Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:

Vierailija
22.07.2014 |

Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.

Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).

Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.

Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.

Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.

Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.

Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.

Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 01:44"]Mistä lähtien baarimikot on puhunut näin alentavasti ASIAKKAITA kohtaan??? Mitä jumalia luulette olevanne siellä tiskin takana kaatelemassa viinoja ja hinkkaamassa viinapukluja tiskeiltä. Huhhuh. Ilman meitä juojia teidän bisnes ei pyörisi. Monesti asiakkaanne ovat varmasti korkeakouluttautuneempia ja fiksumpia kuin TE. Oppikaa arvostamaan asiakkaita. Meillä se raha on. Kaatakaa te vaan sitä viinaa.

[/quote] tämä ja muutama aiempi viesti sai ainakin minun vereni kiehahtamaan... Ai että oikein fiksumpia?!?

tiedätkö muuten, että kyypparin homma on monen korkeakouluopiskelijan tulon lähde?

Olen aikoinani työskennellyt ravintola-alalla, en tarjoilijana, mutta kokkina. Olen nähnyt rafloja ihan pikaruokapaikasta, fine dining ravintolaan ja siltä väliltä lounaslafkan menoa ja pihviravintolan työtä, voin kokemuksen äänellä kertoa, että tuossa maailmassa ei tyhmä ihminen pärjää, kuin ehkä tiskarina. Usein tarjoilijalla on oltava pirun terävät hoksottimet, alalla olevat tai olleet ainakin tietävät. Toki poikkeuksiakin on ja he eivät yleensä työssään pärjääkkään:)

Ja ei, kalikkasi ei tällä kertaa kalahtanut, nykyään työskentelen aivan muulla alalla ja Se, oi ah niin ihanan älykkyyden tuonut, korkeakoulututkintokin on takataskussa :D

minua vaan niin suunnattomasti ärsyttää toisten ihmisten ylenkatsova asenne muita kohtaan, myös ketjun ap kuuluu mielestäni tähän kastiin. Aamen.

[/quote] Mutta kirjoittaa et kuitenkaan osaa.

Vierailija
82/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:38"]

Mä en taas ymmärrä näitä viininlipittelijöitä. Mitä ihmeen hienoa viinissä on? Tulee hirveä krapula pienestäkin määrästä. Yksissä työpaikan pippaloissa halusin juoda lonkeroa, koska olin menossa seuraavana päivänä joukkueen kanssa pelaamaan enkä halunnut juoda liian vahvoja enkä saada krapulaa. Muut vetelivät jo kolmatta lasia viiniä ja kommentoivat paheksuvasti kerääntynyttä tölkkiriviäni: 6x0.33l meni illan aikana. Miten ihmeessä minä olin se juoppo, vaikka mielestäni tuo oli hyvin kohtuullista heidän viininkulutukseensa nähden?

[/quote]

Koska viininlipittäminen on hienoa.

Nuorena aikuisena porukkamme jakaantui kahtia. Me, jotka kävimme kaljalla ja ne, jotka meni nauttimaan viiniä ja salaattia.

Tämä hienostoporukka viineineen ja salaatteineen löytyi yleensä yökerhosta kännissä kuin kävi ja siffonkihameet korvissa puolisammuneena jonkun karvakäden kädet pöksyissä kaivamassa.

Useimmiten me kaljalla kävijät olimme ihan kevyessä hiprakassa, koska ei tarvinnut valehdella alkoholinkäyttöä, eikä hienostella ja pettää itseään.

Nyt, kun niistä ajoista on parikymmentä vuotta, suurin osa meistä kaljalla kävijöistä on hyväkuntoisia aikuisia. Näistä "vähän viiniä tyttöjen kanssa salaatin kanssa" lipittelijöistä on turvonneita kaappijuoppoja, jotka edelleen pettää itseään, eikä koskaan ole miettineet, että vetävät sitä vinkkua aivan liikaa. Kun otetaan vain lasi (puolen litran tuoppi), kaksi iltaisin hyvää valkkaria. Siitä kertyy viikon aikana aika monta pönikkää.

[/quote]

Aika herkullisia tutkimustuloksia olet saavuttanut. Hienoa yleistämistä, kaikinpuolin. Tekaises gradu tuosta, varmasti lisätutkimukset avaavat sinunkin silmäsi.

[/quote]  Kolahtiko viininlipittäjään :D Yritähän saada ne aamuturvonneet silmäsi auki ja laahaa se turvonnut ruhosi rannalle ottamaan aurinkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:08"]

Vähän aikaa sitten eräs kaupan kassa nillitti täällä mitä kassalla saa ja ei saa tehdä. Vielä silloin Yritin ymmärtää, mut nyt tais kyllä mennä pinna.. Pitäisköhän teidän vaihtaa alaa? Te ette sanele tuollaisia asiakkaille, se on varmaa. Kadunkulmassa seisoessanne saisitte valita asiakkaanne, joten sieltä vaan työtä etsimään jos nykyinen ei kelpaa.

[/quote]

Kyllä netissä voi purkaa turhautumista ihan kaikki ammattiin katsomatta. Olen itse asiakaspalveluhommissa ja asiakkaiden päivittäinen porsastelu on todella ärsyttävää. Puhumattakaan näistä "sinä olet täällä PALVELEMASSA minua" -ihmisistä, jotka kuvittelevat että aspa alkaa tehdä kärrynpyöriä tai muuta vastaavia sirkustemppuja sen asiakkaan parin euron ostoksen eteen. Ei onnistu.

[/quote]

Niin mutta mistä se tarve purkaa patoutumia tulee? Ihan oikeasti jos työpäivän jälkeen on niin paljon agressioita että tarvitsee riehua nettipalstalla,niin on väärällä alalla. Työn pitäisi olla voimaannuttava tekijä, ei stressinlisääjä. Aivan varmasti sen pahoinvoivan aspan tilalle löytyy kyllä tekijä jota kiinnosta. PALVELUammatti, haloo. Mistä luulet sen nimen johtuvan? Ihanko aspalle maksetaan siitä että suostuu tekemään ko. työtä? En ihmettele että Suomessa on se ajatus että firmojen pomot ovat kusipäitä jotka eivät piittaa työntekijöistä, kun ne työntekijät eivät edes välitä työstään. Kyllä sellaista tekijää arvostetaan ja pitkälle, jonka tekemisestä huokuu se että siitä nauttii. Nämä palstavalittajat aivan taatusti ovat työssäänkin yhtä negatiivisella asenteella, kyllä se huokuu.

Vierailija
84/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:38"]

Mä en taas ymmärrä näitä viininlipittelijöitä. Mitä ihmeen hienoa viinissä on? Tulee hirveä krapula pienestäkin määrästä. Yksissä työpaikan pippaloissa halusin juoda lonkeroa, koska olin menossa seuraavana päivänä joukkueen kanssa pelaamaan enkä halunnut juoda liian vahvoja enkä saada krapulaa. Muut vetelivät jo kolmatta lasia viiniä ja kommentoivat paheksuvasti kerääntynyttä tölkkiriviäni: 6x0.33l meni illan aikana. Miten ihmeessä minä olin se juoppo, vaikka mielestäni tuo oli hyvin kohtuullista heidän viininkulutukseensa nähden?

[/quote]

Koska viininlipittäminen on hienoa.

Nuorena aikuisena porukkamme jakaantui kahtia. Me, jotka kävimme kaljalla ja ne, jotka meni nauttimaan viiniä ja salaattia.

Tämä hienostoporukka viineineen ja salaatteineen löytyi yleensä yökerhosta kännissä kuin kävi ja siffonkihameet korvissa puolisammuneena jonkun karvakäden kädet pöksyissä kaivamassa.

Useimmiten me kaljalla kävijät olimme ihan kevyessä hiprakassa, koska ei tarvinnut valehdella alkoholinkäyttöä, eikä hienostella ja pettää itseään.

Nyt, kun niistä ajoista on parikymmentä vuotta, suurin osa meistä kaljalla kävijöistä on hyväkuntoisia aikuisia. Näistä "vähän viiniä tyttöjen kanssa salaatin kanssa" lipittelijöistä on turvonneita kaappijuoppoja, jotka edelleen pettää itseään, eikä koskaan ole miettineet, että vetävät sitä vinkkua aivan liikaa. Kun otetaan vain lasi (puolen litran tuoppi), kaksi iltaisin hyvää valkkaria. Siitä kertyy viikon aikana aika monta pönikkää.

