Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus

Vierailija
27.02.2014 |

Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.

Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä on läppärityöskentely, mutta minä olenkin unitutkija ja teen töitä aloittamalla istuimen kallistamisella. :)

Vierailija
22/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään potkisi penkkiä, mutta inhoan penkkiensä kallistajia. Epämiellyttävää saada toisen pahalle haisevat hiukset (tympeän likaiset tai lakalle haisevat) nenän eteen löyhkäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työskentely on tärkeämpää kuin edessä olevan nukkuminen. En tiennyt, että junassa on kirjoittamattomia sääntöjä.

Vierailija
24/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kysynyt luvan, tai että "anteeksi, haittaako jos kallistan penkkiä hieman taaksepäin" Nimim. mieheni polvet murskaantuivat kun edelläoleva tantukka kiskaisi penkin taakse ilman kysymystä. Se on vain kohteliasta! sama lentokoneessa. Ne penkkitilat ei ole muutenkaan isot/tilavat niin onko pakko vähentää sitä tilaa levittäytymällä takanolevan paikalle???? -hermomenee-

Vierailija
25/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.

Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.

Vierailija
26/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yks ihminen oli melkein mun sylissä kun penkki oli taivutettu taaksepäin!

Vierailija
27/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsytti kerran istua neljä tuntia junassa, kun edellä istuva juippi piti koko ajan selkänojaa takana vaikkei edes nukkunut. Kaiken lisäksi hän useamman kerran nousi kaivamaan jotakin laukustaan ja joka kerta rysähti takaisin penkkiin niin, että selkänoja oikein paukahti päin läppäriäni.

Potkimista en hyväksy, mutta voisi sitä takana istuvaakin vähän ajatella. Ei missään kielletä esimerkiksi kailottamasta kovaan ääneen kännykkään, katsomasta koneelta leffoja ilman kuulokkeita tai vaikkapa soittamasta nokkahuilua koko matkan ajan. Silti suurin osa ihmisistä tajuaa, että muita ihmisiä voi ajatella, vaikkei sitä varten olisikaan mitään sääntöjä. Mutta ei, kun minä, minä ja minä, ja minulla on oikeus!!

Vierailija
28/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta voi ilmoittaa nätisti, "hei anteeksi, ajattelin nukkua hetken, niin haittaako jos vähän penkkiä kallistan" Siihen osaa silloin varautua takana oleva. Miksi pitää kerrasta rysäyttää se penkki taakse ja oikein mukavasti itsensä laittaa kun takanaolevan polvet, läppäri tm. on liiskana. Huomaavaisuus ihmiset, huomaavaisuus. 

Vierailija
29/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:11"]

Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.

Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.

[/quote]

Amen.

Vierailija
30/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Säätömahdollisuus on sitä varten, että penkkiä voi kallistaa, jos takana ei ole ketään tai jos tämä ei häiritse takana olevaa. Sinuako todella ei häiritse, jos yrität työskennellä läppärillä tms. ja edessä oleva kallistaa selkänojansa kyselemättä mitään taakse? Epäilen...

Vierailija
31/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:04"]

Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.

[/quote]Niin on lipustaan maksanut myös sinun taaksesi joutunut matkustaja, jolla on edessä ihan yhtä pitkä junamatka. Jos haluat nukkua, niin varaa itsellesi makuupaikka. Onko todella niin vaikeaa ottaa muita ihmisiä huomioon?

Vierailija
32/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:09"]

Minua häiritsee hirveästi jos edessä istuva taivuttaa penkkiään. Läppärillä on vaikea työskennellä siinä tapauksessa. Lisäksi se vie tilaa oikeasti takana istuvalta ja on äärimmäisen epäkohteliasta. En laita ikinä penkkiä taaksepäin, en vaikka nukkuisin. Jokaisen kuuluisi tietää, ettei sitä perkeleen penkkiä taivuteta.

[/quote]

Tää tietoisku "Jokaisen kuuluisi tietää, ettei sitä perkeleen penkkiä taivuteta" ei ole kantautunut suunnitelijoiden korviin. Vittuako siihen sitä vipua ja mekanismia saatana suunnittelemaan, kun sitä ei helvetti sentään, tarvita??!!1!!

[/quote] vittuako se juna tai bussi tai lentokone ei ole aina täynnä111111?

Vierailija
33/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYKÄÄ ennenku kallistatte penkkiä.

Läppäri voi hajota tai juuri avattu limpparipullo kaatua syliin. Takanaolija voi olla myös kumartuneena juuri ja kolauttaa päänsä pöytään kun joku reippaasti vetäisee vivusta ja rojahtaa nojaamaan.

Minä kysyn aina lupaa. Oletan saavani myöntävän vastauksen, mutta annan samalla takanaolijalle aikaa pelastaa karkkinsa ja eväänsä ja elektroniikkansa. Oma laturi esimerkiksi on niin lyhyen johdon päässä, että kännykkä on lattialla, jos joku käy penkkiä siirtelemään varoittamatta, pidän sitä taittopöydällä siis. Polveni löin kerran myös kun joku päätti kallistaa penkkiä ilman ennakkovaroitusta.

