Minua sanotaan pelottavaksi - millainen on pelottava ihminen?
Olen usein kuullut ihmisiltä, joihin tutustun paremmin, että he olivat pitäneet minua pelottavana. En ole tyly enkä ilkeä, suorasukainen kyllä. Huomaan usein ihmisten jännittävän mun seurassa tai välttelevän minua. Miten muuttuisin vähemmän pelottavaksi? Olen kohtelias ja mielestäni ystävällinen, en pidä itsestäni suurta meteliä mutta en ole toisaalta mikään seinäruusukaan.
Millainen ihminen teidän mielestä on pelottava?
Kommentit (111)
Itse välttelen turhan suorasukaiset kovaan ääneen omat totuutensa joka asiaan laukovat mustavalkoiset besserwisserit. Ne joiden mielestä niin tai näin tekevä on idiootti, arvostellaan kaikki asiat, kaikkeen on kärkäs mielipide. Näiden ihmisten mielestä sosiaalisuus tarkoittaa puheliaisuutta, mitä enemmän puhuu, mitä kovempaa ja enemmän muiden pääälle, sitä paremmat sosiaaliset taidot on.
Usein näiden henkilöiden mottona on "sanon asiat suoraan, jos ei joku tykkää niin se on voi voi". Itse asiassa nämä henkilöt kyllä loukkaantuvat kuitenkin tosi paljon, jos heistä tai heidän sanomsistaan ei tykätä tai ei olla samaa mieltä. Moni ei viitsi sanoa olevansa erimieltä, koska sitä paskamyrskyä ei kestä kukaan. Itse kun olen kaikkea ylimääräistä draamaa välttelevä ihminen, niin ohitan nämä ihmiset elämässäni.
Jos minulta kysyttäisiin luoneanalyysiä henkilöstä, voisin hienotunteisesti ilmaista, että koen henkilön "luonteeltaan voimakkaaksi" , "mielenkiintoiseksi" tai ehkä jopa "hieman pelottavaksi". Joku voi ottaa sen jopa positiivisesti, niin en tule haukkuneeksi ketään vaikka en itse pidä tämäntyypin ihmisistä.
Pelottava on ihminen, joka on arvaamaton. Et voi tietää, mitä hänen suustaan seuraavaksi tulee tai mitä hän seuraavaksi tekee.
Toinen pelottava tyyppi on perfektionisti, joka oma-aloitteisesti kritisoi kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Sitten on ryhmä ihmisiä, joka näyttää pelottavalta. Kuulun itse heihin. Perusilmeeni on ikävä. Minulla on myös hyvin tummat, pistävät silmät. Jos vielä pukeudun esim. pitkään, mustaan takkiin, pelotan pikkulapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaikkea muuta kuin sellainen suorasuinen mölisijä. Siitä huolimatta joskus pelottava ja luulen sen johtuvan myös vakavasta ilmeestäni ja siitä, että minusta on hauskaa tarkkailla ihmisiä ja heidän eleitään, reaktioitaan jne. Tuleekohan siinä kohteelle sellainen "ötökkä mikroskoopissa" olo?
Olen opetellut vähemmän pelottavaksi. Pakotan itseni hymyilemään hieman, äännähtelen, nyökyttelen jne. En siis vain tuijota piinaavasti. Pyrin sekä kuuntelemaan että osallistumaan keskusteluun. Kuuntelen, mitä muut puhuvat enkä mieti omia seuraavia sanojani. Otan kantaa mutta osaan vetäytyä, etten hallitse liikaa.
Nuorena olin sitä mieltä että perkules, minun tarvitse kellekään hymyillä. Olen näin vanhana viisaampi ;)
Se on ihan kamalaa jos joku tuijottaa kiinteästi ja tarkkailee reaktioita. Tulee mieleen joku kalansilmäinen psykopaatti. Koen sen jotenkin törkeänä ja henkilökohtaiseen tilaan tunkeutumisena, jos tuijotetaan ja tarkkaillaan. Tulee ihan vitun vaivaantunut olo ja kylmät väreet. Hyi. Poistun jopa tilasta saadakseni rauhaa tällaiselta tarkkailijalta, tai vähintään käännän selän. Hyi vielä kerran.
Oletko varma, ettet anna entiselle ystävällesi aihetta piikkeihin sanomalla liian ronskia läppää?
Jos entinen ystäväsi on päättänyt lopettaa ystävyytenne sinun liian ronskin läpän vuoksi?
Vai käyttäydyitkö eri tavalla entisen ystäväsi seurassa:
Leuhkasti, pissismäisesti, kovaäänisesti se voi vaikuttaa hänen suhtautumiseensa sinuun.
Mieti onko sinulla peiliin katsomisen paikka!
Vika voi olla, myös sinussa!
Sellaset 175 cm ja 75 kg Viikingi-tukkaset nuoret blondi miehet on tosi pe-pe-pelottavia! Katsokaa nyt niiden kaikkia elekieliä ja silmien liikkeitä, heidän sisällään elää brutaali peto joka ryöstää kyliä ja raiskaa naisia. Olen nähnyt hirveitä demonisia unia aina Viikingsit sarjan katsomisen jälkeen, Voiii sitä Viikingien rohkeutta, EMME SUOSTU PELKÄÄMÄÄ!!!111
Vierailija kirjoitti:
Pelottava on ihminen, joka on arvaamaton. Et voi tietää, mitä hänen suustaan seuraavaksi tulee tai mitä hän seuraavaksi tekee.
Toinen pelottava tyyppi on perfektionisti, joka oma-aloitteisesti kritisoi kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Sitten on ryhmä ihmisiä, joka näyttää pelottavalta. Kuulun itse heihin. Perusilmeeni on ikävä. Minulla on myös hyvin tummat, pistävät silmät. Jos vielä pukeudun esim. pitkään, mustaan takkiin, pelotan pikkulapsia.
Saanko minä vuokrata sinut meijän mansikkapellolle? 9e/päivä. Illalla voit jättää pelkän takkisi pellolle pystyyn.
Joku toinenkin on pelottava, nyt tiedän etten ole yksin!!:D Yleensä ei tiedetä miten poikkeavaan suhtautua eli se aiheuttaa pelkoa. Mielistely ja toisten mielipiteisiin mukautuvaa pidetään kivana, sellaista joka taas ei näin tee pidetään ilkeänä. Suhteessa voi olla vaikea saada valtaa jos sellainen henkilö on puolisona.
On ihmisiä joilla työelämässä ja muutenkin on valtaa ja jotka osaavat ottaa vastuun jne. mutta mielistelevät sitten vaikka suhteessa toista ja antavat alistaa itseään. Itse en ole kunnianhimoinen enkä määräävässä asemassa, mutta minua on hankala yrittää alistaa tai miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan itsellä se käsitys että et tylytä ketään, kun oikeasti kaikki odottaa kauhulla sun seuraavaa loukkausta. Ja osuuko arvaus oikeaan jos oletan että sulle on turha mitään "suorasukaista" sanoa ilman että helvetti on irti...?
Pelko on myös vihaa ja tästä viestistä kuuluu selkeä viha, katkeruus, kateus, kauna, riidanhaastaminen.
"helvetti on irti" kertoo kyllä itse kaiken siitä minkä tasoista pelkoa tässä kuvataan. "loukkaus" ?!
Eihän tässä ainakaa mitä tulee tämän henkilön omaan kuvaukseensa itsestään ole kysymys mistään tuosta mitä sinä päässäsi keksit.
:D suoraan sanominen käsitetään negatiivisena. Mieli pahoitetaan milloin mistäkin "muka". Tosiasiassa mielenpahoittaminen on keksitty juttu silloin kun ei haluta kuulla miten asiat oikeasti ovat.
Joskus totuus on verisesti loukkaavaa.
Kuulostaa deittisivuston profiilikuvaukselta.
Kuvauksesi perusteella sinussa ei ainakaan ole mitään erikoista. :D
Ihminen joka kuvailee itseään suorasukaiseksi tai muuten kertoo "sanovansa asiat suoraan" on omien kokemusteni mukaan 99% kerroista lähinnä aggressiivinen ja ärsyttävä munapää, jonka seurassa saa aina pelätä ettei joudu myötähäpeämään silmiä päästään kun ei vaan osata antaa asioiden olla. Tosi rasittavaa seuraa. Silloin tällöin tällaisille suorasukaisille ihmisille on tarvetta, kun johonkin asiaan oikeasti pitää puuttua ja kukaan muu ei uskalla sitä tehdä, mutta tavallisessa arjessa he ovat vain riesa ja rasite.
On viisautta osata pitää mölyt mahassa ja ajatella ennen kuin avaa suunsa.
Röyhkeä, laukoo milelipiteensä suoraan eikä jousta asioista, vänkää vastaan, haluaa sanoa aina viimeisen sanan. Ilkeä.
Tuossa muutamia adjektiiveja kuvaamaan en tiedä onko pelottava mutta hankalaa ja vastenmielistä ihmistä ainakin kuvaavia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 15:14"]Mulla on vähän samaa ongelmaa. Olen sanallisesti poikkeuksellisen nopea ja nokkela. Olen kaunis ja itsevarma, jopa itserakas.
