Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaatteko te, joilla on okt, noin 300-400te arvoinen, pelkillä palkkatuloilla

Vierailija
03.04.2012 |

minä en havittele omakotitaloa, mutta minua kiinnostaa kuulla teiltä JOILLA EI OLE PERINTÖÄ tai lottovoittoa vaan ihan vaan normaalit palkkatulot joilla olette lainan ottaneet ja talon hankkineet.

Usein tämän hintaluokan taloissa asuvilla on 2 autoa ja 1-3 lasta, ehkä koirakin, ikää noin 30-40-v (en tarkoita tällä kyselyllä nyt eläkeikäisiä jotka ovat ikänsä jo maksaneet)

Niin että miten se on mahdollista pelkillä palkkatuloilla.

Vaikka miten ynnäilen ja mietin lainakustannuksia, okt talon ja autojen kustannuksia, en käsitä miten se onnistuu ellei ole jotain ylimääräistä saatua rahaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiasunnoksi, tosin silloin oli ikää meillä 35v. Omia säästöjä oli 120te ja lainaa otettiin 160te. Talon arvo nyt n.350te. Säästöt oli saatu aikaan työtä tekemällä, eli opiskeluaika oltiin töissä (molemmat maistereita eri aloilta tosin), ei otettu lainaa. Ja töitä tehtiin kovasti, itse 2 työtä yhtäaikaa (opetustyö sivutyönä) ja mies sijoitteli työstä saamiaan bonuksia osakkeisiin, joista osa tuotti hyvinkin, osa ei juurikaan. Nyt ikää meillä 40, 2 lasta ja 2 uudehkoa autoa. Lainaa jäljellä 95.000e. Nettotulot tällä hetkellä 5600e ja ihan mukavasti elellään; matkustellaan, syödään hyvn, pukeudutaan lähes yksinomaan merkkivaatteisisin (joiksi en laske H&M, seppälää, adidasta jne), harrastetaan paljon (laskettelu, golf ym).

Eli kyllä oman talon hankkiminen mahdollista on ilman perintöjä, mutta ahkera pitää olla:ensin opinnoissa ettei mene kovin montaa vuotta - itsellä 3,5v, tehdä pitkää päivää töissä ja sitten rakennusvaiheessa työmaalla.

Vierailija
42/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut me teimme tämän itse. n. 110 000 e otimme velkaa ja n. 30 000 euroa meillä oli säästettyä rahaa. Ehkä joku ihmettelee, miten tämmöiset tavallise pulliaiset voi tämmöisessä asua, ellei satu tietämään meidän ammatteja. Rakennusalalla olemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa, ihan omilla palkkatuloilla. kun on hyvä liksa, voi vähän huikennella.

Vierailija
44/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan maksanut vuokraa vaan säästänyt ensin aso-asunnon ja siitä pienemmän asunnon. Hintakehitys on myös ollut suotuisa, alle 5v asuminen kehittyvän alueen rivarissa tuotti liki 100t.

Tulomme ovat ok, eli lyhennyksemme ovat isoja. Eikä rahaa paljon muuhun jääkään.

Vierailija
45/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 1990-luvun alkupuolella jopa muutaman kuukauden toimeentulotukea. Tuki oli sen verran iso verrattuna siihen, millä olin tottunut elämään, joten maksoin osalla opintolainoja pois.

En tosiaankaan ymmärrä ihmisiä, joilla menee esim. ruokaa tonnin verran kuussa (paitsi, jos on tosi suuri perhe). Yhdelle hengelle riittää noin 120 euroa kuukaudessa.

Vierailija
46/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talomme on noin 460 000e. palkkaa saamme vuodessa 225 000e. Säästimme vuoden verran käsirahaan ja nyt lainanlyhennystä 3300e/kk.

Vierailija
47/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontti ostettiin mun rahoillani (115 tmk/20k€) ja loppu otettiin lainaa talon rakennusta varten. Lainaa oli n180€, ikää tuolloin 33/38v, 3 kouluikäistä lasta.

Pienistä tuloista maksettiin, ei mitään ylimääräistä ollut tuon talon ja peruselintason lisäksi. Kun talo myytiin 2004 saimme siitä 384k€ josta jäi lainan ja välittäjän palkkion jälkeen nettona 258k€. Sillä sitten rakennettiin tämä nykyinen, puolet lisää lainaa mutta palkat on parantuneet ja enää 4. lapsi kotona.

Edelleen palkkatuloista maksetaan, toisen palkka menee täysin lainanmaksuun ja asumiskuluihin. Mutta nyt jää jo rahaa matkusteluun ja elämästä nauttimiseenkin.

Vierailija
48/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talojen hinnat nousi kivasti ja myytiin omamme 7 vuoden jälkeen ja sitten rakenettiin uusi talo, joka arvo on nyt noin 300000 ja itse olen 42v, rakennuskustannukset oli 240000e, mutta lainaa tarvittiin vain 150000e.

Ei perintöjä, vain palkkatulot.

Vierailija
49/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden henkilön palkkatuloilla, ei lapsia, työpaikkoina mm. Nokia ja ihan tavalliset ohjelmointityöt eli ei mitään suuripalkkaisia hommia. Saa noin 1150 euron kuukausisäästöillä. Hm... eikun lähes 50000t tuli edellisen asunnon myyntivoitosta, joten kk-säästöksi riittää alle tonni. :)

Vierailija
50/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden henkilön palkkatuloilla, ei lapsia, työpaikkoina mm. Nokia ja ihan tavalliset ohjelmointityöt eli ei mitään suuripalkkaisia hommia. Saa noin 1150 euron kuukausisäästöillä. Hm... eikun lähes 50000t tuli edellisen asunnon myyntivoitosta, joten kk-säästöksi riittää alle tonni. :)

Siis (vain) 50t tuli edellisen asunnon myyntivoitosta. :-)

Vierailija
51/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostettiin talo 2004 se maksoi hieman yli 300000. Pphjalla oli edellisen asunnon myynti, josta tehtiin voittoa aika tasan 10000 €, kun ottaa huomioon ostohinnan lisäksi summat, joilla tehtiin remonttia (on dokumentoitu tarkkaan). Laina sama kuin alkuperäiseen rivarinpätkään, sitä vain summaan suurennettiin. Alunperin laina saatu käsirahaosuudella, en muista summaa, oli vielä markkoja ja takuuna oli ko. asunto.

Koti on nyt täysin maksettu ja täällä asuessa tehty jonkin verran remontteja. Itse olen koko ajan ollut kotiäitinä ja miehen palkka n. 3800 € bruttona. Lainan maksua on auttaneet - ei siis ole palkkatuloa - vuosittaiset osingot, n. 10000 € /vuosi, josta noin 5000 mennyt aina lyhennykseen. Muu mennyt remontteihin, auton hankintaan tai matkaan.

Perheen koko 4 lasta ja me aikuiset ja tosiaan autojakin on kaksi. Toinen ostettu käytettynä. Toki noi osingot on auttaneet jonkin verran, mutta suurin syy miksi ollaan saatu talo maksettua, on se, että ollaan eletty halvasti.

Vierailija
52/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tällä hetkellä järkyttävä asuntokupla. Hinnat eivät vastaa todellisuutta. Nyt lamaa on yritetty poistaa matalilla koroilla ja rahaa siis velkarahaa on pyöritelty suuntaan jos toiseen. Mitään tulosta Euroopan talouteen ei kuitenkaan ole tullut. Kun rahat loppuu ja tulee velanmaksun aika, alkavat korot ja kulut nousta. Sitten ihmiset myyvät itkukurkussa talonsa pois, eivätkä saa edes velkoja välttämättä maksettua.

Valmistun 2-3v kuluttua ja toivon että asuntokupla puhkeaa juuri sopivast ja saisi halvalla hyvää. Harmi vaan velkaloukkuun joutuneille... En tässä tilanteessa lähtisi mitään pääkaupunkiseudun ylihintasta koppia jopa vuokratontilta ostamaan. Hullu on tosissaan.

Vierailija
53/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kaikkea lukea, mutta alkua silmäillessä pisti hiukan silmään, että ilmeisesti olisi pitänyt olla jo 20 vuotiaana parisuhteesa ja työelämässä. Jonkun olis pitänyt opastaa, että se asunto kannattaa ostaa, kun silloin 15 v sitten oli hinnat alhaalla. Mulla vaan oli sillon kaikki laman kauhukuvat vielä syvälle iskostettuna. Plussaa vielä, jos mies on reilusti vanhempi. Liian kauaa ei olisi saanut opiskella ja tehdä hanttihommia, olisi pitänyt miettiä näitä omakotiasioita jo kaksvitosena. Siinäpä se.

Vierailija
54/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaaa sellaiset ihmiset, jotka ovat viimeiset 15 vuotta kytänneet asuntojen hintojen laskua. Tuoss ajassa olisi lainan maksanut jo pois.