[/quote]

Aika herkullisia tutkimustuloksia olet saavuttanut. Hienoa yleistämistä, kaikinpuolin. Tekaises gradu tuosta, varmasti lisätutkimukset avaavat sinunkin silmäsi.

[/quote]  Kolahtiko viininlipittäjään :D Yritähän saada ne aamuturvonneet silmäsi auki ja laahaa se turvonnut ruhosi rannalle ottamaan aurinkoa

[/quote]

Sorry, ei sinne päinkään. ;D

Parempi onni ensi kerralla.

Vierailija
85/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:49"]

Jopas ihmiset ottavat itseensä, kun asiakaspalvelija vähän purkaa tuntojaan!!! Itsekin entisenä tarjoilijana voin sanoa, että pahin asiakasryhmä ovat 35-45v suomalaiset naiset. Kaikki on aivan helvetin hankalaa tämän ryhmän kanssa. Ja ei, asiakas ei ole aina oikeassa, ei, tarjoilija ei ole yleensä tyhmempi/huonosti koulutetumpi kuin asiakkaansa ja ei, tarjoilijan ei tarvitse sietää ihan kaikkea. Ulkomaiset tuon ikäiset naiset osaavat käyttäytyä. Ehkä siinä syy, miksi te mielestänne saatte Suomessa niin huonoa palvelua; te itse käyttäydyttävä huonosti. Suosittelen kaikkia kokeilemaan sitä työtä ja sitten voimme keskustella siitä, kuinka tarjoilijan pitäisi vain nöyristellä.

ja nyt mammat, ihan pikaisella laskutoimituksella ap:n asiaan. Jos 8 naista tilaa illan aikana kukin 6 lasia viiniä jonka ostaminen tiskiltä kestää n. 2min korttimaksuineen ja kaatoineen, se tekee yhteensä n. 1,5 tuntia tarjoilijan ajasta. Jos he ostaisivat tuon viinin pulloissa, tarjoilijalta menisi aikaa samalla kaavalla vartti (pullon ostaminen on yleensä vielä nopeampaa kuin lasin, mutta annetaan nyt tuo sama aika), eli 16min. Jos näin toimittaisiin, tarjoilijalta olisi siis 1h ja 15min enemmän palvella niitä muita asiakkaita, kuunnella teidän vittuiluanne, täyttää vesilaseja ja putsata pöytiä. Eli juuri niitä asioita, joista tarjoilijat mielestänne luistavat. Sitä saa mitä tilaa, kuulkaa.

[/quote]

Hyvä että älysit vaihtaa alaa. Huolestuttavaa agrea siltikin havaittavissa kirjoituksessasi. Kait käyt jossain vihanhallintakurssilla? Vai oletko kenties niitä jotka purkavat kaunat keski-ikäisiin naisiin ja teet keskustelunavauksia heidän pukeutumisestaan yms.? Legginsit kai vähintään ja kananpersetukka + keski-ikäinen nainen? Halveksunta tekee ihmisestä aika ruman.

Vierailija
86/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi asiakkaani ovat yllättyneitä, ja kehuvat kun saavat palvelua (vaikka omasta mielestäni olen vain kohtelias, niinkuin kuuluukin).

Vierailija
87/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:48"]

Minä olin tarjoilijana seitsemän vuotta, suoraan lukiosta menin miettimään mitä haluaisin isona tehdä. Tästä ajasta 5 vuotta opiskelin yliopistolla matematiikkaa. Nyt olen koulutustani vastaavassa työssä. Ymmärtääkseni en muuttunut fiksuksi vasta opiskeluiden päätyttyä. Ja väittämälläsi tarjoilijoiden huonommasta koulutuksesta todella alleviivasit sitä väittämää, että asiakkaat suhtautuvat ylimielisesti tarjoilijoihin.

Jos ymmärtäisit lukemaasi, tajuaisit, että asiakkaiden ollessa suurimmilta osin ikäviä, myös asiakaspalvelu on ikävää. Saksassa ja Briteissä nämä asiakkaat ovat mukavia ja esim tippaavat. Silloin palveluakin on erinomaista. Se tosiasia, että suurin osa yli kolmekymppisistä naisista käyttäytyy ravintolassa kuin idiootit, johtunee juurikin siitä, että kun käy kaksi kertaa vuodessa ulkona, kuvittelee olevansa kaikessa oikeassa ja simputtaa työntekijöitä koska ovat MAKSAVIA ja HEILLÄ ON OIKEUS. Onhan se kiva purkaa turhautuneisuuttaan tarjoilijaan ja olla edes kerran se kuningatar. 

