Julkiset (ilmaiset) lapsettomuushoidot pitäis lopettaa!
En tajua miksi yhteiskunnan varoja haaskataan lapsettomuushoitoihin. Ei lapsettomuus ole mikään sairaus, se ei uhkaa kenekään henkeä tai terveyttä. Minusta julkinen terveydenhoito pitäisi kohdistaa aidosti sairaisiin ja hädänalaisiin ihmisiin.
Monia asioita voi elämässään HALUTA, mutta ei kaikkia mielihaluja pidä verovaroin kustantaa. Minäkin HALUAISIN isommat rinnat ja kasvojenkohotuksen 50-vuotiaana, mutta en minä lähde niitä yhteiskunnalta vaatimaan.
Jos on geneettisesti sillä tavalla vajavainen, ettei voi saada lapsia, sen hoito pitää mielestäni itse kustantaa.
Kommentit (99)
Jos on geneettisesti sillä tavalla vajavainen, ettei voi saada lapsia, sen hoito pitää mielestäni itse kustantaa.
kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään...
Samoin pitäis luopua pelkosektioista ja sen sellaisista, kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia jos ei edes synnytystä kantti kestä.
Luonnonvalinta on sitä että yksilöt joiden geenit eivät yhteen sovi, eivät niitä jälkeläisiä saa.
Minuakin mietityttää miten järkevää on - kansantalouden kannalta ja muutenkin - ehdoin tahdoin teetättää niitä jälkeläisiä jos luonnonmetodeilla eivät ole tullakseen.
Toisaalta: myös ensisynnyttäjän korkea ikä on syynä hedelmöityshankaluuksiin, ja siihen taas vaikuttaa myös koulutus ja työvoimapolitiikka.
Eli ovat ne hoidot kyllä siinä mielessä puolusteltavissa että koska ihmiset eivät voi tässä yhteiskunnassa kovin helposti perheenä pärjätä ennen kuin ovat opiskelleet ja työllistyneet, niin yhteiskunta tulee sitten hedelmöityshoidoissa vastaan.
Yhteiskunta maksaa vain yhden lapsettomuushoidon jokaiselle joka sitä tarvitsee ja lasta haluaa. Seuraavat hoidot joutuu kustantamaan itse.
Mielestäni tuo on ihan hyvä niin. Jokaiselle siis on mahdollisuus käyttää sitä kerran.
Samoin pitäis luopua pelkosektioista ja sen sellaisista, kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia jos ei edes synnytystä kantti kestä.
Sitten, kun on sektio tehty, niin rutistaan kun leikkaushaava on niin kipeä. No haloo! Sektio ei ole mikään pieni toimenpide ja leikkaushaavaa ei koskaan saa täysin kivuttomaksi millään lääkkeellä. Sektioon pitäisi päätyä vain silloin, kun se on oikeasti välttämätöntä äidin tai lapsen hengen pelastamiseksi.
sen verran rahoituskriisiä terveydenhuoltoon tulevina vuosina pukkaa. Ennakkona tuo juuri julkaistu tutkimus, jossa ilmeni, että suuri osa jää vaille lapsia hoidoista huolimatta.
Onneksi Taiveahokin pohjustaa tätä priorisointia hyvin viikoittain naisten- ja iltapäivälehdissä.
Yhteiskunta maksaa vain yhden lapsettomuushoidon jokaiselle joka sitä tarvitsee ja lasta haluaa. Seuraavat hoidot joutuu kustantamaan itse.
Mielestäni tuo on ihan hyvä niin. Jokaiselle siis on mahdollisuus käyttää sitä kerran.
Mun mielestä kans yks hoito jokaiselle on ok sääntö. Sen sijaan on hassua, että jos vaihtaa kumppania, saa taas uudet hoidot. Jos uusperheessä on kummallakin jo monta lasta, ei sitä yhteistä tarttis yhteiskunnan maksaa.
eli myös lasten ilmaiset rokotukset, neuvola, kaikki.
Mitäs sitä kansan rahoja tuhlailemaan. Maksat, jos haluat palvelua.
Miksi pääsy virastoihin on ilmaista, eli siis neuvotkin siellä annetaan ilmaiseksi? Ei käy! Vaadin pääsymaksua lainaneuvotteluun tai muuhun tiedonantoon liittyvään.
Kirkkoon ei saa mennä jumalanpalvelukseen maksamatta! Itse asiassa, kun astut ovestasi ulos, kilahtaa tililtäsi valtion kassaan pari euroa.
Mitään ei saa antaa ilmaiseksi!
Ryhdyn huoraksi, koska haluan rahastaa myös jalkovälilläni ja muilla rei'illäni.
Eli ilman muuta myös lapsettomuushoidot maksullisiksi!
Herranjestas sentään. Olette ihan sekopäisiä kaikki.
Aika ihmeellistä haukkua sekopäiseksi jos haluaa kyseenalaistaa tällaisia "ylellisyyksiä", joita verovaroin tarjoamme. Siksi juuri näitä pitäisikin rajoittaa, että raha riittäisi oikeisiin kohteisiin. On niin hankala tajuta että sitä "ilmaista" rahaa ei vaan ole kaikkeen mahdolliseen.
niin eihän silloin voi olla geneettisesti vajaa, eihän lapsettomuushoidotkaan pysty pakko hedelmöittämään ketään tai mitään.
