Joko täällä olisi opettajia paikalla kertomassa kauheista lahjoistaan? ev
Kommentit (104)
ei tällaisia vuosia tule kuin 1 elämässä- oli tosi vaativa vuosi ja sen vedimme kunnialla kollegan kanssa läpi
t. 30 v opena ollut
jos hoidat jotain lasta kuukausi kaupalla ja hoitosuhteen loputtua ei tule edes sanallista kiitosta, niin ei tunnu miltään?? Minä hoidan pieniä lapsia päivittäin: opetan, hoivaan, tutkin yhdessä lapsen kanssa, lohdutan, opastan, autan, iloitsen, hulluttelen, ruokin, pesen, silittelen, nukutan, ihmettelen, kuuntelen, halaan lujaa... No, se on vain työtäni, mutta teen sen sydämellä ja kiitoksen otan kohteliaisuutena.
Toki kiitoksen ottaa kohteliaisuutena, mutta en sitä pyydä tai vaadi koska tiedän siitä kiitoksesta tai sen puutteesta huolimatta tekeväni aina työni lämpimin käsin ja suurella sydämellä.
On kuitenkin kohteliasta kiittää sanoin tai kortilla kuluneesta vuodesta/vuosista. Itse kiitin kaikkia vanhempia ja lapsia, ihan vilpittömästi. Ihana toimintakausi oli. Lapset saivat pienen lahjankin minulta.
Monet toivat lahjoja (kukkia enimmäkseen), lapset/perheet haluavat muistaa, etenkin nyt kun eskari päättyi monelta, ja perheen nuorin päätti päiväkotiuran.
Tuli mieleen, että yläasteikäisistä saattaa olla jotenkin noloa muistaa opettajaa, kaverit haukkuu mielistelijäksi tms. Vanhemmat ovat saattaneet laittaa kortinoppilaan mukaan,mutta kortti onjoutunut roskiin matkalla...Jos halutaan muistaa, niin minusta paras olisi kun koko luokka keräisi yhteisen kassan ja ostaisi yhteisen lahjan. Ei tarvitse open sitten miettiä kuka muisti ja kuka ei. Muistatamattomuus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita ettei sinusta ope ole tykätty.
Jonkun mies oli saanut viskipullon. Viskipullo tai kuoharipullo on ok, mutta jos 23 oppilasta tuo jokainen oman pullon, niin sitten jo huolestuisin :) Mukavaa ja ansaittua lomaa kaikille opeille!
että opettajat odottavat kortteja ja lahjoja ja kiitoksia.
Hoitajat tekevät työtään ja saavat palkan ja olettavat sen riittävän.
Hassua, että opettajat oikein odottavat niitä lahjoja ja kortteja ja kiitoksia. Eikö ne pitäisi olla ylimääräinen yllätys. Näin ainakin hoitajana ajattelen, että joskus se kiitos on tosiaan ylimäärinen hyvä, mitä en odottanut.
Opettajat odottavat kuin lapsi joululahjaa ja sitten kiukuttelevat kun eivät saaneet velvollisuuskorttia ja velvollisuuskiitosta.
Minusta kiitos on oikea silloin kun on kiitokseen aihetta. En minäkään kiittele opettajia, ellei ole erityista aihetta kiittää heitä hyvästä ammattitaidosta.
Itse olen antanut kiitosta esim. uudelle matikanopelle. Kirjoitin hänelle, että hänellä on hyvä tapa selkeyttää matematiikan opetusta. Että lapselleni on tänä vuonna auennut moni asia, mitä ei ole ennen ymmärtänyt. Että halusin sen sinulle kirjoittaa, jotta tiedät opetustyylisi tepsivän ja olevan oikea myös niille matemaattisesti lahjattomille.
Apua, nyt olen nähtävästi sitten mokannut. Tämä matikanopettajakin varmaan nyt täällä kiukuttelee kun sai vain tällaisen viestin, että korttia ja kukkia ja satojen eurojen hemmottelulahjakorttia.
Olen niin naivi, että olen antanut vain kiitosta hyvin tehdystä työtä kun on ollut aihetta.
opettajissakin löytyy sellaisia joista ei vaan pidetä ihan kuin muilta aloiltakin.
Ehkä siksi ei tullut mitään lahjoja?!Joskus on vaikea itse nähdä itsensä,millainen on,näin se sitten ilmenee.itsetutkiskelun paikka mahdollisesti.
että opettajat odottavat kortteja ja lahjoja ja kiitoksia. Hoitajat tekevät työtään ja saavat palkan ja olettavat sen riittävän. Hassua, että opettajat oikein odottavat niitä lahjoja ja kortteja ja kiitoksia. Eikö ne pitäisi olla ylimääräinen yllätys. Näin ainakin hoitajana ajattelen, että joskus se kiitos on tosiaan ylimäärinen hyvä, mitä en odottanut. Opettajat odottavat kuin lapsi joululahjaa ja sitten kiukuttelevat kun eivät saaneet velvollisuuskorttia ja velvollisuuskiitosta. Minusta kiitos on oikea silloin kun on kiitokseen aihetta. En minäkään kiittele opettajia, ellei ole erityista aihetta kiittää heitä hyvästä ammattitaidosta. Itse olen antanut kiitosta esim. uudelle matikanopelle. Kirjoitin hänelle, että hänellä on hyvä tapa selkeyttää matematiikan opetusta. Että lapselleni on tänä vuonna auennut moni asia, mitä ei ole ennen ymmärtänyt. Että halusin sen sinulle kirjoittaa, jotta tiedät opetustyylisi tepsivän ja olevan oikea myös niille matemaattisesti lahjattomille. Apua, nyt olen nähtävästi sitten mokannut. Tämä matikanopettajakin varmaan nyt täällä kiukuttelee kun sai vain tällaisen viestin, että korttia ja kukkia ja satojen eurojen hemmottelulahjakorttia. Olen niin naivi, että olen antanut vain kiitosta hyvin tehdystä työtä kun on ollut aihetta.
Ehdottamasti Sinulle pisteet tästä, osasit pukea sanoiksi sen miten itsekin tämän asian ajattelen.
yhdeltä oppilaalta sain kukkakimpun, kauniin ruusukimpun. Siinä kiitos kolmen vuoden uurastuksesta. Loput 23 oppilasta vanhempineen piti ilmeisesti työtäni täysin turhana ja vailla tarvetta kiittää edes tekstiviestillä, kun olen huolehtinut heidän lapsensa ulos peruskouluputkesta.
Tai ainakin sellaisella paikkakunnalla, jolla ei ole tapana lahjoa opettajia.
Ei se merkitse epäkiitollisuutta (paitsi jos kaikki muut opettajat saivat paljon lahjoja), vaan paikallinen tapa ei ole kantaa kukkia ja kippoja.
Omasta puolestani ei ole valittamista. Muutama kukka ja pari sellaista pientä pakettia, että ei niiden takia kukaan ole hätää kärsinyt. Parasta oli se, että ei ollut jokaiselta jotain, eli ei ollut kyse pakkolahjomisesta.
On IHAN ERI ASIA olla jonkun elämässä 1 työvuoro tai 15 minuuttia kuin joka helvatan arkipäivä 2 lukukautta.
Jos lapseni olisi monta kuukautta sairaalassa ja samojen hoitajien hoidettavana, niin aivan varmasti veisin heille kukkia kotiutuksen alkaessa. Mutta kokemukseni sairaalasta on ollut se, että hoitajat on joka päivä eri ja ihan itse olen suurimman osan ajasta lapseni kanssa ollut, hoitajat käyneet tsekkaamassa silloin tällöin + lääkitsemässä.
Ettekö te nyt vaan tajua???
Itse vanhustyössä ja vietän aikaa teidän vanhustenne kanssa n 5päivää viikossa ja n.8h päivässä...
Etkö nyt vaan tajua??? :)
yhdeltä oppilaalta sain kukkakimpun, kauniin ruusukimpun. Siinä kiitos kolmen vuoden uurastuksesta. Loput 23 oppilasta vanhempineen piti ilmeisesti työtäni täysin turhana ja vailla tarvetta kiittää edes tekstiviestillä, kun olen huolehtinut heidän lapsensa ulos peruskouluputkesta.
saat jo palkkaa!
vai kiitätko itse joka vuosi postinkantajaa,kaupan kassaa,siivoojaa jne??
ihmisiä aina kun asioin heidän kanssaan. Ja muistan muutenkin. Se on asenne jonka haluan välittää myös lapsilleni. Kiitollisuus, toisen kunnioitus.
Oli niin tai näin, aina on jotain valittamista. En olisi ollenkaan huolissani opettajien lahjoista, ne ostraa jotka tykkää ja saahan sitä itselleen kiitosta toivoakin, miksei saisi...? Todella huolestuttavaa sen sijaan on se, että on näin paljon kateellisia, katkeria, aggressiivisia ihmisiä jotka suuntaa kaiken energiansa johonkin täysin yhdentekevään. Siis tyhmyys!!! Jos tällaiset hölmöt kasvattaa tulevaisuuden ihmisiä, niin eipä hyvin käy.
jakaa kyllä ihmiset kahteen leiriin. Joillekin muistaminen ja kiittäminen tuo iloa ja toisille "tuskaa". Kokemukseni mukaan se kuvastaa myös heidän yleistä elämäasennettaan ja suhtautumista toisiin ihmisiin.
Molemmat vanhempani olivat elämänsä viimeiset kuukaudet pienen paikkakunnan terveyskeskuksen sairaalassa. Siellä ainakin hoitajia muistettiin. Kun potilailla oli syntymäpäiviä, niin myös henkilökunnalle tarjottiin kakkukahvit. Äitini kuoltua annoimme kiitokseksi hyvästä hoivasta rahaa hoitajien virkistyskassaan. Monet ovat vieneet kukkia tai leivonnaisia samassa tilanteessa.
Arvonantoa vaativasta työstä; samoin kuin opettajille!
yleensä saan kyllä molempia. Kaikista tulen iloiseksi - joku on hommannut minulle lahjan. Yläkoululaisetkin tuovat usein jotain. Kerran yksi tyttö kasilta oli kääräissyt paperiin paketin Juhlamokkaa! Ihana idea, kyllä ope kahvia juo.
Tänä vuonna sain kolme korillista kukkia, pikku pakettaja, karkkia ja kolme viinipulloa. Olin liikuttunut ja iloinen, mielestäni se tarkoitti että oppilaat tykkäsivät minusta. Nämä olivat siis kutosia.
Eivät opettajat todellakaan odota mitään lahjoja!
terv. luokanope
kyllä minulle opena tulisi paha mieli, jos en minkäänlaista kiitosta saisi. (jos ihan hyvällä omalla tunnolla voisin uskoa olleeni ihan riittävän hyvä ope)
Paha mieli sekä omasta puolestani, että lasten, jos heille ei tälläistä hyvää käytöstä kodin puolelta yhtään opeteta. Nyt tarkoitan ihan suullista kiitosta, vaikka korttia koko porukalta yhteisesti. En mitään satojen eurojen lahjakortteja.
Pahoittelut ikävästä lomanaloituksesta tuolle alkuketjusta kirjoitelleelle yläkoulun opelle!
Wilmaviestisi tosin saattoi mennä monelta ohi, kun eivät kai enää wilmaa tarkasta (ja milloin ne tilitkin vanhenee kun lapset ei enää peruskoulussa?)
on yhtä jatkuva suhde kuin opettajansa?? Kiittämisessä pointii lieneekin se, että ope viettää niin paljon aikaa lasten kanssa päivittäin, etä fiksuihin käytöstapoihin kuuluu kiittää!
Naivi yleistys on se, että "ope ei koskaan huomaa lastani, varmasti huomaa, mutta kaikkea palautetta ei kuulu kierrättää vanhempien kautta"! Ja ihan jokaisell aoppitunnilla, ope osoittaa opetuksensa KAIKILLE luokan oppilaille, ei pelkästään yhdelle tai kahdelle!
Henkilöt, jotka eivät tajua kiittää lastensa opettajia edes sanallisesti ovat mielestäni moukkamaisia viestittäen samalla lapsilleen huonoa asennetta koulua kohtaan! Ei siis ihme, että lapset eivät osaa arvostaa koulua, jos sitä eivät tee heidän vanhempansakaan!
opettajalleen kortin ja suklaata, ja annoin näin tehdä, vaikka opettaja on mielestäni kamala vanhan kansakouluaikainen natsi, joka selkeästi myös todistuksessa "kosti" pojalleni sen, että olen aktiivisena vanhempana puuttunut muutamaan opettajan käyttäytymistä koskevaan asiaan vuoden aikana. Että kaikki opet eivät vaan ole niin kivoja, reiluja ja asiallisia kuin ehkä haluaisivat.
Mutta en anna omien ajatusteni sotkea lapseni päätä. Hän ei vielä ymmärrä opettajansa tylyyttä ja saa siksi rauhassa tätä lahjoa :)
... Vain tuo yksi poika toi ruusukimpun. Se tuntuu minusta todella töykeältä.
Toivottavasti ensi vuonna ei tule ruusukimppujakaan, jos se kerran tuntuu todella töykeältä.
Miksi te suurin osa täällä takerrutte siihen LAHJAAN??! Tässä oli kyse KIITOKSESTA mistä tämä yks ope puhuu. Se ei maksa mitään! Se kuuluu hyviin tapoihin se kiitos. Hyvänen aika sentään. Itseasiassa koko tän ketjun idea oli jakaa ne "paskat" lahjat mitä on saanut eikä jauhaa jostain "minä olen tässä ammatissa enkä odota lahjoja" "mitä sinä kuvittelet? olet paska ope siks et saanut lahjaa?" "Miksi pitäisi muka kiittää?". Tuollaisen kuvan teidän viesteistänne saa.
opettajaa pitäisi vielä erityisesti muistaa ja kiitellä työstään. Emme mekään työpaikalla muista ja kiittele toisiamme, kun lähdemme lomille vaikka olemme 8 h/ 5 pva viikossa ja jo 12 vuotta tehneet töitä yhdessä.
Jos joku haluaa erityisesti muistaa syystä opettajaansa, se on eri asia kuin pakonomainen lahjonata keväisin ja jouluisin, joka perustuu pelkoon, että numerot notkahtaa jos opea ei muista. 9:llä voi jo asian antaa olla. Huoh.
Minulle ei ollut edes tullut mieleen, että ope voisi lähettää Wilman kautta vielä kesäntoivotuksia. No, ei ollut meidän ope lähettänytkään. Onneksi, sillä minä olisn ollut niitä tylyjä, jotka ei vastaa (kun en kerran tiennyt) ;)
Olin itse katsomassa eilen kolmosluokkalaisten todistusten jakoa. N. puolet toi opelle jotain, puolet ei. Jäin siinä miettimään, etten minä kyllä lapsena opelle mitään tainnut viedä enkä muista muidenkaan vieneen. Opettajamme on kuitenkin niin hyvä ja osallistuva, etten pidä pahana n. seitsemän-kahdeksan euron muistamistamme. Ja luokalla vieraileva kouluavustaja sai saman. Ihan lapsen omasta toivomuksesta vietiin nämä lahjat.
Omat opet ei aikanaan olleet mitään "huolehdin koko porukasta" opeja, hoitivat vain työnsä tyrannialla ja sillä selvä.