Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenestäkään muusta raskasta olla teinin 'äiti?

Vierailija
22.04.2012 |

Teinin jatkuva pahantuulisuus, ikävä puhetyyli ja muutenkin huono käytös alkaa käydä hermoille. Neiti pilaa käytöksellään koko perheen arjen. Tuleekohan tolle ikänä järkeä päähän?

Tänään keskusteltiin kesätöistä. Ei kuulemma halua vietää edes kuukautta töissä. Haluaa vain viettää aikaa kavereiden kanssa.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha syyttää nuorta, ja äidinkin kannatta olla aika suurpiirteinen, kyllä se aika siitä tekee taas "oman mukavan itsensä".

Kannattaa pitää teiniin vähän etäisyyttä, eikä ottaa niin sanatarkasti kaikkea mitä se sanoo. Siinä vaiheessa kun ilmoittaa lähtevänsä sinne ja tänne, voi todeta vaan rauhallisena "jaahas". Kyllä ne sieltä juoksuiltansa aina kotiin tulee, enkä kyllä usko että meijänkään nuoret ehtis ikinä ajoissa töihin :D

Eikä ottaa niin sanatarkasti, mitä teini sanoo??

Just joo. Teini loukatkoon minkä ehtii ja äidin täytyy vaan hymyillä........huh huh

Vierailija
2/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun teinini ovat mukavia ja kivoja nuoria, joiden kanssa voi puhua monista asioista. Se on paljon vanhemmasta itsestään kiinni millaisia lapset ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena kaikkea, mitä teini sanoo. Silloin ei tule sanoneeksi lapselleen jotain sellaista, mitä katuu jälkeenpäin.

Meillä ei ole ollut uhmaikää eikä itkupotkuraivareita eikä murrosiässäkään isoja ongelmia. Jos lapsi joskus tuiskahtaa, olen todella sanonut, että "jaahas" ja jatkanut elämää. Olen ajatellut, että lapsi elää myllerrystä, jonka avulla irrottaudutaan kodista ja vanhemmista. Jos minä menen mukaan pahaan oloon ja kiukkuun, ei siitä sen mukavampaa tule ja saan aikaan vain lisää ongelmia turhasta.

Pidän helposta ja mukavatsa elämästä enkä syyllistä lapsiani, jos he pyrkivät samaan :-)

Vierailija
4/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella kehno teinin äiti...tämä vaihe elämästä ei sovi minulle.

Olen jatkuvasti yhtä vihainen kuin tuo teinikin!

Mutta kun mikään ei suju...ei edes tavalliset rutiinit...kaikesta saa olla koko ajan valittamassa tai arki kaatuu niskaa :(

Neiti 15v. menee kesätöihin 6 viikoksi ja hyvä niin...jos edes vähän kasvais kesän aikana.

Ja saa omaa rahaa koska me emme ole enää raha-automaatteja niinkuin ennen koska koulu ei suju, aamulla ei pääse pakottamatta sängystä ylös, huonetta ei siivota,käytös ylimielistä ja mikään ei kelpaa muutenkaan...

Vierailija
5/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin teini, joka tiuskii ja äyskii, ei jaksa hoitaa kouluasioita kuten ennen, on lähes jatkuvasti pahalla päällä. Joskus tuntuu, että teini on ottanut elämäntehtäväkseen äidin haukkumisen ja loukkaamisen. Olen siis päättänyt antaa teinin haukkumispuheiden mennä suoraan toisesta korvast sisään ja toisesta ulos. Yleensä se onnistuu, joskus sitä pahoittaa mielensä.

Hulluinta on, että on aivan sama mitä tekee tai on tekemättä, sanoo tai on sanomatta, aina on vain ihan paska äiti, joka ei ymmärrä mitään!

Meidän teini täyttää kohta 15v, tätä tiukkaa vaihetta on nyt kestänyt 1/2 vuotta ja toivon, että pian helpottaisi. Teini on tyttö ja äärimmäisen hanakka sanomaan asiasta kuin asiasta, ollut kyllä aina. Toivon todella, että seuraava lapsi ei ole samanlainen teini-iässä. Ei luultavsti olekaan, koska on luonteeltaan aivan erilainen ja poika.

Ainoa lohtu tässä teinin äitinä olossa on tällä hetkellä se, että suustaan paha teinimme ei vielä ole tehnyt mitään todellisia tyhmyyksiä!

Vierailija
6/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täytti just 16 vuotta ja toivon mukaan ton äyskimisen ja semmosen osalta pahin ois jäänyt viime kevääseen ja kesään,se oli yhtä painajaista se meidän perheen elo.Viime kevät meni koulun osalta aivan plörinäks;tyttö ei enää loppukeväästä suostunu lähtee kouluun ollenkaan,pääsi kyllä luokaltaan,sai korvattua pahimmat poissaolonsa,mutta sitten tuli kesäksi kamala masennus,kesä meni huoneessa makaamiseen ja itkemiseks,kiroomiseks yms.tytön osalta siis.Hain kyllä apua tytölle,mutta vaikea se on apua tarjota kun ei huoneesta ulos saanu..Voi kamala kun mua ahdistaa vieläkin viime kesä!Rippikoulu jäi käymättä,kesätöihin olis päässy,mutta ei pysyny sinne menee..No,nyt pääsis ainakin kesätöihin,mutta saapa nähdä mitä tulee..mulla jäi vissiin niin pahat traumat viimekesästä että en viel oikee tiiä mitä tältä kesältä odottaa.Meillä on tää nuoren elämän vaihe ollut ainakin järisyttävän rankka!

Vierailija
7/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täytti just 16 vuotta ja toivon mukaan ton äyskimisen ja semmosen osalta pahin ois jäänyt viime kevääseen ja kesään,se oli yhtä painajaista se meidän perheen elo.Viime kevät meni koulun osalta aivan plörinäks;tyttö ei enää loppukeväästä suostunu lähtee kouluun ollenkaan,pääsi kyllä luokaltaan,sai korvattua pahimmat poissaolonsa,mutta sitten tuli kesäksi kamala masennus,kesä meni huoneessa makaamiseen ja itkemiseks,kiroomiseks yms.tytön osalta siis.Hain kyllä apua tytölle,mutta vaikea se on apua tarjota kun ei huoneesta ulos saanu..Voi kamala kun mua ahdistaa vieläkin viime kesä!Rippikoulu jäi käymättä,kesätöihin olis päässy,mutta ei pysyny sinne menee..No,nyt pääsis ainakin kesätöihin,mutta saapa nähdä mitä tulee..mulla jäi vissiin niin pahat traumat viimekesästä että en viel oikee tiiä mitä tältä kesältä odottaa.Meillä on tää nuoren elämän vaihe ollut ainakin järisyttävän rankka!

Miten tytön olo parani masennuksen jälkeen? Ulkopuolisen avun ansiostako? Tiedätkö mistä masennus johtui? Miten tyttö nyt jaksaa? Onko koulunkäynti alkanut sujua paremmin?

Meillä tänä vuonna 15v täyttävä tyttö, jolla epäilen jonkinsortin masennusta/ahdistusta. Hän kyllä saa jo keskusteluapua, joten voi olla että akuutti masennus vältetään. Meilläkin on kouluun lähdön kanssa tiukkaa, onneksi vasta kaksi päivää pinnausta tältä keväältä. Jotakin siellä koulussa on, joka haittaa elämää. Puhuminen on useimmiten vaikeaa ellei mahdotonta, joskus sentään vielä juttelee. Todella ahdistavaa äidillekin!

Vierailija
8/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun teinini ovat mukavia ja kivoja nuoria, joiden kanssa voi puhua monista asioista. Se on paljon vanhemmasta itsestään kiinni millaisia lapset ovat.

Itse olen kyllä pitänyt sitä heidän omana ansionaan, en kasvatustaitojeni tuloksena.

Vierailija
9/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimille ottaa ja voin sanoakin, että raskainta äitiyden vaihetta eletään näiden teiniperkeleiden kanssa :-D

On toki kivojakin aikoja mutta kyllä nää huudot, rähinät ja keskinäiset v*ttuilut alkaa käydä voimille olan takaa. jatkuvaa koirakoulua kotitöistä, läksyistä, nukkumaanmenista, dataamisesta, huoneen siivosta etcetcetc...

Vierailija
10/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä pitänyt sitä heidän omana ansionaan, en kasvatustaitojeni tuloksena.

jospa tuo kirjoittaja oli sitä mieltä, että kun itse kunnioittaa teinejään ja on ihmisiksi, vastaavat he samalla tavalla. Tietty oma esimerkkikin on kasvatusta, mutta jostain syystä raivoavalle ja haistattelevalle aikuiselle ei sanota, että kasvavat lapsesi väärin.

Vierailija
11/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kaksi teiniä, ja kaksi on sen iän jo ohittanut. Olen aina tullut hyvin toimeen teinien kanssa ja teinit mun kanssa.

Vierailija
12/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen myös sitä mieltä, että kannattaa olla vähän suurpiirteinen pienissä asioissa. Isoja ongelmia meillä ei vielä ole ollut: no, yhdet kännit 16-vuotias veti, mut tuli niin kipeäksi ettei ole toistanut ....

Vierailija
13/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää on vitsi?

, enkä kyllä usko että meijänkään nuoret ehtis ikinä ajoissa töihin :D

Vierailija
14/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin, että lapseni muuttuvat hirviöteineiksi, mutta kummankin murrosikä meni yllättävän helpolla. Tytär tosin jäi kiinni alkoholikokeiluista ja hengalili kylillä mielestäni liian usein. Poika kukkui myöhään aina kuin mahdollista ja nukkui pitkään, mikä ärsytti meitä vanhempia. Mutta puhevälit olivat kunnossa ja suhteet säilyivät läheisinä.

Molemmat olivat kesätöissä heti, kun kynnelle kykenivät. Mielestäni murkku tarvitsee kesällä myös mielekästä tekemistä, pelkkä kavereiden kanssa hengailu ja pitkään nukkuminen ei ole nuorelle paras mahdollinen olotila. Toki pitää vapaata ja lomaakin olla ennen koulun alkua.

Vierailija
15/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, etä jostain muustakin on! Kyllä nuo pikkulapsiajan itkupotkuraivarit ovat olleet lastenleikkiä tämän rinnalla!

Meillä on isot lapset 18, 16 ja 13.. (lisäksi kaksi pienempää), esikoinen muutti pois kotoa vuosi sitten... Ja kyllä täytyy sanoa että rankkaa on ollut! Eihän oiden ajatuksen juoksusta ota ikinä mitään selvää.. nuo kolme on lisäksi persoonallisuuksiltaan hyvin erilaiset, eli mikä on toiminut yhdellä, ei tasan toimi toisella.

esim, esikoisen ongelma on ollut liiallinen eristäytyminen teini-iässä, ja toinen taas ei pysyisi kotona millään! Tuo kolmas on tyttö, ainoa laatuaan tässä porukassa, ja kyllä nyt on jo sellaiset elkeet nähtävissä..että huh!

Mutta koitan vaan ajatella, että esikoisestakin tuli ihan ihminen.. joten jos noista muistakin tulisi... aika paljon sitä saa tässä vaan sietää. Eikä tosiaan ottaa niin todesta jokaikistä äyskäisyä. Onneksi tämä ikä menee ohi!

Vierailija
16/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omani olivat teinejä. Nauraa sai joka ikinen päivä ja meillä oli niin hauskaakin! Oikein odotin kun tulivat kotiin koulusta ja sitten raatattiin. Pidin kyllä myös kurin ettei hunsvotiksi kasvaneet.

Minusta tytölläsi on ollut huono kotikasvatus jos käyttäytyy noin. Miksi ihmeessä sallit sen?? Pitäisin heti napakan puhuttelun ja ilman muuta tuntuvia rajoituksia. Miksi muuten ´´odotat´´ sen järjen tulevan päähän? Miten se siihen ilmaantuisi? Itsestääkö? Herääs nyt mami ajoissa!

Joutuuko tyttösi tekemään kotitöitä? Jos ei niin on kyllä tosi hakusessa toi meininki. En edes uskalla kysyä mistä saa rahaa!!

Vierailija
17/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien tarvitse suostua kaikkeen, mitä nuoren päähän pälähtää ihan vaan siksi, että nuori on teini-iässä! Itse olen laajentanut lasten oikeuksia aina sitä mukaa, kun ovat olleet kypsiä siihen, mutta velvollisuudet lisääntyvät samassa suhteessa kuin oikeudetkin.

Vierailija
18/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa tuo kirjoittaja oli sitä mieltä, että kun itse kunnioittaa teinejään ja on ihmisiksi, vastaavat he samalla tavalla. Tietty oma esimerkkikin on kasvatusta, mutta jostain syystä raivoavalle ja haistattelevalle aikuiselle ei sanota, että kasvavat lapsesi väärin.

Tuttavapiirissä on oikein leppoisia vanhempia, joiden lapsilla on ollut aivan hirveä murrosikä. Parilla tapauksella on todella kova kuri ja teinit ovat hyväkäytöksisiä. Näistä toisen äiti on ihan tosissaan sitä mieltä, että kyttääminen ja kaikesta määrääminen ovat just se juttu, jonka vuoksi perheessä ei ole mitään mielenosoituksia.

Omat lapset ovat siis aina olleet hyväkäytöksisiä ja tässä vuosien varrella minua on tultu kiittämään/kehumaan siitä, että olen hyvin lapseni kasvattanut. Minusta se on aika hassua, kun enhän minä oikeastaan ole tehnyt mitään.

Vierailija
19/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jurotusta tietty on ollut mutta eivät koskaan ole käyttäytyneet rumasti kotona (ts vittuilleet päin naamaa, hajottaneet mitään tms).

Jos on ollut todella hankalia hetkiä olen "ignorannut" teinin ja vähitellen tuo on kyllästynyt riitelemään itsekseen:)

Jos tuo ei mene töihin niin anna olla poissa - sillä edellytyksellä ettet myöskään rahoita hänen menojaan ensitalvena. Vain pakolliset toppatakit ja talvikengät, ei muuta. Meillä lapset on 15v lähtien tienanneet itse käyttörahansa, jos joku vuosi on jäänyt (omasta päätöksestä) väliin, ei myöskään ylim leffa- tai bilekeikkoja ole kustannettu. Tai sitten on maksettu kaikille sama summa ettei yksi voi hyötyä.

3 x koettu jo, 4. pelottaa hieman kun on kuopuksena kaikkein lellityin.

Vierailija
20/82 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jurotusta tietty on ollut mutta eivät koskaan ole käyttäytyneet rumasti kotona (ts vittuilleet päin naamaa, hajottaneet mitään tms).

Jos on ollut todella hankalia hetkiä olen "ignorannut" teinin ja vähitellen tuo on kyllästynyt riitelemään itsekseen:)

Jos tuo ei mene töihin niin anna olla poissa - sillä edellytyksellä ettet myöskään rahoita hänen menojaan ensitalvena. Vain pakolliset toppatakit ja talvikengät, ei muuta. Meillä lapset on 15v lähtien tienanneet itse käyttörahansa, jos joku vuosi on jäänyt (omasta päätöksestä) väliin, ei myöskään ylim leffa- tai bilekeikkoja ole kustannettu. Tai sitten on maksettu kaikille sama summa ettei yksi voi hyötyä.

3 x koettu jo, 4. pelottaa hieman kun on kuopuksena kaikkein lellityin.