Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaatteko te, joilla on okt, noin 300-400te arvoinen, pelkillä palkkatuloilla

Vierailija
03.04.2012 |

minä en havittele omakotitaloa, mutta minua kiinnostaa kuulla teiltä JOILLA EI OLE PERINTÖÄ tai lottovoittoa vaan ihan vaan normaalit palkkatulot joilla olette lainan ottaneet ja talon hankkineet.

Usein tämän hintaluokan taloissa asuvilla on 2 autoa ja 1-3 lasta, ehkä koirakin, ikää noin 30-40-v (en tarkoita tällä kyselyllä nyt eläkeikäisiä jotka ovat ikänsä jo maksaneet)

Niin että miten se on mahdollista pelkillä palkkatuloilla.

Vaikka miten ynnäilen ja mietin lainakustannuksia, okt talon ja autojen kustannuksia, en käsitä miten se onnistuu ellei ole jotain ylimääräistä saatua rahaa.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin ensiasunto paria vuotta aiemmin 170 000 eurolla ja myytiin kahden vuoden asumisen jälkeen 200 000 eurolla remontoituna (remonttiin meni 5000 euroa..).

Meillä bruttotulot reilu 7000 euroa, miehellä 4300 euroa ja mulla 2900 euroa. Lapsilisät kolmesta jotain 350 euroa?

Lyhennetään lainaa 2500 euroa kuussa.

Meillä ei ole koiraa, eikä toista autoa. Eikä tule. Kolme kouluikäistä lasta on.

Vierailija
82/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 315 000 eurolla ostettu. Alkuperäinen pyyntihinta oli 345 000 euroa.Ostettiin ensiasunto paria vuotta aiemmin 170 000 eurolla ja myytiin kahden vuoden asumisen jälkeen 200 000 eurolla remontoituna (remonttiin meni 5000 euroa..).

Meillä bruttotulot reilu 7000 euroa, miehellä 4300 euroa ja mulla 2900 euroa. Lapsilisät kolmesta jotain 350 euroa?

Lyhennetään lainaa 2500 euroa kuussa.

Meillä ei ole koiraa, eikä toista autoa. Eikä tule. Kolme kouluikäistä lasta on.

Olen 30v, mies 34v ja minun vanhempani ovat takaamassa lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoimme itse tehden ajan kanssa. Ostohinta oli muutama vuosi sitten 165000e, remonttiin on mennyt rahaa 40 000e, nyt välittäjä arvoi talon myyntihinnaksi 349000e. Ei ole myynnissä, mutta olihan tuo kiva kuulla.

Ei perintöjä, pelkkää palkkaa.

Vierailija
84/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ap:n esittämän hintaluokan talossa asuva ei oikeasti ole maksanut talosta noin paljoa.

Nykyinen kotimme on kaksi vuotta sitten valmistunut omakotitalo, jonka naapuruston hintatason perusteella arvioisin olevan ehkä n. 330-350t€. Me rakennutimme sen ja selvisimme toki aika paljon halvemmalla tiukan ja yksityiskohtaisen kilpailutuksen avulla. Meille talo tuli maksamaan n. 260 000 €. Vielä halvemmalla tietysti olisimme selvinneet, jos itsellämme olisi yhtään rakennustaitoja.

Tämä nykyinen koti on kolmas omistusasuntomme, mutta ensimmäinen rakennuttamamme. Ilmeisen hyvin olemme lainamme ja raha-asiamme hoitaneet, sillä pankki ei nikotellut ollenkaan lainanantoa. Mies ja minä olemme molemmat ihan keskiverto palkansaajia ja tienaamme hitusen yli 3000 euroa kuussa. Perintöjä tai lottovoittoja ei ainakaan vielä ole kohdalle osunut ja aiemmista asuntokaupoistakin saimme vain parin tonnin voitot. Elämme kuitenkin kohtuullisen säästäväisesti ja asuntokauppoihin on aina ollut laittaa jonkin verran omia säästöjä. Meiltä löytyy kaksi autoa (vanhoja) ja kaksi lasta (pieniä). Koiraa tai muitakaan elukoita ei sen sijaan ole eikä tule.

Niin että vastasinko kysymykseen vai tuliko huti?

Vierailija
85/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että asuntonne arvo on noussut 10k euroa ei tarkoita sitä, että tuo olisi etuna uuden asunnon ostossa. Nimittäin sen uuden asunnon hinta on yhtä lailla noussut, mahdollisesti jopa enemmän. Eli hintojen nousulla ei ole mitään merkitystä asunnon myynnissä, koska ainahan myös sen ostettavan asunnon arvo on noussut aivan samalla tavalla. Väliraha pysyy siis aina suurinpiirtein samana.

Ainoa mikä merkitsee on se, että pääsee nuorena kiinni ensiasuntoon ja lyhentää siihen otettua velkaa vauhdilla. Näin ollen omavaraisuusaste paranee ja varallisuus kasvaa.

Viimeisestä kappaleesta olen samaa mieltä, mutta faktahan on se että isommat asunnot ovat aina neliöhinnaltaan halvempia ja pienempien hinnat nousevat nopeammin. Kun olemme vaihtaneet aina isompaan, on hinnannousu kuitenkin ollut enemmän meidän puolellamme kuin meitä vastaan.

Niin, unohtui kirjoittaa ja takaajia meillä oli ekassa lainassamme muutamalle uupuvalle tonnille, ja ne maksettiin ekana vuonna ulos. Juurikin noin teimme, kuten eräs kirjoittaja sanoi, että ensin kaksio, sitten isompi, seuraavaksi vaihdamme okt:oon. Lainamäärä ei ole läheskään tapissa.

Vierailija
86/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoimme itse tehden ajan kanssa. Ostohinta oli muutama vuosi sitten 165000e, remonttiin on mennyt rahaa 40 000e, nyt välittäjä arvoi talon myyntihinnaksi 349000e. Ei ole myynnissä, mutta olihan tuo kiva kuulla. Ei perintöjä, pelkkää palkkaa.

Asuntojen arvossa kun ei ole tapahtunut viime vuosina kovin suurta nousua, vaan ne ovat pikemminkin laskeneet. Teillä taitaa asunnon arvo olla enemmänkin siellä 200 000 euron alkupuolella. Kuulostaa vähän ammattitaidottomalta välittäjältä jos laittaa noin paljon ilmaa hankintahinnan ja remonttikustannusten päälle, kun asuntojen hinnat eivät muuten ole nousset. Pyydäpä uusi arvio toisesta toimistosta!

Meillä ostettiin asunto 2007 ja remonttia tehty 50 000 eurolla ja arvo noussut vain 60 000 euroa eli vain 10 000 euroa enemmän mitä remonttikustannukset.

Arvio teetetty ammattilaisella ja hintoja verrattu alueen yleiseen hinnannousuun ja naapuruston asuntojen arvoon.

Näyttihän välittäjä teille alueen muiden asuntojen hinnankehitystä kuvaavat tilastot?!

Vierailija
87/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkillä miehen palkkatuloilla tuon hintaluokan talo, auto ja neljä lasta.

Vierailija
88/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoimme itse tehden ajan kanssa. Ostohinta oli muutama vuosi sitten 165000e, remonttiin on mennyt rahaa 40 000e, nyt välittäjä arvoi talon myyntihinnaksi 349000e. Ei ole myynnissä, mutta olihan tuo kiva kuulla. Ei perintöjä, pelkkää palkkaa.

Asuntojen arvossa kun ei ole tapahtunut viime vuosina kovin suurta nousua, vaan ne ovat pikemminkin laskeneet. Teillä taitaa asunnon arvo olla enemmänkin siellä 200 000 euron alkupuolella. Kuulostaa vähän ammattitaidottomalta välittäjältä jos laittaa noin paljon ilmaa hankintahinnan ja remonttikustannusten päälle, kun asuntojen hinnat eivät muuten ole nousset. Pyydäpä uusi arvio toisesta toimistosta! Meillä ostettiin asunto 2007 ja remonttia tehty 50 000 eurolla ja arvo noussut vain 60 000 euroa eli vain 10 000 euroa enemmän mitä remonttikustannukset. Arvio teetetty ammattilaisella ja hintoja verrattu alueen yleiseen hinnannousuun ja naapuruston asuntojen arvoon. Näyttihän välittäjä teille alueen muiden asuntojen hinnankehitystä kuvaavat tilastot?!

