Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!

Vierailija
30.07.2013 |

Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.

Kommentit (670)

Vierailija
401/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 16:22"]

Tuo on muuten hauska ilmiö, jos joku sanoo haluavansa lapsia tai alkavansa sellaista väsätä, kukaan ei kysy, miksi haluat lapsen. Jos kysyisi, kysyjää pidettäisiin vinksahtaneena, koska "jokainenhan lapsia haluaa". Jos haluaja vastaisi, vastaukset olisivat "no kun mä haluun, niitä nyt vaan kuuluu tehdä, no tässä iässä kuuluu olla lapsia", siis perusteluja vailla mitään informaatioarvoa. Jos joku sanoo, ettei halua lapsia, alkaa välitön tivaaminen, miksi ja perusteleminen, miksi on aivan idioottimaista olla haluamatta.

[/quote]

Ihanko OIKEASTI kuvittelet, ettei lapsia toivovalta kukaan kysy, miksi haluat lapsia? Minulta on ainakin kysytty, ja monta kertaa! Eikä noita kysymyksiä ole läheskään aina esitetty ystävälliseen tyyliin.

Kummallista, miten jotkut velat todellakin tuntuvat kuvittelevan, että vain heiltä kysellään perusteluja elämäntapavalinnoilleen.

Samoin on aika kummallista, ei itse asiassa idioottimaista kuvitella, että lapsia haluttaisiin vain siksi, että niin kuuluu tehdä. Mutta ehkä joku vela (eivät siis tosiaankaan kaikki lapsettomuuden valinneet) tarvitsee tällaista kuvitelmaa pönkitääkseen itsestään kuvaa suurena vastavirtaan kulkijana, jonka päätös pysyä lapsettomana on suurikin saavutus, johon vain harvat ja valitut kykenevät.

Vierailija
402/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos joku ei halua lapsia mutta siitä hihhuloiti vauvapalatalla on hyvin   koomista :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:15"]

Olet hoitanut 6 vuotta äitiäsi ja minä tehnyt 60 lapsityövuotta lasteni kanssa. On siinä hieman eroa.

[/quote]

Herrajjumala, mutta sinun täytyy sitten olla vanha ja raihnainen. :D :D

Mitä tarkoittaa 60 lapsityövuotta konkreettisesti? Selvällä suomen kielellä sitten, ja yksityiskohtaisesti. Haluan kuulla tarkkaan marttyyriytesi määrän ja laadun.

Vierailija
404/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:02"]

No kenelläkään fiksulla ihmisellä, vela tai ei, ei ole mielestäni asiaa mennä kyseenalaistamaan kenenkään valintoja ja mielipiteitä saati tuputtamaan omiaan. Kun se oma tapa elää ei ole ainoa oikea ja kaikille pakollinen. Jos joku kokee, että parisuhde rajoittaa ja ahdistaa ja minuus menee (monella naisella se tuntuu kyllä menevänkin kun itsestä puhuessakaan ei enää käytetä pronominia minä vaan me ja omat ystävät ja harrastukset unohdetaan kun kaiken keskipiste on miesmiesmies), hänellä on varmaankin yhtäläinen oikeus olla sinkkuna vaikka iankaiken siinä missä joku toinen ei uskalla olla viikkoa pitempään sinkkuna.

Miksi ihmeessä niin moni kokee omista poikkeavat valinnat ongelmana ja jonkinlaisena uhkana ehkä? Jos joku ei halua jotakin, onko hänen siksi pakko että useimmat haluaa? Ja mikä siinä erilailla valinneessa on niin uhkaavaa että erilainen valinta on jatkuvasti kyseenalaistettava kun kukaan ei kuitenkaan kyseenalaista tavanomasia valintojakaan? Luulen, että useimmille veloille on aivan se ja sama, montako lasta naapurilla on saati että pohtisi miksiköhän heillä on niin monta lasta tai parisuhdetta haluamattomalle, montako avioliittoa työkaverilla on ollut, mutta naapurille ja työkaverille jonkun lasten ja parisuhteen haluamattomuus on suorastaan suunnaton ongelma.

[/quote]

Aika pitkälti näin. Paitsi että väittäisin, että useimmille "lapsellisille" on ihan yksi ja sama, jos joku naapuri, työkaveri tai kummin kaima haluaa olla vela. Syytähän siihen joku neropattinaapuri saattaa saada päähänsä kysyä, mutta tuollainen ihmistyyppi nyt sitten voi kysyä joltain toiselta naapurilta, miksi tämä on päättänyt hankkia vielä kolmannenkin lapsen. Ei siinä sen kummenpaa.

