Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaatteko te, joilla on okt, noin 300-400te arvoinen, pelkillä palkkatuloilla

Vierailija
03.04.2012 |

minä en havittele omakotitaloa, mutta minua kiinnostaa kuulla teiltä JOILLA EI OLE PERINTÖÄ tai lottovoittoa vaan ihan vaan normaalit palkkatulot joilla olette lainan ottaneet ja talon hankkineet.

Usein tämän hintaluokan taloissa asuvilla on 2 autoa ja 1-3 lasta, ehkä koirakin, ikää noin 30-40-v (en tarkoita tällä kyselyllä nyt eläkeikäisiä jotka ovat ikänsä jo maksaneet)

Niin että miten se on mahdollista pelkillä palkkatuloilla.

Vaikka miten ynnäilen ja mietin lainakustannuksia, okt talon ja autojen kustannuksia, en käsitä miten se onnistuu ellei ole jotain ylimääräistä saatua rahaa.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on palkkatulot karvan vaille 4000 euroa kuussa netto, eikä saatu edes 30 000 euron lainaa, että olisi rempattu taloa. Velkaa on 68 000 euroa... Vakuuksia ei ollut -siihen tyssäsi!

Eli ei riitä säännölliset tulot lainaan, on oltava myös esim omilta vanhemmilta vakuudet. Meillä ei ole, eikä tule, niin eipä saada lainaakaan.

Vierailija
2/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edellistä asuntoa on maksettu jo aiemmin hyvän aikaa ja saatu ehkä myyntivoittoakin. Pankin tai valtion takaus osalle asuntolainaa. Kyllä se on mahdollista. Perheen palkkatulojen tulee olla kyllä keskiarvoa suuremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan n. 35v pariskunta, joilla on Espoossa n. 160 neliöinen paritaloasunto. Asunnon arvo on vajaa 500te. Perheessä myös ekaluokkalainen ja päiväkotilainen ja 2 autoa.

Perintöä tai taloudellista tukea ei olla saatu yhtään ydessäoloaikana. Isovanhemmat ei edes osta lapsille mitään ylimääräistä/isompaa. Perintöä on todennäköisesti joskus tulossa kyllä.

Tämä on mahdollista ihan palkkatuloilla. Ollaan oltu parikymppisistä yhdessä, mies teki koko opiskeluajan töitä. Minä taas valmistuin nopeasti. Pari vuotta ehdittiin olla ennen lapsia töissä ja sinä aikana kertyi säästöön mukavasti, kun menot ei vielä paljon kasvaneet opiskelijabudjetista. Mun palkka ei ollut mitenkään iso siihen aikaan. Eka auto esim ostettiin muutama päivä ennen esikoisen syntymää.

Ensimmäinen asunto (kerrostalokolmio) ostettiin hiukan ennen esikoisen syntymää ja lainaa tarvittiin vain n. 60%. Tämä asunto myytiin 2,5 vuoden päästä hyvällä voitolla, joten seuraavaan rivarineliöön tarvitsi enää lainaa huomattavasti alle puolet ostohinnasta (edellisen myyntihinnan ja uuden ostohinnan ero muutama 10te). Syntyi toinen lapsi, ja taas minä palasin töihin aika pian (hoitavapaat olleet yhteensä alle vuoden).

3 vuoden asumisen jälkeen ostettiin nykyinen asunto. Edellisen asunnon myyntivoitto oli paljon pienempi kuin ekan, mutta hyvä tuotto kuitenkin kolmelle vuodelle. Meillä oli yli puolet tämän asunnon arvosta, joten lainaa otettiin 220te. Sitä nyt lyhennetään vähintään 20te vuodessa ja täysin palkkatuloilla.

Toki nykyään meidän palkkatulot on keskimääräistä isommat, muttei meidän alueella tosiaan erityisen isot kummallakaan. Rahaa riittää matkustamiseenkin, mutta mitään erityisen kallista ei harrasteta eikä kuluteta itseen pahemmin muuta kuin ruokaa.

Vierailija
4/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä 20 vuotiaasta eteenpäin vakkari paikalla molemmat. Lainaa jäljellä alle 50 000

kyllä vaan onnistuu

terv.perushoitaja ja paperiduunari+ 2lasta

Vierailija
5/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan asunnosta puolet. Ja ihan omalla palkkatulolla olen sen ostanut ja lainaa maksan. Ei lottovoittoja, ei perintöjä, vanhemmilta en ole rahaa saanut sen jälkeen kun kotoa muutin 19 vee pois. Olen maksanut asunnosta noin puolet. Bruttopalkka on 3400 euroa/kk. Asunto on ensiasunto.

Ikää on 37 vee, yksi lapsi ja mies, joka omistaa puolet asunnosta ja maksaa omaa lainaansa. Meillä on yksi vanha, mutta luotettava auto.

Vierailija
6/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on alkujaan myönnetty 370 000 eukkaa vuonna 2007, mies silloin vakitöissä, minä freelancer.

En tajua, miten ollaan oltu niin huimapäitä, että edes lähdetty tuohon... Ei tosin nostettu koko lainaa heti, vaan viimeiset 20 000 vasta tänä vuonna, kun ostettiin uusi auto.

Mutta meillä siis on ne 3 lasta, 2 autoa, ja ikää 33 ja 37 vuotta. Vain koira puuttuu.

Tulot tällä hetkellä ( netto)Minä: 2500e/kk, mies 2800e/kk, lapsilisät 366e, eli yhteensä n. 5700e/kk, jouluisin tulee muutama tonni veronpalautuksia, keväällä bonuksia.

Lainanhoitokulut 1800e/kk, muut asumiskulut max 300e/kk. Eli lainakulujen jälkeen jää vähintään 2600e/kk muuhun.

Jälkikäteen en ikinä toimisi näin, että alkaa rakentamaan ok-taloa tuollaisessa tilanteessa, mutta ihmeen kaupalla tässä on nyt näinkin hyvin selvitty, ja koko ajan laina pienenee kovaa vauhtia näillä koroilla.

Vierailija
7/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tää on neljäs koti, lainaa on maksettu reilut satatonnia pääomana, toinen satatonnia on tullut asuntojen arvonnousua. Sitä on tullut enemmänkin, mutta osa on käytetty remontointiin ja sijoituksiin, lainaa meillä on nyt 200k€. Nettotulot n. 6000 euroa kun molemmat töissä, nyt noin 3,5 kun mä olen kotona lasten kanssa. Todella harva ostaa näitä ensiasunnoksi. Me ollaan oltu asunnonomistajia nyt 12 vuotta.

Vierailija
8/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan 40 plus pariskunta yhteensä 5 lasta. tämä on mun 4.s omistusasunto, mies tuli mukaan kolmannessa asunnossa. eli enesin kaksi, sitten kolmio, sitten rivariin ja nyt ollaan asuttu jo 12 v ok-talossa. ihan pelkillä palkkatuloilla , lainan lyhennys 900 e /kk eihän sillä saa edes tarpeeksi isoa vuokrakäömppää tälle laumalla, ja juu perheessä on 3 autoa ja mökki löytyy kanssa. mies on duunari ja minä ihan perusnaisen palkkaa saava toimistoimmeinen.

Vierailija
9/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 470te arvoinen omakotitalo pääkaupunkiseudulla, kolme lasta ja 2 koiraa. Lisäksi 2 velatonta autoa. Ikää meillä molemmilla on 34 v.

Talosta noin puolet on lainaa ja puolet omaa rahaa. Rahat olemme tehneet työllä (kummallakaan ei ole mitään huippu tuloja) ja asuntoja myymällä. Olemme vuosien varrella ostaneet ja myyneet useita asuntoja, kaikki hyvällä voitolla. Tämä on kaikille mahdollista, kun suunnittelee asiat pitkäjänteisesti ja kuluttaa maltillisesti. Kaikki lapset on myös hoidettu kotona 3 vuotiaiksi ja olemme myös opiskelleet. Mottonamme onkin ettei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
10/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen ok-taloa. Jokaisesta asunnon myynnistä on tehty kohtullisesti voittoa+ se mitä on ehditty lyhentämään. Lisäksi vanhemmat takaavat pienen osan lainaa.

Vierailija
11/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että miten ovat hoitaneet vakuudet ENSIMMÄISESSÄ LAINASSAAN?

Vierailija
12/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole 400.000 ok-taloa, mutta on 400.000 kerrostaloasunto? Meillä siis näin, ei perintöä, ei lottovoittoa, ihan vaan palkkatulot. Joo aloitettiin kaksiosta 20vuotta sitten ja tämä on neljäs asunto. Edelleen on lainaa 80.000. On 2 autoa, vene ja mökki. 2 lasta, asutaan Helsingissä.