Vierailija
55/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kaikkea lukea, mutta alkua silmäillessä pisti hiukan silmään, että ilmeisesti olisi pitänyt olla jo 20 vuotiaana parisuhteesa ja työelämässä. Jonkun olis pitänyt opastaa, että se asunto kannattaa ostaa, kun silloin 15 v sitten oli hinnat alhaalla. Mulla vaan oli sillon kaikki laman kauhukuvat vielä syvälle iskostettuna. Plussaa vielä, jos mies on reilusti vanhempi. Liian kauaa ei olisi saanut opiskella ja tehdä hanttihommia, olisi pitänyt miettiä näitä omakotiasioita jo kaksvitosena. Siinäpä se.

Meidän tuttavapiirissämme omakotitalon ostaneet ovat olleet päälle kolmikymppisiä. Takana on kylläkin useilla ollut jo ainakin yksi omistusasunto.

Vierailija
56/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä mä sain markka-aikaan 50t mk ja mies 2003 n. 10t€ eli ei paljoa, mutta ei kuuluta tuohon ap:n mainitsemaan pelkillä palkkatuloilla...

Mä ostin ekan oman kämpän 26v:na, silloin sai aika halvalla. Myytiin se 2000 ja ostettiin rivari aika halvalla vielä sekin. Myytiin se 2006 ja rakennettiin talo. Jokaisesta kaupasta saatiin jonkin verran voittoa ja lainaa meillä on nyt noin 180t€.

Lapsia on kolme, yksi oma auto ja yksi leasing. Ikää noin 40v.

Vierailija
57/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka "valtaisa" asuntukupla ihan kohta puhkeaa, ja kohta saa kivilinnoja pilkkahintaan. Jos noita olisi uskonut, sitä asuisi vieläkin vuokramurjussa. Meillä onneksi jo enimmäkseen maksettu ja itse suunniteltu omakotitalo. Eipä tarvitse epätoivoisesti toivoa hintojen romahdusta.

Suomessa on tällä hetkellä järkyttävä asuntokupla. Hinnat eivät vastaa todellisuutta. Nyt lamaa on yritetty poistaa matalilla koroilla ja rahaa siis velkarahaa on pyöritelty suuntaan jos toiseen. Mitään tulosta Euroopan talouteen ei kuitenkaan ole tullut. Kun rahat loppuu ja tulee velanmaksun aika, alkavat korot ja kulut nousta. Sitten ihmiset myyvät itkukurkussa talonsa pois, eivätkä saa edes velkoja välttämättä maksettua.

Valmistun 2-3v kuluttua ja toivon että asuntokupla puhkeaa juuri sopivast ja saisi halvalla hyvää. Harmi vaan velkaloukkuun joutuneille... En tässä tilanteessa lähtisi mitään pääkaupunkiseudun ylihintasta koppia jopa vuokratontilta ostamaan. Hullu on tosissaan.

Vierailija
58/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaaa sellaiset ihmiset, jotka ovat viimeiset 15 vuotta kytänneet asuntojen hintojen laskua. Tuoss ajassa olisi lainan maksanut jo pois.

Tuosta näkyy kotitalouksien velkaantuneisuus

http://www.findikaattori.fi/fi/28?show=teema

SEuraavasta näkyy hintojen nousu, joka seuraa velkaantumista

http://www.stat.fi/til/ashi/2011/02/ashi_2011_02_2011-07-29_kuv_005_fi…

Eli asuntohinnat nousevat kotitalouksien hinnan kanssa, kyseessä on kupla. Velkaraha mahdollistaa kysynnän suurentumisen joka nostaa hintoja, maksetaan tyhjästä

JOs kysyt asuntovälittäjästä tai pankinjohtajalta niin ei tietenkään ole asuntokuplaa.

Alas tullaan lujempaa kuin 80-luvun lopussa. Toivottavasti lähivuosina.

Rohkeita olette jos nyt otatte velkaa

Vierailija
59/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 10 vuotta on noustu ja nyt ollaan harjanteella. Todellakin kuplan huipulla. Ei nuo käyrät voi jatkaa samaa kasvua, paitsi ehkä Kreikassa.

Vierailija
60/91 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ollut yhtä hurjaa asuntojen hintakehitystä.

Eli 10 vuotta on noustu ja nyt ollaan harjanteella. Todellakin kuplan huipulla. Ei nuo käyrät voi jatkaa samaa kasvua, paitsi ehkä Kreikassa.