Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:11"]
Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.
Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.
[/quote]
Säätömahdollisuus on sitä varten, että penkkiä voi kallistaa, jos takana ei ole ketään tai jos tämä ei häiritse takana olevaa. Sinuako todella ei häiritse, jos yrität työskennellä läppärillä tms. ja edessä oleva kallistaa selkänojansa kyselemättä mitään taakse? Epäilen...
[/quote]
WOW, siis kun on läppäri mukana, se ylittää muiden oikeudet?
Mitä nyt en tajua?
Tee ne "työsi" ennenkuin lähdet matkalle tai vasta perillä. Mulle on ihan sama, mutta jos mua nukuttaa, ihan varmasti laitan selkänojan taaksepäin. Ruokaillessa nostan sen ylöj ja sitten taas alas.
[/quote]nyt tulee taas niin uskomatonta läpändeerosta että mistä sitä edes aloittaisi...
Vaihtoehto potkimiselle, ala aivastamaan! Ilman nenäliinaa.
Minäkin kuljin pitkää matkaa, mutta ostin auton. Olen pienikokoinen ja silti ei esim. pystynyt ottamaan sitä pöytää kun edessä oli matka. Suurempi syy kyllä kun tupakkavaunujen lopettamisen takia ihmiset alkoivat poltella junan rappusilla ja koko vaunu haisi. Voiko muuten uusissa pendolinoissa enää taivuttaa? Mutta niissä on muuten vain ihan hirveät penkit.
Minä puhallan edessäistujan takaraivoon jos pää on sylissä. Tai alan puhumaan kovaäänisesti puhelimeen eteen kallistuen. Nää yleensä auttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:34"]
kuten sanoin, en ääriasentoon penkkiä taivuta vaan vain vähän, ja ne istujat eivät btw ole olleet paikalla silloin kun olen pohjoisessa penkkiä taivuttanut. Jostain oulun ja tampereen väliltä ovat tulleet matkaan. Itse matkustan päätepysäkkien väliä. Jaksaisitko itse istua yli 10h selkä tikkusuorassa tai jalat kippurassa maata? Ei niissä penkeissä säätömekanismia olisi, jos säätäminen olisi kiellettyä. Unohtakaa ne piilosääntönne. Ap.
ps. En tietenkään rysähdä penkkiä vasten enkä kaada kenenkään juomia tai kolhi läppäreitä. Hommatkaa potkijat käytöstavat. Luulen aina että pikkulapsia takana istuu. Tosin lapsetkin osaavat käyttäytyä potkijoita paremmin.
[/quote]
Vaikka taivuttaisit sitä penkkiä vaan vähän, niin se sun takanas istuva ei sen seurauksena pysty käyttämään sitä sun penkkisi taustassa kiinni olevaa pöytää.
Sun täytyy nyt vain uskoa se, mitä enemmistö koko ajan yrittää tolkuttaa: Niiden penkkien vakiasento on pystyasento, sitä varten niissä on ne pöydätkin selkämyksissä aina seuraavalle ihmiselle. Ainoastaan poikkeustapauksissa, jos se taakseistuvalle sopii, saa penkin taivuttaa taaksepäin.
Sulla on useita vaihtoehtoja: Joko istut niin kuin muutkin ihmiset tai sitten luvan kanssa taivutat penkkisi taaksepäin. Heti laitat sen takaisin pystyyn, jos takanasi oleva niin haluaa. Tai sitten matkustat pitkää matkaa vain makuuvaunussa. Tai sitten ostat itsellesi joko sen takana olevan tai viereisenkin penkin. Sitten on tilaa taivutella ihan miten haluat.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:51"]
Nukkujat nukkukoot normaalissa istuma-asennossa, jolloin eivät häiritse takanaan istuvaa, tai ostakoon makuuvaunupaikan.
[/quote]
Lentelen mannerten väliä ja ne on yleensä yölentoja ja poikkeuksetta 90% matkustajista kallistaa penkin ja nukkuu ihan sulassa sovussa.
Ei koneessa ole makuuvaunuja??!
Onkohan tää penkkien kallistaminen vain suomalaisten ongelma lyhyillä lennoilla?
[/quote] pikkasen eri asia yölento...
höpö höpö. Ap on oikeassa, kyllä niitä penkkejä saa taivuttaa! Ihan sama mitä valtaosa jostain keskustelupalstalla sanoo jos säännöt ei kiellä! :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:51"]
Nukkujat nukkukoot normaalissa istuma-asennossa, jolloin eivät häiritse takanaan istuvaa, tai ostakoon makuuvaunupaikan.
[/quote]
Lentelen mannerten väliä ja ne on yleensä yölentoja ja poikkeuksetta 90% matkustajista kallistaa penkin ja nukkuu ihan sulassa sovussa.
Ei koneessa ole makuuvaunuja??!
