Miehen alkoholin/rahankäyttö. Onko tämä teistä ongelma?
Taustaa sen verran, että ollaan kolmekymppinen, lapseton aviopari. Meillä ei ole lainaa, ja on oma velaton omistusasunto.
Mies opiskeli ansiosidonnaisella päivärahalla viime syksyn. Nettotulot noin 2100-2300 e/kk. Kulut pienet, asuminen 200 e/kk toisella paikkakunnalla.
Mitään ei jäänyt säästöön. Visaa käyttänyt myös, en tiedä saldoa, max. luottoraja 1000 e.
Työllistyi alkuvuodesta, ja marmatti rahapulaa, kun yllättyi palkan pienuudesta. Toki tulot nousevat jatkossa, jos saa jatkaa työssä.
Nyt uhkana on työpaikan menetys, ja tippuminen peruspäivärahalle.
Minä olen niin vihainen! Miksi mies ei osaa säästää yhtään pahan päivän varalle?
Mikä avuksi?
Kommentit (10)
En itsekään ole ikinä mitään säästellyt, vaikka on isot tulotkin ollut.
Tuo että opiskelijana on tullut baareiltua ja juovuksissa reteästi tarjottua muille on ihan tavallista, ei ongelma kunhan ei vuosikausiksi opintojen jälkeenkin jää päälle.
että mieheni on todella antelias ja hyväsydäminen ihminen, mutta joskus asiat menevät liian pitkälle.
Mies mm. lainasi peliongelmaiselle kaverilleen useita kertoja rahaa, yhteensä noin 600 euroa, enkä tiedä onko hän saanut rahoista puoliakaaan takaisin.
Voi v**** kun olen vihainen!
Niin vihainen, etten saa luultavasti edes unta.
Ap
Ei minusta mikään iso ongelma
En itsekään ole ikinä mitään säästellyt, vaikka on isot tulotkin ollut.Tuo että opiskelijana on tullut baareiltua ja juovuksissa reteästi tarjottua muille on ihan tavallista, ei ongelma kunhan ei vuosikausiksi opintojen jälkeenkin jää päälle.
yli 2000 euron tuhlaaminen kuussa humputuksiin on väärin. Itse olen melko säästäväinen, ja nytkin tileille on kertynyt sievoinen summa "pahan päivän varalle".
Mies saa kyllä nyt minun puolesta kituuttaa, kun on kerran rahansa tuhlaillut.
Aion ottaa kovan linjan rahankäytön suhteen. Jos mies saa pitää työpaikkansa, hän saa kustantaa meidän elämisen ainakin suurimmilta osin. Menevätpähän rahat ainakin johonkin järkevään.
Vaadin nähädä palkkanauhat, ja joka tilista tietty osuus pitää laittaa yhteiselle tilille.
Ap
Sinuna pitäisin raha-asiat erillisinä ja todellakin yhteinen tili mistä maksetaan yhteiset menot. Sinä voit edelleen säästää ja mies saa tuhlata. Mutta älä mene naimisiin tuollaisen kanssa, koska silloin sulla on elatusvelvollisuus miestäsi kohtaan.
Ei minusta mikään iso ongelma En itsekään ole ikinä mitään säästellyt, vaikka on isot tulotkin ollut. Tuo että opiskelijana on tullut baareiltua ja juovuksissa reteästi tarjottua muille on ihan tavallista, ei ongelma kunhan ei vuosikausiksi opintojen jälkeenkin jää päälle.
yli 2000 euron tuhlaaminen kuussa humputuksiin on väärin. Itse olen melko säästäväinen, ja nytkin tileille on kertynyt sievoinen summa "pahan päivän varalle". Mies saa kyllä nyt minun puolesta kituuttaa, kun on kerran rahansa tuhlaillut. Aion ottaa kovan linjan rahankäytön suhteen. Jos mies saa pitää työpaikkansa, hän saa kustantaa meidän elämisen ainakin suurimmilta osin. Menevätpähän rahat ainakin johonkin järkevään. Vaadin nähädä palkkanauhat, ja joka tilista tietty osuus pitää laittaa yhteiselle tilille. Ap
Valitettavasti sun miehen ei tarvii näyttää sulle mitään palkkanauhojaan...
yli 2000 euron tuhlaaminen kuussa humputuksiin on väärin. Itse olen melko säästäväinen, ja nytkin tileille on kertynyt sievoinen summa "pahan päivän varalle".
Mies saa kyllä nyt minun puolesta kituuttaa, kun on kerran rahansa tuhlaillut.
Aion ottaa kovan linjan rahankäytön suhteen. Jos mies saa pitää työpaikkansa, hän saa kustantaa meidän elämisen ainakin suurimmilta osin. Menevätpähän rahat ainakin johonkin järkevään.
Vaadin nähädä palkkanauhat, ja joka tilista tietty osuus pitää laittaa yhteiselle tilille.Ap
Ei teistä kummankaan tapa ole VÄÄRIN, vaan vain erilainen. Jos ette voi sopeutua hyväksymään toistenne erilaisia tapoja, älkää olko yhdessä. Etsi itsellesi kaltaisesi säästäväinen.
Ja mitään oikeutta sinulla ei todellakaan ole toisen ihmisen palkkanauhoja kytätä ja vaatia kustantamaan elämistänne suurelta osin. Jotta tuossa teidän kuviossa olisi mitään toivoa niin teidän pitäisi pitää tiukasti täysin erilliset rahat, korkeintaan joku tarkka sovittu summa molemmilta tilille josta hoidetaan esim. asumiskulut. Muuten homma menee sellaiseksi että sinä jäkätät miehelle aina noista raha-asioista ja mies ahdistuu lisää vaan.
Taidan ehdottaa miehelle, että laitetaan molemmat palkastamme noin puolet yhteiselle tilille, josta maksetaan sitten yhteiset menot.
Mulla nettopalkka on noin 1600 e, ja miehellä ainakin tässä vaiheessa suunilleen sama.
Sen jälkeen mulle on sama mihin kuluttaa rahansa, kunhan ei käytä niitä liikaa alkoholiin.
Ap
Taidan ehdottaa miehelle, että laitetaan molemmat palkastamme noin puolet yhteiselle tilille, josta maksetaan sitten yhteiset menot.Mulla nettopalkka on noin 1600 e, ja miehellä ainakin tässä vaiheessa suunilleen sama.
Sen jälkeen mulle on sama mihin kuluttaa rahansa, kunhan ei käytä niitä liikaa alkoholiin.
Ap
Jos oikeasti teillä menee niin paljon kuin puolet molempien tuloista yhteenä pakollisiin yhteisiin menoihin niin sitten tuo on ihan kohtuullista. Muuten ei, et voi pakottaa miestä laittamaan jotain "säästöön" yhteisen tilin nimissä tai yksipuolisesti sanella summaa muuten. Mutta eiköhän se mies osaa itse laskelmansa tehdä paljonko oikeasti menee niihin pakollisiin menoihin ja sitten yrittänee neuvotella että saisi laittaa puolet siitä summasta sinne tilille ja käyttää ne loput mihin huvittaa. Vaikka siihen alkoholiin.
Mua kyllä ihan kylmää tuommoinen ajatus että mun puoliso alkaisi noin kuin joku äiti vahtia että mihin itse tienaamani rahat käytän :-o Tai vastaavasti että minä alkaisin hänelle mäkättää esim. mielestäni turhien elektroniikkavimpaimien tai juomien ostosta. Ei ikinä, meillä saa sentään onneksi molemmat tuhlata rahansa tai säästää miten tykkää, kunhan laittaa 600 e/ kk yhteiselle tilille josta menee asuntovastike, sähkölaskut, sun muut pakolliset. Autot taas on jo molempien omat ja kulut menee erikseen.
Niin, ja alkoholinkäytöstä sen verran, että miehen syksyyn kuului paljon opiskelukavereiden kanssa baarissa istuskelua, ja silloin miehen kukkaronnyörit heltiävät, ja kavereillekin pitää tarjoilla, vaikka ei olisi varaakaan.
Ap