Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa enää miehiä, joille on kunnia elättää koko perhe?

Vierailija
30.08.2013 |

Niin, näinä leikkausten aikoina: onko? Tuntuu, että miehet pyrkivät ottamaan rusinat pullasta tasa-arvosta, eli että lastenhoitoon ei kauheasti osallistuta, mutta mitään elatusvastuutakaan ei oteta, vaan vedotaan "tasa-arvoon" ja kotiäitiyttä haluavia naisia haukutaan hyvinkin rumin sanankääntein. Eli mies haluavat, että mies tekee yhden työpäivän ja nainen kaksi, tai oikeastaan vielä kolmannen, eli se kolmas on seksipalvelujen tarjoaminen miehelle läpi yön, muuten miehellä on oikeus pettää. Näin kärjistäen.

Onko tuo mieslaji kuollut jo kokonaan sukupuuttoon, vai onko olemassa miehiä, jotka haluavat miehinä elättää perheensä, jossa vaimo hoitaa lapset kotona esim. kouluikään asti? Vaikka se tarkoittaa perheelle pienempiä kokonaistuloja (mutta myös  pienempiä kokonaismenoja). Onko esim. helsinkiläismiehissä tällaisia enää ollenkaan?

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:49"]

Onneksi mulla on sen verran viisas mies, joka ihan oikeasti on sitä mieltä, että tasa-arvo tarkoittaa sitä, että molemmilla on oikeus käydä töissä ja tehdä mieleistänsä työtä, joka tarkoittaa luonnollisestikin samalla sitä, että kummallakin on velvollisuus sitten vastaavasti hoitaa kotityöt ja lapset yhdessä.

[/quote]

Tasan samat sanat. Meillä on tasa-arvo toteutunut kotona niin hyvin, etten voi muuta kuin olla kiitollinen ja tyytyväinen. Hienointa on nähdä, että lapsille tasa-arvoisuus ja taloudellinen itsenäisyys ovat itsestään selviä asioita.

Vierailija
42/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

106 - sun tilanteesi ei ole se, mitä täällä kommentoidaan - sulla on eläke ym. asiat kunnossa ja uskon, että olet muutenkin turvannut taloudellisen selustasi ja nautit elämästäsi täysin rinnoin. Ja miksi et nauttisi?

Täällä kommentoidaan niitä naisia, jotka eivät huolehdi omasta eläketurvastaan tai työkokemuksen karttumisesta ja sitten itkevät, kun/jos mies löytää toisen. Kun ei jää mitään käteen. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa 20 vuotta kotia hoitanut nainen on kamalan katkera miehelleen eron osuttua kohdalle (nainen oli hoitanut kodin ja lapset yhteisestä sopimuksesta, mieskin oli näin halunnut). Nainen kun sai vain talon, auton ja könttäsumman rahaa, mutta hänellä ei ollut koulutusta eikä työkokemusta, joten joutui roimasti laskemaan elintasoaan, mm. luopumaan lopulta talosta - hänen alkupalkoillaan ei edes talon ylläpitoa voinut hoitaa  (mieshän ei ole velvollinen häntä elättämään enää eron jälkeen). Ja se mistä nainen oli siis erityisen katkera oli se, että miehen elintaso ei omaisuuden jakamisen jälkeenkään laskenut - mies oli edelleen se hyväpalkkainen uransa huipulla oleva mies...

Ja sori vaan, en tunne minkäänlaista sääliä tuota naista kohtaan - niin makaa kuin petaa. Kukaan ei voi luottaa, että avioliitto ja elätys säilyvät ikuisesti, ja kun huonot kortit osuvat käteen, turha sitten ruikuttaa, miten epäreilua kaikki on.

Nämä tarinat on muuten niitä, mitä on myös vähän varttuneempien naisten lehdet pullollaan :-) Että todellisuus iskee sitten viisi-kuusikymppisenä, jolloin todella on jo liian myöhäistä tehdä yhtään mitään asiolle, ainakaan taloudellisessa mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni haluaisi, että voisin jäädä kotiäidiksi. Tällä hetkellä siihen ei ole varaa, mutta työn ohessa opiskelee, jotta saisi vaihdettua ammattiaan ja toivoo, että sitä myötä saisin jäädä kotiin. Tosin mies ei siihen pakota. Jos haluan silti opiskella tai mennä töihin saan sen ihan itse valita. Olen ollut jonkin aikaa hoitovapaalla kotiäitinä, mutta kyllä mies silti hoiti osan kotitöistäkin eikä minun pitänyt kaikkea yksin tehdä. Myös lapsia hoiti työpäivän jälkeen jos halusin jonnekin mennä tai vaan olla rauhassa hetken aikaa. Sekä viikonloppuisin heräsi välillä lasten kanssa, että sain jäädä pidemmäksi aikaa nukkumaan.

Mieheni on etelästä isosta kaupungista.

Vierailija
44/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi ihanaa, että avioliitto- ja varsinkin sellainen missä saa keskittyä kaikkeen kivaan ilman kurjia velvollisuuksia tai itsensä haastamista, niin todennäköistä on että liitto päärryy eroon. Todennäköisesti jonakin päivänä mieheltä menee maku naiseen, joka on jäänyt pikkutytön asteelle ja isäsuhteeseen. Ja usen- ainakin mitä itse olen nähnyt- tällaiset "menestyjämiehet" joiden vaimo vain sulostuttaa harmittomasti heidän elämää- katsovat läpi elämänsä oikeudekseen esim. harrastaa seksiä kenen kanssa huvittaa, silloin kuin huvittaa. En oikein usko että on "elintasokotirouvuus" on mahdollista onnelliseen loppuun.

Vierailija
45/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, mutta he ovat marokkolaisia.

Vierailija
46/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:04"]

[/quote]

Tätä topikkia lukiessa tuli mieleen, että voisi olla järkevää vaihtaa naiset päittäin saudi-arabian kanssa. Suomalaiset miehet saisivat vapaudestaan iloisia naisia ja saudi-arabialaiset kotirouvia jotka eivät halua mitään vastuuta :)

Vierailija
47/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ajatella. On niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia eri tapoja elää tätä elämää. Miksi juuri jonkun tietyn ihmisen tapa on juuri se oikea? Antakaa kaikkien kukkien kukkia.

Mua ei ainakaan ärsytä kenenkään kotirouvuus tai uraohjuisuus. Mikä sitten tekeekin ihmisen onnelliseksi, se on mielestäni tärkeintä.

Vierailija
48/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:09"]

[/quote]

Tätä topikkia lukiessa tuli mieleen, että voisi olla järkevää vaihtaa naiset päittäin saudi-arabian kanssa. Suomalaiset miehet saisivat vapaudestaan iloisia naisia ja saudi-arabialaiset kotirouvia jotka eivät halua mitään vastuuta :)

[/quote]

No haluaistitko sinä, nainen, itse sitten tulla vaihdetuksi?

Vierailija
49/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa jos jonkun mielestä tiskaaminen ja kokkaaminen riittää älyllisesti tasapainoiseen elämään ja uraksi!

Vierailija
50/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpa täällä nyt liikuttavan yksimielisesti huolissaan kotirouvien itsenäisyydestä, eläkekertymästä ja työhistoriasta :-)

Oikeasti ei ole lainkaan uskottavaa, että noin moni olisi oikeasti huolestunut tuntemattomien ihmisten tulevaisuuden turvaamisesta. Eiköhän se todellinen motivaattori tässäkin ketjussa ole kateuden vuoksi panettelu.

Vierailija
51/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:30"]

niin, ei tullut sitten kenellekään mieleen, että olen opiskellut ja tehnyt paljon töitä opiskelun suhteen, sen yhdeksän vuoden aikana kun olin kotona. Tenttiminen kun ei paljon vaadi ja lukea voi kun lapset nukkuu...

lääkärin työ ei kiinnosta sinänsä. Nyt olen THL:lä tutkijana töissä

t. Se lääketieteen tohtori, joka oli ns. Kotona 9 v

p.s. Olen 37 vee, joten uraa on vielä jäljellä

[/quote]

Kaikkihan sen tietää että lääkäreiksi hakeutuu pintaliitäjiä statuksen - joko taloudellisen tai intellektuaalisen - vuoksi ihmisiä, joiden ei ikinä pitäisi olla missään tekemisissä ammatin kanssa, joka vaatii empatiaa ja inhimillisen elämän ymmärtämistä kokonaisvaltaisesti.

Onnittelut sinulle, että olet sentään siihen herännyt, että potilastyöhön noilla eväillä ei ole asiaa. Tutkijana sitten paremmalla menestyksellä (montako tekijää nykyisin kelpuutetaan ottamaan sama artikkeli nippuväikkärissään nimiinsä? Eikö se ennen ollut ainakin niin, että 15 sai käyttää yhtä artikkelia?).