Tällä AV-palstalla veluus varmasti herättää enemän ihmetystä, jopa vastustusta kuin tuolla ns. oikeassa maailmassa. Mutta onko se nyt ihmekään, kun tämä nyt tosiaankin on Vauva-lehden palsta? :)

Vierailija
405/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:44"]

Minkä ikäisiä te velat olette? En ole tavannut vielä yhtään velaa, joka ei olisi muuttanut mieltään siinä nelissäkymmenissä viimeistään.

[/quote]

En tiedä, olenko jotenkin erikoisesti 'vela', sellaiseen sanaan olen törmännyt silloin tällöin vasta ihan viime vuosina. Olen vain tiennyt hyvin nuoresta alkaen, etten siedä lapsia enkä niitä halua itse tehdä. Nyt olen 47-vuotias ja kiihkeästi odottelen vaihdevuosien alkamista, jotta pääsisin raskaaksi tulemisen pelostani eroon.

Vierailija
406/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 16:51"]

Mitäköhän vela sanoisi nuorelle jos nuori ilmoittaisi ettei aio koskaan kokeilla seurustelua ja parisuhdetta koska minuus menee, elämä on silloin pilalla, kaikki on vaan jotain rajoittamista ja pelkoa ja ahdistusta, eikä nuori voi ymmärtää mitään puheita rakkaudesta, mieluimmin hän olisi huorana Thaimaassa kuin parisuhteessa... Olisko velakaan ihan että TOSI HYVÄ, pidä toi, hienoa että olet löytänyt itsesi. Eri asia on tietty jos nuori sanoo että onko pakko seukata ja mennä naimisiin jos ei vaan kiinnosta.

[/quote]

Minä olen käynyt tuon keskustelun 16-vuotiaan kanssa. Kertoi minulle vela-tädilleen, koska uskoi minun ymmärtävän ilman tuomitsemista. Ja niin mitäpä sanoin? Sanoin, että tuo päätös on ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin päätös, saattaa olla, että hän haluaa vielä joskus vaihtaa mieltään ja sekin on ok, mutta jos tuntuu, että tuo on oikea elämä hänelle, sekin on ok. Selitin hänelle, että tänä päivänä, tässä maailmassa, on mahtavaa se, että voi oikeasti valita, ei ole pakko tehdä lapsia ja toisaalta niiden tekoa ei rajoiteta, voi valita olevansa naimisissa tai olla yksin, elää susiparina, olla avoimesti lesbo tai mitä vain. Elämme siitä ihmeellisessä ajassa, että meillä on vapaus ja mahdollisuus olla mitä haluamme, tehdä mitä haluamme, elää miten haluamme, ensimmäistä kertaa yhteiskunta ei vaadi mitään vaan ovet ovat avoimet juuri siihen, mitä haluamme. 

Tyttö vaikutti tyytyväiseltä vastaukseen, helpottui suorastaan. Mitäköhän mun olisi pitänyt vastata muuta kuin "hyvä, pidä toi"?

[/quote]

No, jos sukulaistyttöni mielestä seurustelu olisi kamalampaa kuin joutuminen huoraksi Thaimaassa, yrittäisin keskustella hänen kanssaan siitä, mikä on herättänyt hänessä tällaisia täysin epärealistisia pelkoja. En siis tosiaankaan olisi tyytynyt sanomaan "hyvä, pidä toi". En toki myöskään olisi tuputtanut hänelle ajatusta "kyllähän jokaisen nyt seukata pitää".

Muuten olisin ihan näin lapsia saaneenakin keskustellut aiheesta varmaan samaan tyyliin kuin sinä.

Ts. se että ihminen voi elää nykyisin elämäänsä pitkälti siten kuin itse haluaa on ehdottomasti hieno asia! Elämää rajoittavista peloista on silti surullista kärsiä.

Vierailija
407/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:10"]

Velojen syyt lapsettomuuteen on yleensä niin heppoisia ja koko hommasta huokuu niin vahva itsekkyyden lemu, että  varmaan kätsympi onkin vetää taskusta "mä en haluu koska mä en haluu"-kortti!

[/quote]

Mikä olisi pätevämpi syy kuin haluamattomuus? Eikö juuri kaiken maailman "vihaan lapsiperhearkea", "en olisi hyvä äiti", "en pidä lapsista" ynnä muut ole enemmän ja vähemmän tekosyitä tai ainakin syitä, jotka saattaa voida kumota? Mutta jos ei yksinkertaisesti vain halua, miten kumoat sen? Se on yhtä vahva tunne kuin rakastaminen, sitäkään ei voi pakottaa mihinkään. 