Sinäkö itserakas? Et kai...
haha
Pelottava ihminen ei sitä itse taida edes tiedostaa. Se ei tule tatskoista eikä muusta tietoisesta rekvisiitista. Pelko toisaalta myös syntyy jokaisen ihmisen omassa päässä. Mutta toisaaalta taidan tietää mitä tässä nyt tarkoitetaan pelottavalla tyypillä... Niitä on itseasiassa hyvin harvassa, tosin se on subjektiivinen kokemus. Itselläni ei tule kuin pari mieleen, ja maailmaa nähty, ja just nimenomaan maailmaa tässä kontkekstissa noin 40 vuotta. on kaiken maailman tatska pitkä tukka pitkä parta pelleä olut kuppiloissa jne... Mutta tietyn ( ne pari ) ihmistyypin, tai oikeastaan he ovat kaiken kategorioinnin ulkona, minä tiedän. Eivät itseasiassa virallalisesti mielisairaita, he ovat usein herkkiä. Yhden tapauksen muistan hyvin... Tuli kanta kuppilaan aina isumaan, lätsä silmillä... ei puhunut kenellekään koskaan mitään, toisaalta kukaanb ei uskaltanut sanoa hänelle mitään. Ihmisen mieli on ihmeellinen, miettikää jos joku rajusti koulukiussattu, vuosikymmeniä yksin ja miyö kaikkea siihen aikaan mahtuu.... patuotunutta vihaa, vuosikkymmenien yksinäisys jne,.... Silmistä näki... että tulkaa vaikka koko baari niin mä tapan teidät kaikki ja ei tunnu missään... siltä hän siis näytti. Koskaan en ole kuulut että olisi mitään kenellekään tehnyt... ja oleus oli hyvib karismaattinen. en koskaan saanut tietää mikö sitä miestä vaivasi, mutta osaan kuvitella. Sen verran kuulin että joku sanoi hänen olevan Upseeri. Sen vain vaistosi hänestä... että hän joko kaipasi rakkautta tai... oli valmis tekemään pahaa, todella pahaa..... kuriositeettina mainittakoon että hän ei ollut siellä koskaan vihainen, tarjoilijalle jätti tippiä ja oli aina jopa poikkeukseillinen ystävällinen. en ole nähnyt vuoteen ehkä. Jäänyt vain mieleen tämä n 35-40 vuotias mies. Jotain tosi sairasta siellä taustalla oli, siis minun silmissäni että hänelle olisi tehty jotain tms nöustö on baikea sanoa. Erikoinen hahmo oli jokatapauksessa, kellän ei käynyt mielessäkään haastaa riitaa, ei edes " kovimmilla jätkillä " sen voin sanoa...
Mulle on kans sanottu että olen pelottava, ja usein kuulen sitä että mun silmät on pelottavat ja muutenkin kun olen hiljainen enkä hirveästi hymyile sekä en näytä tunteitani mitä mä koen, sekä mun luonne on temperamenttinen jos mua kohdellaan väärin, mutta muuten olen ihan asiallinen.
seuraan yleensä vierestä keskusteluita eikä mulla yleensä oo mitään sanottavaa.
olen siis mies ja mä olen todella taitava sanallisesti sekä suorasanainen, ja sitä piti sanoa että seuraan keskusteluita yleensä vierestä, sekä epäilen että mulla on tunne-elämän häiriö esim en osaa itkeä, tai en näytä vihaani mitä mä aina sillointällöin tunnen.
Eikä mulla hirveesti oo kavereita ja oon koulussani käyttäny väkivaltaa kun mua ei otettu porukkaan mukaan niin sen takia mua ruvettiin pelkäämään koulussa
ja olen oppinut sen myös elämäni varrella että väkivalta ei oo vaihtoehto, se on ratkaisu ääritilanteissa
Vierailija kirjoitti:
No just tuollaiset suorasukaiset (l. käytöstavattomat) tyypit voi olla vähän pelottavia. Ei tee mieli kauheasti jutella tuollaisten henkilöiden kanssa, kun sieltä voi tulla vastaukseksi jotain hyökkäävää "ootsä ihan idiootti"-materiaalia.
Enempi ottaa pattiin ne joo joo henkilöt jotka sitten takana puhuu jaskaa.
Nainen vaikka ei me miehet ilman heitä pärjää mutta osaa he olla pelottavia joskus!!
Millainen on ei-pelottava. Heittopussi; ilmava ja pelaa mukana; statisti. Sellainen hyvä tyyppi. Ei joku kivi, mörökölli, jäärä, narsisti, liikkumaton, arvosteleva, ajatteleva. Tule pelata mukana, ei vastaan.
Pelottavin tyyppi on ominut mustaan t-paitaansa kansallistunnukset; leijonan, talvisodan, lipun, hakaristin.
Ulkonäöllä ei voi mua pelotella mutta semmoiset ihmiset pelottavat jotka puhuvat pahaa toisista selän takana, milloinkaan et tiedä mikä on totta ja samalla tiedät että olet itsekin arvostelun kohteena ja sinustakin puhuu jos ottaa jostain nokkiinsa. Pyrkivät saamaan valtaa noin, vastenmielisiä ovat, yritän välttää mutta aina ei voi jos olet vaikka samassa työssä. Eipä näistä sitten kukaan tykkää mut kun eivät sitä huomaa kun kukaan ei sano suoraan koskaan. Pelottavia ovat myös semmoset pisteliäät ihmiset jotka tokaisevat jotain äkäisesti kun et osaa odottaa moista reaktiota.