Ja on se kumma, jos tarjoilijat eivät nimettömänä saa netissä purnata. Sinä itse et varmasti ikinä valita omasta työstäsi?

[/quote]

Oletko sinä siis mielestäsi liian hyvä palvelemaan muita? Minä en mene ravintolaan millään ennakkoasenteella, että tarjoilija olisi huonompi kuin minä olen. Mutta jos tarjoilija on ylimielinen tai tympeä, en ymmärrä miksi minun pitäisi helpottaa hänen työtään tai jopa antaa tippiä? Tippiähän tulisi antaa hyvästä palvelusta. Ja kun lukee netistä, miten tarjoilija avautuu aivan tavallisesta asiasta kuin se olisi hänen päivänsä pilaava ja maaillman kaatava juttu, ei todellakaan tee mieli antaa tippiä kenellekään. 

En ymmärrä, miksi siitä pitää tehdä niin vaikeaa puolin ja toisin. Minä en edelleenkään omaa ennakkoasenteita, mutta teillä tarjoilijoilla on niitä jokaista (ja ilmeisesti varsinkin jokaista naista) kohtaan. Enkä tiedä, pitääkö minun varta vasten ajatella, että on tuokin varmaan yliopistossa opiskelemassa neurokirurgiaa ja täällä vain opiskelurahoja tienatakseen. Mitä järkeä sellaisessa on? Miksi ei voi olla vain tekemässä töitään, tarjoilemassa, ja se siitä? En minä ole kiinnostunut kenenkään tuntemattoman ihmisen elämästä missään. 

Vierailija
88/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Ladyiltä on lähtenyt NYT mopo keulimaan oikeln kunnolla - kyl on urpoja palveltavia

Ollaan ylimistöväkeä vailla tapoja

Vierailija
89/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu täytyy tulostaa opetusmateriaaliksi.

Näin asiakkaat oikeasti ajattevat asiakaspalvelusta

Vierailija
90/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään lailla koe olevani ketään parempi, tai liian hyvä palvelemaan. Minä itseasiassa pidin tarjoilemisesta todella paljon. Ja olin hyvä siinä. Veikkaan myös, ettei yksikään minua ärsyttänyt asiakas tiennyt ärsyttäneensä minua. Koska hoidin hommani ammattitaidolla.

se, että 35-45v naiset ovat pääosin ikäviä asiakkaita, ei poista ylläolevaan faktaa. Minulla on monta teoriaa siitä, mistä tämä johtuu. En kuitenkaan voi käsittää, että teidän mielestänne aspan pitäisi kuunnella vittuilua yhdeltä asiakasryhmältä päivittäin ja olla vain kiitollisia ja onnellisia siitä, että saavat heitä palvella. Keskimäärin kaikki muut asiakkaat ovat mukavia, eli miltei kaikki miehet ja alle 35v ja yli 45v naiset. 

Olen myös ollut paikalla useamman kerran, kun ravintolan omistaja kehottaa tämän yhden naisryhmän edustajaa käyttäytymään tai poistumaan ravintolasta. Kaikki pomotkaan kun eivät halua, että heidän työntekijöitään koitetaan nöyryyttää. Se siis siitä teoriasta, että "kunpa omistaja tietäisi" tai "raha kävelee ulos ja omistajaa harmittaa". Hyvä työnantaja pitää huolta työntekijöistään.

Vierailija
91/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei juo viiniä, joten kotona harmittaa avata viinipullo vain itseä varten. Siksi on kiva kun ravintoloissa saa annoksittain. Voi maistella eri viinejäkin. Minulle on tarjoilijan turha tulla näyttämään nyrpeää naamaa sen vuoksi että tilaan laseittain.

Vierailija
92/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:00"]

Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.

[/quote]

mä tilaan aina 24 cl. Se riittää mulle koko ruuaksi ja minun ystäville ei. Olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa ollaan tilattu pullo 3 pekkaan ja itse olen saanut vaan vajaa lasillisen, mutta tietenkin 1/3 olen saanut maksaa.

Joten minä tilaan sen 24 cl, oli tarjoilija mitä mieltä tahansa.

[/quote]

Miten niin olet saanut vajaan lasillisen? Jos sä kaadat siitä pullosta kolmasosan omaan lasiisi, niin eikös siinä silloin ole just 24cl ja varmasti pääset halvemmalla...

[/quote]

koska viiniä aina kaadetaa n 15 cl. En ikinä itselle kaada 24 cl jos on pullo pöydässä.

Jotkut kerkevät hörpätä 3 lasillista sinä aikana kun toisen juo vasta ekaa.

24 cl on oikeesti lasissa aika paljon.

Vierailija
93/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on sanoiksi puettuna se ilme jolla nykyisin kohtaa "asiakaspalvelijat" Suomessa. Sitten ihmetellään miksi ravintoloilla tai kaupan alalla menee huonosti. Oikeasti, ettekö näe syy-seuraussuhdetta ollenkaan? Katkeria, passiivisagressiivisia aikapommeja tiskit täynnä.

Vierailija
94/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taisi mennä viinimammoilla vaahdotessa se tärkein ohi. Eli otetaan se 12 cl viiniä ja jokainen maksaa ne erikseen kortilla. Hui, kun enhän minä nyt ole mikään juoppo, voi voi.

Oikeasti, kaikille olisi helpompaa, kun olisi käteistä rahaa matkassa ja tilaisi vaikka se 16-24cl, jos tietää istuvansa jonkun aikaa. Ei kukaan pidä sinua sen juopompana, jos tilaat 24cl kerralla, kuin 12cl muutaman kerran suuren shown ja kikattelun seurauksena ja höyläytät korttia jokaisen lasillisen jälkeen.

Vaikka en ravintola-alalla ole, ymmärrän ap.ta oikein hyvin. Käyn harvoin itse ravintoloissa, mutta viimeksi ärsytti suunnattomasti tuollainen pöytä, missä oli "aikuinen nainen mä oon, rietas, kaunis onnellinen, hei mää otan 12cl kuivaa valkkaria, hih hih, me ollaan voimanaisia" Jokainen erikseen ja kun tarjoilija vihdoin sai ne tuotua ja höylättyä kortilla, oli kuivakurkut kipanneet ne jo naamaansa ja sama tarjoilijan huutelu alkoi.

Meitä muitakin oli ravintolassa ja olisi ollut kiva saada palvelua näiden kovaäänisten riettaiden ja kauniiden voimanaisten lisäksi. Mutta kun tarjoilijarukka yritti vaivihkaa kysyä, että voisiko kerralla höylätä teille rahana osan, jos tilaatte lisää, konahti kaunis ja rohkea kannat kattoon-nainen ja huusi, että minä olen asiakas ja minä tilaan shaatana mitä haluan.

Me muut asiakkaat säälimme kyllä nuorta tarjoilijatyttöä kovasti

Vierailija
95/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Briteissä aikoinaan vaihdossa ja sama asia teki minulle suuren ongelman. Jos menin kaksin jonkun kanssa, me maksettiin vuoron perään toisillemme, jos seurueeseen tuli kolmas, hän maksoi seuraavan kierroksen jne. Jos itse liittyi seuraan 6 tai 7, ei yksinkertaisesti ollut varaa maksaa koko seurueelle.

Joten minä kävin baarissa vain jonkun kanssa, ihan tästä syystä. Me menimme suoraan tiskille, katsomatta ympärille ja sitten lasit kädessä katsottiin onko tuttuja ja mentiin samaan pyötään, juotiin vain omat. Jos tuli joku lisää, sanoin aina juon vaan tämän ja kun lasi oli loppu, piti yleensä "mennä soittamaan kotiin ".

Todella ikävä tapa tämä kierroksen maksaminen.

Minä tänä päivänä kun liikaa rahaa ei jää, tilaan max 2 lasilista, Joskus joku ehdottaa laskun laittamista suoraan jakolaskuun, ilmoitan mun osuus on 25 e, ota se pois ja sitten voitte keskenään laittaa osiin, mulla ei ole varaa maksaa teidän ruokia.

