Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:

Vierailija
22.07.2014 |

Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.

Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).

Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.

Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.

Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.

Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.

Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.

Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:39"

Kyllä netissä voi purkaa turhautumista ihan kaikki ammattiin katsomatta. Olen itse asiakaspalveluhommissa ja asiakkaiden päivittäinen porsastelu on todella ärsyttävää. Puhumattakaan näistä "sinä olet täällä PALVELEMASSA minua" -ihmisistä, jotka kuvittelevat että aspa alkaa tehdä kärrynpyöriä tai muuta vastaavia sirkustemppuja sen asiakkaan parin euron ostoksen eteen. Ei onnistu.

[/quote]

Huono käytös ja porsastelu on erikseen, mutta jos tarjoilija baaritiskillä ärsyyntyy siitä, että asiakas käy useampaan kertaan tilaamassa 12 cl viiniä, niin onko nyt kyse asiakkaan porsastelusta vai tarjoilijan työuupumuksesta. Itsekin tajusin vaihtaa alaa siinä vaiheessa kun tavallisten asiakkaiden tavalliset teot alkoivat ärsyttää.

Vierailija
42/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:20"]Eihän juomia saa edes ostaa ravintolassa "valmiiksi". Viinipullonkin saa tilata vain jos on useamman hengen seurue. Eikö tarjoilijalle työ kelpaa? Kyllähän ne juomat voisi ihan hyvin myydä jostain automaatistakin ja antaa sulle  potkut.

[/quote]

Kyllä on aina myyty koko viinipullo jos olen toisen ihmisen kanssa sen puoliksi ostanut. Ihan aina. Yksin en ole kokeillutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidappa sinä hommas. Asiakkaat on mitä on. Ei ne tajua sinun työtä. T. Tarjoilija myös

Vierailija
44/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle baarimekko tai muu henkilökunta tulisi sanomaan ap:n kaltaista niin vaihtaisin baaria. 

Vierailija
45/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää. Itse ainakin juon todella hitaasti, kun taas kaverit aina juo todella nopeesti. Jos ottaisimme pullon/pulloja, niin ehtisin varmaan pikku lirun siitä juoda kun taas toiset on kiskomassa jo ties monetta lasillista. Siksi helpompi ostaa se lasi mitä itse juo, maksaa vain siitä mitä itse juo. Ja kyllä, olen pihi rahojeni kanssa. Opiskelijalla ei hirveästi ole varaa maksaa tai tarjota toisille juomia ja ruokia. Vaikka onhan se helpompaa jos ottaa pullon niin ei tarvitse siellä tiskillä koko ajan rampata. Mutta mielummin itse ostan itselleni niitä lasillisia. Ja yleensä en edes viiniä yhtä/paria lasillista enempää jaksa juoda, vaan vaihdan toiseen alkoholijuomaan.

Vierailija
46/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus lisäten ylempääni, että jos tarkoituksena ei ole alunperin kitata monta lasia niin helpompi ostaa se lasillinen ja katsoa haluaako sitten vielä yhden tai kaksi tai sitten ei.

Tyhmää sekin, että valitat moisesta kun olet palvelutyössä ja itse asemasi valinnut. Yrityshän tosta vaan hyötyy kun tulee enemmän mammonaa.

Vierailija
47/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien baarimikot on puhunut näin alentavasti ASIAKKAITA kohtaan??? Mitä jumalia luulette olevanne siellä tiskin takana kaatelemassa viinoja ja hinkkaamassa viinapukluja tiskeiltä. Huhhuh. Ilman meitä juojia teidän bisnes ei pyörisi. Monesti asiakkaanne ovat varmasti korkeakouluttautuneempia ja fiksumpia kuin TE. Oppikaa arvostamaan asiakkaita. Meillä se raha on. Kaatakaa te vaan sitä viinaa.

Vierailija
48/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:49"]

Asiakas on aina oikeassa.

[/quote]

Joo, ja känniset keski-ikäiset kotiäidit kerran vuodessa viihteellä ollessaan tekee sen äänekkäästi ja polkkatukat täristen.

terv. ei todellakaan palveluammatissa toimiva nainen.

[/quote]

En ole koskaan ymmärtänyt naisia, joilla on tarve puhua naisista halventavaan sävyyn. Tämä ja akottelijat yms.

[/quote]

Missä tuossa oli halveerausta? Totuudenmukainen kuvaus, jos siinä halveerattiin naisia, se on vain sinun omassa päässäsi. Voitko tarkistaa asenteesi?

Vierailija
49/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:43"]

Todella surullista ap. Minusta on ihana vuosien jälkeen olla taas Suomessa kun ravintolassa on luontevaa tilata omaan laskuun. Englannissa piti opiskeluaikana jäädä pois joskus sen vuoksi, että lasku aina jaettiin. Jos olit halunnut seuran ja tilanteen, mutta juonut vettä ja syönyt heinän niin aika pläjäys maksaa muiden alkkarit, viinit, pihvit jne. Ja jos sitten siinä tilanteessa sanoi, että sorry, nyt on tiukkaa joten maksan vain omani + tipin osuuden niin muut alkoi tarjoutumaan maksamaan koko laskun. Suomessa saa olla köyhä tai säästeliäs huomaamattomammnin.

[/quote]

Komppi tälle! Ravintolakäyttäytyminen Suomessa on helppoa ja selkeää. Ei pilata sitä! Muistan Englannissa asuessani yhden työkaverin, joka ei käyttänyt alkoholia lainkaan, ja häntä harmitti joka reissulla maksaa muiden juomia.

Vierailija
50/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kirjoitus vain todistaa sen, minkä kaikki jo tietävät.

Suomessa EI OLE minkäänlaista palvelukulttuuria.

Muissa maissa, joissa asiakas on kuningas ja asiakkaan palveleminen on asiakaspalvelijan YKKÖStehtävä, oltaisiin AP:n asenteesta suorastaan järkyttyneitä.

Juuri Pohjois-Italiasta lomalta tulleena voin todeta, että tämä tasoero asiakaspalvelun laadussa vanhojen sivistysmaiden ja Suomen välillä järkyttää aina yhtä paljon.

Jossain muualla asiakkaalle tehdään ravintolassa ruoatkin listan ulkopuolelta, jos asiakas niin toivoo. Suomessa nillitetään, kun asiakas ei tilaa asiakaspalvelijan haluamia juomakokoja. Sanattomaksi vetää...

Vierailija
51/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä laseittain tilaavat, hyvin käyttäytyvät ja asialliset asiakkaat on todella ok ja heitä mielellään palvelee.

Viiniä laseittain, mutta litroittain tilaavat, epäkohteliaat ja kaikesta nillittävät asiakkat ei ole ok. "Miks kestää näin kauan? Hei mä olin ennen tota!! Hei, vittu mä oon ollu tässä jo ainakin puol tuntia!!!!!" Niin... no teitä on siinä nyt se kaheksan rivissä karjumassa sen viinilasillisensa perään, että ihan sillä vaan tarjosin sitä pullo-vaihtoehtoa, että ei tarttis jonottaa montaa kertaa ja viettää puolta iltaa tiskillä... Ja kun teitä ois se seurue pöydässä eikä jono tiskillä niin ihan voisitte saada pöytiintarjoilua niin teillä vois olla vielä kivempaa ja helpompaa.

Vierailija
52/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 02:24"]

Viiniä laseittain tilaavat, hyvin käyttäytyvät ja asialliset asiakkaat on todella ok ja heitä mielellään palvelee.

Viiniä laseittain, mutta litroittain tilaavat, epäkohteliaat ja kaikesta nillittävät asiakkat ei ole ok. "Miks kestää näin kauan? Hei mä olin ennen tota!! Hei, vittu mä oon ollu tässä jo ainakin puol tuntia!!!!!" Niin... no teitä on siinä nyt se kaheksan rivissä karjumassa sen viinilasillisensa perään, että ihan sillä vaan tarjosin sitä pullo-vaihtoehtoa, että ei tarttis jonottaa montaa kertaa ja viettää puolta iltaa tiskillä... Ja kun teitä ois se seurue pöydässä eikä jono tiskillä niin ihan voisitte saada pöytiintarjoilua niin teillä vois olla vielä kivempaa ja helpompaa.

[/quote]

Ravintolan organisoinnissa ja tarjoilijan ammattitaidossa on vikaa jos kahdeksan itse omat juomansa tiskiltä tilaavaa asiakasta saa tilanteen noin sekavaksi.

Vierailija
53/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:48"]

Mitäs jos sä vaan hoitaisit sen hommasi. EIkös sut ole sinne tarjoilemaan palkattu?

[/quote]

Sanotko noin myös väkivallan uhriksi joutuvalle poliisille, vartijalle tai portsarille...

[/quote]

Verrataanko tässä nyt ihan oikeasti sitä, että asiallinen asiakas tilaa 12 cl viiniä muutaman kerran illan aikana siihen, että poliisi joutuu väkivallan kohteeksi? Mikä näitä kahta tapausta yhdistää?

Vierailija
54/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan voinu käydä niin hyvä tsägä että ammattitaidottomasta, paskasta ja ylimielisestä palvelusta tai jopa palvelun puutteesta huolimatta siellä ravintolassa on muitakin asiakkaita...

Vierailija
55/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:38"]

Mä en taas ymmärrä näitä viininlipittelijöitä. Mitä ihmeen hienoa viinissä on? Tulee hirveä krapula pienestäkin määrästä. Yksissä työpaikan pippaloissa halusin juoda lonkeroa, koska olin menossa seuraavana päivänä joukkueen kanssa pelaamaan enkä halunnut juoda liian vahvoja enkä saada krapulaa. Muut vetelivät jo kolmatta lasia viiniä ja kommentoivat paheksuvasti kerääntynyttä tölkkiriviäni: 6x0.33l meni illan aikana. Miten ihmeessä minä olin se juoppo, vaikka mielestäni tuo oli hyvin kohtuullista heidän viininkulutukseensa nähden?

[/quote]

Koska viininlipittäminen on hienoa.

Nuorena aikuisena porukkamme jakaantui kahtia. Me, jotka kävimme kaljalla ja ne, jotka meni nauttimaan viiniä ja salaattia.

Tämä hienostoporukka viineineen ja salaatteineen löytyi yleensä yökerhosta kännissä kuin kävi ja siffonkihameet korvissa puolisammuneena jonkun karvakäden kädet pöksyissä kaivamassa.

Useimmiten me kaljalla kävijät olimme ihan kevyessä hiprakassa, koska ei tarvinnut valehdella alkoholinkäyttöä, eikä hienostella ja pettää itseään.

Nyt, kun niistä ajoista on parikymmentä vuotta, suurin osa meistä kaljalla kävijöistä on hyväkuntoisia aikuisia. Näistä "vähän viiniä tyttöjen kanssa salaatin kanssa" lipittelijöistä on turvonneita kaappijuoppoja, jotka edelleen pettää itseään, eikä koskaan ole miettineet, että vetävät sitä vinkkua aivan liikaa. Kun otetaan vain lasi (puolen litran tuoppi), kaksi iltaisin hyvää valkkaria. Siitä kertyy viikon aikana aika monta pönikkää.

Vierailija
56/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:49"]Asiakas on aina oikeassa.

[/quote]

Ei muuten ole

Vierailija
57/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Se laissa ole sanottu, että alkolla in sama hinta suhteessa ostaa sen sitten lasi kerrallaan tai koko pullon?

Vierailija
58/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten aloittajaan pitäisi suhtautua. Jotenkin kuitenkin huvittaa ihminen, joka on töissä baarissa ja häntä ärsyttää yli kaiken pikkuhiprakassa olevat iloiset kaveriporukat ja 12 cl viinilasin tilaamista hän pitää muiden yläpuolelle asettumisena. Vähän verrattavissa vanhusten palvelutalon sairaanhoitajaan, jota ärsyttää, että asiakkaat ovat vanhoja :)

Jos ei siedä ihmisten humaltumista, ehkä kannattaisi valita työpaikkansa paremmin. Luulisi, että ammattitaitoiselle tarjoilijalle löytyisi töitä vaikka ruokaravintolasta.

Vierailija
59/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:00"]

Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.

[/quote]

Nuo olivat aivan selvästi niitä palsta mammoja, jotka tiesivät matematiikasta vain sen, että jos jakaa, ei pidä kertoa.

Vierailija
60/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:59"]

Minusta tuo oli ihan asiallinen kirjoitus. Ihmiset on loistavia valehtelemaan itselleen. Juon ja maistelen vähän viinejä ja kuitenkin vetää lärvit.

t. Ollut tiskin takana töissä.

[/quote]

Yllätyitkö kun menit baariin töihin siitä, että jotkut vetää siellä lärvit?