vastasyntynyt - onko mulla oikeus määrätä tässä asiassa?
Saimme pari viikkoa sitten esikoisemme ja kaikkihan nyt tietävät mitä on olla vastasyntyneen kanssa, univelkaa, imetystä, tissit koko ajan esillä ja kipee olo... Molemmat isovanhemmat on tosi innoissaan, mikä on ihanaa, mutta... Molemmat mummot ja miehen isä tykkää käydä auttamassa ja ihailemassa vauvaa, mutta mä en oikeestaan haluis tänne nyt kuin oman äitini. En tunne oloani mukavaks tissit koko ajan esillä anopin ja apen kanssa, sit kastuu paita, kipuja ja kaikkee :( äitini kanssa kaikki tämä on ok, olemme läheiset. Sanoin tästä miehelleni, joka loukkaantui siitä ettei vanhempansa saa viettää täällä yhtä paljon aikaa kuin minun äitini. Toisaalta ymmärrän mut toisaalta...
Kommentit (358)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:51"]
Minulla on yksi tyttö ja hänen kotiinsa on helppo mennä auttamaan. Miniän koti on aina miniän koti ja vauva miniän vauva. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne auttamaan. Kyllä miniän kodissa käydään kohteliaasti kylässä ja juodaan kahvit ja lähdetään pois. Poika käy sitten kotona rupattelemassa omia kuulumisiaan.
Joten ei olisi mitään hinkua tunkea ap.n tapauksessa katsomaan miniän lasta.
[/quote]
Ajattelen täsmälleen samoin kuin sinäkin.
[/quote] "Tyttären koti ja miniän koti", tämä kertoo tasa-arvosta kaiken. Naiset nähdään edelleen kodin hengettärinä, koti on naisen koti, jossa myös mies asuu. Kun hoidetaan vauvaa/kotia naisen puolesta, ajatellaan että autetaan naista. Jos ruokaa ei ole, tai koti on sotkuinen, "syytetään" naista. Jos hoidetaan lastenlapsia, ajatellaan että autetaan äitiä (ehkä siksikään pojan lapsia ei auteta yhtä paljon kuin tyttären?). Voi kunpa joskus ihmiset oikeasti olisivat tasavertaisia.
[/quote]
Lähinnä äitiähän silloin autetaan jos vauvaperheen kotiin tulee joku ulkopuolinen avuksi silloin kun lapsen isä ei ole paikalla.
[/quote] Minä mainitsin tuosta, että koti ja lapset kostaa edelleen naisen vastuuksi ja omaisuudeksi. Aloittajan tapauksessa tietysti autetaan pääasiassa äitiä, mutta kyllä tuo ajattelu on kokemukseni mukaan yleistä jatkossakin. Jos hoidetaan tyttären lapsia, koetaan että autetaan tytärtä. Jos hoidetaan pojan lapsia, koetaan että autetaan miniää... Jos ymmärrätte mitä tarkoitan?
[/quote] kostaa= koetaan! :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:51"]
Minulla on yksi tyttö ja hänen kotiinsa on helppo mennä auttamaan. Miniän koti on aina miniän koti ja vauva miniän vauva. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne auttamaan. Kyllä miniän kodissa käydään kohteliaasti kylässä ja juodaan kahvit ja lähdetään pois. Poika käy sitten kotona rupattelemassa omia kuulumisiaan.
[/quote]
[/quote] "Tyttären koti ja miniän koti", tämä kertoo tasa-arvosta kaiken. Naiset nähdään edelleen kodin hengettärinä, koti on naisen koti, jossa myös mies asuu. Kun hoidetaan vauvaa/kotia naisen puolesta, ajatellaan että autetaan naista. Jos ruokaa ei ole, tai koti on sotkuinen, "syytetään" naista. Jos hoidetaan lastenlapsia, ajatellaan että autetaan äitiä (ehkä siksikään pojan lapsia ei auteta yhtä paljon kuin tyttären?). Voi kunpa joskus ihmiset oikeasti olisivat tasavertaisia.