Potkiminen väärin, mutta teki itsekin mieli silloin kun lumpiota vihloi tai kun viime hetkellä nappasin kuuman kertiskahvin pöydältä.

Vierailija
34/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana.

[/quote] oletko koskaan ollut junassa tai lentokoneessa? oletko koskaan huomannut että niissä on aina myös viimeinen penkkirivi, jossa taivuttelu toisten alueelle ei onnistu?

Vierailija
35/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:01"]Olisit kysynyt luvan, tai että "anteeksi, haittaako jos kallistan penkkiä hieman taaksepäin" Nimim. mieheni polvet murskaantuivat kun edelläoleva tantukka kiskaisi penkin taakse ilman kysymystä. Se on vain kohteliasta! sama lentokoneessa. Ne penkkitilat ei ole muutenkaan isot/tilavat niin onko pakko vähentää sitä tilaa levittäytymällä takanolevan paikalle???? -hermomenee-

[/quote]

Mikä kaksimetrinen sä olet? Mulla ainakin on junissa riittänyt jalkatila aivan mainiosti vaikka edessä oleva olisikin penkin taivuttanut. :) ja pituutta minulla on 170cm. Eri asia on sitten lentokoneessa, mutta junassa on erittäin tilavat jalkatilat. Ja jos se ei riitä niin aina voi ostaa vastakkaisen paikan tai paikan työskentely/allergiahytistä.

Vierailija
36/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:01"]Olisit kysynyt luvan, tai että "anteeksi, haittaako jos kallistan penkkiä hieman taaksepäin" Nimim. mieheni polvet murskaantuivat kun edelläoleva tantukka kiskaisi penkin taakse ilman kysymystä. Se on vain kohteliasta! sama lentokoneessa. Ne penkkitilat ei ole muutenkaan isot/tilavat niin onko pakko vähentää sitä tilaa levittäytymällä takanolevan paikalle???? -hermomenee-

[/quote]

Mikä kaksimetrinen sä olet? Mulla ainakin on junissa riittänyt jalkatila aivan mainiosti vaikka edessä oleva olisikin penkin taivuttanut. :) ja pituutta minulla on 170cm. Eri asia on sitten lentokoneessa, mutta junassa on erittäin tilavat jalkatilat. Ja jos se ei riitä niin aina voi ostaa vastakkaisen paikan tai paikan työskentely/allergiahytistä.

[/quote]Hienoa, että mahdut aina juniin hyvin istumaan ja koet jalkatilan riittäväksi. Suurin osa ei ole samaa mieltä. Nukkujat voivat myös varata makuupaikan tai nukkua sivuttain. 

Vierailija
37/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärien tuomisen lentokoneiden matkustamo tiloihin voisi kieltää ja junissa sekä linja autoissa ne voisi määrätä säilytettäväksi käsimatkatavaroille varatussa tilassa.

Vierailija
38/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:50"]

Läppärien tuomisen lentokoneiden matkustamo tiloihin voisi kieltää ja junissa sekä linja autoissa ne voisi määrätä säilytettäväksi käsimatkatavaroille varatussa tilassa.

[/quote]miksi?

Vierailija
39/201 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin miehestäni. en itsestäni. Hän on 190 cm ja pitkä jalkainen. Sanoin sitten isoon ääneen, että vaihdetaan paikkaa, että mahdut sinäkin istumaan. Edellä oleva makoilija ei ottanut kuuleviin korviinsa. Miksi minun pitäisi maksaa enemmän tai mennä sellaiselle paikalle mihin ei ole tarvetta vain sen takia, että edellä oleva ei voi varoittaa makoilevansa koko pituudeltaan. Menis itse makuuvaunuihin.

Vierailija
40/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:13"]

44, en ole lukenut koko ketjua läpi, mutta tulipa tässä mieleen sellainen pieni ajatuksen poikanen että jokaisessa vaunussa voisi olla muutama paikka, joiden selkänojan voisi kääntää reilusti lepoasentoon.

[/quote]ulkomailla tällaisia vaunuja on monissa pitkänmatkan junissa, esimerkiksi pääkaupunkien välillä reissaavissa. Ihmeellistä ettei Suomessa näitä ole käytössä, vaikka välimatkat ja matkustusajat voivat olla pitkiä olematta varsinaisia yön yli matkoja. Nukkujat voisivat tosiaan varata tällaiset paikat ja työskentelevät ja muut valvojat saisivat olla rauhassa päivävaunussa.

[/quote]muuten hyvä mutta luuletko tosiaan että tämä porukka maksaisi euroakaan enempää hyvistä paikoista? nytkin perustellaan että koko rahan edestä kallistellaan ja piereskellään kun kerran lippu ostettu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme