Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään
Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…
Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.
" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.
–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."
Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?
Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.
Kommentit (218)
meilläkin on ollut KAHDEKSAN eri terkkaa tässä kuluneen 2 vuoden aikana, joten eipä siellä mitään tuttua terveydenhoitajaa ole...
Käytännössä nuo lomakkeet ja typerät avautumiset lävähtää aina uuden - yleensä ihan vastavalmistuneen - silmille sieltä koneelta ja parhaassa tapauksessa kyökkidiagnoosit seuraavat sitten toistaan.
Viimeksi just puhuttiin meidän parisuhteesta ja seksielämästä. Terkka kyseli ensin sillai varovasti, että olenhan muistanut miestänikin kun olen raskaana ja ajellut alapäätäni, ettei miehellä mene seksihalut. Kun kuulemma moni äiti antaa alapään rehoittaa heti kun tulee raskaaksi.
Siinä juteltiin kaikkea kivaa ja oli kivat fiilikset kun oli näin avoin keskustelu.
Minusta on hyvä, että terkka ottaa miehenkin halut ja tarpeet puheeksi. Parisuhde on lapsen koti.
neuvoloissa joskus käyneet tutustumaan kirjallisiin raportteihin mitä teidän jokaisen käynnin jälkeen on järjestelmään taltioitu.
Tulisitte sitten kommentoimaan, kun olette lukeneet itseänne ja lastanne koskevat raportit.
Jokaisen olisi hyvä tehdä tämä tarkistus.
antaa alapään rehottaa? kuvailisitko mitä tarkoitat?
mistä tämän raportin voi pyytää, saako sen kirjallisena?
Viimeksi just puhuttiin meidän parisuhteesta ja seksielämästä. Terkka kyseli ensin sillai varovasti, että olenhan muistanut miestänikin kun olen raskaana ja ajellut alapäätäni, ettei miehellä mene seksihalut. Kun kuulemma moni äiti antaa alapään rehoittaa heti kun tulee raskaaksi.
että toosan karvoitus pitää sheivata ristin muotoon?
Espoon juttu vastaa sitten muuten koko maan neuvoloiden tapaa toimia. Eikä niistä seksiasioista siellä tuntitolkulla puhuta.
Phht. Antaa kysellä mitä vain, minä vastaan mitä vain. Meilläkin mies jäi työttömäksi, kun vauva oli nelikuinen. En todellakaan avautunut asiasta neuvolassa, koska se EI kuulu sinne. En myöskään avaudu seksielämästämme, ainoa minkä siedin oli ehkäisykeskustelu, joka oli kohdallamme turha (hedelmättömyystausta). Pillereitä tyrkytettiin, otin reseptin, jota en koskaan hakenut. Ei ne neuvolan työntekijät mitään jumalia ole. Kukaan heistä ei saa mistään tietää, että on joutunut työttömäksi tai ei käytä määrättyä ehkäisyä. Hohhoijaa.
Phht. Antaa kysellä mitä vain, minä vastaan mitä vain. Meilläkin mies jäi työttömäksi, kun vauva oli nelikuinen. En todellakaan avautunut asiasta neuvolassa, koska se EI kuulu sinne. En myöskään avaudu seksielämästämme, ainoa minkä siedin oli ehkäisykeskustelu, joka oli kohdallamme turha (hedelmättömyystausta). Pillereitä tyrkytettiin, otin reseptin, jota en koskaan hakenut. Ei ne neuvolan työntekijät mitään jumalia ole. Kukaan heistä ei saa mistään tietää, että on joutunut työttömäksi tai ei käytä määrättyä ehkäisyä. Hohhoijaa.
Mikäs se tuollainen ajatus on, että neuvolaan pitäisi viedä kaikki omat ja perheen asiat? Mitä superosaajia nämä neuvolantädit yhtäkkiä ovat, kun talousasiatkin pitäisi heille selitellä?
Haiskahtaa siltä, että meitä ihmisiä pidetään todella tyhminä sen vuoksi, että muutama yksilö on päästään tärähtänyt.
Ootteko ajatelleet,että mieskin ehkä haluaa osallistua raskauteen tai lasten neuvolakäynteihin? Ei ne aina osaa sanoa sitä,kuvittelevat,että raskaus ja neuvolat on naisen/äidin homma. Neuvolassakin haluavat tietää isän tuntemuksia ja monasti miehillä onkin jotain mielenpäällä,mitä haluavat tietää jne.
Miksi miehet pitää jättää tässä ulkopuolelle? Haettehan te yhdessä asuntolainaakin ja valitsette auton. Keksikää itse parempi nimitys parisuhde-käynnille.. Erityisesti raskauden aikana olisi miehen hyvä käydä neuvolassa,jotta voi huoliibsa saada vaatauksia. Vielä kun saataisi miehillekin pari käyntiä ihan yksin raskausaikana ja pikkulapsivaiheessa.
Itselläni on tällä hetkellä keskittymiskyvyttömyyttä ja masennusta ja kaikki kaavakkeet tuntuvat ylivoimaisilta täyttää. Ennemmin saisi joku kysellä kohdat läpi,itse en siihen iikein jaksaisi pystyä.
lukea koko ketju. Se vastaus löytyy sieltä. Lopetan itse tähän. Taidatte olla kaiken avun ulkopuolella.
että mieheni pitää ulkoistaa kaikki ajattelu viranomaiselle - tai minun.
Olet muutenkin aivan käsittämättömän lap-sel-li-nen... Alan ymmärtää, MILLAISILLE aivokääville tuo lomake on tarpeen.
on myös mieheni naurahtanut, koska emme kokeneet sitä meille tarpeelliseksi. On terve parisuhde, jossa riidellään, mutta osataan myös keskustella asiat halki ja sopia. Toisen kunnioittaminen on päivänselvä asia.
Ja mieheni tulee jokakerralla myös itse neuvolakäynneille, koska haluaa olla tilanteessa mukana. Onneksi työn puolesta se on ollut mahdollista ainakin tähän asti.
Minä ja muuta alueella asuvat äidit, joiden kanssa olen aiheesta paljon keskutellut, osaamme jo olla kertomatta itsestämme tai huolistamme yhtään mitään. Jos vähänkään kertoo jotain, th saa vettä myllyynsä. Olen ihmetellyt, miten hän osaakin olla joka alan asiantuntija parisuhdeterapeutista alkaen. Jatkossa ilmeisesti myös finanssineuvoja.
Jos nuoremmat ovat "virkaintoisempia"? itselläni on sellainen leppoisa 50+ terkka.
t. oisko nro 3, se kuitenkin joka on tyytyväinen neuvolantätiinsä.
neuvolan asiakkaalla on yhä itsemääräämisoikeus, joten hän päättää mitä kertoo ja mitä jättää kertomatta. Mä en noita kaavakkeita täytä, en halua että meistä on vuosikymmeniä kaikkea turhaa tk:n arkistoissa...
aina tahallaan kaikkea vastaan? Eiköhän tässä pyritä siihen, että äiti tottuu neuvolassa juttelemaan vähän kaiken tyyppisisistä asioista ja jos tulee ongelmia, on niistäkin sitten helpompi avautua jo tutulle terveydenhoitajalle. Sitten kun sattuu joku perhesurma tai muu tragedia, ollaan kyllä ihmettelemässä, miksei kukaan kysynyt niiltä, miten menee tai tarvitsevatko apua. Eikö se ole parempi luoda luottamuksellinen suhde jo hyvissä ajoin? Ja pakkohan ei ole mitään kertoa, jos ei halua.