Ja olen hieman erimieltä etteikö lapsettomuus voi uhata terveyttä.
Ja lihavuusleikkaukset maksullisiksi myös!
No just, kyllä kun katson noita 2 rakastani jotka saatiin inssillä tehtyä niin kyllä kirpaisee. Vika on niin pienessä, ilman yhtä pientä hormonia vaille etten pysty (ilm.) luomuna raskautumaan.
Kiva tietää etten jokun mielestä ansaitse lapsiani =/
Siitä ei vain pidetä meteliä. Terveydenhuoltoa ja sairaanhoitoa ajetaan alas ja priorisoidaan kaikessa hiljaisuudessa sellaiselle tasolle että kuihtuvan julkisen sektorin verotulot riittävät sen rahoittamiseen. Eikä siihen välttämättä kuulu enää lapsettomuushoidot tai 85-vuotiaan mummelin ohitusleikkaus....
http://yle.fi/uutiset/perumattomilla_hammaslaakariajoilla_hukataan_kuuk…
Yhtä iso ongelma koko maassa.
En tajua miksi yhteiskunnan varoja haaskataan lapsettomuushoitoihin. Ei lapsettomuus ole mikään sairaus, se ei uhkaa kenekään henkeä tai terveyttä. Minusta julkinen terveydenhoito pitäisi kohdistaa aidosti sairaisiin ja hädänalaisiin ihmisiin.
Monia asioita voi elämässään HALUTA, mutta ei kaikkia mielihaluja pidä verovaroin kustantaa. Minäkin HALUAISIN isommat rinnat ja kasvojenkohotuksen 50-vuotiaana, mutta en minä lähde niitä yhteiskunnalta vaatimaan.
Ma sain yhden itse kustannetulla IVF: lla, toinen tuli luomusti heti ekan peraan, ikaeroa vajaat 2v. Milla tavalla olen geneettisesti vajavainen? Kerro mulle :)
Eka raskaus paransi mun endometriosin, eli munhan pitaisi ssada valtiolta rahaa, kun en enaa juokse sita hoidattamassa.....
Mun mielesta lasta haluavien pitaisi paasta lapi alykkyystestista, ettei tanne sikia lisaa tyhmia ihmisia
Ja lihavuusleikkaukset maksullisiksi myös!
No just, kyllä kun katson noita 2 rakastani jotka saatiin inssillä tehtyä niin kyllä kirpaisee. Vika on niin pienessä, ilman yhtä pientä hormonia vaille etten pysty (ilm.) luomuna raskautumaan.
Kiva tietää etten jokun mielestä ansaitse lapsiani =/
kenen pitää maksaa se, mitä sinä haluat mutta josta tiedät ettet sitä voi saada. Kohtuudella voisi kyllä sanoa, että koska kyse ei ole kuolemaan johtavasta tilasta eikä sairaudesta niin toiveesi rahoittaminen ei välttämättä kuulu julkiselle sektorille enää siinä vaiheessa kun julkisella puolella joudutaan ihan oikeasti miettimään, mihin rahat riittävät.
terapia kulut?
Ja kumpi tulee halvemmaksi lapsettomuushoidot vai terapiakulut?
terapia kulut?
Ja kumpi tulee halvemmaksi lapsettomuushoidot vai terapiakulut?
Itse pitää maksaa.
Toisaalta voisi tehdä niin, että esimerkiksi perhekohtaisesti olisi yhdelle perheelle varattu koko elämän ajaksi (henkilöluvusta riippuen) esim. 200 000 euron summa koko elämän ajaksi erilaisiin sairaanhoitoihin julkisella puolella. Perhe saisi itse päättää miten sen käyttää, ottaako esimerkiksi äidille silikonit ja jättää lapsen korvaputkituksen tekemättä. Tai käyttää rahat lapsettomuushoitoihin eikä sitten myöhemmin saa julkiselta sektorilta esimerkiksi selkäleikkausta ilmaiseksi. Jokainen saisi tehdä omat valintansa. Kaikki summan ylimenevät osat joutuisi itse maksamaan.
kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään...
Ja vauvojen pahoinpitelijät, narkomaanit, juopot...
Tuohon argumenttiin ei tosiaan voi sanoa kuin hohhoijaa...
Aika ihmeellistä haukkua sekopäiseksi jos haluaa kyseenalaistaa tällaisia "ylellisyyksiä", joita verovaroin tarjoamme. Siksi juuri näitä pitäisikin rajoittaa, että raha riittäisi oikeisiin kohteisiin. On niin hankala tajuta että sitä "ilmaista" rahaa ei vaan ole kaikkeen mahdolliseen.
Minusta taas tänne ei pidä ottaa yhtäkään maahanmuuttajaa ja pakolaista elämään yhteiskunnan varoilla. Siinä vasta turhaakin turhempi menoerä.
Onko sulla lapsia? Vertaatko TV:ssä näkemiäsi silikonirintoja niihin? Hyvää päivänjatkoa :)