TAMMIKUISET 2013
Uusi täällä joten saattaa tällainen ketju jo jostain löytyäkin, mutta kun en heti bongannut, nin laitoin uuden kokeille.
Täällä siis lukuina 38 v. 4. tuloillaan ja kovasti aluillaan. vko 5+2. LA 2.1.2013.
Outoa, mutta eritisempiä raskausoireita ei ole toistaiseksi muutoin kuin pientä kuukautsten tyylistä nipistelyä alamahassa, kahvi maistuu ja väsymyskin kovasti kohtuullista. Tokihan tuo muisti voi siinä määrin temppuilla että ei enää muista kuinka tuo alkuraskaus oikein menikään edellisillä kerroilla. Vanhin 13, keskimmäinen 12 ja nuorin 6.
Ja nyt sitten iltatähti, kaivattu sellainen, jos luoja suo.Tällä iällä kun ei koskaan tiedä. Palsotja kun lukee niin keskenmeno tässä iässä alkuraskaudessa voi olla jo 20 % luokkaa ):......
Olisi kiva kuulla muistakin raskautuneista, oloista ja tiloista.
Kommentit (116)
Pahaa oloa ja oksentelua näyttää yks jos toinenkin potevan. No niin täälläkin, mutta tavallista rajumman vatsataudin muodossa. Kummastakin päästä on tullut ja olo on niin heikko, kun ei ole oikein mitään saanut alas menemään/sisällä pysymään. Torstaina tauti perheessämme alkoi jylläämään ja nyt viimeistä viedään. Eli lapset on terveitä, minä olen toipumaan päin, mut mies poloinen on kipeänä.
Jova: Kurjaa kaikki mahdollinen vuotelu, mutta jos yhtään lohduttaa niin muistelen kuulleni ja lukeneeni, että juurikin sellainen tumman/vanhan veren vuotelu ei olisi vaarallista vaan vissiin aika yleistäkin?? Mut jos vuoto muuttuu runsaammaksi ja kirkkaaksi uudeksi vereksi on se hälyttävämpää. Mulla ainakin tässä viimeisessä km:ssä vuoto tuli ihan kirkkaana ja runsaana. Ei ollut epäillystäkään mistä oli kyse. Mut voimia ja iso halaus. Toivotaan parasta ja ota yhteyttä neuvolaan jos vaikka tutkisivat ja saat ainakin asiallista tietoa vuodoista.
Oma olo on no...kurja taudin takia, mut muuten kai edelleen ihan ok. Edellisistä raskauksista tuttu päänsärky on taas vaivannut enemmän ja väsymystä pukkaa.
Voikaahan hyvin.
Tintti ja kirppu 7+3
Uusi viikko ei yhtään paremmin ala. Pahoinvointi on niin rajua, etten pysty syömään mitään ja joudun jäämään koulustakin kotiin ://// Olo ei helpotu millään ilveellä ja kotihommat alkavat kasaantua kiitettävästi. Keitin kaurapuuroa aamupalaksi vaan tuossa se jäähtyy lautasella, kun en kerta kaikkiaan pysty lusikallistakaan suuhun laittamaan :((
Tämä hermoilija tänään jo soitti neuvolaan, huomenna neuvolatäti soittelee sieltä takasin. Jospa ehtisin töiltä vastaamaan! Toivottavasti kuitenin on vaan miun normaalia ylimäärästä ressaamista. Tuntuu vaan tää niin epätodelliselta, niin jotenki koko ajan pelkään vaan pahinta :(
Mulla on huomenna ultra..Jännittää ja vähän pelottaakin. Mitähän siellä näkyy? :)
Tintti ja kirppu
Onnittelut kaikille tammivauvan 2013 odottajille :)
Täällä uusi odottaja ilmoittautuu mukaan. Eilen testasin tosi haalean plussan ja tänään Clearbluen vkonäytöllä "raskaana vko2-3".
Lasketun ajan laskurilla LA 28.1., sama, kuin esikoisen La (syntyi 19.1.11)! Eli aika samoilla päivillä varmasti mennään...
Ajateltiin miehen kans, että ei varmasti ekalla tärppää niin sama aloittaa yritys, mut näinhän tässä sitten kävi :)
Ihanaa odotusta kaikille ja toivottavasti kaikki menee hyvin :)
Hei kaikille!
Täällä viides tulossa. Oireita ollut ehkä vähiten raskauksistani. (Eniten oli alkuvuodesta olleessa keskenmenossa.) Tässäpä tämänhetkisiä oireitani:
- palelu(/hiki)
- pieni kuvotus ollut viikon. Tänään alkoi eka kerran puhalluttaa ja piti keskittyä muuhun, ettei tule ylös
- opiskelijat kysyivät tänään, olenko sairas. Kalpea ja poissaoleva kuulemma... Sama ed. kerralla...
- hajut ja maut aiheuttavat valtavia tunteita:D
- itku tuli tänään ihan pienestä jutusta
- rinnoissa en ole koskaan tuntenut mitään erikoista!
- päänsärky ja tukkoisuus
Toisaalta tosi tyyni ja onnellinen olo, toisaalta jännittää lähinnä työkuviot. Menee taas aika tosi sekaisin ja eivät siellä ota varmaan kovin hyvin. Monelta saa varmaan kuulla kummia kommentteja.
Alkuraskauden ultraan taidan mennä eka kertaa. Keskenmeno kummittelee vielä taustalla...
Aiemmat lapset 8,7,5 ja 1. rv 5+6 ja la 15.1. omien laskujen mukaan.
Meillähän on jo iso porukka kasassa! :) Onnea odotukseen kaikille uusillekin!
jova: Mulla kans oli viime viikolla yhtenä päivänä, ihan yhden kerran vaan rusehtavaa tuhruvuotoa. Samanlaista oli pari päivää ennenkuin plussasin. Kyselin jo itsekin neuvolasta ihan paniikissa että onko normaalia, vaan eipä nekään sieltä mitään voineet luvata suuntaan eikä toiseen..Toivotaan että meillä ja pikkuisilla olis kaikki hyvin!
Tintti: Mua jännittää sun puolesta se ultra, toivottavasti kerrot ihania uutisia seuraavassa viestissä! :)
Omat tuntemukset on pysyneet aika samana, ehkä jopa pelottaa tämä oireiden vähyys.. Tällä hetkellä ehkä merkittävimpiä oireita omasta mielestä on rintojen arkuus ja väsymys.. That's it.. Jotenkin mulla taas hiipii mieleen semmonen paha epäilys tästäkin raskaudesta... Pitää vaan toivoa että oon väärässä.. Vielä kun jaksais pari viikkoa ootella niin sais jotain selvyyttä asiaan varhaisultrassa. En oikeen oo varma noista omista viikoista, tai päivistä oikeestaan, kun neuvolasta eilen sanoivat 5+4 ja minä luulin että olis 5+6, useampi netin laskuri antoi eilen 5+5.. Noh, päivistä vaan kyse mutta tässä vaiheessa sekin tuntuu jo isolta asialta :D
coconut
Mulla meni eilinen päivä taas oksennellessa. Ylävatsa on aivan krampissa koko ajan ja pahoinvointi rajua kellon ympäri. Ei helpota edes tunniksi välilä. Olen aivan oman kodin vanki enkä kykene edes lähikaupassa käymään. Esikoinen on kantanut mulle kaksi päivää mehujätskejä pakastimeen koska ne ovat tällä hetkellä ainoat mitä pystyn syömään. Koskaan ei yhdessäkään alkuraskaudessa ole näin rajua oiretta ollut ja tämä on kuitenkin jo kuudes alkuraskaus mulla (3 lasta, 2 km ja nyt tämä raskaus). Tähän asti olen edes yöt saanut nukuttua normaalisti mutta viime yönä heräsin pahaan oloon yölläkin enkä saanut unta kun olo oli niin kamala :(((((( Kunpa tämä pian helpottaisi. Mies on työmatkalla eli olen yksin lasten kanssa mikä on muutenkin rankkaa, saati tässä tilanteessa :////
Suosittelen oikeisti pahoinvointirannekkeita. Ja jos se oikea piste ei heti löydy niin yrittäkää kunnes onnistuu. Tää oli mun pelastus viime raskaudessa. Odotin kaksosia josta toinen kuitenkaan ei selvinny yli 12 viikkoakaan mutta ei tullut ulos kun vasta synnytysvaiheessa joten kroppa luuli hyvinkin pitkään ellei koko ajan että tulossa oli kaksosia ja tämän takia kärsinkin erikoisen vahvasta pahoinvoinnista. Vakiovaruste ulos lähtiessä oli muovipussi ja oksensinkin vähän joka poulelle, yötä päivää....heräsin yölläkin oksentaa. Laihduin 5 kg, joka oli paljon kun painoin vaan 50. Oksensin näin 12 viikkoa ja ainoa asia joka auttoi edes vähän oli pahoinvointirannekkeet! ELI SUOSITTELEN! Jotkut sanovat ettei ne auta, mutta uskon että ne jotka niin sanoo ei ole löytäneet oikeaa pistettä, en mäkään heti ja meiasin jo heivata mutta epätoivoissani siirtelin niitä kunnes hävis se pahin oksennusolo yhtäkkiä!
Mut ihan alkuun pahoittelut teille pahoinvoinnin kanssa painiville. Ihan kamalalta kuulostaa ja toivottavasti löytäisitte jonkun avun tai menisi nopeasti ohi tämä vaihe. Tsemppii ja halaus.
No niin ultrasta kotiuduttu..ja oli ihana kokemus.:) Mahtava ja kokenut ultraaja sattui. Kohdussa kaikki hyvin.:) Toukka oikeassa paikassa, syke vahva ja näkyi selvästi näin maallikonkin silmin. Kooltaan vastasi viikkoja 8+2 eli la aikaistui joulukuun puolelle 30.12. Moneen kertaan ultraaja toukkaa mittaili ja totesi mittojen vastaavan tuota 8+2. Vauveli oli ihan barbapapan näköinen pikkuinen pötkylä ja se vahva syke teki sen, että ruudulla tuntui olevan enemmänkin menoa ja meininkiä, kun mitä todellisuudessa oli.:)
Pysyn silti kaiketi täällä tammikuun porukoissa. Kun kerta täällä olen aloittanutkin ja koen että täällä on kiva porukka ja myös meitä 30+ ikäisiä odottajia.:) Jos kaikki hyvin loppuun asti menee ja vanhat merkit toteen käy niin vauva toden näköisesti syntyy reilusti joulukuun puolella. Meillä on molemmat lapset syntyneet ennen la:ta esikoinen 38+5 ja kuopus 37+5.
Päätä särkee taas, mut kas, kun sitä on niin paljon helpompi tuon ultran jälkeen kestää.:)
Onnellinen Tintti ja barbapapa 8+2
Tintti, olipa ihana ultrakokemus! Jännä, miten toisilla lapset tuppaavat syntymään (jopa sukupolvien ajan) aina etuajassa. Itselläni taas vaikuttaisi olevan "pitkä hautomisaika". Molemmat lapset ovat syntyneet käynnistettyinä rv 42+2. Onneksi olen ollut kummallakin kerralla aika hyvävointinen viimemetreille saakka. ;-)
Oireista piti sanomani, että tämän alkuraskauden aikana mua on myös paleltanut tosi paljon. Sitäkään en muista aiemmilta kerroilta.
Just nyt ei ole oikein minkäänlaisia oireita, paitsi se rintojen kipeys. Parina päivänä orastanut etova olokaan ei ole lisääntynyt. Itseasiassa huolestuin tästä jopa niin paljon, että tein varmuuden vuoksi uuden testin. Ekaan testiin, jonka tein joskus kp 37, ilmestyi kyllä ihan selvä plussaviiva, mutta minusta siinä kesti kauemmin kuin se 5 minuuttia. Joten nyt aloin sitten tulla epäuskoiseksi; entä jos siinä olikin jokin häikkä. (Raskausoireet osaavat olla tosi viheliäisiä välillä, mutta oireettomuuskin meinaa tehdä hulluksi, heh.) Niinpä testasin tänään uudemman kerran, ja kyllä siihen Apteekin testiin kaksi vahvaa viivaa piirtyi jo pissatessa. :-) Että kai se on uskottava.
Viikoista mulla ei ole edelleenkään varmuutta, kun kierrot on olleet sekaisin. Olisko seitsemäs viikko kuitenkin. Ensi viikolla on eka neuvola. Se tuntuu ehkä vähän "turhalta", kun perustiedot odotuksesta on jo itsellä olemassa, ja saman terkkarin kanssa nähdään säännöllisesti lasten asioiden tiimoilta, joten "perheen elämäntilanne" ym. jutut on tiedossa...eikä ekalla kerralla vielä sydänääniäkään kuunnella. Mutta mentävähän sinne on.
mulla oli kanssa ekaa lasta odottaessa alkuraskaudesta ihan selvää vuotoa. Ei mitään hurjan runsasta eikä muistaakseni sellaista kirkasta. Mutta vuotoa kuitenkin. Kaikki sujui kuitenkin hyvin. Kaipa tuo on melko yleistä. Muistan kyllä sen pelon ja huolen, kun edellinen yritys oli meillä vieläpä päättynyt keskenmenoon. Onneksi huoli oli turha. Tsemppiä!
Hei Maman4, jos oksentelu jatkuu noin rajuna niin mene ihmeessä lääkäriin. Ei kuullosta enää normaalilta raskauspahoinvinnilta...Hyperemesis tai mikä hieno sana se nyt olikaan voisi kuvata tota paremmin.
Itsellä kaikki hyvin, vaikka onkin epäuskoinen olo edelleen. Ainoa todella selkeä oire on vatsan turvotus, ja kun sitäkään ei ole ollut aikaisemmissa raskauksissa, ei tiedä mitä uskoa... no, vielä tällä viikolla uudestaan ultraan, sitten taas nähdään tilanne :)
Voimia kaikille pahoinvoinnin tai päänsäryn kanssa kamppaileville!
Voi ei kaameeta kuultavaa toi on kamalaa toi pahonvointi!!!Mulla ekassa raskaudessa kerran pahoinvointikohtaus bussissa tuntu että olin karusellissa. Muuten ei oo ollu mitään. Ainoastaan nyt tekee pahaa hajut joita työni puolesta joudun kärsimään aikalailla ne inhoällöttää!!!! Ja muina oireina turvottaa massua aika lailla että vatsaa joutuu töissä vetää litteeks ku ei vielä oikeen haluis kertoo ku ekaa neuvolaa saatikka sit laskettua aikaa tai ultraa oo vielä takana niin ja nyt jotenkin ollu väsyneempi oisko ku kolmas raskaus menossa ja viime raskaudesta 8 kk. Näillä oireilla mennään.....ja 28.5 eka neuvola ;) Tästä se jatkuu ja edelleen toivotan oikein hyvää odotusta murheistakin huolimatta ja nauttikaahan masu asukista/eista!!!
Tää se just oli nimeltä mitä mulla oli, harvinainen mutta mahdollinen, yleensä kasoisraskauksissa mutta myös normeissa..
Mikä ero on tällä epänormaalilla ja normaalilla raskauspahoinvoinnilla?? Mä olen ihan joka raskaudessa voinut toooooodella huonosti vähintän 2-3 viikkoa tässä vaiheessa raskautta ja lisäksi muutaman viikon hillitympää pahoinvointia. Tämä on eka raskaus, että olen oksentanut mutta nyt eilen ja tänään en ole oksentanut kertaakaan. Olo on muutenkin tänään ollut ehkä himpun verran parempi kuin viimeiset viisi päivää. Mutta ei todellakaan hyvä. Mä en jaksa lähteä lääkäriin, kun olo on niin huono ja pelkään ottaa mitään lääkkeitä raskausaikana. Yritän siis vielä sinnitellä tämän kanssa. Jos en oksenna niin kai voi olla huoletta kun ruoka pysyy sisällä?
Maman4 rv6+5
Suosittelen oikeisti pahoinvointirannekkeita.
Asuinmaassani ei myydä pahoinvointirannekkeita.
Iloiset terveiset varhaisultrasta! Kävin tänään yksityisellä ultrassa ja oli ihanaa nähdä pienokainen :) Minäkin sain ihailla sydämen sykettä, joka näkyi hyvin kuvassa. Vähäksi aikaa nyt ainakin helpotti, vaikka ei tässä mitään suurempaa jännitystä ole ollutkaan. Paitsi tänään lääkäriaseman aulassa oma sydän hakkasi tuhatta ja sataa kun odotin vuoroani... Minun vanhempani ja sisarukseni jo tietävät odotuksesta ja miehen vastaaville kerrotaan loppuviikosta. Muille ei vielä kerrota, mutta ajateltiin nyt kuitenkin näille läheisille kertoa kun ollaan muutenkin läheisiä eikä haluta asioita pitää salassa. Tintti ainakin tuossa kirjoitti ultrastaan, onnea myös! Tsemppiä kaikille muillekin tottakai! Pitänee tästä varata ensimmäinen neuvolakäyntikin. Taas vaihtunee neuvolatyöntekijä, sillä muutimme vähän ja täällä tuntuu olevan tarkkaa kuka mitäkin aluetta hoitaa. Lapsellakin vaihtui lastenneuvolan täti. Ovat siis täällä eriyttäneet lasten ja äitiyspuolen neuvola eri henkilöille.
Pahoinvoinnista omakohtaista kokemusta alkaa jo hiukan oleen. Aamuisin heikko olo ja kuvotusta ja päässä huippaa. Sokerimehu / tripit auttoivat ensimmäisessä raskaudessa ja samaa yritän nytkin ja ottaa töissä kevyemmin aamupäivät. Vähän vaan vaikeaa avotoimistossa luimia ;) Mitä lie turvotusta jo heti tullut että housut kiristää, joten saa kohta alkaa kaivaan vaatekaapista äitiyshousujakin. Viimeksikin jouduin hyvin aikaisessa vaiheessa vaihtamaan vaatetusta, tosin nyt kesällä voisi kulkea enempi trikoohameissa muutenkin. Noista pahoinvointirannekkeista joku täällä mainitsi ja mulla oli myös hyvä apu ekassa raskaudessa. Ei tosin kokonaan estäny pahoinvointia, mutta väittäisin mulla auttaneen. Vadelmatrippien alituinen juonti auttoi kyllä enemmän :) Nyt saa kyllä taas alkaa kyttään ruokia tarkemmin. Olin viimeks aika tarkka sapuskoista ja aion kyllä nytkin välttää monia ruokia. Ei oo sit itellä huono omatunto. Jokainen tietty tässäkin tyylillään.
Terveisiä kaikille niin esikoista kuin monennettakin odottavalle, kivaa kun meillä on aika laajalla kirjolla väkeä jo koossa!
Lahja 80 & 6+6
kuulla Lahja80 hyviä ultrakuulumisia! Toivottavasti niitä täällä kaikilla tulee!
Maman4 Itse oksensin joka päivä 12 viikon aikana eikä siihen lääkkeitä saannu vaikkei välillä tosiaan vesikään pysynyt sisällä. Jotkut illat olin niin heikko että tärisin ja itkin etten jaksa tuotapahoinvointia enää. En pystynyt puhumaan puhelimeen, en jaksanut edes tietokoneella olla, joka päivä tsemppasin kunnes esikoinen meni nukkumaan klo 9 ja silloin simahdin itte samantien. Nuo pahoinvointirannekkeet vei multa sen pahimman oksennusrefleksin pois ja pystyin paremmin "pidättelemään" mutta pahaa oloa oli edelleen. Sen eron tunsi hyvin kun meni suihkuun kun joutui ottamaan ne pois (oli siis päällä yötä päivää). Ennen kun ehti pestä hiukset ja kuivata itteensä niin oksennus oli jo kurkussa. Pystyiskö joku käydä ostamassa ja lähettää sulle? Mahtuu ihan normi kirjeessä mielestäni. Ei siis ainakaan mun pahoinvoinnille voinnu mitään tehdä ja useimpien neuvolakäynnienkin aikana jouduttiin ottamaan taukoa kun juoksin vessaan. Tiputukseen olisin aivan kohta joutunu...sit se loppuikin kun seinään. (heh...meni 2 viikkoo ja alkoi närästys joka mulla raskaudessa ollu niin paha että ilman lääkkeitä nukuin istualtaan koska vesikin näräsi itkuun asti, tää ollu molemmissa raskauksissa, pahoinvointi vaan yhdessä). Niitä rannekkeita saa siis esim apteekista...pystyiskö joku lähettää...?
En valitettavasti osaa sen enempää auttaa kun että olen kuullut että vuotoa voi tullakin vaikka raskaus eteniskin ihan normisti. Mulla ei yhdessäkään näistä kolmesta oo vuotoa tullut, mutta kaikki me olemme erilaisia. Jos sitä alkaa tulla enemmän niin huolestuisin varmaan itte...ilmoittele! Toivottavasti ei oo mitään pahaa....