Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:56"]
Minulla on huono selkä, enkä voi istua pitkään pystyasennossa, muuten en seuraavana päivänä pääse sängystä ylös ilman apua. Kumpi siis on tärkeämpää, jonkun läppärin käyttö vai se, että ei tarvitse itkeä kipua?
[/quote]
Läppäri. Vaivaiset menkööt taksilla.
[/quote]
Haluatko, että yhteiskunta alkaa maksamaan tuhansien ihmisten taksimatkoja?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:51"]
Kyllä on moukkia täynnä molemmat leirit! Miten aikuiselle ihmiselle voi olla niin vaikea keskustella toisen kanssa? Jos edessä oleva häiritsee läppärityöskentelyä tai muuten vain aiheuttaa ahdistusta, silloin asiasta mainitaan ihan ääneen hänelle. Ei potkita penkkejä tai mumista vittuuntuneena vierustoverille. Samoin, jos tekee mieli kaataa sitä penkkiä, niin on kohteliasta kysyä takana olevalta ja pitää penkki noin puolet matkasta pystyasennossa.
Opetelkaa ihmisten välistä kanssakäymistä, niin elämä helpottuu.
[/quote]
Minä keskustelenkin: aina jos joku kallistaa sen penkkinsä minun edessäni, niin pyydän nostamaan sen takaisin ylös. Aina on myös toteltu, vaikka jokunen riivinrautaämmä onkin yrittänyt jotain passiivisaggressiivisesti siinä mutista. Eli turha yrittää minun kanssani. Tarvittaessa saan kyllä myös konduktöörin puolelleni, mutta tähän mennessä ei ole vielä tarvinnut.
Ja hyvät syyt on. Syön yleensä junassa eväitäni ym., mihin tarvitsen pöytää. Junassa myös vierustoverit vaihtuvat, joten se kallistettu penkki todellakin hankaloittaa meidän nousemista ja istumista. Lisäksi itse en rupea makaamaan junassa ja hankkimaan sillä huonoa oloa itselleni ja pane vahinkoa kiertämään takanani olevalle. Minulla on oikeus yhtä isoon istumatilaan kuin muillakin, edessä olevalla ei ole oikeutta maksimoida omaansa.
Lentokone on eri juttu. Siellä matkustat paikasta A paikkaan B ja kukaan ei liiku moneen tuntiin minnekään. Yleensä on myös vakioaika, milloin joku lentokoneessa syö jotain. Suomen oloissa penkissä puoliksi makaaminen muutaman tunnin matkalla on täysin turhaa ja hankaloittaa muiden matkustusta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[/quote]
Miten punkero sinä oikein olet? Edes vanhassa junassa ei ollut niin ahtaita tiloja etteikö normaalin painoinen ihminen mahtuisi siinä istumaan vaikka edessä olisikin penkki taivutettuna. Minua ei ole koskaan häirinnyt penkkien asento, ei edes ole tullut mieleen, että tuostakin voisi jotain valittaa.
[/quote]
Kokeilepas kytkeä vanhanmallisessa junassa se jäykkä iso tarjotin vaaka-asentoon ja pyydä sen jälkeen edessäsi olevaa rysäyttämään istuimensa mahdollisimman takakenoon. Katsos vaan, miten käy.
Todella lapsellista taivuttaa penkkiä ja viedä toiselta matkustajalta tilaa. Vähintääkin itsekästä ja epäkohteliasta. Ei tulisi mieleenkään tehdä tuolla tavalla. Jos nukkua haluaa junassa, niin nukkuu penkillään tai varaa makuuvaunun.
Olen tosi yllättynyt tästä ketjusta, täytyy sanoa. Mutta samalla pakko sanoa, että junamatkailu on sitten opiskelijavuosien jäänyt melkien nollaan. Kuvittelin penkkien kehittyneen siitä, kun tarjotin kaivettiin selkänojasta ja laitettiin niihin koloihin käsinojissa. Jolloin istuimen ääriasentoon tuuppaminen luultavasti plokkasi takanaolijan todellakin paikoileen, koska ei ollut tilaa poistaa niitä väkäsiä sieltä käsinojista. Siis kokemukseni n. 2000 -luvun alusta pikajunista, joissa pöytä ei auennut edellä olevan selkänojasta vaan oli erillinen yksikkö käsinojien sisällä. Jo silloin valtaosa oli näitä InterCityja ja myöhemmin Pendolinoja, jotka ovat melkein kuin lentokoneita.
Nykyisissä junissahan kai sen pöydän voi lukita ahtaan paikan tullen takaisin siihen edelliseen selkänojaan, kuten lentokoneissa, eli kenenkää ei tarvitse kärsiä Helsingistä Joensuuhun se pöytä lukittuna syliin pissat housussa, vaan nostaa vaan sen pöydän takaisin ja hivutautuu käytävälle ja menee pissalle.
Paskempi juttu, jos on ikkunapaikka ja vierus kaveri käytäväpaikalla nukkuu selkänoja pystyasennossa (edessä olevan kallistettua) JA pöytä alhaalla JA kuorsaa ja PIEREE.
Elämä on vaikeaa.
Mikäpä muu siiä auttaa kuin alkaa potkia sitä vieruskaveria: epic fail!
Ei ole todellista, että akat marmattaa junien selkänojien kallistuskulmasta. Minä olen paikasta maksanut ja kallistan tuolia just niin paljon kuin haluan, ihan sama vaikka jonkun plösön AV-mamman eväät leviävät tai latte kaatuu Macbookin päälle. Miinuspeukuttajat eivät saa minua tinkimään elintilastani.
Oh luoja...
Penkin kallistus ei kuulu lipun hintaan. Sitä ei sanota piletin hankintaehdoissa. Se minkä saat on istuinpaikka ja oma henkilökohtainen kuplasi tällöin on oman penkkisi selkänojasta edessä olevan penkin selkänojaan.
Kallistelusi on takana matkustavan hyväntahtoisuuden varassa, ja sinun kuuluu pyytää siihen nätisti lupa. Tämä tiedoksi kaikille niille, joille ei ole kotona eikä persuskoulussa opetettu käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:51"]
Kyllä on moukkia täynnä molemmat leirit! Miten aikuiselle ihmiselle voi olla niin vaikea keskustella toisen kanssa? Jos edessä oleva häiritsee läppärityöskentelyä tai muuten vain aiheuttaa ahdistusta, silloin asiasta mainitaan ihan ääneen hänelle. Ei potkita penkkejä tai mumista vittuuntuneena vierustoverille. Samoin, jos tekee mieli kaataa sitä penkkiä, niin on kohteliasta kysyä takana olevalta ja pitää penkki noin puolet matkasta pystyasennossa.
Opetelkaa ihmisten välistä kanssakäymistä, niin elämä helpottuu.
[/quote]
Minä keskustelenkin: aina jos joku kallistaa sen penkkinsä minun edessäni, niin pyydän nostamaan sen takaisin ylös. Aina on myös toteltu, vaikka jokunen riivinrautaämmä onkin yrittänyt jotain passiivisaggressiivisesti siinä mutista. Eli turha yrittää minun kanssani. Tarvittaessa saan kyllä myös konduktöörin puolelleni, mutta tähän mennessä ei ole vielä tarvinnut.
Ja hyvät syyt on. Syön yleensä junassa eväitäni ym., mihin tarvitsen pöytää. Junassa myös vierustoverit vaihtuvat, joten se kallistettu penkki todellakin hankaloittaa meidän nousemista ja istumista. Lisäksi itse en rupea makaamaan junassa ja hankkimaan sillä huonoa oloa itselleni ja pane vahinkoa kiertämään takanani olevalle. Minulla on oikeus yhtä isoon istumatilaan kuin muillakin, edessä olevalla ei ole oikeutta maksimoida omaansa.
Lentokone on eri juttu. Siellä matkustat paikasta A paikkaan B ja kukaan ei liiku moneen tuntiin minnekään. Yleensä on myös vakioaika, milloin joku lentokoneessa syö jotain. Suomen oloissa penkissä puoliksi makaaminen muutaman tunnin matkalla on täysin turhaa ja hankaloittaa muiden matkustusta.
[/quote]
Minä käyn aika usein pohjoisessa sukulaisissa ja menen aina yöjunalla. Ihmettelen vain, että miksi ap haluaa matkustaa juuri päiväjunalla sen matkan hankalassa asennossa istuen. Itse en kyllä viitsisi.
Sitä paitsi norwegianin lennot on halvempia, kuin junalippu ja matka kestää vain alle 2 tuntia
Nyt kaikki laittamaan viestiä VR:lle: jokaiseen vaunuun joku kyltti tai siihen näyttöruutuun joka uusissa junissa on viesti että jos kallistaa istuinta, siihen täytyy pyytää lupa takana istuvalta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:07"]Ei ole todellista, että akat marmattaa junien selkänojien kallistuskulmasta. Minä olen paikasta maksanut ja kallistan tuolia just niin paljon kuin haluan, ihan sama vaikka jonkun plösön AV-mamman eväät leviävät tai latte kaatuu Macbookin päälle. Miinuspeukuttajat eivät saa minua tinkimään elintilastani.[/quote]
Ei saa peukuttajat mutta kyllä sun uhosi siihen haihtuu, kun laitetaan junassa sut joukolla järjestykseen. Löydät itsesi äkkiä jostain kylmäasemalta keskeltä korpea.
Tietysti lupa pitää kysyä. Nuo ovat istumapaikkoja. Makuuvaunut ovat asia erikseen. Hyviin käytöstapoihin kuuluu toisten huomioiminen. Penkin laskeminen siten, että toisella tila pienenee on vallan itsekästä. Kultainen käytös ja hyvät tavat ovat asioita, jotka pitäisi kotona opettaa. Ei ole vain minäminäminä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:22"]
Nyt kaikki laittamaan viestiä VR:lle: jokaiseen vaunuun joku kyltti tai siihen näyttöruutuun joka uusissa junissa on viesti että jos kallistaa istuinta, siihen täytyy pyytää lupa takana istuvalta.
[/quote]
Ei viitsi. Kyllä ainakin multa se kasvatus onnistuu ilman kylttejäkin niin nuorille kuin vanhoillekin. Jää penkinkallistelijoille paljon paremmin mieleen suullinen huomautus kuin joku virallinen kyltti.
Minulla on huono selkä, enkä voi istua pitkään pystyasennossa, muuten en seuraavana päivänä pääse sängystä ylös ilman apua. Kumpi siis on tärkeämpää, jonkun läppärin käyttö vai se, että ei tarvitse itkeä kipua?
[/quote]
Jos on noin huonosti asiat, niin et voi varata itsellesi tavallista istumapaikkaa vaan vähintäänkin kaksi paikkaa erityistarpeitasi varten. Tai sitten ostat käytäväpaikan ja jaloittelet säännöllisin väliajoin. Jos ei onnistu hetkeäkään istuminen normaaliasennossa, niin et ikävä kyllä ole joukkoliikennevälineiden vaatimassa kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:39"]
muuten hyvä mutta luuletko tosiaan että tämä porukka maksaisi euroakaan enempää hyvistä paikoista? nytkin perustellaan että koko rahan edestä kallistellaan ja piereskellään kun kerran lippu ostettu!
niinpä, 119 tuli todistamaan oikeaksi:
Minä olen paikasta maksanut ja kallistan tuolia just niin paljon kuin haluan
120: Sinäkö sen päätät, mikä lipun hintaan kuuluu? Onko elämäsi vain sellaista mitä tuotteiden ehdoissa lukee? Taidat olla näitä pahimpia 50+ naisia, jotka terrorisoivat maailmaa missä kulkevatkin. Sulla on varmaan kaikki reklamaationumerot puhelimen pikavalinnassa.
Enpä ole tiennyt, että penkin kallistaminen on huonoa käytöstä, mutta potkiminen ei. Aika yllättävää.
No, jatkossakin kallistan selkänojan keneltäkään kysymättä jos siltä tuntuu ja potkijoista tms. kiusaajista ilmoitan konnarille. Yleensä kyllä häiriköt heitetään junasta ulos.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 19:02"]
Enpä ole tiennyt, että penkin kallistaminen on huonoa käytöstä, mutta potkiminen ei. Aika yllättävää.
No, jatkossakin kallistan selkänojan keneltäkään kysymättä jos siltä tuntuu ja potkijoista tms. kiusaajista ilmoitan konnarille. Yleensä kyllä häiriköt heitetään junasta ulos.
[/quote]Ei kukaan täällä ole sanonut, että potkiminen on ok. Paitsi tietysti jos kallistaja on rähisijä minäminäminä, joka ei kuulemma aio ottaa muita huomioon. Mikäs muu siinä sitten auttaa?
Näitten jotka ei tykkää penkkien kallistamisista kannattaa siirtyä yksityiskuljetuksiin. Joku jo sanoikin, et taitaa olla vähän isompikokoisia xxxl mammoja.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:42"]
[/quote]
Jos on noin huonosti asiat, niin et voi varata itsellesi tavallista istumapaikkaa vaan vähintäänkin kaksi paikkaa erityistarpeitasi varten. Tai sitten ostat käytäväpaikan ja jaloittelet säännöllisin väliajoin. Jos ei onnistu hetkeäkään istuminen normaaliasennossa, niin et ikävä kyllä ole joukkoliikennevälineiden vaatimassa kunnossa.
[/quote]
Kuten jo aiemmin kirjoitin: haluatko sitten yhteiskunnan ryhtyvän maksamaan näiden tuhansien ihmisten yksityisiä taksimatkoja? Alaselkäkivut ovat erittäin yleisiä. Jos korvauslinjalle lähdetään, niin tulee näitä taksimatkoihin oikeutettuja ja niitä varmasti hyödyntyäviä olemaan erittäin iso joukko.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[/quote]
Miten punkero sinä oikein olet? Edes vanhassa junassa ei ollut niin ahtaita tiloja etteikö normaalin painoinen ihminen mahtuisi siinä istumaan vaikka edessä olisikin penkki taivutettuna. Minua ei ole koskaan häirinnyt penkkien asento, ei edes ole tullut mieleen, että tuostakin voisi jotain valittaa.
[/quote]
Jos se pöytäosa on auki ja penkki vetaistaan kokonaan taakse, niin kyllä siihen jää jumiin. Kohteliasta on kysyä takaa, voiko laskea penkin ja eihän ole pöytä auki.