Ja itse olin tarjoilija myös opiskeluaikana. Ja minulle tuli myös näitä 18 hengen ryhmiä. Siinä sitten palveltiin 1 kerralla. Otin tilaukset ylös ja tein mitä halusivat. vaikka helpommalla olisin päässyt kun olisin ohjannut k ollegalle, meillä myyntejäkin seurattiin

Vierailija
96/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:35"]

Tämä aloitus on sanoiksi puettuna se ilme jolla nykyisin kohtaa "asiakaspalvelijat" Suomessa. Sitten ihmetellään miksi ravintoloilla tai kaupan alalla menee huonosti. Oikeasti, ettekö näe syy-seuraussuhdetta ollenkaan? Katkeria, passiivisagressiivisia aikapommeja tiskit täynnä.

[/quote]

mites sitten se, että asiakkaan lähtökohtainen asenne on tuo, kun hän saapuu ravintolaan. Jos asiakkaan mielestä tarjoilija on mulkku, on hyvin epätodennäköistä, että asiakas on tarjoilijan mielestä ihana.

kaikkeen on toki poikkeuksia, mutta menkää nyt asiakkaatkin itseenne. Niin metsä vastaa jne.

Vierailija
97/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:35"]

[/quote]

mites sitten se, että asiakkaan lähtökohtainen asenne on tuo, kun hän saapuu ravintolaan. Jos asiakkaan mielestä tarjoilija on mulkku, on hyvin epätodennäköistä, että asiakas on tarjoilijan mielestä ihana.

kaikkeen on toki poikkeuksia, mutta menkää nyt asiakkaatkin itseenne. Niin metsä vastaa jne.

[/quote]

Miksi se koskeen vain asiakasta, että niin metsä vastaa kuin ... ? 

Vierailija
98/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä koko keskustelussa on nyt mielestäni sekoitettu se, että vihataanko asiakasta ravintolassa ja vituttaako asiakkaat tarjoilijaa välillä. Kyllä vituttaa. Mutta se ei oikeasti tarkoita, että asiakkaita vihattaisiin tai kohdeltaisiin huonosti. Tarjoilu on asiakaspalvelutehtävistä haastavampia, koska se liittyy asiakkaiden elämän juhlatilanteisiin, jolloin odotukset ovat korkealla. Siihen liittyy myös alkoholi jolloin asiakkaiden harkintakyky on heikompi. Sitten kun on hetki sitten puristettu tisseistä, huoriteltu tms niin vaikka kuinka mukava asiakas tulisi ovesta sisään, voi tarjoilijalta olla pinna jo hieman kireällä. Koitetaan siis asiakkaat olla kunnioittavia tarjoilijoita kohtaan ja tarjoilijat eritoten asiakkaita.

Vierailija
99/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeestiko ihmiset on sitä mieltä, että henkilö, joka on asiakaspalvelutehtävissä on velvollinen kuuntelemaan vittuilua, haukkumista, huutamista, arvostelua, alistumaan siihen, ja sen jälkeen palvelemaan tätä ääliöasiakasta kuin kuningasta?

Asiakaspalvelijoita mollataan tympeiksi ja ylimielisiksi ja seuraavassa lauseessa todetaan hein olevan tyhmiä ja kouluttamattomia... eikö tää sit oo ylimielistä käytöstä vastapuolelta?

Tuskin kaikki aspat on kokovartalokyrpiä ja tuskin kaikki asiakkaat on täysiä kusipäitä... yllättävän usein vaan just nää edellämainitut onnistuu löytämään toisensa.

Vierailija
100/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä koko keskustelussa on nyt mielestäni sekoitettu se, että vihataanko asiakasta ravintolassa ja vituttaako asiakkaat tarjoilijaa välillä. Kyllä vituttaa. Mutta se ei oikeasti tarkoita, että asiakkaita vihattaisiin tai kohdeltaisiin huonosti. Tarjoilu on asiakaspalvelutehtävistä haastavampia, koska se liittyy asiakkaiden elämän juhlatilanteisiin, jolloin odotukset ovat korkealla. Siihen liittyy myös alkoholi jolloin asiakkaiden harkintakyky on heikompi. Sitten kun on hetki sitten puristettu tisseistä, huoriteltu tms niin vaikka kuinka mukava asiakas tulisi ovesta sisään, voi tarjoilijalta olla pinna jo hieman kireällä. Koitetaan siis asiakkaat olla kunnioittavia tarjoilijoita kohtaan ja tarjoilijat eritoten asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi