Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

välitätkö sinä äitinä, onko LAT:na sosionomi vai kasvatustieteen kandi?

Vierailija
20.05.2012 |

Harva varmaan tietää, onko lapsesi lastentarhanopettajana amk:n käynyt sosionomi vai yliopiston käynyt kandi? Väitätkö edes tai merkitseekö se sulle mitään?

Itse olen KK ja valmistuin nyt keväällä. Olen vuoden alusta saakka työskennellyt esiopettajana yhdessä pk:n päiväkodeista. Olen ensimmäinen varsinainen LTO koko hoitoyksikössä. Työparini on sosionomi, joka käyttää nimikettä lastentarhanopettaja. Työpaikassani ei arvosteta yliopistokoulutusta ja työ tehdään tasapäistäen- kaikki tekee kaikkea. Esiopetustakin antaa siis sosionomin lisäksi lastenhoitaja.

Aluksi sopeuduin ajatukseen ja ajattelin, että näin on ihan OK, antaa kaikkien kukkien kukkia. Mutta mitä pidemmälle kevät on mennyt, olen alkanut huomaamaan eroja minun ja sosionomiopen välillä- ja mitenkän itseäni kehumatta voin sanoa, että ero on suuri eikä mitenkään mairitteleva sosionomin kannalta.

Minusta on VÄÄRIN, että minun koulutustani ei arvosteta edes sen vertaa, että saisin tehdä sitä asianmukaisesti ja kunnolla. Miksi lähihoitajat, sosiaalikasvattaja, sosionomit ja kk:n laitetaan tekemään täysin samoja töitä, vaikka kaikilla on ihan erilainen koulutus?? Eihän tämä toimi sairaalassakaan tai esimerkiksi bisneksessä.

Minusta tämä vertaus on hyvä: kaksi ihmistä laitetaan oppimaan venäjää. Toinen lukee venäjää kolme vuotta, toinen taas lukee veäjän lisäksi ruotsia, englantia ja saksaa. Kumpi oletettavasti osaa lopuksi enemmän venäjää? Tämä vertaus sopii sosionomi/kk- vertauskuvaksi täydellisesti.

MäMinua risoo se, että olen opiskellut kolme vuotta varhaiskasvatusta Suomen kovatasoisimmassa yliopistossa ja sitten lähihoitaja tekee samaa duunia kuin minä. Mikä järki tässä on?? Minun työpaikassani puhutaan ainoastaan KASVATTAJISTA, kenelläkään ei ole muista nimikkeitä eikä niitä koskaan saa sanoa ääneen. Olemmehan yhdenvertaisia.

Mä ainakin haluan tietää mun lasteni päiväkodissa, että kuka on LTO ja kuka hoitaja. Etkö sinä?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomit tunneherkempiä ja "helpompia" työkavereita. Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
42/116 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä korkempi koulutus on vanhemmalla, sitä vastaanottavaisempi hän on ottamaan "palautetta" kaikilta kasvatusvastuullisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vähän kirjaa lapsille vai

luetaanko lapsille kirjaa siksi, että tuetaan lapsen kielellistä kehitystä ja kirjataan se lapsen kasvun ja kehityksen suunnitelmaan?

Lopputulos on tismalleen sama: lapsille on luettu kirjoja.

Vierailija
44/116 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosionomin koulutuksesta hyvin pieni osa liittyy lapsiin ja lapsen kehityksen tukemiseen.

mitä lapsi päiväkotiolosuhteissa tarvitsee hyvään kehitykseen. Sosionomilla en voi olettaa tällaista ymmärrystä olevan

psykologin olettaisi tietävän, että sosionomin koko koulutus käsittelee kasvua ja kasvatusta: ihmisenä kasvua, persoonakeskeistä kasvatusta, yhteisön jäseneksi kasvamista ja kasvattamista. Tästä näkökulmasta ikä on sivuseikka.

Sosiaalipedagoginen kasvatus on pääaineena niillä, jotka saavat kelpoisuuden lto:n tehtäviin. Näin kasvatusta opiskellaan läpi opintojen.

Huomauttaisin, että se myös "muu" lapsiin suoraan liittymätön oppimateriaali on täysin käyttökelpoista myös varhaiskasvatuskontekstissa. Esimerkiksi "kirjallisuus ohjaustyön välineenä" -> saduttaminen, ryhmätarinointi... Näin sosionomi osaa sellaista, mitä KK ei. Tai päihde- ja mielenterveystyö -> ymmärrys vanhempien kohtaamisesta eri elämäntilanteissa kasvaa, eikä sosionomi pelkää ottaa haastavia aiheita puheeksi/ tehdä moniammatillista yhteistyötä.

Päivähoidolla on lain mukaan kaksi tehtävää: lapsen kehityksen kokonaisvaltainen tukeminen ja perheiden kotikasvatuksen tukeminen. Näistä jälkimmäinen on tutkitusti kasvatustieteitä opiskelleille vieraampaa ja sosionomeille tutumpaa.

Sosionomikoulutuksessa käytetään oppimateriaalina samaa kirjallisuutta kuin yliopistossa.

Luin viime viikolla Keltikangas-Järvisen "pienen lapsen sosiaalisuus" eikä se sisältänyt mitään sellaista uutta, jota ei sosionomiopintojen pohjalta olisi jo tiennyt. Toki sosionomi lukee kriittisesti myös hänen tekstejään ja toivoo vastaavalta kirjallisuudelta objektiivisuutta.

Vierailija
45/116 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sinne kandin opintoihin ole paljon kovempi karsinta. Mulla on todella huonot kokemukset yhdestä sosionomi-lto:sta, kauhea päällepäsmäri, ei arvostanut tippaakaan mielipiteitäni. Eihän tätä voi yleistää, mutta ehdottomasti arvostan ammatillisessa mielessä enemmän kandeja, ihmisenä toki myöskin sosionomeja ja hoitsuja.

Vierailija
46/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajaa taitaa nyt vähän harmittaa kun opiskelee yliopistossa työhön jossa ammattikoulun käyneetkin tienaavat enemmän! Oman lapseni päiväkotiryhmässä on yksi sosionomi ja kaksi lähihoitajaa/lastenhoitajaa. Ja hienosti homma menee. Sosionomi on mahtava pesoona, en edes haluaisi viereisen ryhmän lastentarhanopettajaa (kiukkuisen näköinen ja ilkeä lapsille) oman lapseni opettajaksi.

Että vaihda alaa jos hermostuttaa. Lapset huomaavat kyllä jos et pidä työstäsi. Ja niin myös me vanhemmat.

Vierailija
47/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2012 klo 09:29"]

voin sanoa, että jos olet päässyt yliopistoon opiskelemaan LTO:ksi, olet painanut 3 vuotta tiukkaa tahtia ja saanut maan parasta koulutusta, sulla on OLTAVA asenne kohdallaan. et sä näkisi sellaista VAIVAA, jos ei halu tähän työhön olisi kova!

Itse olisin huolissani lähihoitajista sun muista, jotka 'pakon sanelemana' tulevat päiväkotiin töihin kun eivät muuta paikkaa saa. Luulevat, että pääsee helpolla.

KK-Lto ei varmasti luule. Se tietää, että homma on raskasta ja että vaivaa pitää nähdä.

Kivalla luonteella ei lapsia kuitenkaan kasvateta.

[/quote]

Mä satun tuntemaan yhden LTO:n, jolla ei koulutukseltaan huolimatta ollut minkäänlaista asennetta työhönsä! Kävi töissä miten sattui ja oli valinnut itselleen lempilapsia ryhmästä. No hän oli töissä kyseisessä Pk: ssa vajaan vuoden eikä sopimusta jatkettu:-)

Mitä saman paikan lähäreihin tulee, kaikki motivoituneita ja koulutuksessaan lapsiin suuntauneita.

Että äläpä yleistä. Toisinkin voi olla:-)

Vierailija
48/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2012 klo 08:50"]

Harva varmaan tietää, onko lapsesi lastentarhanopettajana amk:n käynyt sosionomi vai yliopiston käynyt kandi? Väitätkö edes tai merkitseekö se sulle mitään?
Itse olen KK ja valmistuin nyt keväällä. Olen vuoden alusta saakka työskennellyt esiopettajana yhdessä pk:n päiväkodeista. Olen ensimmäinen varsinainen LTO koko hoitoyksikössä. Työparini on sosionomi, joka käyttää nimikettä lastentarhanopettaja. Työpaikassani ei arvosteta yliopistokoulutusta ja työ tehdään tasapäistäen- kaikki tekee kaikkea. Esiopetustakin antaa siis sosionomin lisäksi lastenhoitaja.
Aluksi sopeuduin ajatukseen ja ajattelin, että näin on ihan OK, antaa kaikkien kukkien kukkia. Mutta mitä pidemmälle kevät on mennyt, olen alkanut huomaamaan eroja minun ja sosionomiopen välillä- ja mitenkän itseäni kehumatta voin sanoa, että ero on suuri eikä mitenkään mairitteleva sosionomin kannalta.
Minusta on VÄÄRIN, että minun koulutustani ei arvosteta edes sen vertaa, että saisin tehdä sitä asianmukaisesti ja kunnolla. Miksi lähihoitajat, sosiaalikasvattaja, sosionomit ja kk:n laitetaan tekemään täysin samoja töitä, vaikka kaikilla on ihan erilainen koulutus?? Eihän tämä toimi sairaalassakaan tai esimerkiksi bisneksessä.

Minusta tämä vertaus on hyvä: kaksi ihmistä laitetaan oppimaan venäjää. Toinen lukee venäjää kolme vuotta, toinen taas lukee veäjän lisäksi ruotsia, englantia ja saksaa. Kumpi oletettavasti osaa lopuksi enemmän venäjää? Tämä vertaus sopii sosionomi/kk- vertauskuvaksi täydellisesti.

MäMinua risoo se, että olen opiskellut kolme vuotta varhaiskasvatusta Suomen kovatasoisimmassa yliopistossa ja sitten lähihoitaja tekee samaa duunia kuin minä. Mikä järki tässä on?? Minun työpaikassani puhutaan ainoastaan KASVATTAJISTA, kenelläkään ei ole muista nimikkeitä eikä niitä koskaan saa sanoa ääneen. Olemmehan yhdenvertaisia.

Mä ainakin haluan tietää mun lasteni päiväkodissa, että kuka on LTO ja kuka hoitaja. Etkö sinä?

[/quote]Kandille en lastani laita. Sama kun Amk.

Vierailija
49/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2012 klo 09:24"]

aivot muokkautuvat varhaiskasvatusiässä eniten ja voimakkaimmin. Jos joku väittää, ettei laadukkaalla varhaiskasvatuksella ole väliä, voi mun puolesta painua hiiteen! Sillä kun on ENITEN väliä!!! Luuletko, että lapsi alkaa oppia ja kehittyä vasta kouluun päästyään??

Suomi alkaa olla niitä harvoja maita, missä tätä asiaa ei ole otettu huomioon. Opetus ja oppiminen on tai sen tulisi olla JATKUMO aina siitä hetkestä lähtien kun lapsi aloittaa päiväkodissa siihen päivään saakka kun hänsaa 9.lk:n päästötodistuksen.
Valitettavasti sen huomaa, kun vertailee lapsia, jotka EIVÄT ole käyneet päiväkotia ja/tai eskaria- useimmilla luki- ja matemaattiset valmiudet, sosiaaliset taidot ym. ovat heikommat kuin varhaiskasvatuksen piirissä ollella lapsilla.

Suomessa on nyt alettu heräämään tähän, että varhaiskasvatus ei ole SOSIAALITYÖTÄ vaan opetusta ja kasvatusta. Vasta nyt on varhaiskasvatus alkanut siirtyä sosiaalitoimen alaisuudesta sivistys- ja opetustoimen alaisuuteen. Ehkäpä tätä myötä myös sosionomit pysyttelevät poissa koulutettujen lastentarhanopettjiane tieltä. Heillä kun koulutus EI ole riittävä siihen työhön.

Ja niin, se joka sanoi, ettei päiväkotityö ole rakettitiedettä...tule mun eskariryhmään viikoksi ja hoida homma niin, että otat huomioon 22 lapsen tarpeet, järjestät opetuksen ja suunnittelet sen LAADUKKAASTI ja hoidat siinä sivussa sitten ne lasten ja perheiden ongelmat ja miljoona muuta asiaa, niin väitän, että aika lähellä rakettitiedettä mennään.

Toki päiväkotiduunin voi hoitaa huonostikin, rupatella lasten päiden yli työkavereiden kanssa päivät pitkät ja antaa lasten touhuta omiaan- tai sitten sen voi hoitaa niin, että lapsi oppii joka päivä jotain uutta, saa uusia kokemuksia, taidot ja tiedot karttuu ja itsetunto vahvistuu.

[/quote]  vein lapseni vasta n 4 vuotiaana päiväkotiin ja oli paljon vapaapä'iviä ja eskarista myös lintsattiin paljon ja aloitti eskarin vasta marraskuulla sattuneista syistä. Ihminen on tullut, ihan fiksu ja koulussa hyvin menestyy.

Vierailija
50/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona se tehdään varsinainen kasvatustyö.

Vierailija
51/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoona tärkein, ei koulutus niinkään.

Vierailija
52/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2012 klo 22:07"]Eiköhän sinne kandin opintoihin ole paljon kovempi karsinta. Mulla on todella huonot kokemukset yhdestä sosionomi-lto:sta, kauhea päällepäsmäri, ei arvostanut tippaakaan mielipiteitäni. Eihän tätä voi yleistää, mutta ehdottomasti arvostan ammatillisessa mielessä enemmän kandeja, ihmisenä toki myöskin sosionomeja ja hoitsuja.

[/quote]

yhdestä!? :D:D

Vierailija
53/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän lasten päiväkodissa ryhmän toiminta muuttui ainakin todella paljon huonompaan suuntaan, kun lto lähti ryhmästä ja häntä paikkaamaan tuli sosionomi. Täysin epäammattimainen ihminen. Puhuu tähän tyyliin, että onko joku 1-vuotias ollut kiltti vai tuhma minäkin päivänä ja muutenkin kasvatusmenetelmät tuntuvat perustuvan johonkin omaan mutuun. Mistään sellaisesta, että olisi jotain kasvatuspsykaakin olisi luettu, ei ole merkkiäkään. Ihan sama kuin joku kadulta repästy Maija Meikäläinen olisi vetämässä ryhmää. Aivan perseestä. 

Vierailija
54/116 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2012 klo 22:07"]Eiköhän sinne kandin opintoihin ole paljon kovempi karsinta. Mulla on todella huonot kokemukset yhdestä sosionomi-lto:sta, kauhea päällepäsmäri, ei arvostanut tippaakaan mielipiteitäni. Eihän tätä voi yleistää, mutta ehdottomasti arvostan ammatillisessa mielessä enemmän kandeja, ihmisenä toki myöskin sosionomeja ja hoitsuja.

[/quote]

yhdestä!? :D:D

[/quote]

lainasin väärän kommentin, anteeksi :)

Vierailija
55/116 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu oli aika turhauttavaa kahlata läpi, niin umpimielistä porukkaa kirjoittelee, että ihmekös tuo jos ketju hyytyy... Vaivaudun nyt kaivamaan tämän esiin.
Olen lto sekä lo kouluyukseltani. Varhaiskasvatuksen kandi, sekä kasvatustieteen maisteri. Olen työskennellyt molemmissa ammateissa, pätevänä.
En voi kuin ihmetellä, kuinka ohut tietotaso ihmisillä on lastentarhanopettajan työstä, sen sisällöistä, menetelmistä ja arvioinnista... En tietysti minäkään väitä tietäväni LVI suunnittelusta mitään, mutta en myöskään huutele täällä tietämättömyyttäni typerillä kommenteillani.
Luokanopettajan näkökulmasta on SUURI ero sillä, tuleeko oppilas esiopetusryhmästä, jossa on pätevä opettaja vetämässä eskaria, vai eikö tule.
Jälkimmäisessä tapauksessa aloitat nollasta oppilaan kanssa, edellisessä taas huomaat että: hienoa, oppilas on ohjattu varhain tarvitsemansa tuen piiriin, joka kantaa nyt hedelmää.

Vierailija
56/116 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin 83.  Olen myös luokanopettajana täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
57/116 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri eilen sosionomina lton virassa tuli vastuullisesti vedettyä päiväkodin juhla.

Kummallinen juttu, että kahden muun osaston korkeammin koulutetut lastentarhanopet eivät olleet vetovastuussa-tänäkään vuomma ? Hiukan vain osallistuivat suunnitteluun ? Samoin kaikki joulujuhlat, vuodesta toiseen ?

Molemmat kasvatustieteen kandidaatit, maisterit, ovat vastanneet suoraan kysymykseeni, etteivät pidä yleisön edessä olosta ja siksi eivät halua ohjata, vetää yms. juhlallisuuksia, joissa hedelmät esitetään lasten lähipiirille.

Hetkinen, pitikö muuten päiväkodin arjessa "esiintyä" ryhmän edessä ? Vai millainen kuva lton koulutukseen hakevilla käytännön työstä on ?

Vierailija
58/116 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vanhemmilla ole mitään väliä mikä on päiväkodin open koulutus.

Itse olen hämmästynyt siitä miten vähällä oikeasti sosionomi saa ne riittävät varhaiskasvatuksen opinnot kasaan. Ei niillä kerta kaikkiaan voi saada kandin veroista tietämystä.

Viime aikoina ollaan onneksi taas herätty miettimään, ettei ehkä ole oikein, että päiväkodissa kaikki tekevät kaikkea. Jokaiselle pitäisi olla omanlaisensa tehtävät, vaikka tietysti on paljon yhteistäkin.

Ihmettelen myös sitä, että missä se paljon puhuttu sosionomien tietämys perhetyöstä on? Ainakaan käytännössä se ei ole näkynyt muutaman tuntemani sosionomin työskentelyssä tai puheissa mitenkään.

Vierailija
59/116 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lastentarhanopen koulutuksella ei juurikaan tee siellä yhtään mitään, kun pääasia on pitää lapset säilössä ja hengissä vanhemien työpäivän ajan...

Vierailija
60/116 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lastentarhanopen koulutuksella ei juurikaan tee siellä yhtään mitään, kun pääasia on pitää lapset säilössä ja hengissä vanhemien työpäivän ajan...

Jos lapsiryhmässä olisi kaksi lastentarhanopea ja lastenhoitaja, olisi toimintakin todennäköisesti laadukkaampaa ja hurja meno vähäisempää. Mutta kun on pätkäsijaisia, joiden koulutus on mitä on, niin meno ei aina ihan rauhallista ole. Jonkun pitää osata pitää langat käsissään ja nähdä kokonaistilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän