Onko kenestäkään muusta raskasta olla teinin 'äiti?
Teinin jatkuva pahantuulisuus, ikävä puhetyyli ja muutenkin huono käytös alkaa käydä hermoille. Neiti pilaa käytöksellään koko perheen arjen. Tuleekohan tolle ikänä järkeä päähän?
Tänään keskusteltiin kesätöistä. Ei kuulemma halua vietää edes kuukautta töissä. Haluaa vain viettää aikaa kavereiden kanssa.
Kommentit (82)
että mitä raskasta teineissä on ? Sellaisiahan niistä tulee kuin kasvattaa.
Geeneillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Eikä muulla ympäristöllä tai ylipäätänsä millään muulla kuin kotikasvatuksella? Aikamoinen yleistys...
on todella suuri vaikutus!! Meidän lapset eivät ole lapsuudessaan koskaan nähneet ns "epänormaalia" elämää (sosiaalitapauksia, perheväkivaltaa, narsismia, alkoholismia, rakkaudetonta avioliittoa tai epäkunnioittavaa käytöstä toisia kohtaan) ja uskon että juuri siksi heistä onkin kasvanut sosiaalisia ja hyväkäytöksisiä nuoria aikuisia.
Heillä on hyvä malli perheestä ja avioliitosta, työnteosta ja velvollisuuksista toisia kohtaan; ympärillä ihmisiä jotka välittävät oikeasti niin perheen sisällä kuin ystäväpiirissäkin. Ehkä tuo vanhempien esimerkki on lähinnä "kasvatusta" mitä ollaan voitu tarjota lapsille. Rajat toki on aina ollut mutta eipä nuo ole hirveästi poukkoilleet niitä vastaan
Kuinka monta teini-ikää edellä kirjoittaneiden perheissä on nähty?Älkää yllättykö, jos täsmälleen samoilla kasvatusperiaatteilla, ympäristössä ja vielä geeneiltäänkin jokseenkin samanlaiset lapset käyttäytyvät eri tavalla.
Voi käydä niin, että se onkin perheen 2., 4. tai 7. lapsi, joka onkin kauhuteini.
Miksi, kun kaikki olosuhteet pitäisi olla kaikille samat eikä aina ole nuorimmasta lellikistä kyse?
Luonteeltaan aivan erilaisia - esikoispoika helppo ja itse rauhallisuus, vanhin tytär tomera ja aikaansaava. Kolmas oli jo sitten hankalampi, enemmän prinsessaa pelissä:) Juuri naurettiin miehen kanssa että 4-5 vuotta vain murahteli synkkänä meille ja nyt kun tulee viikonloppuisin kotiin käymään on itse aurinko - ja puhuu puhuu puhuu....:D
Silti yhteistä näille isoille lapsille on se perusturvallisuus ja yhdessäolon malli. Meillä on edelleen upeat välit lapsiin, kukaan ei ole valittanut kurjasta lapsuudesta vaikka köyhää on ollutkin usein. Rakkaudesta rikasta
että mitä raskasta teineissä on ? Sellaisiahan niistä tulee kuin kasvattaa.
Geeneillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Eikä muulla ympäristöllä tai ylipäätänsä millään muulla kuin kotikasvatuksella?
Aikamoinen yleistys...
että ei päästetä omia teinejä sellaiseen ympäristöön missä toisilla teineillä ei ole mitään rajoja. Aina vedotaan siihen että pakko päästää omatkin teinit johonkin ku kaveritkin menee tai itse menin. Ei ole mikään pakko.
Mä ryyppäsin, menin miten menin. Jossain vaiheessa kasiluokkaa en käynyt edes koulua kunnolla. Olin suustani ihan hirveä.
Mua hävettää se käytös kun nyt ajattelen. Mutta en mä pahalla, olin vaan sellainen ja kasvoin ihan järkeväksi aikuiseksi. Kauhulla odottelen omien lasten murrosikää!
Mulla on hyvät vanhemmat ja perus käytössäännöt mulla on opetettu. Vieraille en koskaan ollut töykeä vaan kohtelias. En myöskään ollut rikollinen. Silti olin poliisienkin kanssa tekemisissä joskus kun alaikäisenä jäin kiinni alkoholista.
Olenkin miettinyt että jos tänä päivänä olisin samanlainen nuori, niin mähän olisin sossutapaus! Silloin ei sossuille ilmoiteltu.
Aika neuvottomina ollaan täälläkin teiniprinsessan kanssa. Tyttö 15v, koulussa menee hyvin ja muuten kaikki okei...paitsi penska on melkein koko ajan naama nurinpäin ja kaikki myö tehään väärin. Me ollaan ihan idiootteja paskapäitä ja hän on niin fixu ja syytön kaikkeen. Rassaa kun yksi teini saa koko perheeseen pahaa oloa. Siinä kärsii vanhemmat ja toiset sisarukset. Kun olis niin mukavaa asua hyväntuulisessa kodissa mutta ei...aina on tällä prinsessalla sanansa sanottavana joka asiaan. Jos häneltä kysyy jotain niin voi olla että vastaa tai sitten ei. Yhtenä hetkenä haistattaa vitut ja haukkuu kaikki ja toisena hetkenä tulee ihan muina miehinä juttelemaan. Minun on vaikea ymmärtää ja rakastaa tuota lasta mikä on meille tullut. Milloin ihmeessä siitä tuli tuommoinen peto???
Tekis mieli laittaa jonnekkin kasvatuslaitokseen.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2012 klo 09:00"]
Ainakin mun teinini ovat mukavia ja kivoja nuoria, joiden kanssa voi puhua monista asioista. Se on paljon vanhemmasta itsestään kiinni millaisia lapset ovat.
[/quote]
Odotapas vaan....
Näin minäkin luulin ja meinasin tukehtua omahyväisyyteeni. Olin se maailman paras äiti omasta mielestäni, joka oli lapsensa ihan itse kasvattanut maailman kilteimmiksi ja huomaavaisemmiksi. Ja paskat!
Luokan hikari, kiltti tyttö, kotinyhjä muttui kuukaudessa kiukkuiseksi, itsekkääksi kylillä hillujaksi. Enkä vaan voinut sille yhtään mitään! Teini-iällä on oma tarkoituksensa.
Mitä kiltimpi lapsi, sitä rajumpi teini-ikä. Ja jos se ei tule nuorena, niin se tulee vanhempana. Eikä se ole yhtään kiva sitten kun on jo perhe perustettuna, tätäkin on nähty.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:02"]
Aika neuvottomina ollaan täälläkin teiniprinsessan kanssa. Tyttö 15v, koulussa menee hyvin ja muuten kaikki okei...paitsi penska on melkein koko ajan naama nurinpäin ja kaikki myö tehään väärin. Me ollaan ihan idiootteja paskapäitä ja hän on niin fixu ja syytön kaikkeen. Rassaa kun yksi teini saa koko perheeseen pahaa oloa. Siinä kärsii vanhemmat ja toiset sisarukset. Kun olis niin mukavaa asua hyväntuulisessa kodissa mutta ei...aina on tällä prinsessalla sanansa sanottavana joka asiaan. Jos häneltä kysyy jotain niin voi olla että vastaa tai sitten ei. Yhtenä hetkenä haistattaa vitut ja haukkuu kaikki ja toisena hetkenä tulee ihan muina miehinä juttelemaan. Minun on vaikea ymmärtää ja rakastaa tuota lasta mikä on meille tullut. Milloin ihmeessä siitä tuli tuommoinen peto???
Tekis mieli laittaa jonnekkin kasvatuslaitokseen.
[/quote]
Halaus sinulle toiselta toivottomalta teinin äidiltä. Yritetään vaan pitää päät kylminä, eikä lähdetä mukaan huutokonsertteihin. Jonain päivänä meidän teinien päässä järki valtaa alaa, toivoisin näin.
Hmm, itse olen ollut helppo tapaus; koskaan en ole haistatellut, toki yhteen ollaan otettu. Mulla on poikapuoli 20v joka ei ole koskaan mulle haistatellut mutta yhteen mekin ollaan otettu. Ihan fiksu mies siitä on tulossa. Meillä on ollut tietyt säännöt joista on pidetty kiinni ja tarpeen mukana on tullut sanktioita jos hommat ei ole pelannut. Kyllä vanhemmalla pitää olla auktoriteettia ja munaa vaatia ettei kotona tartte mitä tahansa kuunnella (huoritteluja, haistattelua ym.) Muilla tavoin pitää pystyä mielipiteensä ilmaisemaan kuin em. tavoilla, sen verran on älliä suotu nuorellekin. Ja näillä mennään kahden seuraavankin kanssa.
On raskasta, myönnän!
Teille, jotka olette "osanneet" kasvattaa lapsenne niin hyvin, että kapinoinnista ei ole tietoakaan:
Kapinointi kuuluu asiaan, se on itsenäistymistä. Teinä olisin huolissani, jos lapsi ei uskalla kapinoida edes teini-iässä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:25"]
On raskasta, myönnän!
Teille, jotka olette "osanneet" kasvattaa lapsenne niin hyvin, että kapinoinnista ei ole tietoakaan:
Kapinointi kuuluu asiaan, se on itsenäistymistä. Teinä olisin huolissani, jos lapsi ei uskalla kapinoida edes teini-iässä.
[/quote]
60 kommentoi, että kapinointi kuuluu asiaan, sitäkin voi tehdä eri tavalla kuin huorittelemalla. Joillakin se sopii asiaan, meillä ei.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:22"]
Hmm, itse olen ollut helppo tapaus; koskaan en ole haistatellut, toki yhteen ollaan otettu. Mulla on poikapuoli 20v joka ei ole koskaan mulle haistatellut mutta yhteen mekin ollaan otettu. Ihan fiksu mies siitä on tulossa. Meillä on ollut tietyt säännöt joista on pidetty kiinni ja tarpeen mukana on tullut sanktioita jos hommat ei ole pelannut. Kyllä vanhemmalla pitää olla auktoriteettia ja munaa vaatia ettei kotona tartte mitä tahansa kuunnella (huoritteluja, haistattelua ym.) Muilla tavoin pitää pystyä mielipiteensä ilmaisemaan kuin em. tavoilla, sen verran on älliä suotu nuorellekin. Ja näillä mennään kahden seuraavankin kanssa.
[/quote]
Tietenkään ei pidä hyväksyä huonoa käytöstä. Ei se tee tästä hommasta silti yhtään vähemmän raskasta :/
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:28"]
[/quote]
Tietenkään ei pidä hyväksyä huonoa käytöstä. Ei se tee tästä hommasta silti yhtään vähemmän raskasta :/
[/quote]
Ei toki, se on selvää. Mutta onneksi on välillä niitä kivojakin hetkiä
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin, pikemminkin asioihin puuttuminen tekee tästä raskasta.
Olisi niin helppoa sulkea vaan korvansa ja nukkua yönsä rauhassa välittämättä missä nuori on. Tehkööt mitä lystää, olkoot kenen kanssa vaan ja puhukoot ihan miten haluaa. Polttakoot tupakkaa ja sammukoot rauhassa asemalle.
Olisi kiva tietää kuinka paljon nämä kiltit hyvin kasvatetut teinit valehtelee ja huijaa? Siis "kusee linssiin" teitä sinisilmäisiä vanhempia jotka luulee että kaikki ok.
Minäkin luulin ettei meidän teini kiroile kun ei kotona IKINÄ kiroile mutta kerran jätti vahingossa kännykän auki ja kuulin kaikki vitut, perkeleet ja saatanat ym mitä puhuivat kavereiden kanssa.
Aina teini niin vastusti tupakointia ja valehtelua kunnes jäi itse kiinni tupakoinnista ja valehtelusta.
Eli monet "kiltit" teinit vaan on niin ovelia ja hyviä esittämään ettei ole tosikaan.
Meidän teinistä (16v.) ei ikinä tänä päivänä uskoisi että on meidän perheessä elänyt ja me olemme hänet kasvattaneet...ihan sama luin olisin 16v. seinille puhunut!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:58"]
Olisi kiva tietää kuinka paljon nämä kiltit hyvin kasvatetut teinit valehtelee ja huijaa? Siis "kusee linssiin" teitä sinisilmäisiä vanhempia jotka luulee että kaikki ok.
Minäkin luulin ettei meidän teini kiroile kun ei kotona IKINÄ kiroile mutta kerran jätti vahingossa kännykän auki ja kuulin kaikki vitut, perkeleet ja saatanat ym mitä puhuivat kavereiden kanssa.
Aina teini niin vastusti tupakointia ja valehtelua kunnes jäi itse kiinni tupakoinnista ja valehtelusta.
Eli monet "kiltit" teinit vaan on niin ovelia ja hyviä esittämään ettei ole tosikaan.
Meidän teinistä (16v.) ei ikinä tänä päivänä uskoisi että on meidän perheessä elänyt ja me olemme hänet kasvattaneet...ihan sama luin olisin 16v. seinille puhunut!
[/quote]
Aamen, allekirjoitan tämän!
Sinisilmäni avautuvat sorkkaraudalla vähitellen mutta kivuliaasti.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:58"]
[/quote]
60 kommentoi, että kiroilee ne, se on selvää. Mutta kotona eivät kiroile, jos se nyt jotain auttaa, mutta onpa nyt vaan edes yksi vittu-vapaa vyöhyke :P
Niin helppohan se on vanhempia syyllistää ja otan minäkin syytä niskoilleni. Olen ehkä liikaa tehnyt lapsen eteen ja auttanut ja tukenut ja ostanut ja vienyt matkoille yms. Ja olen myöskin mennyt huutokonsertissa ja "vittuilussa" ihan samalle tasolle. Tosin olen jälkeenpäin katunut ja myöntänyt erheeni. Mutta kun päivästä toiseen näkee sen ylimielisen, mököttävän teinin naaman ja kuuntelee piruilua, haukkumista ja toisten (perheen) halveksuntaa niin ei voi sille mitään että hermo pettää välillä.
Onnea vaan kaikille teille, joiden lapset on kilttejä ja tottelevaisia, niin minäkin olin noin yleisesti ottaen. Toki omat kupruni olen minäkin tehnyt mutta tuollainen en ollut ja jos olisin ollut niin selkään olis tullu että lätinä olis käyny. Nykyisin ei lapsia saa kurittaa tai ne ilmoittaa sossuun... joskus olen sanonut että tarvitsisit kunnon selkäsaunan niin vastaus on ollu että yritä vaan mutta teen samantien ilmoituksen poliisille...just joo
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:49"]
Niin helppohan se on vanhempia syyllistää ja otan minäkin syytä niskoilleni. Olen ehkä liikaa tehnyt lapsen eteen ja auttanut ja tukenut ja ostanut ja vienyt matkoille yms. Ja olen myöskin mennyt huutokonsertissa ja "vittuilussa" ihan samalle tasolle. Tosin olen jälkeenpäin katunut ja myöntänyt erheeni. Mutta kun päivästä toiseen näkee sen ylimielisen, mököttävän teinin naaman ja kuuntelee piruilua, haukkumista ja toisten (perheen) halveksuntaa niin ei voi sille mitään että hermo pettää välillä.
Onnea vaan kaikille teille, joiden lapset on kilttejä ja tottelevaisia, niin minäkin olin noin yleisesti ottaen. Toki omat kupruni olen minäkin tehnyt mutta tuollainen en ollut ja jos olisin ollut niin selkään olis tullu että lätinä olis käyny. Nykyisin ei lapsia saa kurittaa tai ne ilmoittaa sossuun... joskus olen sanonut että tarvitsisit kunnon selkäsaunan niin vastaus on ollu että yritä vaan mutta teen samantien ilmoituksen poliisille...just joo
[/quote]
No itsehän sä olet hyväksynyt ja alistunut? Ei meillä kestä vittuilla, ei yhtään. Asiallisista jutuista keskustellaan ja jos homma menee pieleen niin sitten lähtee huoneesta viihdykkeet kännykkää ja ovea myöten. On tehonnut ja meidän nuori on nyt 19-vuotiaana todella fiksu ja mukava. Auktoriteetti pitää säilyttää ja se kasvattaminen pitäisi aloittaa ennen murrosikää.
Paukut on aika vähissä näiden itsenäisten nuorten kanssa. Mitä teet, kun nuori sanoo lähtevänsä? Sehän menee, jos on mennäkseen, ei siinä paljon vanhempien kiellot, huudot eikä uhkaukset auta. Kun on laaja kaveripiiri ja osa asuu jo omillaan, on jonkun nurkissa aina tilaa kapinateinille. Pienten lasten kanssa on aivan eri juttu, ne ovat riippuvaisia vanhemmistaan, teinit ei.
Rahahanojen säätely kyllä auttaa jonkin verran. Selkäsaunojen kannalla en silti missään nimessä ole, väkivalta synnyttää lisää väkivaltaa.
No kerroppa että miten taistelet vastaan. Miten sä estät että sulle ei sanota rumasti päin naamaa? Haluan kuulla konkreettiset tiedot. Ei auta kaverikielto kun niitä ei näy olevan kun koulussa. Ei auta nettikielto kun hän ei netissä paljoa roiku.
Olen varmaan se surkea kasvattaja.
Kerrotko mitä tehdään nyt?
Ettei se enää olisi niin vimmatun "teini"!
Tai siis ne, on useampi. Onneksi esikoinen on jo ohittanut sen iän, että on yksi sellainen lapsi jolle voi soittaa, kun haluaa puhua jokseenkin täysipäisen ihmisen kanssa.
Kesätöiden suhteen nykyinen työmarkkinatilanne taitaa olla teinin puolella. Kun ei niitä löydy ammattitaitoisille aikuisillekaan, niin kuinka sitten teineille. Fiksu teini toki antaisi ymmärtää, että tietenkin hän menisi töihin vaikka koko kesäksi, kun vaan johonkin pääsisi.