Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:
Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.
Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).
Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.
Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.
Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.
Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.
Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.
Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:00"]
Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.
[/quote]
mä tilaan aina 24 cl. Se riittää mulle koko ruuaksi ja minun ystäville ei. Olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa ollaan tilattu pullo 3 pekkaan ja itse olen saanut vaan vajaa lasillisen, mutta tietenkin 1/3 olen saanut maksaa.
Joten minä tilaan sen 24 cl, oli tarjoilija mitä mieltä tahansa.
[/quote]
Ettekö te osaa kaataa sitä pulloa tasaisesti kolmern osaan?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:00"]
Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.
[/quote]
mä tilaan aina 24 cl. Se riittää mulle koko ruuaksi ja minun ystäville ei. Olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa ollaan tilattu pullo 3 pekkaan ja itse olen saanut vaan vajaa lasillisen, mutta tietenkin 1/3 olen saanut maksaa.
Joten minä tilaan sen 24 cl, oli tarjoilija mitä mieltä tahansa.
[/quote]
Miten niin olet saanut vajaan lasillisen? Jos sä kaadat siitä pullosta kolmasosan omaan lasiisi, niin eikös siinä silloin ole just 24cl ja varmasti pääset halvemmalla...
13 vastaa: koska minua ärsyttää aika tavalla, että asiakaspalveluammateissa toimivat henkilöt käyvät NEUVOMAAN, miten mun pitäisi tilata. Joku aika sitten täällä mesosi yksi kaupan kassa siitä, mitä kaikkea saa ja ei saa tehdä, kun asioi marketissa.
Niin pitkään, kun asiakaspalvelijat eivät tajua olevansa asiakasPALVELUtöissä, katson oikeudekseni kirjoittaa mihin sävyyn tahansa.
Huom., en yleensä juhli tyttöporukoissa vaan esim. parhaan kaverin kanssa tai miehen kanssa tullaan nautiskelemaan. Olemme kohteliaita, tervehdimme, osaamme jopa small talkia ja teemme parhaimmillaan ison laskun. Toisaalta, mielestäni olen aina saanut hyvää palvelua ja näinhän se on, että metsä vastaa jne jne
Eli se mikä ärsyttää on tämä: nämä avaukset ovat de facto ylimielisiä, jos ajatellaan että lukijana normaali aikuinen. En mä oikeesti kaipaa sun etikettineuvoja, kiitos. Osaan käyttäytyä ja haluan, että sinäkin käyttäydyt, arvon TARJOILIJA.
Juomat eivät pysy kylmänä (valkoviini, olut) ja väljähtyvät (olut), joten on oikein fiksua tilata sitä pieni määrä kerrallaan. Myös tällä tavalla pysyy itse laskuissa siitä, kuinka paljon on juonut. Jos pöydässä on yhteinen pullo, niin aina ihmiset juovat eri tahtia ja lasiin tulee jatkuvasti täytettä 1cl-24cl. Pysy siinä sitten perillä juodun alkoholin määrästä. Että sanoisin asiakkaitasi ihan fiksuiksi.
Jos oisit kirjoittanut tuon ajatuksella "asiakkaan parhaaksi", hyvänä vinkkinä ihmisille, niin ok. Mutta kirjoitit sen omasta, halveksivasta näkökulmastasi: "itsepetosjuopot", "meillä tarjoilijoillakin on kiire". Jos tietäisin, missä olet töissä, en tulisi sinne enää.
Valkoviiniä en ainakaan tilaa pullossa, koska se lämpenee pöydässä. Paitsi toki jos teillä on coolerit. Kuohuviini yleensä juodaan ja sitä otetaan pulloittain. Yksi ongelma on myös se, että seurue haluaa eri viinejä. Itse en juo chardonnayta, joten en sitä juo vaikka ystävä ottaisi pullollisen. Toiset haluaa roseeta jne.
Ota yhteys iltapäivälehtiin niin ehkä tekevät tästäkin jutun...
Naisporukassa itsekin ulkona olleena voin kertoa, että juurikin tismalleen näinhän se menee. Itse olen sitten se, joka ehdottaa että eikös tilata laakista pari pulloa. Tällöin muut ovat kauhistuvinaan ja muka-järkyttyneitä eiiii kait me nyt niin paljon oteta, en minä ainakaan pysty juomaan kuin yhden lasillisen, sen jälkeen ei mene millään enempää jne jne.
Monilla on kans tuo budjetti ajateltu niin, että kunhan vaan itse saa eniten ja missään nimessä ei voi maksaa koko porukalle, jos ei varmasti tiedä että aikoo juoda tasan maksaneensa osuuden. Senttiäkään ei voi jäädä toiselle. Pullollisia tilatessa voi joku saada 2,5 centtiä enemmän..
Kuitenkin tiedän että siitä munkin porukasta usemapi leidi pystyy kummasti juomaan joka perjantai ja lauantai-ilta 5 tölkkiä 0,5 litran sidukkaa ja olusia. Eikä tiettävästi ole tehnyt heikkoakaan..
Henklökunta ei juurikaan uhraa ajatuksia siihen, että nytpä myyn tästä pieniä liruja paljon, että tuleepa ravintoalle enemmän myyntiä ja katetta.
Kyllä sitä tavan suorittavalla tasolla työskentelevänä ajattelee, että miten tästä työvuorosta ja tuosta ryhmätilauksesta selviäisi mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti.
Tarkoitus on myydä nopeasti ja sujuavasti, että ehtii myymään muille ja ehtii plokkaamaan ja tiskaamaan ja täyttämään kaappeja. Ei ne kuulkaa enää voi paljon henkilökuntaa mukamas VÄHENTÄÄ kun nyt jo mennään sillä minimillä, että yksi hoitaa koko kuppilan. Kaikkea sitä.
Onko vastaajat jotenkin vieraantuneet siitä, että mitä siellä lattiatasolla tehdään ja millä resursseilla? Ja minkäkö verran ravintoloiden vetäjät oikein ajattelee myyntiä ja/tai asiakaspalvelua? Ei minkään.
Ihme tarve kontrolloida toisten tekemisiä joillain.
Näyttäkää itse mallia, katsokaa matkiiko muut. Jos ei matki - jokainen tekee tavallaan ja kuten parhaaksi näkee. Live and let live.
13 ja 25. Et sinä kyllä valitettavasti osaa käyttäytyä. Ei ap. mitään neuvo. Tämä on KESKUSTELUpalsta ja sinä otat asian henk. kohtaisena loukkauksena.
No minä saatan tilata ravintolassa vain lasillisen, tai sitten muutaman. Pullon tilaaminen rajoittaa liikkumistani, vaikka päätyisinkin juomaan sen verran laseittain. Mä en tilaa koskaa pulloa koska kun se on kerran tilattu, sitä on latkittava vaikka tekisikin mieli lopettaa parin lasin jälkeen. Tämän typerämpää aloitusta en ole ihan äskettäin täällä lukenut, kannattaa ap vaihtaa alaa jos noin paljon vituttaa asiakkaat. Jotenkin ymmärrän nyt miksi baareissa tiskin takana on useimmiten hapannaama tarjoilija jonka arvokasta työaikaa häiritsen tilaamalla viiniä. Ja kyllä, tilaan aina sen minimimäärän ja tarvittaessa käyn hakemassa useita eri kertoja. Käyn ravintoloissa todella harvoin, ehkä noin kaksi kertaa puolessa vuodessa. Ja tämä siis Joensuussa. Kaikille joensuulaisille baarimikoille vaan sellaisia terveisiä, että ilman asiakkaita baari ei menesty, jolloin lähtee se työpaikkakin alta. Jos tiskin takana pällistelevä, ammattitaidoton baaritunari ei karkottaisi asiakkaita tympeällä ilmeellään, olisi siellä mukavampaa asioida. Omalla terassilla lasi viiniä maistuu parhaimmalta, eikä kukaan ole arvostelemassa juomistottumuksiani, tai sitä kun en nyt tilaakaan kerralla ämpärillistä viiniä.
Ravintoloissa käyn kun matkustelen euroopassa, siellä oikeasti asiakkaita arvostetaan, enkä siellä ole koskaan törmännyt baarimikon halveksuvaan katseeseen. Suomalaiset "asiakaspalvelijat" on niiiiin perseestä.