[/quote]
No eipä kuule mun pojallani on paljon sanomsta, miten koti sisustetaan tai onko siellä edes paikkaa poikani harrastuskamoille. Kummasti joutuu metsästystä ja kalastusta harrastava poikani tuomaan harrastusväölineensä lapsuudenkotiinsa eli minun luokseni, kun miniällä ei nyt ole miniän kodissa tilaa millekään poikani tavaroille. Kummasti on kyllä tilaa kaikenlaiselle tilpehöörille, mutta ei millekään pojan tavaroille. Noh, ei se minua eikäö edes poikaani haittaa. Miniällä on oma pilvilinna kodissaan ja mun poikani ajoittain majailee vaimonsa pilvilinnassa, mutta ei mun poikani - onneksi - niin tyhmä ole, että antaisi vaimonsa päättää ihan kaikesta. Nytkin miniä kitisee ja vinkuu mua lapsenvahdiksi, kun poikani lähtee viikonlopuksi kaverinsa mökille kalaan.
Eipä ihme, että eroja on niin. Paljon
Ei kai se vauva mikään toipilas ole? Sitähän ne haluaisi tulla katsomaan?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:13"]
[/quote]
[/quote]
Lähinnä äitiähän silloin autetaan jos vauvaperheen kotiin tulee joku ulkopuolinen avuksi silloin kun lapsen isä ei ole paikalla.
[/quote] Minä mainitsin tuosta, että koti ja lapset kostaa edelleen naisen vastuuksi ja omaisuudeksi. Aloittajan tapauksessa tietysti autetaan pääasiassa äitiä, mutta kyllä tuo ajattelu on kokemukseni mukaan yleistä jatkossakin. Jos hoidetaan tyttären lapsia, koetaan että autetaan tytärtä. Jos hoidetaan pojan lapsia, koetaan että autetaan miniää... Jos ymmärrätte mitä tarkoitan?
[/quote]
No joo, noin se varmaan monen (etenkin isoäiti-ikäisen) mielessä menee.
Tässä ketjussa on kyllä ollut ihan erityisen paljon anoppeja joilla on ollut kova hinku "auttaa miniää" lapsivuodeaikana. Oikeasti kyse on varmaan ollut siitä että anopit haluavat päästä sylittelemään vastasyntynyttä, ei niinkään olemaan oikeasti avuksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:40"]
Eipä ihme, että eroja on niin. Paljon
[/quote]
Mikä sinun mielstäsi tarkalleen ottaen on syy niihin lukuisiin eroihin?
[/quote]
Siinä samalla harmi kyllä (tahtomattaan) häiritsevät äitiä joka on toipilas ja samalla hyvin tärkeässä vaiheessa lapsensa kanssa. :/
Voisitko selittää tilanteen miehesi vanhemmille? Kerro, että pidät heidän seurastaan ja arvostat heidän käyntejään, mutta olet vielä niin heikossa kunnossa, että haluat tällä hetkellä paikalle vain oman äitisi. Mainitse vielä jotain arvostavaa miehesi vanhemmista ja lupaa, että ilmoitat heille, kun tilanne on muuttunut. Lähetä heille kuvia vauvasta ja soita heille (ts. miehen äidille) pari kertaa viikossa ja kerro lyhyesti vauvan kuulumiset.
Todellakin pitää sanoa että nyt et halua ketään sinne.
Että olet väsynyt vieraisiin ettei ole mukavaa kun koko ajan on joku kyttäämässä.
Saavat tulla kun olette kunnolla kotiutunu ja hommat hoituu ja olet itse hyvissä voinneissa
Äitisi tulee sitten vähän auttelemaan kun sinä haluat.
Sanot vaan. Vanhukset on just tollasia (jotkut). Ja ne loukkaantuu mutta jos ei tajua tän hetken tilannetta niin voi voi.
Ei ne kauaa jaksa kun varmasti haluaa pikkuista nähdä.
Ja huomaavat sitten kun taas tulevat että sinäkin jaksat paremmin.
Jaksamista ja toipumista.
Voi v!!?)?, juuri synnyttänyt nainen on herkimmillään! Anoppi on kuitenkin vieras! Äiti ei. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Sinun keho ja toipuminen sekä tärkeät ensihetket vauvan kanssa!
Tulet katumaan jos et saa olla rauhassa, varsinkin kun ressaat siitä! (Kokemusta on)
Eli sovitut vierailut kaikille ja just niin harvoin, kun haluat!
250 vielä jatkaa
Ja jos miehesikään ei tajua niin voi morjens.
Eiku laitat miehesi "esittelemään" omat vehkeensä sinun vanhempien nähden.
Varsinkin kun olisi oikein väsynyt ja kipeä joka puolelta.
Alkaa niin ärsyttään ihmiset jotka ei osaa ajatella kun itteensä, helkutti!!!!
Miten saatanan itsekkäitä, asennevammaisia mielensäpahoittajamarttyyrianoppeja tää ketju onkin täynnä. Harvalta lapseltakaan näkee noin lapsellista toimintaa! Ymmärtäisitte edes hävetä, mutta ei! Kun MINUN on päästävä päiväkausiksi silittelemään vastasyntynyttä vauvaa, itsekäs miniä kun haluaa synnytyksen jälkeen mieluummin toipua rauhassa kuin passata anoppia!
Ota apu vastaan. Ujostele myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:40"]Ei kai se vauva mikään toipilas ole? Sitähän ne haluaisi tulla katsomaan?
[/quote]
No jessus mikä nero oletkaan! Siinähän ne voisi appivanhemmat ottaa vaikka koko vauvan mennessään ja hoitaa siellä anoppilassa, saisi äiti sitten ojan rauhassa olla ja toipua. Joo...eli en tiedä tuleeko yllätyksenä mutta muutamia viikkoja vanha vauva on niin kiinni äidissä, että sitä ei kyllä paljon katsomassa käydä ilman että häiritään sitä äitiäkin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:38"]
kerro nyt ihmeessä, miten sen äidin äidin bakteerikanta on OK, mutta isän äidin ei. Tätähän täällä on moneen kertaan ihmetelty, että jos pitää välttää pöpöjä, niin miksi toisen isoäidin pöpöt ei ole vaarallisia.
[/quote]
En ole tuo ylempi, mutta eiköhän kyse ole siitä että siellä kotona ei ensimmäisten viikkojen aikana ravaa jos jonkinmoista kulkijaa bakteereineen vaan mahd. vähän ihmisiä jotta vauva ja äii saa rauhassa toipua. Samasta syystä vastasyntynyttä ei saisi paljoa viedä kodin ulkopuolellekaan esim. kauppakeskuksiin tai muuhun ihmisvilinään, koska bakteerikanta ja vastustuskyky ovat vielä kehittymässä.
[/quote]
Sinustako miehen vanhemmat on "jos jonkinmoisia kulkijoita"? Ja naisen vanhemmat ei?
Eipä ihme, että anopit ja apet ei miniöiden kanssa tule toimeen, jos he eivät ole lastenlapsille muuta kuin "jonkinmoisia kulkijoita".
[/quote]
Ihan hyvin se varmaan voi isänkin äiti olla (tai tosiaan joku ihan ulkopuolinen ostoapu tai se naapurin Jorma) joka siellä kotona käy tarvittaessa auttamassa. Nyt oli äitin äiti tämä auttaja. Pointti vaan se, että ensimmäiset viikot menee kotona mahd. pienellä porukalla.
[/quote]
Meidän perheessä pointti oli se, että se joka tulee auttamaan, tulee auttamaan. Ei kylään. Apua meillä tarvittiin ruoan laittoon, siivoiluun, mun tunnemyrskyjen laannuttamiseen, mun äitiden tukemiseen. Ja silloin voi itse avoimesti olla se mikä on: itkuherkkä, hukassa ja vuotaa verta, hikeä ja kyyneleitä. Ja mun kohdalla myös virtsaa.
Ei anoppi ole minua pyytänyt sairaalareissujensa päätteeksi kylään. Tai edes sairaalaan. Aina on soiteltu, kyselty vointia ja sanottu, että tullaan mielellämme piipahtamaan/ auttamaan jos se piristää. Ja ymmärretty kun on sanottu, että nähdäänkö parin viikon päästä.
Varsinkin esikoisen kanssa olin niin paljaimmillami, herkillä ja pesimisrauhan tarpeessa.
[/quote]
No niin no. Ne vieraat tulee sinne äidinKIN kotiin. Meillä miehellä oli kyllä sairaalassa kovat halut saada esitellä maailman hienointa vauvaa. Me ratkaistiin tämä asia niin, että pyydettiin kaikki sairaalaan katsomaan vauvaa. Minä itkin kipuja ja pidätykyvyn menetystä omille vanhemmilleni perhehuoneessa sen vartin kun mies kävi esittelemässä vauvaa omille vanhemmilleen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:40"]Ei kai se vauva mikään toipilas ole? Sitähän ne haluaisi tulla katsomaan?
[/quote]
Ja äiti vauvassa. Minut se totaalinen tarve olla kiinni vauvassa yllätti. Olin ajatellut suunnilleen, että vauva nukkuu omassa huoneessa heti ja menee yökylään anoppilaan puolivuotiaana. Sitä ei vain voi kuvitella etukäteen.
No jessus mikä nero oletkaan! Siinähän ne voisi appivanhemmat ottaa vaikka koko vauvan mennessään ja hoitaa siellä anoppilassa, saisi äiti sitten ojan rauhassa olla ja toipua. Joo...eli en tiedä tuleeko yllätyksenä mutta muutamia viikkoja vanha vauva on niin kiinni äidissä, että sitä ei kyllä paljon katsomassa käydä ilman että häiritään sitä äitiäkin.
[/quote]
voi hyvät hyssykät taas. kaukana ei ole kuulkaa ne ajat, kun kylään vaan tultiin. varsinkin omat vanhemmat ja näin ollen appivanhemmat myöskin ja muut sukulaiset. ainakin meillä viellä 80-alussa kun minä olen esikoisen saanut. ei silloin soiteltu ja kyselty sopiiko tulla. synnytys oli luonnollinen tapahtuma, ei tullu mieleenkään maata marttyyrinä sängynpohjalla vaivoja valittaen. saatikka määräillen, ettei meille nyt voi tulla kuin mun oma äiti ku mun pitää luoda suhdetta tähän lapseen. ja uskokaa tai älkää, kivaa oli! tsiisus miten kamalaa ja typerää tää nykymeininki!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:10"]Asutteko yksiössä, vai mikä siinä niin vaikeaa on? Pidä edes oma huoneesi sellaisena, että voit hillua siellä vaikka alastomana, jos tahdot.
Toinen keino: mene vähäksi aikaa äitisi luo vauvasi kanssa silloin, kun miehen vanhemmat tulevat teille. Niin appivanhempasi saavat asustaa mielin määrin poikansa luona. Tämä voisi olla hyvä keino estää 26:n ennustama tilanne, eli se että äitisi tulee hääräämään teille jatkuvasti.
Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että Sinun Äitisi olo teillä tuntuu MIEHESTÄSI aivan yhtä kiusalliselta kuin hänen vanhempansa sinusta?
[/quote]
Miehen penis tuskin on tikattu ja kipeä. Mies tuskin joutuu kusemaan käsisuihkun avulla. Mies pystyy varmasti istumaan ja seisomaan ilman kipua. Miehen penis ei vuoda verta, jonka takia miehen tarvitsisi käyttää paksuja siteitä, jotka pullottavat pikkareissa. Eiköhän naisella ole kumminkin hieman kiusallisempaa.
[/quote]
Anteeksi nyt mutta kyllä nyt taas tehdään kärpäsestä härkästä. Muutama tikki ja vähän nipistää ja käsisuihkuttelua vessassakäynnin aikana ja siteiden vaihtoa, hui kauheeta, tähän tarvitaan oma äiti kuukaudeksi hössöttämään... NOT.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:27"]
Ei kuitenkaan voi ihan yksi yhteen rinnastaa ripulia ja vauvaa - paitsi jos se vaimon äiti juuri sitä ripulia haluaisi tulla ihastelemaan ja kovasti olisi odottanut näkevänsä. Se olisi kyllä outoa. Ja tuo "rinnat maitoa valuen" -ongelmaan sellainen pieni vinkki että liivinsuojat ja maidonkerääjät on keksitty ja niitä osasin jo ihan ensimmäisenkin vauvan jälkeen käyttää.
[/quote]
Toipilas on kuitenkin aina toipilas, oli kyse sitten ripulista tai synnyttämisestä. Ja minulla ainakin oli rinnat synnytysten jälkeen niin arat, ettei käynyt mielessäkään alkaa sovittelemaan rintaliivejä päälle.