Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 19:32"]
Täytyy kyllä todeta, että jos edessä oleva säätää tuolinsa ääriasentoon niin silloin on pakko kyllä itsekin kallistaa tuolia taaksepäin. Sellainen puolivälikallistus ei haittaa.
Onhan se epäkohteliasta kun on pakotettu itsekin makuuasentoon. Monesti myös on meinannut oikeasti käydä huonosti kun yhtäkkiä joku varoittamatta räväyttää tuolinsa ääriasentoon. VR saisi kyllä muuttaa niitä tuolejaan niin ettei niitä saa taivutettua taaksepäin kuin ihan vähän.
[/quote]FAKTAA!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[/quote]
Miten punkero sinä oikein olet? Edes vanhassa junassa ei ollut niin ahtaita tiloja etteikö normaalin painoinen ihminen mahtuisi siinä istumaan vaikka edessä olisikin penkki taivutettuna. Minua ei ole koskaan häirinnyt penkkien asento, ei edes ole tullut mieleen, että tuostakin voisi jotain valittaa.
[/quote]
Jos se pöytäosa on auki ja penkki vetaistaan kokonaan taakse, niin kyllä siihen jää jumiin. Kohteliasta on kysyä takaa, voiko laskea penkin ja eihän ole pöytä auki.
[/quote]
jos liikkeelle lähdet, tajuat kai että voit nostaa pöydän ylös?? ;)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:51"]
Kyllä on moukkia täynnä molemmat leirit! Miten aikuiselle ihmiselle voi olla niin vaikea keskustella toisen kanssa? Jos edessä oleva häiritsee läppärityöskentelyä tai muuten vain aiheuttaa ahdistusta, silloin asiasta mainitaan ihan ääneen hänelle. Ei potkita penkkejä tai mumista vittuuntuneena vierustoverille. Samoin, jos tekee mieli kaataa sitä penkkiä, niin on kohteliasta kysyä takana olevalta ja pitää penkki noin puolet matkasta pystyasennossa.
Opetelkaa ihmisten välistä kanssakäymistä, niin elämä helpottuu.
[/quote]
Minä keskustelenkin: aina jos joku kallistaa sen penkkinsä minun edessäni, niin pyydän nostamaan sen takaisin ylös. Aina on myös toteltu, vaikka jokunen riivinrautaämmä onkin yrittänyt jotain passiivisaggressiivisesti siinä mutista. Eli turha yrittää minun kanssani. Tarvittaessa saan kyllä myös konduktöörin puolelleni, mutta tähän mennessä ei ole vielä tarvinnut.
Ja hyvät syyt on. Syön yleensä junassa eväitäni ym., mihin tarvitsen pöytää. Junassa myös vierustoverit vaihtuvat, joten se kallistettu penkki todellakin hankaloittaa meidän nousemista ja istumista. Lisäksi itse en rupea makaamaan junassa ja hankkimaan sillä huonoa oloa itselleni ja pane vahinkoa kiertämään takanani olevalle. Minulla on oikeus yhtä isoon istumatilaan kuin muillakin, edessä olevalla ei ole oikeutta maksimoida omaansa.
Lentokone on eri juttu. Siellä matkustat paikasta A paikkaan B ja kukaan ei liiku moneen tuntiin minnekään. Yleensä on myös vakioaika, milloin joku lentokoneessa syö jotain. Suomen oloissa penkissä puoliksi makaaminen muutaman tunnin matkalla on täysin turhaa ja hankaloittaa muiden matkustusta.
[/quote]
Tajuatko, että ap:n matka kestää helposti sen 10h tai yli? ja toisekseen, on erittäin törkeää vaatia nostamaan 5cm kallistettu penkki oikaisemaan, kun ei se sinua mitenkään voi häiritä. Kokeilepa peilin edessä kallistua 5cm taaksepäin, huomaat mitä tarkoitan. Kummasti olo on mukavampi istua, eikä vaikuta takanaolijan oloihin eikä siihen pöydän käyttöön - se pöytähän ei kallistu penkin mukana eikä läppärin kansikaan.
jos joku lukee tätä junassa/matkustaa piakkoin, voisi ottaa ihan kuvan 5cm kallistuksesta.
Enpä arvannut, että tällainen älämölö syntyisi! Huvittavaa :) Miksi en matkusta yöjunalla tai norwegianilla? Makuupaikat maksavat yli 30e enemmän, norskilla taas ei aina halpalentoja ole tarjolla matkustuspäivinäni. Ja niille, jotka ihmettelevät miksei makuuvaunuun mennä: Eihän päiväsaikaan makuuvaunuihin myydä lippuja! Eihän ne ole edes matkassa. Ap.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:57"]
Jos penkissä on kallistus ominaisuus... NIIN tottakai sitä käytetään! Miksi sitten se takana oleva ei voi kallistaa omaa penkkiä? Ja miksi sitä kannettavaa pitää juuri käyttää sillä hetkellä? Junissa on omat paikat missä voi näprätä sitä laitetta.
[/quote]
Se takana oleva ei pakosti voi kallistaa, koska penkki on seinää vasten.
[/quote]
se onkin huono paikka KOSKA SITÄ PENKKIÄ EI VOI KALLISTAA. NIIN :D! Sen paikan voi välttää sillä, että ostaa lippunsa tarpeeksi ajoissa.
[/quote]
Samassa vaunussa kaikki maksavat saman verran lipustaan. Vaunun perällä istuva ei saa kallistettua tuoliaan, mutta joidenkin mielestä hänen edessään istuva saa viedä hänen istumatilaansa kallistamalla omaa penkkiään.
Oletteko te penkinkallistajat ihan uusavuttomia! Täällä jo moni vinkuu, ettei pysty istumaan 90 asteen kulmassa. Tiedättekö mitä: En minäkään koskaan istu 90 asteen kulmassa. Ihan itse löhöän siinä suorassa olevalla istuimella loivemmassa kulmassa ilman mitään penkin kallisteluita. Tarvittaessa voin laittaa alaselkään vielä tueksi sen irrotettavan tyynyn selkänojani yläosasta tai vaikka kaulahuivin. Ei tämä nyt näin vaikeaa voi olla.
Jos nostatat toisen ylös sen takia, että olet jäämässä pois kyydistä tai menet veskiin tai menet ravintolavaunuun tai kävelyttämään kipeää selkääsi, niin onhan se nyt herran tähden aivan toisen kertaluokan asia kuin se, että makaat toisen sylissä tuntikausia. Tai niin kuin tyypillisesti lentokoneessa, kiehnäät ja vääntelehdit siinä penkissäs ja sitten kun et kumminkaan nuku, rupeat räpläämään iPodia tai pelaamaan pasianssia omalla viihdenäyttöruudullasi tai jotain!
Ihan uskomattomia hernenokkia te olette! Varmaan vaikea elää elämää, jossa jonkun penkin kallistus on noin vakava ongelma. Pitäis varmaan kehittyä joku maailmansota, jotta asiat saisi teidänkin pienissä päissä oikeat mittasuhteet.
Ihan uskomattomia hernenokkia te olette! Varmaan vaikea elää elämää, jossa jonkun penkin kallistus on noin vakava ongelma. Pitäis varmaan kehittyä joku maailmansota, jotta asiat saisi teidänkin pienissä päissä oikeat mittasuhteet.
Minä kallistan aivan ääriasentoon penkin jokaisessa kulkuvälineessä. Ihan sama onko juna, bussi, lentokone... Sitten jos siellä jotain potkimista tapahtuu niin heijaan itseäni kokoajan taaksepäin värisyttäen tuolinrunkoa. AI hemmetti jos siellä läppärit ja tabletit ynnä muut viritettynä niin mitä kyytiä ne saa!
