Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään

Vierailija
31.05.2012 |

Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…

Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.

" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.

–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."

Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?

Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.

Kommentit (218)

Vierailija
61/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

senkus printtaat saitilta.

Vierailija
62/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se taas tarkoittaa sitä, että ilmoituksen tekijä on tiennyt valheeksi väitteensä, kun on niitä esittänyt.

Huolen ilmaiseminen ei täytä kunnianloukkauksen kriteerejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli selvästi alkoholiongelma, ja lapsi oli sen takia heitteillä. Tilanne jatkui aika pitkään, ja sitten ystäväni teki sen nimettömänä. Hän puhui asiasta myöhemmin päiväkodin henkilökunnan kanssa, molempien lapset siis samassa pk:ssa. Meille kummallekin oli yllätys pk:n henkilökunnan reaktio. He olivat helpottuneita ja kiitollisia, sillä olivat itse miettineet samaa, mutta kynnys on kovin korkea. Työnsä puolesta ls-ilmoituksia ei voi tehdä nimettömänä, joten perustelujen pitää olla vahvat, ei vain epäilyjä.

Vierailija
64/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisesti olen neuvolassa selvinnyt, mutta en hyvää päivää rupeaisi siellä kertomaan yksityisasioitani enkä halua kuulla terkkarinkaan asioita. Se ei ole mun bestis eikä bestiksen korvike.

Yksityisyydenrajat pitää olla, mun mielestä kyllä sekin kuuluu ihan perus mielenterveyteen...

Vierailija
65/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mennään epäasiallisen puolelle.

Vierailija
66/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohan se sitten on ammattitaitoista! Joku marssii päiväkotiin, esittää väitteitä jostakusta ja kas kummaa, huoli herää!

Vierailija
67/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huolen ilmaiseminen ei täytä kunnianloukkauksen kriteerejä."

Kyllä se vain täyttää, jos viranomaisella on tiedot, jotka eivät osoita huolta aiheelliseksi.

Vierailija
68/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sanonut, ettei saisi kritisoida neuvolatoimintaa. Ihmettelen vain miksi ne, joiden mielestä koko neuvola ja th:t on ihan perseestä käyttävät palvelua..

Omastakin mielestä neuvolassa on kehitettävää, ne ideat myös asiakkailta olisivat tervetulleita!

Itse en ruodi vastaanotolla asiakkaiden yhdyntäasentoja, PAITSI jos itse ottavat puheeksi ja ovat huolissaan! Ihmettelen itsekin niitä terkkoja, jotka niin innoissaan kaikesta keskustelevat ja kyselevät!!

Mielestäni on ammattitaitoa ymmärtää kenen kanssa puhutaan mistäkin! Kuten aikaisemmin mainitsin, ulkonäkö/koulutus jne. eivät kerro mitään asiakkaan tiedoista. Asiathan voi esittää esim. "Osaatteko laittaa supon", "Mietityttääkö ruokailussa tms. jokin" jne..

Harmi jos joku loukkaantuu itsestäänselvyyksien kertomisesta! Kyllä mullekin moni asia on itsestäänselvä kun menen itse tai vien lapseni lääkäriin. Monesti selitetään vaikka mitä "itsestäänselvää". En silti loukkaannu, eivät he tiedä mitä kaikkea asiakas jo tietää!

Ja niissä teidän kokemissa itsestäänselvyyksissä nimenomaan tulee väärinkäsityksiä! Monesti vanhemmat toteavat "ai en tiennytkään" kun muistuttaa tms. jostakin asiasta! Ja ihan tavallisia ihmisiä ovat.

Lastensuojeluilmoituksen tekeminen työn puolesta EI OLE HELPPOA! Vanhemmat saavat tietää kuka ilmoituksen teki ja sen vuoksi syy on oltava! Jos teille tulee vastaan tällaisia "ihmeilmoituksia" tai muuten mielestänne asiatonta käytöstä th.n osalta, VALITTAKAA!! Oikeesti, ilmoittakaa esimiehelle, näin itsekin tekisin! Meitä on moneen junaan ja kaikki eivät valitettavasti osaa toimia oikein/asiallisesti/ammattitaitoisesti!

Vierailija
69/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä asiakkaalla on oikeus palveluun, joka hänen on pakko maksaa.

Sen sijaan minä en ymmärrä, miksi asiakaspalveluun hakeutuu henkilö, joka ei osaa edes asiakaspalvelun alkeita!

Vierailija
70/218 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
71/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkka ei keksi omasta päästään näitä toimintatapoja. Kyllä ne tulevat ylempää ja ovat valtakunnalliset. Valita sinne.

Vierailija
72/218 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjotaan rutiinisti perhetyöntekijä jokaiseen kotiin odotuksen aikana. Ihan tavallisiin koteihin. Kaikille.

Mahtaa olla korkea veroäyri? Kerro, mikä paikkakunta, ettemme vahingossakaan muuta sinne. Neuvolaa emme enää käytä, koska lapset isoja, mutta maksamamme verot kylä huolittaisiin kaikkialle.

Vierailija
73/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin yöllä tullutta kauhukohtausta. Yksi ainoa laatuaan oli ollut.. terkka alkoi pohtimaan ääneen että kuulostaa kyllä pienen lapsen epilepsialta.. jne.

No ei ollut epilepsiaa ei.

Vierailija
74/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on määräys.

olen siis vain pomon tuuraaja, en ehtinyt känniin vielä tänäänkään.

Vierailija
75/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä vain noudatan ohjeita"..

Vierailija
76/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kiltisti ne lääkkeet. Viittauksesi on törkeä.

Vierailija
77/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sanonut, ettei saisi kritisoida neuvolatoimintaa. Ihmettelen vain miksi ne, joiden mielestä koko neuvola ja th:t on ihan perseestä käyttävät palvelua..

Sitä toivoo saavansa asiantuntevaa ja asiallista palvelua. Peruskoulukin on ilmaista, haluan lapsilleni asiallista opetusta koulussa enkä palkata yksityisopettajaa.

Vierailija
78/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

199, no noinhan jo natsit perusteli. "Minä vain noudatan ohjeita"..

Joku ylempi taho antaa ohjeet, joita on noudatettava, vaikka oma järki sanoo, etteivät ohjeet toimi. Luulen jopa että valelääkäritapaukset jäivät Valvirassa huomaamatta, kun virkamiehet noudattivat ylempien ohjeita ettei tutkintotodistuksista kysellä esim kouluista mitään. Vie liikaa aikaa ja tod näk maksaa eikä nyt kukaan voi valetodistuksilla lääkärinoikeuksia haluta.

Vierailija
79/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanotaan että pelkkä huoli riittää niin oikeasti pitää kyllä olla jotan ihan oikeita perusteita.

Lasu vaatii aika tarkan selostuksen siitä mikä on huolena eikä kaikki ilmoitukset johda mihinkään.

Itsen en työskentele neuvolassa mutta muualla isompien lasten parissa. Ilmoituksen syitä voi olla mm. lapsen hoidon laiminlyönti, päihteet (lapsi tai huoltaja -runsas käyttö), pahoinpitely, lapsen väkivaltain käyttäytyminen, koulusta pois jättäytyminen, laspi liikkuu ulkona yömyöhään ja on heitteillä, lapsi on yksin yötä kotona jne. Erityislasten ja sairaiden lasten kohdalla lapsen hoidon laiminlyönti.

Käytännössä hoidon laiminlyöntikin pitää olla jo aika vakavaa ennen kuin asia etenee lasussa, esim. huono hygienia ja rikkinäiset vaatteet, rytmittömyys tms. ei riitä.

Joistain perheistä ja lapsista tulee tunne että jotain on pielessä, mutta ilmoa ei voi tehdä vain sillä perusteella. Vanhemman väsymys ja uupumus ei riitä ilmon tekemiseen elleivät ne aiheuta em. seurauksia. Ensisijaisesti pyritään aina tarjoamaan avohuollon tukitoimia.

Itsen olen myös sitä mieltä, että moni lapsi ansaitsisi parempaa, mutta lasu ei silti toimi. En ole koskaan nähnyt turhaa sijoitusta tai huostaanottoa.

Miten helposti lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä neuvolasta, mitä se vaatii ja tulee pitää sisällään, jotta se on pätevä, jolla ryhdytään toimiin?

Vierailija
80/218 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulu tuonne perheen omat asiat.. neuvola on neuvola eikä mikään Yleismies Jantusen vastaanotto.

Kaikki kuitenkin kirjoitetaan siellä papereihin ja siellä ne tiedot pysyvät forever