Mä en taas ymmärrä näitä viininlipittelijöitä. Mitä ihmeen hienoa viinissä on? Tulee hirveä krapula pienestäkin määrästä. Yksissä työpaikan pippaloissa halusin juoda lonkeroa, koska olin menossa seuraavana päivänä joukkueen kanssa pelaamaan enkä halunnut juoda liian vahvoja enkä saada krapulaa. Muut vetelivät jo kolmatta lasia viiniä ja kommentoivat paheksuvasti kerääntynyttä tölkkiriviäni: 6x0.33l meni illan aikana. Miten ihmeessä minä olin se juoppo, vaikka mielestäni tuo oli hyvin kohtuullista heidän viininkulutukseensa nähden?
Me tilaillaan kyllä pullojakin, mutta tässä joitain syitä miksi ei:
- samassa pöydässä istuu Floridan auringossa päätyökseen shoppaileva kotirouva, 3 lapsen hammashoitaja yh itä-Helsingistä, hoitovapaalla oleva yliopistotutkija jne. Takana yhteinen lapsuus. Porukasta nainen tai kaksi joutuu laskemaan juomansa ja vetämään ne visalle, eli jos joku sanoo että "hei mä kuittaan nää", niin muut maksavat hänelle. Kukaan ei halua aiheuttaa sellaista oloa jenkkirouvalle, joka on jo kiikuttanut kalliit tuliaiset ja jonka suomen sukulaiset jo muutenkin haluavat lainaa siihen tähän ja tohon. Muille puolestaan on tärkeää etteivät jää "miinukselle". Kas kun se 10e voi olla olennanainen osa budjettia.
- pysyn laskuissa montako olen juonut (noin suunnilleen)
- ollaan ehkä aiottu lähteä aiemmin, mutta päädytäänkin jäämään
Todella surullista ap. Minusta on ihana vuosien jälkeen olla taas Suomessa kun ravintolassa on luontevaa tilata omaan laskuun. Englannissa piti opiskeluaikana jäädä pois joskus sen vuoksi, että lasku aina jaettiin. Jos olit halunnut seuran ja tilanteen, mutta juonut vettä ja syönyt heinän niin aika pläjäys maksaa muiden alkkarit, viinit, pihvit jne. Ja jos sitten siinä tilanteessa sanoi, että sorry, nyt on tiukkaa joten maksan vain omani + tipin osuuden niin muut alkoi tarjoutumaan maksamaan koko laskun. Suomessa saa olla köyhä tai säästeliäs huomaamattomammnin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:38"]
Mä en taas ymmärrä näitä viininlipittelijöitä. Mitä ihmeen hienoa viinissä on? Tulee hirveä krapula pienestäkin määrästä. Yksissä työpaikan pippaloissa halusin juoda lonkeroa, koska olin menossa seuraavana päivänä joukkueen kanssa pelaamaan enkä halunnut juoda liian vahvoja enkä saada krapulaa. Muut vetelivät jo kolmatta lasia viiniä ja kommentoivat paheksuvasti kerääntynyttä tölkkiriviäni: 6x0.33l meni illan aikana. Miten ihmeessä minä olin se juoppo, vaikka mielestäni tuo oli hyvin kohtuullista heidän viininkulutukseensa nähden?
[/quote] Vastaan nyt vain omasta puolestani: maku. Juon sitä mikä hyvältä maistuu.
Olin opiskeluaikoinani tarjoilijana töissä ja pahin nakki napshati jos joutui baariin töihin. Sitten siihen pelmahtaa joku RYHMÄ joka kaikki 18 akkaa alkaa tilaamaan kahveja ja aveceja, eri kahveja tietty ja avceista niillä ei ole mitään tajua, joten ne liköörit ja konjakit kysellään kaikki läpi. En edes alkanut kyseleen, että miten laskut laitetaan, herranjestas.
Sanoin iloisesti, että saatte varmaankin tilauksenne nopeasti tuolta baaritiskiltä, kun minulla on samaan aikaan iso ryhmätilaus tuossa kabinetissa. Heippa. Kabinetissa ei tietenkään ollut ketään. Liikahtelin siellä taustalla kiireisen näköisenä ja työntelin tarjoiluvaunua. Kun kaikilla näytti olevan jotkut kupit nenän alla, kävin tiedustelemassa, että onko kaikki hyvin ja plokkasin jonkun vesilasin pois. Kiitos ja näkemiin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:38"]
[/quote]
Makuasia, ystäväiseni. Minä taas en voi juoda olutta, siideriä ja lonkeroa, koska niistä tulee pöhöttynyt olo ja karma päänsärky. Eivätkä maistu minusta hyviltä. Mieluummin juon hyvää viiniä. Mutta hei: erotuksena sinusta minä en luule tämän olevan mikään universaali fakta, vaan makuasia.
PS: sinun kuusi lonkeroasi on ihan sama alkoholimäärä kuin jonkun toisen pullo viiniä. Ihan yhtä kauan se kestää palaa pois verestä, eli mihin perustuu luulosi, että olet jotenkin nopeammin pelikunnossa kun juot lonkeroa? Ihan vaan siihen, että sinä henk.koht koet saavasi viinistä helpommin krapulan? No, verestä se ei ainakaan pala sen nopeammin. Yksilöllistä tuo, mistä kukin saa krapulaa, osa todella on herkempiä viinin tanniineille kuin toiset.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:54"]
Olin opiskeluaikoinani tarjoilijana töissä ja pahin nakki napshati jos joutui baariin töihin. Sitten siihen pelmahtaa joku RYHMÄ joka kaikki 18 akkaa alkaa tilaamaan kahveja ja aveceja, eri kahveja tietty ja avceista niillä ei ole mitään tajua, joten ne liköörit ja konjakit kysellään kaikki läpi. En edes alkanut kyseleen, että miten laskut laitetaan, herranjestas. Sanoin iloisesti, että saatte varmaankin tilauksenne nopeasti tuolta baaritiskiltä, kun minulla on samaan aikaan iso ryhmätilaus tuossa kabinetissa. Heippa. Kabinetissa ei tietenkään ollut ketään. Liikahtelin siellä taustalla kiireisen näköisenä ja työntelin tarjoiluvaunua. Kun kaikilla näytti olevan jotkut kupit nenän alla, kävin tiedustelemassa, että onko kaikki hyvin ja plokkasin jonkun vesilasin pois. Kiitos ja näkemiin.
[/quote]
Upea esimerkki motivoituneesta työntekijästä! Toivottavasti suoriudut nykyisistä tehtävistäsi hieman paremmin...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:54"]
Olin opiskeluaikoinani tarjoilijana töissä ja pahin nakki napshati jos joutui baariin töihin. Sitten siihen pelmahtaa joku RYHMÄ joka kaikki 18 akkaa alkaa tilaamaan kahveja ja aveceja, eri kahveja tietty ja avceista niillä ei ole mitään tajua, joten ne liköörit ja konjakit kysellään kaikki läpi. En edes alkanut kyseleen, että miten laskut laitetaan, herranjestas. Sanoin iloisesti, että saatte varmaankin tilauksenne nopeasti tuolta baaritiskiltä, kun minulla on samaan aikaan iso ryhmätilaus tuossa kabinetissa. Heippa. Kabinetissa ei tietenkään ollut ketään. Liikahtelin siellä taustalla kiireisen näköisenä ja työntelin tarjoiluvaunua. Kun kaikilla näytti olevan jotkut kupit nenän alla, kävin tiedustelemassa, että onko kaikki hyvin ja plokkasin jonkun vesilasin pois. Kiitos ja näkemiin.
[/quote]
Haiskahtaa heikolta ammattitaidolta, jossa kahvien ja avecien tarjoilu 18 hengen ryhmälle on liian vaikea tehtävä. Jos asiakkaita täytyy (edes anonyymina nettipalstalla) nimitellä akoiksi ihan sen vuoksi, että 18 henkeä ei juo samaa kahvia ja asiakkaat ei tiedä etukäteen kyseisen ravintolan avec valikoimaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:49"]
Asiakas on aina oikeassa.
[/quote]
Joo, ja känniset keski-ikäiset kotiäidit kerran vuodessa viihteellä ollessaan tekee sen äänekkäästi ja polkkatukat täristen.
terv. ei todellakaan palveluammatissa toimiva nainen.
[/quote]
En ole koskaan ymmärtänyt naisia, joilla on tarve puhua naisista halventavaan sävyyn. Tämä ja akottelijat yms.
No hei, jospa ne naiset ajattelevat vaihtavansa kohta paikkaa, mutta alkavatkin sitten viihtyä. Ehkä he eivät huomaa sinun ilmettäsi.