Miksi sitten on mahdollisuus kallistaa selkänojaa, jos se on kiellettyä? Ja oletteko te jotka vastuttatte kallistamista jotakin ylipainoisia kansalaisia?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 22:14"]
Minä kallistan aivan ääriasentoon penkin jokaisessa kulkuvälineessä. Ihan sama onko juna, bussi, lentokone... Sitten jos siellä jotain potkimista tapahtuu niin heijaan itseäni kokoajan taaksepäin värisyttäen tuolinrunkoa. AI hemmetti jos siellä läppärit ja tabletit ynnä muut viritettynä niin mitä kyytiä ne saa!
Miksi sitten on mahdollisuus kallistaa selkänojaa, jos se on kiellettyä? Ja oletteko te jotka vastuttatte kallistamista jotakin ylipainoisia kansalaisia?
[/quote]
T: Miniminäminä<3-ihminen
Jos mun edessä joku penkkiä laskis ja uskaltais ruveta nukkumaan niin herätessään tällä on kyrpä otsassa ja pillut poskilla :D
Täytyypä alkaa kantaa kunnon permanentti tussia aina mukana ;)
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
[/quote] Juurikin näin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:51"]
Nukkujat nukkukoot normaalissa istuma-asennossa, jolloin eivät häiritse takanaan istuvaa, tai ostakoon makuuvaunupaikan.
[/quote]
Lentelen mannerten väliä ja ne on yleensä yölentoja ja poikkeuksetta 90% matkustajista kallistaa penkin ja nukkuu ihan sulassa sovussa.
Ei koneessa ole makuuvaunuja??!
Onkohan tää penkkien kallistaminen vain suomalaisten ongelma lyhyillä lennoilla?
kuten sanoin, en ääriasentoon penkkiä taivuta vaan vain vähän, ja ne istujat eivät btw ole olleet paikalla silloin kun olen pohjoisessa penkkiä taivuttanut. Jostain oulun ja tampereen väliltä ovat tulleet matkaan. Itse matkustan päätepysäkkien väliä. Jaksaisitko itse istua yli 10h selkä tikkusuorassa tai jalat kippurassa maata? Ei niissä penkeissä säätömekanismia olisi, jos säätäminen olisi kiellettyä. Unohtakaa ne piilosääntönne. Ap.
ps. En tietenkään rysähdä penkkiä vasten enkä kaada kenenkään juomia tai kolhi läppäreitä. Hommatkaa potkijat käytöstavat. Luulen aina että pikkulapsia takana istuu. Tosin lapsetkin osaavat käyttäytyä potkijoita paremmin.
Pitää olla ihan helvetin ahne ja tyhmä jos taivuttaa sen taakse.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:51"]
Nukkujat nukkukoot normaalissa istuma-asennossa, jolloin eivät häiritse takanaan istuvaa, tai ostakoon makuuvaunupaikan.
[/quote]
Lentelen mannerten väliä ja ne on yleensä yölentoja ja poikkeuksetta 90% matkustajista kallistaa penkin ja nukkuu ihan sulassa sovussa.
Ei koneessa ole makuuvaunuja??!
Onkohan tää penkkien kallistaminen vain suomalaisten ongelma lyhyillä lennoilla?
[/quote]junissa on makuuvaunut??!
Täytyy kyllä todeta, että jos edessä oleva säätää tuolinsa ääriasentoon niin silloin on pakko kyllä itsekin kallistaa tuolia taaksepäin. Sellainen puolivälikallistus ei haittaa.
Onhan se epäkohteliasta kun on pakotettu itsekin makuuasentoon. Monesti myös on meinannut oikeasti käydä huonosti kun yhtäkkiä joku varoittamatta räväyttää tuolinsa ääriasentoon. VR saisi kyllä muuttaa niitä tuolejaan niin ettei niitä saa taivutettua taaksepäin kuin ihan vähän.