pääsisi yli lapsen kuolemasta. En usko mihinkään taivaaseen jossa sitten tavataan ja että kuolema on vain jokin vaihe. Itselleni se on kaiken totaalinen loppu ja sen jälkeen ei ole mitään.

Vierailija
97/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko tämä erilainen suhtautuminen ehkä sitten tuosta, että toiset ajattelevat että kohtalo tai jumala määrää jos lapselle sattuu jotain ja siitä on sitten turha syyttää ketään. Ja vähän turha huolehtiakkaan mistään. Toiset ei usko kohtaloon ja ajattelevat että lapselle voi sattua jotain, johon voisi vaikuttaa jos olisi paikalla ja tästä syystä tulee myös hirveät itsesyytökset jos jotain sattuu. En koskaan pääsisi yli lapsen kuolemasta. En usko mihinkään taivaaseen jossa sitten tavataan ja että kuolema on vain jokin vaihe. Itselleni se on kaiken totaalinen loppu ja sen jälkeen ei ole mitään.

Mä olen perin pohjin ateisti ja kovasti ihmettlelen joidenkin vastaajien hysteriaa.

Vierailija
98/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka isovanhemmat olisivat ihan järkeviä ja huolehtivaisia, eivät he kuitenkaan ole tottuneet joka päivä huolehtimaan 5-vuotiaasta. He eivät välttämättä tajua, että noin pieni lapsi saattaa unohtaa säännöt tai vaikka nähdä jotain mielenkiintoista rannassa tai muualla ja lähteä ilmoittamatta katsomaan. Jopa kouluikäiset muistavat vain puolet heille kerrotuista turvallisuusohjeista (tästä on tehty tutkimus).

Minulla on vilkas kohta 6-vuotias poika, enkä päästäisi tätä vähänkään vieraampien hoitajien kanssa vastaavaan paikkaan. Poika on todella seikkailunhaluinen, vaikka pohjimmiltaan kiltti onkin. Olisin koko ajan aivan hermona, enkä pystyisi rentoutumaan.

Mielestäni sinä tunnet lapsesi ja itsesi parhaiten ja tiedät, miten toimia. Älä muitten mielipiteistä välitä, jos haukkuvat nynnyksi.

Vierailija
99/99 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman äitini ja hänen miehensä kanssa. Ovat ihan kunnon ihmisiä, mutta olisin liian huolissani, kun en olisi itse valvomassa.

Sen sijaan miehen vanhempien kanssa voisin päästää. koska miehen äiti on aivan uskomattoman tarkka turvallisuudesta, paljon varovaisempi kuin minä. Hän osaa ajatella kaikkia muille näkymättömiä riskejä etukäteen. Luotan että lapsi ei hänen kanssaan koskaan joudu vaaraan, tai ainakaan sen pahempaan kuin minunkaan kanssani. Huolettoman normi-ihmisen kanssa (=äitini) en siis päästäisi, kontrollifriikin kanssa kyllä.

Mutta luulen, että meidän lapselle tulisi liian kova ikävä viikon aikana, että sen puolesta en mielellään päästäisi. Mutta turvallisuuden puolesta uskaltaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme