Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
Se on jännä, että ihmisten pitää tällaiseenkin ketjuun tulla nostattamaan itsetuntoaan haukkumalla muita läskeiksi jos heillä on eri mielipiteet :D Sanoisin, että kasvakaa aikuisiksi!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:51"]
Nukkujat nukkukoot normaalissa istuma-asennossa, jolloin eivät häiritse takanaan istuvaa, tai ostakoon makuuvaunupaikan.
[/quote]
Lentelen mannerten väliä ja ne on yleensä yölentoja ja poikkeuksetta 90% matkustajista kallistaa penkin ja nukkuu ihan sulassa sovussa.
Ei koneessa ole makuuvaunuja??!
Onkohan tää penkkien kallistaminen vain suomalaisten ongelma lyhyillä lennoilla?
[/quote]junissa on makuuvaunut??!
[/quote]
No itse monesti vklopuksi kotiin matkustaessani tre-hki välimatkalla, jos kaipasin lepoa, niin mikäs sen parempi ku se pari h siinä junassa torkkua (ja niissä ei ollut makuuvaunua). Miksi minun leponi olisi vähempiarvoisempaa tai en sitä saisi harrastaa mukavemmassa asennossa, kuin se että joku toinen saa tehdä töitä läppärillä (voihan se tehdä ne duunit jossain muualla ku siellä junassa, jos ei koneensa kanssa mahdu siellä matkustamaan, tai hankkimaan tabletin tai muun pienemmän välineen). Ihan yhtä lailla minulla oikeus kallistaa penkkiäni, niin halutessani. Jos takana olevaa häiritsee voi hän halutessaan etsiä toisen paikan. Tai menkää niihin lähijuniin, joissa niitä penkkejä ei saa taaksepäin, eipä tarvii valittaa, että kukaan tulee syliin. Vai pitäiskö suositella omaan autoon vaihtamista? Voihan vali vali...
No kyllä mielestäni pitää penkkiä hieman voida säätää, esimerkiksi alaselälle ei ole terveellistä istua jossain 90 asteen kulmassa ryhdikkäästi kuten virheellisesti luultu, vaan pitää pystyä nojaamaan vähän taaksepäin. Muutenkin pitkällä matkalla kai sitä penkkiä hieman saa säätää eteen tai taakse välillä, ettei ihan paikat jumiudu. Mutta jos haluaa enemmän taivutella niin olisi mielestäni kohteliasta kysyä takanaolijalta ensin ja varsinkin varmistaa ettei töytäise tämän syliin mitään tekemällä jotain äkkitaivutuksia. Mutta niin, kun kerran penkkejä saa säätää niin ei mielestäni kyllä tarvitse kenenkään alkaa riehumaan jos vähän taivuttaa taaksepäin, voihan se takanaolijakin vastaavasti ottaa omaa penkkiään vähän taaksepäin jos tuntuu tila loppuvan. Yhtälailla kaikki maksavat paikastaan, joten ei toisen läppärillä istuminen ole sen oikeutetumpaa kuin jonkun nukkuminen.
Penkin taivuttamiseen on kuitenkin annettu mahdollisuus eikä sitä ole missään kielletty, joten turha siitä on alkaa riehumaankaan, jokainen varmaankin voi myös varautua reissuun lähtiessään että niitä penkkejä saa myös vähän kallistaa ja sen asian kanssa voi ihan vain opetella elämään.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:59"]
Minä puhallan edessäistujan takaraivoon jos pää on sylissä. Tai alan puhumaan kovaäänisesti puhelimeen eteen kallistuen. Nää yleensä auttaa.
[/quote]
Onneks mulla on aina korvatulpat mukana teitä kovaäänisiä puhujia varten. Ja tuulenvire takaraivossa, silmät kiinni sitähän voi kuvitella olevansa aurinkorannalla. Kyllä mullakin kummasti junan pöytätaso on ihan suorassa, vaikka edessä oleva on penkkiään taaksepäin kallistanutkin. Mut ehkä mä matkustan sit jossain eri junissa tai busseissa mitä te "kallistelun vastustajat". Ja eiks laptop nimeen omaan ole sylimikro, sylissä käytettäväksi. Tarviiko siihen sitä pöytää välttämättä?
En ymmärrä niin itsekeskeisiä aikusiia ihmisiä, kenen mielestä tällainen käytös on sallittua. Ei missään ole kiellety penkin kallistusta, mutta pitäisi siellä omassa pienessä päässäkin vähän raksuttaa, että mitä kuuluu hyviin käytöstapoihin ja mitä ei. Eihän esimerkiksi musiikin soittamista ääneen ja kovalla volyymilla ole kielletty, joten ilmeisesti sitä voisi sitten ensi kerralla testata. Ja varsinkin sellasen ihmisen lähettyvillä, joka sitä omaa penkkiänsä taivuttaa niin, että takana oleva joutuu istumaan polvet kiinni suussa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:34"]
En ymmärrä niin itsekeskeisiä aikusiia ihmisiä, kenen mielestä tällainen käytös on sallittua. Ei missään ole kiellety penkin kallistusta, mutta pitäisi siellä omassa pienessä päässäkin vähän raksuttaa, että mitä kuuluu hyviin käytöstapoihin ja mitä ei. Eihän esimerkiksi musiikin soittamista ääneen ja kovalla volyymilla ole kielletty, joten ilmeisesti sitä voisi sitten ensi kerralla testata. Ja varsinkin sellasen ihmisen lähettyvillä, joka sitä omaa penkkiänsä taivuttaa niin, että takana oleva joutuu istumaan polvet kiinni suussa.