Onkohan tää penkkien kallistaminen vain suomalaisten ongelma lyhyillä lennoilla?
[/quote] pikkasen eri asia yölento...
[/quote]
No niin on. Juna keskellä päivää tai illalla ja ihmisten vaihtuessa eri asemilla on ihan eri asia kuin joku mannertenvälinen yölento, jossa ihmiset yrittää nukkua.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:17"]
höpö höpö. Ap on oikeassa, kyllä niitä penkkejä saa taivuttaa! Ihan sama mitä valtaosa jostain keskustelupalstalla sanoo jos säännöt ei kiellä! :D
[/quote]
Kyllä ne säännöt vaan kieltää. Kokeilepas vaikka taivuttaa penkki ja kieltäytyä nostamasta sitä takaisin normaaliin pystyasentoon, vaikka takanaistuva mitä sanoisi. Kun se sun takanasi istuva valittaa konnarille, ettei saa käytettyä pöytätasoaan, ei mahdu penkilleen tms., niin johan nousee penkkisi. Junan penkin normiasento on pysty, taivutusmahdollisuus on vain niitä tilanteita varten, joissa se ei muita häiritse.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:59"]
Minä puhallan edessäistujan takaraivoon jos pää on sylissä. Tai alan puhumaan kovaäänisesti puhelimeen eteen kallistuen. Nää yleensä auttaa.
[/quote]
Koska olet kehari joka ei pysty sanomaan, että "Anteeksi mutta voisitteko nostaa penkkinne koska se häiritsee minua?".
Suomessa sinunlaisillasi vajakeilla on aivan liian valtaa. Meidän muiden tulee sopeutua teidän oikkuihinne, kävellä seinän vieriä pitkin, varoa sanomasta mitään loukkaavaa ja olla ottamata tilaa joka meille kuuluu koska me pelkäämme teitä hulluja. Te saatette käyäd päälle koska tahansa. Mielestäni teille pitäisi järjestää jokin hoitolaitos jonne teidät nakkikioskimulkut voitaisiin sulkea pois.
Ja juna on pikkusen eri asia kuin lentokone. Ymmärrän, että lentokoneessa ei taivuteta, mutta että sitä ei saisi junassakaan tehdä !? Eihän se penkki edes mene kuin sen 10 cm korkeintaan. Se ei estä pöydänkäyttöä. Se ei vie tilaa takana olijalta, ellei hän ole niin paksu että nojatessaan omaan penkkiinsä osuu hänen otsansa minun selkänojaan. Ja miksi jonkun toisen läppärityöskentely on tässä nostettu tärkeämmäksi kuin toisen uni? Koskaan en ole takana olijalta kysynyt lupaa eikä minulta ole kysytty. T. 20 vuotta junalla matkustanut
Kummallista luulin että aikuinen osaisi kysyä ennen toimintaa. Niin minua on kasvatettu kotonani.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:46"]
Ja juna on pikkusen eri asia kuin lentokone. Ymmärrän, että lentokoneessa ei taivuteta, mutta että sitä ei saisi junassakaan tehdä !? Eihän se penkki edes mene kuin sen 10 cm korkeintaan. Se ei estä pöydänkäyttöä. Se ei vie tilaa takana olijalta, ellei hän ole niin paksu että nojatessaan omaan penkkiinsä osuu hänen otsansa minun selkänojaan. Ja miksi jonkun toisen läppärityöskentely on tässä nostettu tärkeämmäksi kuin toisen uni? Koskaan en ole takana olijalta kysynyt lupaa eikä minulta ole kysytty. T. 20 vuotta junalla matkustanut
[/quote]
Kyllä se estää pöydän käytön, koska pöytä on sen taivutuksen seurauksena vinossa. Et ilmeisesti ole koskaan ollut se takana istuva.
Julkiset paikat ei ole nukkumista varten päiväsaikaan muille kuin pultsareille. Sen sijaan nykypäivänä normaalia päiväaikaista käytöstä julkisilla paikoilla on läppärin käyttö.
Mutta onko kukaan muu pannut merkille sen, miten ihmiset eivät junassa osaa laittaa päällysvaateitaan omaan penkkiinsä kuuluvaan koukkuun. Jokaiselle penkkiriville on vaatekoulut siinä penkin vieressä eikä edessä olevan penkin vieressä. Käytän paljon kaukojunia ja niissä suurin piirtein 50 % ihmisistä laittaa takkinsa roikkumaan edessä istuvan penkin vaatekoukkuun. Kiva siinä on sitten haistella toisten tupakanhajuisia tai muuten pahan hajuisia vaatteita. Tuossahan on jo sekin riski, että edessä oleva pääsee kaivelemaan vieraan takin taskuja.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:46"]
Kummallista luulin että aikuinen osaisi kysyä ennen toimintaa. Niin minua on kasvatettu kotonani.
[/quote]
Ei ne ihmiset osaa eivätkä ajattele muita kuin itseään. Juuri viimeksi kun olin junassa, annoin kurinpalautusta edessäni penkkinsä kanssa maanneelle arviolta seitsemänkymppiselle leidille. Hän ei tajunnut nostaa penkkiään ylös edes siksi aikaa, että minun ohitseni ikkunapaikalle olisi päässyt hänen ikäluokkaansa oleva toinen rouva. Oli nimittäin erittäin ahdas väli siitä vanhan ihmisen könytä hänen päänsä ohi ikkunapaikalle.
Nosti sentään penkkinsä, kun sitä häneltä pyysin, mutta kehtasi samalla jurputtaa, miten hän muka ei ole kenenkään tiellä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:17"]
[/quote]
Kyllä ne säännöt vaan kieltää. Kokeilepas vaikka taivuttaa penkki ja kieltäytyä nostamasta sitä takaisin normaaliin pystyasentoon, vaikka takanaistuva mitä sanoisi. Kun se sun takanasi istuva valittaa konnarille, ettei saa käytettyä pöytätasoaan, ei mahdu penkilleen tms., niin johan nousee penkkisi. Junan penkin normiasento on pysty, taivutusmahdollisuus on vain niitä tilanteita varten, joissa se ei muita häiritse.
[/quote]
mustaa valkoisella, kiitos? Vai pieräisitkö moisen "säännön" :D
höhöhöö ootteko niin paksukaisia ettette mahdu istuu jos joku taivuttaa penkkiä 10cm :DD kantsisko mennä omalla autolla tai laihduttaa jos ei kestä julkisten sääntöjä :D tekis kans mieli tietää mistä noita "sääntöjä" pierasette.. Voi voi teitä pullukoita kotiäitejä! Itellä ei oo ikinä haitannu jos joku taivuttanu penkkiä ja aina melkee joku on taivuttanu. Nii ja mun veli on konnari ja nauro kans ettei ne pöydät mihinkää kallistu ku mekanismi on tietyn matkan päässä penkistä eikä penkin liike vaikuta pöytään :) ja potkiminen on kielletty koska likaa penkkejä! Sivistykää pulleropallerot :D
Lentokoneissakin pyydetään nostamaan penkki pystyasentoon noustessa ja laskettaessa. Ruokailun aikana penkki nousee myös ylös. Lentoemännät pitää siitä huolen. Junassa konnari tulee melko pian sanomaan jos takanaolevaa häiritsee ja edelläoleva ei tottele kun pyydetään. Jos pitää nukkua niin ottakaa junassa se makuuvaunu tai opetelkaa nukkumaan istualtaan niinkuin muutkin jotka junia/lentokoneitä PÄIVISIN käyttävät. Yölennot on pikkasen eri asia kuten joku jo mainitsikin. Yöjunissakin on huomattavasti vähemmän ihmisiä niin senkus taitatte ne penkit vaikka prkl kaksinkerroin, jos takana on joku niin KYSYKÄÄ! ei voi olla niin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 21:21"]Lentokoneissakin pyydetään nostamaan penkki pystyasentoon noustessa ja laskettaessa. Ruokailun aikana penkki nousee myös ylös. Lentoemännät pitää siitä huolen. Junassa konnari tulee melko pian sanomaan jos takanaolevaa häiritsee ja edelläoleva ei tottele kun pyydetään. Jos pitää nukkua niin ottakaa junassa se makuuvaunu tai opetelkaa nukkumaan istualtaan niinkuin muutkin jotka junia/lentokoneitä PÄIVISIN käyttävät. Yölennot on pikkasen eri asia kuten joku jo mainitsikin. Yöjunissakin on huomattavasti vähemmän ihmisiä niin senkus taitatte ne penkit vaikka prkl kaksinkerroin, jos takana on joku niin KYSYKÄÄ! ei voi olla niin vaikeaa.
[/quote]ei muuten junassa konnari kiellä vaikka takana oleva valittaisi :D ja nimenomaan lentokoneessa laskun ja nousun ajan penkki pystyssä=muut ajat sallittua pitää matalalla, vaikka ei edes nukkuisi
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:11"]
Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.
Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.
[/quote]
Säätömahdollisuus on sitä varten, että penkkiä voi kallistaa, jos takana ei ole ketään tai jos tämä ei häiritse takana olevaa. Sinuako todella ei häiritse, jos yrität työskennellä läppärillä tms. ja edessä oleva kallistaa selkänojansa kyselemättä mitään taakse? Epäilen...
[/quote]
WOW, siis kun on läppäri mukana, se ylittää muiden oikeudet?
Mitä nyt en tajua?
Tee ne "työsi" ennenkuin lähdet matkalle tai vasta perillä. Mulle on ihan sama, mutta jos mua nukuttaa, ihan varmasti laitan selkänojan taaksepäin. Ruokaillessa nostan sen ylöj ja sitten taas alas.