Vierailija
52/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan olisi kateellinen kotona taiteilevalle äidille, joka ei välitä huolehtia taloudellisesta toimeentulostaan vastoinkäymisten varalle, vaan elää kuin sadun heinäsirkka? Omaa jalkaansahan hän siinä sahaa eikä kenenkään muun. Ja lisäksi antaa vielä huonon esimerkin lapsilleen.

Vierailija
53/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No olen mies ;)  ....  Ja jos en olisi en haluaisi :D 

Mutta suomalaiset myös naiset ovat rakentaneet tämän maan tämmöiseksi ....

Miesten palkkoja pitäisi korottaa ja naisten laskea jos halutaan kotirouva kulttuuri, mutta tuskinpa kukaan nainen haluaa tätä vaikka haluaisi kotirouvaksi

Vierailija
54/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No olen mies ;)  ....  Ja jos en olisi en haluaisi :D 

Mutta suomalaiset myös naiset ovat rakentaneet tämän maan tämmöiseksi ....

Miesten palkkoja pitäisi korottaa ja naisten laskea jos halutaan kotirouva kulttuuri, mutta tuskinpa kukaan nainen haluaa tätä vaikka haluaisi kotirouvaksi

Vierailija
55/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota jos puolison palkalla elät, ja kotona työtä teet. Älä silloin hae työttömyysetuutta.

Vierailija
56/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:21"]

Ollaanpa täällä nyt liikuttavan yksimielisesti huolissaan kotirouvien itsenäisyydestä, eläkekertymästä ja työhistoriasta :-)

Oikeasti ei ole lainkaan uskottavaa, että noin moni olisi oikeasti huolestunut tuntemattomien ihmisten tulevaisuuden turvaamisesta. Eiköhän se todellinen motivaattori tässäkin ketjussa ole kateuden vuoksi panettelu.

[/quote]

100% nappiin sanottu.

Vierailija
57/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy miksi käyn töissä on se, että työni on niin MIELENKIINTOISTA. En voisi kuvitellakaan puuhastelevani kotona vuosikaudet, en yksinkertaisesti pystyisi. Yli 10 vuotta kotona ja lapset jo kouluiässä?? Siinähän ihminen taantuu ja pahasti.

Oma äitini oli kotiäiti, joka ei päässyt työelämään takaisin ollenkaan. Hänen olisi pitänyt palata takaisin työelämään oman itsensä takia. Omalle tyttärelleni näytän työtätekevän naisen mallin, jossa kotitöihin osallistuu myös mies.

Vierailija
58/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 07:02"]

Meillä vaimo on omasta halustaan kotona, koska kokee että se lapsille parempi kun ovat pieniä. Olen samaa mieltä. Emme ole kovin suurituloisia, mutta pystymme minun palkallani elämään melko mukavasti. Tässä ei ole kunnia-asiasta miehenä kyse, vaan lasten parasta ajattelemme. Kun nuorin lapsistamme (4 lasta) kasvaa toivon, että vaimo ryhtyy miettimään töihin paluuta. Se toisi taloudellisessa mielessä turvaa perheelle ja minulle mahdollisuuden jäädä opintovapaalle hetkeksi. 

[/quote]

Suurin osa vastaajista tässä keskustelussa tuntui keskittyvän vain "äidin parhaaseen". Kiva kun jotkut huomaavat, että perhe on kuitenkin olemassa sitä varten, että huolehditaan "lapsen parhaasta". Jokainen järjestäköön tämän sitten oman näkemyksensä mukaan..

Vierailija
59/148 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:28"]

Miksi kukaan olisi kateellinen kotona taiteilevalle äidille, joka ei välitä huolehtia taloudellisesta toimeentulostaan vastoinkäymisten varalle,

[/quote]

Ai miksikö olisi kateellinen? No vaikkapa siksi, että eipä sinunlaiset haukkujat ole tässä ketjussa kyselleet, että onko siitä taloudellisesta toimeentulosta huolehdittu vai ei. Jostain syystä vain päätitte, että pulassa me ollaan, jos vastoinkäymisiä tulee. Alitajunta taitaa kuitenkin kertoa, että ollaanhan me kotirouvat oikeasti tulevaisuus turvattu. Joten kateuttahan se sitten ymmärrettävästi pukkaa, vaikka se tietoisuuden tasolla yritetään verhota perusteltuun, oikeutettuun haukkumiseen.

Vierailija
60/148 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä uranaisia täällä kyrsii kotirouvien elämä, mutta jostain syystä ei päinvastoin.