Sama tyyppi on hoidellut ennenkin meidän asuntokauppoja. Ymmärräthän että talon arvo voi nousta remontoimalla enemmän kuin remonttiin on laitettu rahaa. Meillä avainsana on itse tekeminen, välittäjä laskee hinna sen mukaan että jobi olisi teetetty ulkopuolisella. Tällä alueella on niin harvoin asuntoja myynnissä ja ovat niin eri tasoisia että hintavertailu on hankalaa. Mutta usko pois, hinta voi nousta remontilal noin paljon. Edellisestä talostamme saimme myyntivoittoa 80 000e ja siitä on jo vähennetty remonttikulut. Meille tämä on silkkaa bisnestä.

Vierailija
89/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saisikin oktn 300-400tonnilla! Meidän rivariasuntokin maksoi enemmän. Yhden ihmisen palkkatuloilla (vastaa suunnilleen kahta keskipalkkaista) ostettu. Osittain maksettu edellisen asunnon myynnistä saaduilla rahoilla, mutta ei siis mikään ongelma olisi ollut saada 300-400 000e lainaakaan. Eikä olla pankinjohtajan kavereitakaan :)

Ei kaikilla pääkaupunkiseudulla asuvilla perheellisillä ole rikkaita vanhempia, isovanhempia tai lottovoittoa takataskussa ja täällä vaan asutaan.

Vierailija
90/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensiasuntona omakotitalo. Asuttiin ennen vuokralla, mutta kyllästyttiin maksamaan yli tuhannen euron vuoria.

Takaajia tai vakuuksia ei ollut vaan koko talo on ostettu 100% lainalla. Pankista siis saatu se maksullinen lisätakaus ja valtiontakaus sille pienelle osalle. Mutta ei mitään henkilö- tai reaalivakuuksia.

Tulot meillä mulla 3200e/kk ja miehellä 4500e/kk bruttona. Mitään ylimääräistä ei kyllä nurkissa pyöri, se on pakko sanoa kun taloudessa on 2 autoa, paljon harrastuksia ja kulutusluottoakin 20 000e (autolaina+luottokortit).

Talo kuitenkin sitten joskus on meidän ja se on meidän paras eläketurva. Tästä voi tarvittaessa vaikka lohkoa tonttiakin vielä myyntiin kun on melkein 2000m2 tontti pk-seudulla.

Eli ihan mahdollista on palkkatuloilla ostaa omakotitalo -ja ilman vakuuksia!

Meillä tosin itse muutama vuosi sitten rakennutettu talo, johon mennyt rahaa n 400 000, varmaan enemmänkin. Tuossa lainaa lähemmäs 290 tonnia ja loput omia säästöjä ja vähän vanhempien apuakin. Talon arvo nyt valmiina on realistisesti arvioiden 550 000e (ja lainakin tietysti jo pienentynyt).

Ja yhteiset tulot vain n. 7500 e plus lapsilisät. Mutta tulomme ovat koko ajan kasvussa, oletan, sillä olemme vielä nuorehkoja (alle 35-v) ja vakituisissa varmoissa työpaikoissa (jos sellaisia enää onkaan). Helposti olisi irronnut enemmänkin lainaa - ja talo toimi vakuutena saavutettuaan teityn valmiusasteen. Tätä ennen vakuutena oli appivanhempien yksi sijoituasunto.

Paikka pääkaupunkiseutu, haluttu alue.

Vierailija
91/91 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan ole lainaa noin paljon mutta kuitenkin 250000 euroa kuitenkin. Ensiasunto ja omakotitalo. Talo itse takasi osan ja loput takasivat talopantillaan vanhempani (vakuus). palkkatulot meidän perheessä ei ole edes mitkään hyvät noin 4800e brutto yhteensä! + lapsilisä 104e/kk :-) Meillä siis yksi lapsi, velaton auto ja yksi koira ja yksi kissa. Että näin. Ja tiukkaa on välillä kyllä, mutta kun ei kamalasti törsää niin pärjää.