[/quote]
eikö tässä ole ollut kysymys myös siitä että kun NE POLVET EI OLE KIINNI SUUSSA. SE PENKKI EI TAIVU NIIN PALJON!
Pakko kai tässä on kuvauspuuhiin ryhtyä. Junamatka edessä huomenna. Huoh!
-165
Ei tarvii pöytää, se onkin vaan koriste! Ja junahan on nukkumista varten, ei paikasta toiseen siirtymistä!
Monta kertaa joku on siinä edessäni röhnöttänyt penkki pitkällä ja nukkuessa on perä paukkunut. Mukavaa takana istujalle...
Itse nukun mieluummin ihan rauhassa, yksityisemmässä tilassa. Mutta kukin taaplaa tyylillään...
Minuapa ärsyttää ne jotka käyttävät selkänojassani olevaa pöytää. Kauhea naputus ja piipitys ja jatkuva selkänojan heiluttelua. pahimpia on ne jotka pompottavat jalkojaan siinä jalkatelineessä. Ei ole sitten mitään inhottavampaa.
Kyllä se pierun haju vaan on pahin haitta....
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:05"]
Kannattaa laihduttaa jos ei mahdu istumaan taivutetun penkin taakse. Siellä on ihan standardin mukaiset tilat istua. Jo tiedät, että olet liian iso, niiin voit ostaa sen etumaisen paikan itsellesi myös tai kokonaisen vaunun.
[/quote]
Pitäisikö jaloista lyhentää 10 senttiä? Itse taidat olla aika nysä, jos kerran kerran pitempiä pitää haukkua läskeiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:50"]
Läppärien tuomisen lentokoneiden matkustamo tiloihin voisi kieltää ja junissa sekä linja autoissa ne voisi määrätä säilytettäväksi käsimatkatavaroille varatussa tilassa.
[/quote]
ahaa? ja hyvää työaikaa menisi taas hukkaan...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:00"]
Eivätkö muut osaa nukkua ilman, että kallistaa penkkiä? Itse saan väännettyä itteni mukavaan torkkumisasentoon. Ei mitään kallisteluita tarvita.
[/quote]
Aivan. Matkustin nuorena päivittäin kouluun tunnin ajan ja saman palatessa, ja opin nukkumaan bussissa, juuri niissä uusimmissa, joissa selkänoja on oikeasti pystyssä. Kyllä tuli ahdasta, jos edessä olija taivutti selkänojaansa ja vielä ruuhka-aikaan. Onneksi useimmat osasivat käyttäytyä. Itse nostan yleensä aina istuimen ylös, kerran en huomannut ja kyllä nolotti. Moni vielä jättää ne lähtiessään ala-asentoon, joten sitten pitää vielä nostella tyhjien penkkien selkänojia, jotta pääsee paikalleen istumaan.
Voit käyttää aikasi nukkumiseen ja antaa kehon rentoutua ja kaasujen virrata...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]
Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään.
Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon.
[/quote]
Joo kun sekopääkommentoijat peukuttaa, niin minähän alistun... :D
Vähemmistäkin kaasuista tulee sekopääksi.
Paras paikka nukkumiselle on yksityinen huone, ei julkinen tila!
No en minä yksin matkusta eikä mulle ole valitettu et piereskelisin tms junassa. Enkä ole muidenkaan pieruja junassa joutunut haistelemaan. Hohhoijaa, kyllä ne pultsarit taitaa niitä haisuleita olla. Ja kakkavaipat...
Onko ongelman ydin penkin kallistelu vai nukkuminen (josta joidenkin mielestä ilmeisesti seuraa kaasuttelua)? Eikö junassa saa enää nukkuakaan? Miten eväiden mutustelu, onhan sekin ärsyttävän kuuloista ja voi haistakin. Ja entä jos joku erehtyy laittamaan roskansa ikkunan alapuolella oleviin roskapusseihin??
Jaa'a... Jos joku potkisi minun selkääni sen takia, että olen hieman taivuttanut nojaa, niin kärsisin sitten kunnolla ja taivuttaisin sen koko pirun nojan potkijan nenään. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt se, että edessä oleva taivuttaa penkkiä. Eikä pitäisikään häiritä, ei se mekanismi siinä penkissä koristeena ole.
Muistan kyllä erään kerran vanhassa pikajunassa, kun penkin taivuttajalla meni mekanismi rikki ja miehen pää olikin yllättäen sylissäni! Taisi olla kanssamatkustaja minua nolostuneempi asiasta :D
Kiinni jäit! Lentokoneissa istuimen pitää olla em. aikoina pystyasennossa (paitsi ruokaillessa, siitä ei erikseen kuuluteta mut kihteliasta on) muulloin miten haluaa! Junassa ei oo laskeutumisia eikä nousuja ja syödä voi ravintolavaunussa jos et mahdu normitilassa syömään.