Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään
Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…
Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.
" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.
–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."
Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?
Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.
Kommentit (218)
Kun udellaan epäasiallisesti?? Ymmärrän sen tuen merkityksen monille perheille ja pääasiassa siellä lässytetään itsestään selvyyksiä kuten: osaathan varmasti laittaa tyttölapsellesi supon pyllyyn että sehän ei ole se "eka reikä". Enköhän mä naisena tiedä missä on lapsen mikäkin paikka siellä pimpsassa ja pyllyssä. Tulee pikkasen tyhmä olo kun luullaan ettei nykyperheet tiedä yhtään mistään mitään! Meni ehkä vähän ohi aiheen mutta edelleen vaikea uskoa että niillä kaikilla kysymyksillä edistettäisi perheiden hyvinvointia. Mulla ollu monasti helvetin paha olo et miks kokoajan luullaan ettei just vaik osais hoitaa lastaan.
Osa ihmisistä ahdistuu niin pienistä asioista.
Meiltäkin udeltu yksityisasioita seksin sujumisesta, määrästä jne. Ja miten on nyt raskausaikana sujunut yms. Ja kaiken maailman arkikuvioista ja tavoista. Tuputetaan itsestäänselvyyksiä ja nipotetaan epäolennaisuuksista. Terkka saa niin pirun syyllisen olon jo yhdestä kahden viikon pätkään mahtuneesta kahvipullastakin kun rupesi nalkuttamaan ettei se kuulu ihmisen suositeltuun ruokavalioon:-/. Itse on täti kokoluokkaa maastoauto ja kehtaa valittaa yhdestä pullasta, ottaa niin päähän koko typerä akka! Oon toistaiseksi vaivaantuneena, mutta kiltisti vastannut kun pelkään, että siitä tulee joku ihme merkintä tyyliin"salailee ja on vaikeana perheen asioista puhuttaessa" ja siitä saa sitten ikuisen riesan kun rupeavat asiaa tarkkailemaan. onko siitä jotain haittaa jos tokaisee, ettei kuulu mielestäni sulle tai ylipäätään muille mieheni ja minun lisäksi? Voiko siitä oikeesti tulla joku antisosiaalisuusmerkintä papereihin :D?? Mitään salattavaa meillä ei todellakaan ole, mutta periaatteellisista syitä ärsyttää tuollainen utelu. Mielestäni meidän seksin määrät ei tulevan vauvan terveyteen vaikuta ja pitäisi riittää terkalle se tieto, että parisuhde kukoistaa ja on vain parantunut plussan myötä.
vielä liho tai sillä ole mitään merkitystä.
Seksin määrällä ei varmasti ole merkitystä... :D
jutteleen neuvolaan seksielämästään. Täältä saa kuvan, että mammat kun tikusta saa viivan esiin, on aivan innoissaan kun saa mennä kertoon th.lle seksihommistaan ja miten ja milloin ja millä tavalla:D
Sekö onkin raskaaksitulon onni. Pääsen kertomaan neuvolaan mun seksielämästä :D
wauuuuu
ja siksi seksiä ei ole paljon kun esikoinen on vielä valveilla kun mies lähtee töihin ja aamulla mies on jo nukkumassa.
Sain pitkän saarnan siitä, että onhan meillä turvaverkko, minne esikoisen saa hoitoon ja mies saa seksiä, ettei vain jätä minua lasten kanssa ja suhteemme viilene. Muistutti myös, että esikoisen päiväuniaikaan kannattaa ottaa suihin silloin tällöin kun (ja kihersi sitten ällöttävästi ja vinkkasi silmää muka ovelana)sillä miestä voi pitää hyvänä muutenkin kuin harrastamalla emätinrakastelua (?). Ihmeellinen sana, emätinrakastelu.
Koin tämän vähän liian tunkeilevana. Tämän jälkeen en ole neuvolassa muuta kuin nyökännyt, että hyvin menee ja mies saa seksiä tarpeeksi ja kaikki on hyvin.
Meiltäkin udeltu yksityisasioita seksin sujumisesta, määrästä jne. Ja miten on nyt raskausaikana sujunut yms. Ja kaiken maailman arkikuvioista ja tavoista. Tuputetaan itsestäänselvyyksiä ja nipotetaan epäolennaisuuksista. Terkka saa niin pirun syyllisen olon jo yhdestä kahden viikon pätkään mahtuneesta kahvipullastakin kun rupesi nalkuttamaan ettei se kuulu ihmisen suositeltuun ruokavalioon:-/. Itse on täti kokoluokkaa maastoauto ja kehtaa valittaa yhdestä pullasta, ottaa niin päähän koko typerä akka! Oon toistaiseksi vaivaantuneena, mutta kiltisti vastannut kun pelkään, että siitä tulee joku ihme merkintä tyyliin"salailee ja on vaikeana perheen asioista puhuttaessa" ja siitä saa sitten ikuisen riesan kun rupeavat asiaa tarkkailemaan. onko siitä jotain haittaa jos tokaisee, ettei kuulu mielestäni sulle tai ylipäätään muille mieheni ja minun lisäksi? Voiko siitä oikeesti tulla joku antisosiaalisuusmerkintä papereihin :D?? Mitään salattavaa meillä ei todellakaan ole, mutta periaatteellisista syitä ärsyttää tuollainen utelu. Mielestäni meidän seksin määrät ei tulevan vauvan terveyteen vaikuta ja pitäisi riittää terkalle se tieto, että parisuhde kukoistaa ja on vain parantunut plussan myötä.
Olen vähän ujo, mutta minusta on ollut kiva kun täti on kysellyt, että pannaanko meillä takaapäin vai lähetyssaarnaajassa. Hän on kertonut, ettei loppuajasta kannata olla lähetyssaarjaanassa, koska vauva ei saa verta sillai kun valtimot menee tukkoon.
Mieskin oli ihna yllättynyt, että olisi parasta harrastaa seksiä takaapäin ja voin toisella kädellä hieroa klitorista niin laukean mukavasti.Ne kaavakkeet on olleet myös hyviä. Ollaan pohdittu kaikkea maan ja taivaan väliltä ja mietitty tuota meidän suhdetta. Joskus on mennyt puoltoista tuntia kun olen halunnut jutella kaikkea tädin kanssa ja on puhuttu siitä, että miten me jutellaan keskenämme ja miten se vauva vaikuttaa meidän suhteeseen ja meidän seksielämään sitte kun se syntyy.
Turvaverkoistakin me ollaan puhuttu. Se olikin kiva käynti. Meni 2 tuntia kun juteltiin siitä, miten sais turvaverkkoja ja millainen anoppi mulla on kun en oikein tuu toimeen sen kans. Sain hyviä vinkkejä, miten vois lähestyy anoppia, että sekin ottais sitten vauvan hoitoon kun ollaan väsyneitä ja halutaan sekstata rauhassa. Kun se seksin harrastamienen ei kuulemma ole vauvan läsnäollessa aina helppoa ja voi aiheuttaa miehelle impotenssiongelmia.
Mun mielestä on kyllä hyvä kun näistä saa purkautua jollekin sillai luottamuksellisesti.
kun olet itsekin vielä noin lapsellinen? Ihmettelen
Jotkut ovat vain niin herkkiä. Olen sen huomannut työssäni monesti.
ja siksi seksiä ei ole paljon kun esikoinen on vielä valveilla kun mies lähtee töihin ja aamulla mies on jo nukkumassa. Sain pitkän saarnan siitä, että onhan meillä turvaverkko, minne esikoisen saa hoitoon ja mies saa seksiä, ettei vain jätä minua lasten kanssa ja suhteemme viilene. Muistutti myös, että esikoisen päiväuniaikaan kannattaa ottaa suihin silloin tällöin kun (ja kihersi sitten ällöttävästi ja vinkkasi silmää muka ovelana)sillä miestä voi pitää hyvänä muutenkin kuin harrastamalla emätinrakastelua (?). Ihmeellinen sana, emätinrakastelu. Koin tämän vähän liian tunkeilevana. Tämän jälkeen en ole neuvolassa muuta kuin nyökännyt, että hyvin menee ja mies saa seksiä tarpeeksi ja kaikki on hyvin.
Vaan aikuinen fiksu nainen joka ei voi käsittää miksi minun tarvitsee puhua seksistä jonkun tuntemattoman 50v terkat kans. On myös vaikea uskoa etteikö naiset tänäpäivänä itsekin tiedä seksin harrastamisen olevan aivan luonnollista myös raskaana kunhan ei ison vatsan päälle tule painetta...Seksi on ihana asia ja siitä puhun mielelläni - mieheni tai läheisen ystävän kera. En terkat joka kirjaa asiat vielä kunnan papereihin kaikkien urkittavaksi.
Tunkeilevia anoppeja sekä toki myös muita tunkeilevia sukulaisia ei tarvitse sietää, ja tätä ymmärretään! Miksi ihmeeessä siis tunkeilevaa ja uteliasta terveydenhoitajaa pitäisi sietää? Näistä muuten valitsen tuhat kertaa mieluummin anopin, sillä LAPSEN lähiomaisena hän on asianosainen ja tulee kuulumaan LAPSEN elämään koko oman elinaikansa. Terveydenhoitajat vaihtuvat, eikä terveydenhoitajaan olla yhteyksissä viikottain, kuten omaisiin.
keskustelemaan luonnollisista asioista. Tulee mieleen, että onko teillä jotain salattavaa jos et pysty intiimiasioista puhumaan. Ehkä miehesi on väkivaltainen tai raiskannut sinut joskus.
Vaan aikuinen fiksu nainen joka ei voi käsittää miksi minun tarvitsee puhua seksistä jonkun tuntemattoman 50v terkat kans. On myös vaikea uskoa etteikö naiset tänäpäivänä itsekin tiedä seksin harrastamisen olevan aivan luonnollista myös raskaana kunhan ei ison vatsan päälle tule painetta...Seksi on ihana asia ja siitä puhun mielelläni - mieheni tai läheisen ystävän kera. En terkat joka kirjaa asiat vielä kunnan papereihin kaikkien urkittavaksi.
lähteä Porvooseen taas tämä reitti..
Ikinä en ole kokenut väkivaltaa enkä raiskausta. Sulla on suppea maailmankuva. Puhu sä seksistä terkat kans jos haluat. Ihan sama mulle mut eihän kaikki halua. Miks vitussa pitäis??
Ikinä en ole kokenut väkivaltaa enkä raiskausta. Sulla on suppea maailmankuva. Puhu sä seksistä terkat kans jos haluat. Ihan sama mulle mut eihän kaikki halua. Miks vitussa pitäis??
Älä ruoki sitä!
Minua ei kiinnosta puida ja jaaritella asioita minkään täti-ihmisen aknssa. Sitä varten on mies ja ystävät jos koean tarvetta jutella. Neuvolassa kiinnostaa tasan se vauvan terveyden seuranta ja oman terveyden tietysti myös, siis nämä vernepaineet yms. Olisi tuhat kertaa mukavampaa käydä siellä kun ei aina alkaisi se lässytys ja kysely, sitten kynä sauhuaa ja tuntuu kuin olisi jollain helvetin terapiakäynnillä, josta jää tuhat merkintää rekisteriin. Neuvolassa voisi olla oma linja niille, jotka haluavat vain selvyyden vauvan hyvinvointiin ja pakolliset hyödylliset lukemat neuvolakorttiin ja sitten oma linja niille, jotka kokevat tarpeelliseksi, luontevaksi ja hyödylliseksi jaaritella pitkän kaavan kautta omista ja perheensä yksityisasioista ventovieraiden ja tungettelevien tätien kanssa. Kaikkia ei kiinnosta lähteä kesken työpaivän puimaan omia asioitaan jollekin ventovieraalle taholle kun mitään tarvetta avautumiselle ja ripittäytymiselle ei ole. Osalla varmasti on, mutta pitäisi myös kunnioittaa niitä, jotka eivät ole kyseisistä istunnoista tippaakaan kiinnostuneita.
itkiskö vai nauraisko näille teidän jutuille. Oletteko tosissanne? Lapsiperheille yritetään tarjota enemmän tukea ja tässä on teidän reaktionne. Luulette, että neuvolan terkka utelee teidän asioita omasta mielenkiinnostaan. "Miten se nyt meitä vois auttaa?". Rupes ihan hävettämään, että käyn täällä lukemassa teidän juttujanne.
Aina kun jotain traagista sattuu lapsille, viimeksi taisi olla se 8-vuotias tyttö, joka löytyi kuolleena kotoaan täällä paruttiin, että miksi ketään ei tehnyt mitään? Sama esim. kouluampumisten jälkeen huudeltiin varhaisen puuttumisen perään. Nyt kun sitä on tarjolla ollaankin heti niskavillat pystyssä ja huudellaan terkkareita uteliaiksi ja meidän asiathan ei muille kuulu. Jonkun lapsia ne kouluampujatkin olivat, ja se mies ja nainen jotka nyt on pidätettynä sen pikkutytön taposta. Eikö olisikin ollut kaikille parempi, jos joku terkka olisi jossain vaiheessa ollut kiinnostunut että mites sillä Pekka-Ericillä menee kotona.
mutta ei mahda apu tavoittaa esim. kaikkia väkivaltaa kokevia. Kovin on ihmiset hyviä kieltämään kotonaan tapahtuvan väkivallan. Mulla henk.koht. ei ole pahaa sanottavaa tapaamistani espoolaisista terkkareista, eikä edes neuvolan perhetyöntekijöistä, joita meillä kävi joku vuosi sitten. Ilmeisesti Espoossa tarjotaan aika helposti nlan perhetyöntekijöitä, mutta kai niistäkin voi kieltäytyä, jos ei olekaan tarvetta ja tukijoukot ja kaikki muu kunnossa.
Ensi kerralla sitten kysyn terkkarilta, et miten mä saan seksiä kun olen yh. Ehkä terkka osaa suositella hieromasauvaa, tai ehkäpä hänellä on seuralaispalvelun numero. Saako seksipalvelua myös kunnallisena kotihoitona? Ja kun tämä asia on puitu, alan selvittää taloustilannetta. otan mukaan kaikki kuitit viimeisen puolen vuoden ajata, laskemme sitten yhdessä että voisinko saada toimeentulotukea. Ja lopuksi totean, et hei mä tarviin omaa aikaa, kai sä pidät mun vauvaa hetken, et käyn tossa kampaajalla ja shoippaileen vähän...
Olen raskaana ja jo loppusuoralla niin neuvolan terveudenhoitaja on tullut tutuksi ja lisäksi on 5vuotias jonka kanssa juuri oltiin 5 vuotistarkastuksessa.
Me jutellaan th kanssa joskus käynneillä enemmän, joskus vähemmän. Koskaan ei ole tullut tunne, että hän utelisi liikaa tai yksityisasioitamme. Ihana "täti" ja koen kyllä saavani juuri oikeanlaista, ystävällistä ja sopivasti huolehtivaa palvelua joka käynnillä.
tai jos paljastaa ammtikseen verottajan?Varmaan riippuu ammatista,miten neuvolatäti käyttäytyy..voihan niistäkin valituksen tehdä tai vaihtaa neuvolaa.Ei kukaan käy läärärissäkään,jos kemia ei toimi.
kaikkien alojen asiantuntijoita noi narsistit mutta eivät osaa mitään yksityiskohtia yhdestä ainoasta alasta.Tietävät kaikesta ylimalkaisen paljon.Kysäise jokin yksityiskohta niin menee sormi suuhun!
Minä ja muuta alueella asuvat äidit, joiden kanssa olen aiheesta paljon keskutellut, osaamme jo olla kertomatta itsestämme tai huolistamme yhtään mitään. Jos vähänkään kertoo jotain, th saa vettä myllyynsä. Olen ihmetellyt, miten hän osaakin olla joka alan asiantuntija parisuhdeterapeutista alkaen. Jatkossa ilmeisesti myös finanssineuvoja.
jutteleen neuvolaan seksielämästään. Täältä saa kuvan, että mammat kun tikusta saa viivan esiin, on aivan innoissaan kun saa mennä kertoon th.lle seksihommistaan ja miten ja milloin ja millä tavalla:D
Sekö onkin raskaaksitulon onni. Pääsen kertomaan neuvolaan mun seksielämästä :D
wauuuuu