Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään

Vierailija
31.05.2012 |

Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…

Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.

" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.

–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."

Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?

Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.

Kommentit (218)

Vierailija
81/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohan se sitten on ammattitaitoista! Joku marssii päiväkotiin, esittää väitteitä jostakusta ja kas kummaa, huoli herää!

Tarkoitti sitä, että myös päiväkodissa oli huomattu. Olimme oikeasti lapsesta huolissamme, ja näin jälkikäteen tiedän, että huoli oli aiheellinen. Huoltajuus on nyt isällä.

Vierailija
82/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerroit, selvensi asiaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neuvola". Millainen se teidän neuvola sitten on?

Vierailija
84/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin terkkari sinulle haluaisin sanoa, että jos sinä itse olet äitinä avuton tai pulassa, älä kuvittele että muut ovat yhtä onnettomia (sori suora ilmoitus). Puhut lastensuojeluilmotuksestakin tavalla, mikä kertoo silkasta vallankäytöstä.

Ja meidät tavalliset perheet haluaisit sulkea neuvolajärjestelmän ulkopuolelle, jos emme halua täytellä turhanpäiväisiä parisuhdekaavakkeita. Kannattaisikohan sinun harkita alan vaihtoa vielä kerran?

Näitä terkkaritätejä näyttää vaivaavan sama kuin sossutätejä: porukka vaikuttaa olevan itse harvinaisen osatonta. Ei ihme, että toisten auttaminen ei käytännön tasolla onnistu. Monelta tuntuu puuttuvan ihan järkeäkin tehdä työtä menestyksellä.

Vastaus 93 tiivisti hyvin meidän tavallisten ihmisten tunnot typeriä kyselyitä kohtaan. Meidän kohdalla ei ole mitään hyötyä siitä, että kohtelette samalla sapluunalla kuin vaikka narkkariäitejä tai vajaaälyisiä. Luottamusta ammattitaitoanne kohtaan se ei ainakaan lisää.

Olen aikuinen nainen, kenellä on kasvatusalan ja hoitoalan tutkinnot. En ymmärrä, mihin ihmeeseen tarvitsisin tuollaisia lässytyksiä.

Minä tarvitsen neuvolasta vain sen tiedon, että olen terve ja vauva voi hyvin ja raskaus etenee normaalisti.

Mihin tarvitsen aikuisena ihmisenä tuollaisia kyselyjä?

Ihme holhoamista.

Ihan ensin vitutti ja sitten tulin tosi surulliseksi. Olen kolmekymmpinen neuvolan terkkari, sain juuri muutama kuukausi sitten ensimmäisen vakituisen työpaikan äitiysneuvolasta. Aikaisemmalta koulutukseltani olen kätilö. Pidän työstäni ja koen sen tärkeäksi, en turhaksi. Työn pääpaino on ennaltaehkäisyssä ja poikkeavien tilojen seulonnassa(,joka onnistuukin merkittävän hyvin koska neuvolatoiminta tavoittaa lähes 100% kohderyhmästä). Työvälineinä muiden joukossa käytetään mm. haastatteluja ja näiden tukena erilaisia lomakkeita (varhainen vuorovaikutus, parisuhdeväkivalta, audit, mieliala..). Lomakkeita ei täytetä sinun kiusaksesi tai terkkarin uteliaisuutta tyydyttämään. Ainoa tarkoitus on perheen hyvinvoinnin tukeminen. Olen itse saanut lapseni nuorena ja silloin olisin kaivannut ja tarvinnut huomattavasti enemmän tukea kuin mitä sain. Nyt työssäni pyrin kuuntelemaan herkällä korvalla perheiden toiveita ja tarpeita. En halua tuppautua tai tyrkyttää esitteitä tai jauhaa itsestäänselvyyksiä, haluan vain huomata ja olla helposti lähestyttävä. Tämä siis kliinisen osaamisen lisäksi, mutta se ei tainnut olla tässä ketjussa pääpointti. Neuvolatoiminta on vapaaehtoista. Mikäli perhe ei käytä ko. palveluja ja syystä tai toisesta se aiheuttaa huolta, selvitetään lastensuojelutoimien tarve. Mikäli kaikki on niiltä osin ok, saa jokainen tottakai olla palveluja käyttämättä. Omasta puolestani rohkaisenkin kaikkia niitä, jotka neuvolan terkkaria syvästi halveksivat, jäämään ensi kerralla kotiin. Ja ihan kaikille toivotan tasapuolisesti aurinkoista alkavaa kesää :) yst.terv. terkkari