Ja onhan oman halun toteuttaminen itsekästä, totta kai. Aivan kuten on tehdä niitä lapsia omasta halustaan. Ei yksikään syntymätön lapsi odota syntymäänsä valmiina lapsena jossain pilven reunalla vaan saa alkunsa, kun joku päättää haluta lapsen, tulee raskaaksi ja synnyttää. Eikö se vasta ole itsekästä, tuoda maailmaan ihminen, joka ei pyytänyt syntyä vaan joku halusi hänet tänne kysymättä halusiko tämä tulla? Jos haluaisi lapsen pelkästään epäitsekkäistä syistä silloinhan vaan adoptoisi, koska maailma on täynnä lapsia, joita kukaan ei halua ja jos haluaa kokea raskauden, jatkaa geenejään, niin sehän on silkkaa itsekkyyttä niiden jo syntyneiden lasten hinnalla. 

Ymmärrätkö miten absurdista asiasta on kyse? Kuinka järjetön ja typerä väite on lastenteon kohdalla puhua itsekkyydestä? Ei voida väittää toista itsekkääksi olematta sitä myös itse, ei tässä asiassa. 

Vierailija
408/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:40"]

Ei yksikään syntymätön lapsi odota syntymäänsä valmiina lapsena jossain pilven reunalla vaan saa alkunsa, kun joku päättää haluta lapsen, tulee raskaaksi ja synnyttää. Eikö se vasta ole itsekästä, tuoda maailmaan ihminen, joka ei pyytänyt syntyä vaan joku halusi hänet tänne kysymättä halusiko tämä tulla? Jos haluaisi lapsen pelkästään epäitsekkäistä syistä silloinhan vaan adoptoisi, koska maailma on täynnä lapsia, joita kukaan ei halua ja jos haluaa kokea raskauden, jatkaa geenejään, niin sehän on silkkaa itsekkyyttä niiden jo syntyneiden lasten hinnalla. 

[/quote]

Tämä on harvinaisen viisaasti sanottu. Kiitos.

Vierailija
409/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:24"]

"Noinko alhainen uteliaiden ja toisinaan hölmöjen ihmisten sietokyky joillain veloilla on, että tuollainen asia koetaan jotenkin kovinkin elämää rasittavana?"

En ole koskaan kuullut kenenkään kyselevän lasta haluavalta, odottavalta tai lapsia saaneelta, miksi ihmeessä sinä olet halunnut lapsia ja etkö yhtään ajattelle, miten älytöntä on haluta lapsia ja kyllä se sinunkin mielesi muuttuu etkä enää 10 vuoden kuluttua tuollaisia hullutuksia jatka. En myöskään ole kuullut koskaan kenekään velan menevän tuputtamaan omia valintojaan lapsia hankkineille tai niitä haluaville, mutta velojen ratkaisuista kaikilla saa olla mielipide ja se on tuotava kaikkialla esille.

[/quote]

Niin. Se, että sinä et ole kuullut, ei tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi. Voin valaista sinua ihan omasta ja "lapsellisten" (tai lapsista haaveilevien) ystävieni kokemuksesta voin kertoa, että kyllä tapahtuu - ja joskus ihan veloiksi itseään kutsuvien toimesta.

Missä ihmeen kupalassa jotkut teistä veloista elävät, kun kuvittelette olevanne ainoita jotka saatte kuraa niskaanne liittyen lapsia koskeviin valintoihinne?!

Vierailija
410/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:47"]

Sitä en sitten oikein ymmärräkään, miksi joillain veloilla (ei tällä lainaamallani ilmeisestikään) on tarve kuvailla lapsisperhe-elämää kuin jotain pahinta helvetin esikartanoa.

[/quote]

Koska vela tietää, että perhe-elämä olisi hänelle tavattoman epämiellyttävää. Muiden ihmisten perhe-elämästä en huomannut kenenkään kirjoittaneen mitään saatikaan että muiden elämästä maalailtaisiin mitään kauhukuvia.Tämä asia on sinulle selitetty jo aikaisemmin tässä ketjussa, mutta jostakin syystä haluat ajatella vapaaehtoisesti lapsettomien hyökkäävän sinun elämäntapavalintojasi kohtaan. Miksi?