Vierailija
13/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on alkujaan myönnetty 370 000 eukkaa vuonna 2007, mies silloin vakitöissä, minä freelancer.

En tajua, miten ollaan oltu niin huimapäitä, että edes lähdetty tuohon... Ei tosin nostettu koko lainaa heti, vaan viimeiset 20 000 vasta tänä vuonna, kun ostettiin uusi auto.

Mutta meillä siis on ne 3 lasta, 2 autoa, ja ikää 33 ja 37 vuotta. Vain koira puuttuu.

Tulot tällä hetkellä ( netto)Minä: 2500e/kk, mies 2800e/kk, lapsilisät 366e, eli yhteensä n. 5700e/kk, jouluisin tulee muutama tonni veronpalautuksia, keväällä bonuksia.

Lainanhoitokulut 1800e/kk, muut asumiskulut max 300e/kk. Eli lainakulujen jälkeen jää vähintään 2600e/kk muuhun.

Jälkikäteen en ikinä toimisi näin, että alkaa rakentamaan ok-taloa tuollaisessa tilanteessa, mutta ihmeen kaupalla tässä on nyt näinkin hyvin selvitty, ja koko ajan laina pienenee kovaa vauhtia näillä koroilla.

Mä olisin todellakin halunnut ensin hommata vaan kerrostalokolmion ja siitä jatkaa, mutta mies halusi heti okt:n.

Sen verran voin todeta, että jos meille olisi tullut joku akuutti kriisi, meillä ei heti olisi mennyt talous vituralleen, vaan miehen vanhemmat olisivat pystyneet meitä siinä tilanteessa kyllä auttamaan.

Mutta mitään emme heiltä siis vielä ole saaneet.

Vierailija
14/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ollaan, tämä meidän talo maksoi vuonna 2001 miljoona markkaa eli 170 000 euroa, nyt arvo 450 000, toki olemme remonttiakin tehneet. Asunnot on kallistunut vaan ihan hirveästi!!

Vierailija
15/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tuloni ovat huimat 1900e kuussa, mutta miehellä 8000e, joten eläminen ap:n kuvaamalla tavalla on mahdollista ilman perintöä tms.

Niin ja omistusasuntohistoriamme on yksiöstä kolmion kautta ok-taloon. Yksiön lainan kymmenen vuotta sitten takasivat miehen isovanhemmat.

Vierailija
16/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos edellisistä myytävistä asunnoista on tullut voittoa, silloinhan sitä okt:a ei tavallaan maksetakaan itse! Vaan inflaatio, yleinen taloudellinen tilanne, esim 90-luvun lama vaikuttivatkin asiaan. Eli ikäänkuin olette kuitenkin saaneet "ilmaista rahaa" koska ei ole mitään pysyvää sääntöä että asunnosta aina saa tai tulee saamaan voittoa myydessä. Tuohan on ollut vain onnekasta sattumaa juuri mainitsemieni inflaatioiden kerryttämää.

Edelleenkään siis tavallaan sillä pelkällä palkkatulolla te ette pystyisi sitä noin 350t € taloa ostamaan, te, jotka vastasitte myyneenne voitoilla rivareita.

OKT:stä puhuin nimenomaan siksi verrattuna taloyhtiöön että siinä tulee kaikki kustannukset, rempat jne itselle maksettaviksi, eli vararahaa/rahoitusta on pakko olla rakenteiden elämänkaari huomioiden

Lisää kommentteja tähän, kiitti

t ap

Vierailija
17/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla oli hiukan perintöä, myyntivoittoja yms. Meidän okt tontteineen maksoi 350 te.

Vierailija
18/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lainan saimme kun olimme säästäneet 40.000 euroa ja mieheni vanhemmat takasivat pienen osan lainasta.

Vierailija
19/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että miten ovat hoitaneet vakuudet ENSIMMÄISESSÄ LAINASSAAN?

pari ensimmäistä vuotta.

Yleensä taksusumma on ollut n. 20th euroa ja sen verran saa muutamassa vuodessa lyhennettyä.

Vierailija
20/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei perintöjä tms ja 5v rakensimme omakotitalon jonka arvo on noin 400 000e...maksamme lainaa (140 000 jäljellä) pelkillä palkkatuloilla ja ihan duunaritasoa ollaan. Ei edes keskituloisia vaan sen alle....ja 3 lasta.