Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[/quote]
Joo kun sekopääkommentoijat peukuttaa, niin minähän alistun... :D
[/quote]
Alistuttava vaan on enemmistön tahtoon julkisissa liikennevälineissä. Tai sitten maksat itsellesi useamman penkin tai vaikka kokonaisen allergiaosaston. Jo saat kallistella ja nukkua miten tahdot.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:17"]
höpö höpö. Ap on oikeassa, kyllä niitä penkkejä saa taivuttaa! Ihan sama mitä valtaosa jostain keskustelupalstalla sanoo jos säännöt ei kiellä! :D
[/quote]
Kyllä ne säännöt vaan kieltää. Kokeilepas vaikka taivuttaa penkki ja kieltäytyä nostamasta sitä takaisin normaaliin pystyasentoon, vaikka takanaistuva mitä sanoisi. Kun se sun takanasi istuva valittaa konnarille, ettei saa käytettyä pöytätasoaan, ei mahdu penkilleen tms., niin johan nousee penkkisi. Junan penkin normiasento on pysty, taivutusmahdollisuus on vain niitä tilanteita varten, joissa se ei muita häiritse.
[/quote]
mustaa valkoisella, kiitos? Vai pieräisitkö moisen "säännön" :D
[/quote]
Se on se konnareitten ja enemmistön tahdon mukainen kirjoittamaton sääntö, joka realisoituu siinä vaiheessa, jos yrität takanaolijan tahdon vastaisesti viedä hänen mahdollisuutensa poistua paikaltaan vessaan ja takaisin, syödä, lukea ja käyttää läppäriä. Minä olen tosin aina saanut teidät kallistelijat ruotuun ilman konnariakin. Nyrpeän näköisenä olette loppumatkan saattaneet olla penkeillänne, mutta normaali ihminen ymmärtää olla kinaamatta, koska muuten teidät heitetään junasta ulos.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:17"]
höpö höpö. Ap on oikeassa, kyllä niitä penkkejä saa taivuttaa! Ihan sama mitä valtaosa jostain keskustelupalstalla sanoo jos säännöt ei kiellä! :D
[/quote]
Ok. Jos säännöt ei kiellä, sinun hyvinvointiasi ei tarvitse koskaan ottaa huomioon. Minä saan pierrä nenääsi, koska mikään sääntö ei sitä kiellä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:14"]
No itse monesti vklopuksi kotiin matkustaessani tre-hki välimatkalla, jos kaipasin lepoa, niin mikäs sen parempi ku se pari h siinä junassa torkkua (ja niissä ei ollut makuuvaunua).
[/quote] Ota oma auto niin voit pysähtyä taukopaikoille torkkumaan jos tuo välimatka on todella noin raskas sulle. Tai oikeastaan, ei sun tartte tulla Tampereelle, pysy vain Helsingissä. "Mikäs sen parempaa" niin siis herranjumala maailma ei pyöri yhden ihmisen mukavuuden ympärillä! Miten tämä on niin käsittämätötä joillekin teistä?
Mä niin toivon, että teiltä kaikilta junassa nukkuvilta penkinkallistelijoilta varastettaisiin kamat. Ei kukaan normaali nuku ilman kaverin vahtia tilassa, josta koko ajan vaihtuu porukka.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:41"]
Oletko kokeillut liikkumista apuna risti-suoliluunivelen tulehdukseesi? Jos se on asianmukaisesti hoidettu eikä kroonistu niin päset taudista eroon. Jos vaiva kroonistuu, niin voin suositella, kuten varmasti lääkärisikin on suositellut, liikuntaa. Puolisolleni (selkärankareuma) lääkäri sanoi suoraan, "että on aivan sinusta itsestäsi kiinni kuinka vanhana pystyt vielä itse solmimaan kengännauhasi".
Tämän jälkeen puolisoni tajusi liikunnan olevan elintärkeää ja on muuttanut näkökulmansa itsestään "invalidina" ihan päinvastaiseen ja esimerkiksi juuri pitkillä junamatkoilla nousee usein jaloittelemaan. Tämä helpottaa ainakin hänen oireitaan ja kipujaan huomattavasti, mutta voihan olla ettei toimi kaikilla.
[/quote]
Hei, liikunta toimii takuulla useimmissa tapauksissa sata kertaa paremmin kuin istuminen. Nythän istuminen on todettu erittäin epäterveelliseksi ihan terveselkäisillekin. Ja kokemuksesta voin sanoa että reumaa sairastavana on sata kertaa parempi lähteä liikkeelle kuin jäädä istumaan. On jopa parempi seistä kuin istua. Istuminen on rasittavinta, itse nousen usein, ja tästä syystä pyrin aina käytävän viereiselle paikalle jotten joutuisi pomppimaan toisen yli. Liikkuminen on minulle vaikeaa, ja se näkyy, mutta liikun silti vaikka se huonolta näyttääkin, mahdollisimman paljon, olen työelämässä enkä ikinä istu tuntia paikoillani. Selkäni ei kestäisi sitä. Tuolin laittaminen makuuasentoon olisi mahdotonta, olen sen verran kivulias ja liikuntakykyäni menettänyt etten pääsisi sieltä enää ominvoimin ylös.Turhasta valittamalla ja toisia terrorisoimalla pilaa moni sekä omansa että toisten päivän!
Joillain ihmisillä - myös nuorilla - voi olla esimerkiksi selkäsairauksia, jolloin sitä istuinta on kallistettava kivun helpottamiseksi.
Siis oikeasti teidän mielstä tuolin selkänojaa ei saa käyttää, mutta selkänojassa olevaa pöytää saa? Mistä näitä ihmisiä oikein tulee? Ok tehdään diili. En taivuta selkänojaa, jos takana olija ei koske penkkiini missään olosuhteissa.
Kirjoittamattomat säännöt ovat juuri niitä - kirjoittamattomia ja epävirallisia. Penkkiä saa kallistaa, ei sitä konnari tule kieltämään. Nyt pitää vaan oppia elämään sen kanssa että joku käyttää mekanismia, jota on käytettäväksi tarkoitettu. Ei asia potkimalla parane. Peace!
Tuskin muutaman sentin kallistus sinun liikkumistasi, syömistäsi ja työskentelyäsi estää. Älä nyt sekoita asiaa niihin, jotka rämäyttävät penkin ääriasentoon. Ap nimen omaan sanoi, ettei niin tee. Taas av-mammat tuohduksissaan jättävät lukematta oleellisia asioita ja syyttävät ap:ta tyhjästä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:46"]
Kummallista luulin että aikuinen osaisi kysyä ennen toimintaa. Niin minua on kasvatettu kotonani.
[/quote]
Kummallista. Minä olettaisin, että sanotaan, jos joku hämää, eikä potkita penkkejä kuten kakarat tietämättömänä.
Junassa en ole matkustanut vuosiin, eli en tiedä ongelman laajuutta. Kuulostaa kuitenkin vakavalta ongelmalta.
Oman kokemukseni mukaan lentokoneessa kyllä istuimen kallistaminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Nousissa ja laskuissa luonnollisesti ylhäällä, samoin aterioiden aikana. Joku sanoi että yölennolla ok. Mitä jos mulla on 11 h lento joka ei ole yölento? Könötänkö penkki pystyssä 11 h? Ja lyhyilläkin lennoilla on usein sellaisia, jotka ovat vaihtaneet konetta. Vaikkapa Frankfurtista saattaa tulla sinänsä lyhyelle lennolle henkilö, joka on palaamassa vaikka Uudesta Seelannista ja on väsymyksestä aivan sekaisin.
Mutta av:lla oppii aina uutta, että tämä ei ole siis lentokoneessa sittenkään sallittua.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:07"]
Oletko kokeillut liikkumista apuna risti-suoliluunivelen tulehdukseesi? Jos se on asianmukaisesti hoidettu eikä kroonistu niin päset taudista eroon. Jos vaiva kroonistuu, niin voin suositella, kuten varmasti lääkärisikin on suositellut, liikuntaa. Puolisolleni (selkärankareuma) lääkäri sanoi suoraan, "että on aivan sinusta itsestäsi kiinni kuinka vanhana pystyt vielä itse solmimaan kengännauhasi".
Tämän jälkeen puolisoni tajusi liikunnan olevan elintärkeää ja on muuttanut näkökulmansa itsestään "invalidina" ihan päinvastaiseen ja esimerkiksi juuri pitkillä junamatkoilla nousee usein jaloittelemaan. Tämä helpottaa ainakin hänen oireitaan ja kipujaan huomattavasti, mutta voihan olla ettei toimi kaikilla.
[/quote]
Hei, liikunta toimii takuulla useimmissa tapauksissa sata kertaa paremmin kuin istuminen. Nythän istuminen on todettu erittäin epäterveelliseksi ihan terveselkäisillekin. Ja kokemuksesta voin sanoa että reumaa sairastavana on sata kertaa parempi lähteä liikkeelle kuin jäädä istumaan. On jopa parempi seistä kuin istua. Istuminen on rasittavinta, itse nousen usein, ja tästä syystä pyrin aina käytävän viereiselle paikalle jotten joutuisi pomppimaan toisen yli. Liikkuminen on minulle vaikeaa, ja se näkyy, mutta liikun silti vaikka se huonolta näyttääkin, mahdollisimman paljon, olen työelämässä enkä ikinä istu tuntia paikoillani. Selkäni ei kestäisi sitä. Tuolin laittaminen makuuasentoon olisi mahdotonta, olen sen verran kivulias ja liikuntakykyäni menettänyt etten pääsisi sieltä enää ominvoimin ylös.Turhasta valittamalla ja toisia terrorisoimalla pilaa moni sekä omansa että toisten päivän!
[/quote]
selkäsairauksia on monia muitakin kuin reuma. Jotkut paranevat levolla, toiset liikunnalla. Minulla liikunnalla junassa ei ole mitään merkitystä. Paras on vain hyvä istuma-asento, mikä EI ole 90 asteen kulma. Sori vänkääjät, ette vain mitenkään saa tahtoanne tässä asiassa läpi. Penkki on tehty kallistettavaksi ja sitä saa kallistaa jos tarve vaatii. Voitte tarkistaa asian vr:ltä jos asia kovasti harmittaa.
Jos penkissä on kallistus ominaisuus... NIIN tottakai sitä käytetään! Miksi sitten se takana oleva ei voi kallistaa omaa penkkiä? Ja miksi sitä kannettavaa pitää juuri käyttää sillä hetkellä? Junissa on omat paikat missä voi näprätä sitä laitetta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:57"]
Jos penkissä on kallistus ominaisuus... NIIN tottakai sitä käytetään! Miksi sitten se takana oleva ei voi kallistaa omaa penkkiä? Ja miksi sitä kannettavaa pitää juuri käyttää sillä hetkellä? Junissa on omat paikat missä voi näprätä sitä laitetta.
[/quote]
Se takana oleva ei pakosti voi kallistaa, koska penkki on seinää vasten.
"Eihän kaikkea tarvitse kysyä. "saanko laskea penkkini" -tuntuu huvittavalta koko kysymys. Enhän minä tarvitse lupaa toiselta ihmiseltä siihen saanko laskea penkkini. Eihän kukaan kysy lupaa siltä vieruskaverilta että saanko käydä vessassa, saanko jäädä pois, saanko käydä ravintolavaunussa vaan ilmoitus on lyhyt ja napakka: anteeksi menen vessaan, anteeksi menen ravintolavaunuun, anteeksi jään tässä pois. Siis ilmoitusluontoinen ja kohtelias mutta ei lupaa kysyvä lause."
No höpsis! Eri asia jos pyytää toista hetkeksi nousemaan paikaltaan! Ei ole mikään ilmoitusasia se, että aikoo aiheuttaa toiselle tuntikausien piinan!
Mä olin kerran junassa läppärin kanssa ja sit joku idiootti taivutti sitä penkkiä. Onneksi ei paljoa, niin läppäri säästy, mutta olisi voinut kysyä eka. Sanoin hänelle, että voiko nostaa penkin takaisin, koska tahtoisin käyttää läppäriäni ja nosti sen kiltisti takaisin. The end.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:46"]
Kummallista luulin että aikuinen osaisi kysyä ennen toimintaa. Niin minua on kasvatettu kotonani.
[/quote]
Eihän kaikkea tarvitse kysyä. "saanko laskea penkkini" -tuntuu huvittavalta koko kysymys. Enhän minä tarvitse lupaa toiselta ihmiseltä siihen saanko laskea penkkini. Eihän kukaan kysy lupaa siltä vieruskaverilta että saanko käydä vessassa, saanko jäädä pois, saanko käydä ravintolavaunussa vaan ilmoitus on lyhyt ja napakka: anteeksi menen vessaan, anteeksi menen ravintolavaunuun, anteeksi jään tässä pois. Siis ilmoitusluontoinen ja kohtelias mutta ei lupaa kysyvä lause.
[/quote]
Mä kysyisin, jos kallistaisin penkkiäni. Mä en koskaan kallista penkkiäni, jos joku istuu mun takana. Mun mielestä se on kohteliasta sitä toista ihmistä kohtaan, koska en mäkään tahtois, että joku tekis niin mulle.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:07"]
[/quote]
[/quote]
selkäsairauksia on monia muitakin kuin reuma. Jotkut paranevat levolla, toiset liikunnalla. Minulla liikunnalla junassa ei ole mitään merkitystä. Paras on vain hyvä istuma-asento, mikä EI ole 90 asteen kulma. Sori vänkääjät, ette vain mitenkään saa tahtoanne tässä asiassa läpi. Penkki on tehty kallistettavaksi ja sitä saa kallistaa jos tarve vaatii. Voitte tarkistaa asian vr:ltä jos asia kovasti harmittaa.
[/quote]
Kuten joku aiemmin sanoin, niin eihän musiikin soittamista ilman kuulokkeita ole kielletty, se vaan kuuluu käytös tapoihin, ettei niin tehdä. Sama on penkin kallistamisessa. Ihminen, joka osaa käytöstavat, ei sitä tee, ainakaan kysymättä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:40"]
Onko ongelman ydin penkin kallistelu vai nukkuminen (josta joidenkin mielestä ilmeisesti seuraa kaasuttelua)? Eikö junassa saa enää nukkuakaan? Miten eväiden mutustelu, onhan sekin ärsyttävän kuuloista ja voi haistakin. Ja entä jos joku erehtyy laittamaan roskansa ikkunan alapuolella oleviin roskapusseihin??
[/quote]
Se ongelma on se penkin kallistelu. Nukkua saat ihan vapaasti, onnistuu nähtävästi erityisen hyvin, jos on maksanut tai sattumalta saanut käyttöönsä kaksi vierekkäistä paikkaa ja pötköttää sitten niillä.