Mitä Hyvinkään surmaajaan tulee, moni neuvolakyselyjen puolustaja on nähnyt kyselyjen ehkäisevän Hyvinkään tapausta. Millähän logiikalla? Hyvinkään surmaaja oli varsin tiiviisti terveyspalvelujen käyttäjä, eikä se estänyt tapahtunutta.

kannattaa varmaan olla menemättä henkilökohtaisuuksiin. Kovin fiksua kuvaa et itsestäsi kyllä kirjoituksesi perusteella anna. Kaikkia kohdellaan tasapuolisesti, oli sitten kyseessä millainen perhe tahansa. Vai koetko itse ihmisenä automaattisesti olevasi jotenkin muita ylempänä, josta syystä vaadit erityiskohtelua vai mitä?

Eiköhän omasta avuttomuudestasi kerro jo pelkkä kommunikointisi toisten ihmisten kanssa.

Vierailija
85/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaavake pyydetään sitten tuomaan täytettynä terkalle ja käymään se hänen kanssaan läpi ja vielä nimi lisäämään kyselyyn?

Eikö kyselyä voisi antaa ja kertoa, että jos haluatte niin voimme esim. seuraavalla kerralla käydä sen yhdessä läpi. Nyt käytäntö on se, ettei asiakkaalle kerrota, että kyse on vapaaehtoisuudesta. Kyselyihin nimen laittaminen on yleensäkin vapaaehtoista ja siitä kerrotaan kaavakkeissa, tuossa ei lue vapaaehtoisuudesta mitään.

Tätä kohtaa ei ehkä ole hoksattu ottaa huomioon kaavaketta suunniteltaessa.

Kyllä ihmisten mielipiteitä tällaisista asioista tulisi kuunnella, kun meidän kaikkien verorahoillahan ne kuitenkin pyörivät.

Ensikertalainen ei myöskään välttämättä ymmärrä/tiedä, mihin voi reilusti sanoa ei kiitos. Toista kierrosta käyvät varmasti paremmin.

Että kerrotaan, että kaavake on vapaaehtoinen.

En osaa perustella, miksi sinulle ei ole sitä kerrottu.

Vierailija
86/218 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
87/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuinen ihminen osaa sanoa, jos jotain lomaketta ei halua täyttää.

Vierailija
88/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan paljon hyvinvointivaltion tuesta asukkaitaan kohtaan esim näiden ampumisten yhteydessä. Jos neuvola ei sitä tukea perheelle anna, niin mikä mielestänne on sopiva taho? Mikä muu taho tavoittaa perheet yhtä hyvin kuin neuvola? Pitäisikö perustaa jokin uusi taho? Paljonko haluaisit maksaa veroja lisää, että tällainen taho saataisiin kustannettua?

Ja toinen ajatus: onko lapsi perheen ulkopuolinen jäsen vai kuuluuko hän tähän perheen muodostamaan yksikköön? Vaikuttaako perheen muiden jäsenten toimet lapseen vai onko lapsi niistä ulkopuolinen. Jos lapsi oireilee perheen ongelmista, niin tuleeko hoitaa pelkästään lapsen oiretta?

Vierailija
89/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni lähinnä kiinnostaa että jos ei suostu vastaamaan johonkin neuvolatädin kysymykseen, niin kirjataanko papereihin, että yhteistyöhaluton tms.

Eli keksinkö jonkin kaikki ok vastauksen niihin kysymyksiin, joihin en halua vastata. Pääsenkö silloin helpoimmalla ja vähällä yhteiskunnan rahojen tuhlauksella (ettei perheeni olosuhteita alettaisi turhaan tutkia).

Vierailija
90/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa ja koko perheeltä saa kysyä ihan mitä vaan. Ei meillä ole mitään salattavaa, ja osataan jutella kyllä kaikesta maan ja taivaan väliltä.

En tajua, miksi pitäisi yrittää olla jotain muuta kuin on. On juuri niin varakas tai varaton kuin on, on sellainen parisuhde kuin on ja sellainen vanhempi kuin on. Ihan varmasti on kehittymisen ja parantamisen varaa jokaisella, ja minä ainakin voin keskustella asioista eri näkökulmista.

Meidän kaupungissa perhetyöntekijät käyvät kotona tietyssä raskauden vaiheessa ja lasten tiettyinä ikäkausina, ja juttelevat vaikka mistä. Minä ainakin toivotin tervetulleeksi milloin vain. Kyllä meille saa tulla.

Vierailija
91/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa ja koko perheeltä saa kysyä ihan mitä vaan. Ei meillä ole mitään salattavaa, ja osataan jutella kyllä kaikesta maan ja taivaan väliltä.

En tajua, miksi pitäisi yrittää olla jotain muuta kuin on. On juuri niin varakas tai varaton kuin on, on sellainen parisuhde kuin on ja sellainen vanhempi kuin on. Ihan varmasti on kehittymisen ja parantamisen varaa jokaisella, ja minä ainakin voin keskustella asioista eri näkökulmista.

Meidän kaupungissa perhetyöntekijät käyvät kotona tietyssä raskauden vaiheessa ja lasten tiettyinä ikäkausina, ja juttelevat vaikka mistä. Minä ainakin toivotin tervetulleeksi milloin vain. Kyllä meille saa tulla.

Hanki aivot itsellesi.

Vierailija
92/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ongelmaa. Ja teidän perheessä sellainen täytyy olla.

Vierailija
93/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi asetus määrää selvittämään koko perheen hyvinvointia ja poisjäävien tuen tarpeen.

Neuvolassa TARJOTAAN tukea ja annetaan mahdollisuus keskustella perheen asioista. Lomakkeita on otettu käyttöön sen vuoksi, että joidenkin on helpompi puhua ongemista kun niitä on mahd. otettu jo esiin lomakkeiden kautta.

Uskokaa tai älkää, mutta niiden avulla löytyy perheitä missä on ongemia ja joita voidaan auttaa.

Jos joku kohta lomakkeesta on täyttämättä, ne ohitetaan, vastaaminen on vapaaehtoista. Mitään leimaa siitä ei saa eikä sitä kirjata mihinkään. Näin ainakin omassa kunnassani ohjeistettu. Th: n tehtävä ei ole udella vaan tarjota tilaisuus puhua ja sen jälkeen kartoittaa yhdessä asiakkaan kanssa perheen avuntarve ja avohuollon tukitoimet.

Toki voi olla uteliaita ja asiattomiakin terkkoja, en epäile. Joka ammattiryhmään mahtuu myös niitä mätiä yksilöitä.

Terv. Th

Itseäni lähinnä kiinnostaa että jos ei suostu vastaamaan johonkin neuvolatädin kysymykseen, niin kirjataanko papereihin, että yhteistyöhaluton tms.

Eli keksinkö jonkin kaikki ok vastauksen niihin kysymyksiin, joihin en halua vastata. Pääsenkö silloin helpoimmalla ja vähällä yhteiskunnan rahojen tuhlauksella (ettei perheeni olosuhteita alettaisi turhaan tutkia).

Vierailija
94/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ottanut mieheltään suihin raskausaikanaja poika ampui luokkakavereita...

Vierailija
95/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajat eivät ole psykologeja, eikä heitä ole psykologien tavoin koulutettu kohtaamaan asiakkaita.

Tämä uusi menetelmä kuitenkin on sellainen, että terkoille on nyt annettu sellainen tehtävä (lomakkeiden täyttö hyvinkin henk.koht.asioista, joka ei vastaa heidän ammattitaitoaan. Säästämissyistä kai?

Luultavasti tulee aiheuttamaan sen, etteivät ihmiset luota neuvolaan niin kuin ennen. Eipä sekään kovin hyvä ole.

Vierailija
96/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota tällaista apua ja johon asiakas voisi vastata otetaanko sitä vastaan vai ei, eikä niin, että väkisin tai vaivihkaa laitetaan asiakas sellaiseen tilanteeseen, että yhtäkkiä kysellään yksityisasioista hyvinkin tarkkaan.

Vierailija
97/218 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjotaan rutiinisti perhetyöntekijä jokaiseen kotiin odotuksen aikana. Ihan tavallisiin koteihin. Kaikille.

Vierailija
98/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee neuvolaan selittämään perheasioitaan tuntemattomalle ihmiselle? Eihän miehet toimi noin, ei ikinä. Eihän ne edes lääkärille kerro kaikkia vaivojaan, jos ne joskus lääkäriin saa menemään.

Mä koen ton lomakkeen tosi loukkaavana. Mulla on paljon kavereita, jotka oikeasti tarvitsevat apua; jonkun auttamaan lapsien hoidossa ja kodinhoidossa, koska ovat sairastuneet tai ylirasittuneita. Ainoat avut, joita Oulussa saa, on lapsien laittaminen päivähoitoon, tai akuutissa tilanteessa huostaanotto. Kodinhoitajasta tai perhetyöntekijästä saa vain haaveilla, koska rahaa ei ole. Mut kuitenkin sitä rahaa on tuollaiseen jatkuvaan raportointiin ja lomakeralliin.

Vierailija
99/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko ajatelleet,että mieskin ehkä haluaa osallistua raskauteen tai lasten neuvolakäynteihin? Ei ne aina osaa sanoa sitä,kuvittelevat,että raskaus ja neuvolat on naisen/äidin homma. Neuvolassakin haluavat tietää isän tuntemuksia ja monasti miehillä onkin jotain mielenpäällä,mitä haluavat tietää jne.

Miksi miehet pitää jättää tässä ulkopuolelle? Haettehan te yhdessä asuntolainaakin ja valitsette auton. Keksikää itse parempi nimitys parisuhde-käynnille.. Erityisesti raskauden aikana olisi miehen hyvä käydä neuvolassa,jotta voi huoliibsa saada vaatauksia. Vielä kun saataisi miehillekin pari käyntiä ihan yksin raskausaikana ja pikkulapsivaiheessa.

Itselläni on tällä hetkellä keskittymiskyvyttömyyttä ja masennusta ja kaikki kaavakkeet tuntuvat ylivoimaisilta täyttää. Ennemmin saisi joku kysellä kohdat läpi,itse en siihen iikein jaksaisi pystyä.

Mutta ei todellakaan keskusteltu talous- tai seksiasioistamme. Ei siellä asunto- tai autokaupoillakaan seksasioista keskustella, vaikka kaipa siellä asunnossa tai ehkä autossakin on seksiä tarkoitus harrastaa. Talousasioiden keskustelun ymmärrän em. hankinnoissa.

Vierailija
100/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me sentään jopa lainaneuvoteluissa selitimme, että kuinka miehellä alkaa aina seisomaan kun menen pesemään tiskejä. Että miehelle tulee joku himo jostain syystä siinä tiskialtaalla. Pankin täti oli todella kiinnostunut asiasta ja pohdimme yhdessä tätä, että ei kai vain miehellä ole joku oidibus-kompleksi ja haluaisi nussia äitiään kun haluaa panna minua tiskiallasta vasten.

Totta kai autokaupoilla ja pankissa ja kaikkialla kerromme seksielämästämme ja pohdimme sen vaikutusta sen hetkiseen asiaan.

Ootteko ajatelleet,että mieskin ehkä haluaa osallistua raskauteen tai lasten neuvolakäynteihin? Ei ne aina osaa sanoa sitä,kuvittelevat,että raskaus ja neuvolat on naisen/äidin homma. Neuvolassakin haluavat tietää isän tuntemuksia ja monasti miehillä onkin jotain mielenpäällä,mitä haluavat tietää jne.

Miksi miehet pitää jättää tässä ulkopuolelle? Haettehan te yhdessä asuntolainaakin ja valitsette auton. Keksikää itse parempi nimitys parisuhde-käynnille.. Erityisesti raskauden aikana olisi miehen hyvä käydä neuvolassa,jotta voi huoliibsa saada vaatauksia. Vielä kun saataisi miehillekin pari käyntiä ihan yksin raskausaikana ja pikkulapsivaiheessa.

Itselläni on tällä hetkellä keskittymiskyvyttömyyttä ja masennusta ja kaikki kaavakkeet tuntuvat ylivoimaisilta täyttää. Ennemmin saisi joku kysellä kohdat läpi,itse en siihen iikein jaksaisi pystyä.

Mutta ei todellakaan keskusteltu talous- tai seksiasioistamme. Ei siellä asunto- tai autokaupoillakaan seksasioista keskustella, vaikka kaipa siellä asunnossa tai ehkä autossakin on seksiä tarkoitus harrastaa. Talousasioiden keskustelun ymmärrän em. hankinnoissa.