[/quote]

En minä kuvittele näiden "aitojen velojen" hyökkäävän elämäntapaani vastaan. Eiväthän he tiedä mitään minun elämäntavastani. He ehkä kuvittelevat tietävänsä, mutta se onkin sitten ihan eri asia. :)

Minäkin voin sanoa, etten haluaisi muuttaa Saksaan. Ei minun silti pidä perustella haluamattomuuttani kuvailemalla elämää tuossa maassa täysin epärealistisella tavalla, joka saisi saksalaiset lähinnä pitämään minua koomisena tai jopa hölmönä.

Vierailija
411/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:54"]

Minäkin voin sanoa, etten haluaisi muuttaa Saksaan. Ei minun silti pidä perustella haluamattomuuttani kuvailemalla elämää tuossa maassa täysin epärealistisella tavalla, joka saisi saksalaiset lähinnä pitämään minua koomisena tai jopa hölmönä.

[/quote]

Edelleenkään kukaan ei ole puhunut sanaakaan saksalaisista tai vanhemmista. Puhe on ollut siitä, millaiseksi itse todennäköisesti kokisi vanhemmuuden - tai Saksassa asumisen. Jostakin syystä tämä asia on sinulle mahdoton ymmärtää.

Vierailija
412/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua omia lapsia. Pääasiallisena syynä on maailman ylikansoittunen ja ihmiskunnan hyvin epävarma tulevaisuus. Jotenkin en vaan halua ajatella että minun jälkikasvuani olisi maan päällä taistelemassa eloonjäännistä siinä vaiheessa kun maapallon luonnonvarat on kulutettu loppuun (google: väestönkasvu...). Minua ei haittaa olla äitipuoli tai voisin jopa harkita adoptiota. Maailmassa on kuitenkin niin paljon lapsia joita kukaan ei halua. 

Monet eivät ajattele lapsia tehdessään muuta kuin sitä omaa napaansa. "Minä teen lapsia, koska minä HALUAN. Käytetään meidän lapsilla kertakäyttöisiä vaippoja koska ne on niin helppoja." Ei ajatella tulevaisuutta yhtä sukupolvea pidemmälle. Pitäisi miettiä elämänvalintoja tehdessään myös tulevia sukupolvia. 

Vierailija
413/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:54"]

[/quote]

Edelleenkään kukaan ei ole puhunut sanaakaan saksalaisista tai vanhemmista. Puhe on ollut siitä, millaiseksi itse todennäköisesti kokisi vanhemmuuden - tai Saksassa asumisen. Jostakin syystä tämä asia on sinulle mahdoton ymmärtää.

[/quote]

Yhä, ymmärrän hyvin jos joku sanoo kokevansa jo ajatuksenkin lapsen saannista ahdistavaksi. Ymmärrän täysin, että joku ei halua lapsia vaan valitsee elämän lapsettomana.

Naurettavaa minusta kuitenkin on se, että joku vela kertoo minulle, että pieninä lapset vaan paskovat, oksentavat ja huutavat, vähän isompina vievät sinulta kaiken mahdollisuuden toteuttaa itseäsi ja haaveitasi, teineinä juopottelevat ja muutenkin kaikin tavoin uhmaavat vanhempiaan ja sitten aikuistuttuaan muuttavat sinusta mahdollisimman kauas eivätkä juuri koskaan edes pidä yhteyttä. Ja kuorruttaa tuon "tällaista lapsiperheen elämä on" höpötyksensä vielä jollain ylimielisellä "lapselliset tekevät lapsia, koska he kuvittelevat että niin kuuluu määrätyssä elämänvaiheessa tehdä" -heitolla.

Ymmärrätkö sinä, että tuollaisen kuvan maalaaminen lapsellisen elämästä on naurettavaa? Ja ymmärrätkö sinä, kuinka kornilta kuulostaa, jos/kun joku vela perustelee lapsettomuuttaan tuollaisella kuvitelmalla lapsiperheen arjesta?

Omasta mielestäni lapsettomuuden perusteluksi riittää vallan hyvin se, että ei lapsia halua. Että kokee elämänsä mielekkäämmäksi ilman lapsia. Sen sijaan se, että vapaaehtoista lapsettomuutta pitää perustella joillain epärealistisilla kauhuskenaarioilla, kertoo mielestäni itse asiassa vain sitä, että kyseisen velan pitää itselleen jotenkin vakuutella, että hänen päätöksensä on oikea. Ihan kuin tuollainen vela jotenkin pelkäisi, että hän saattaakin muuttaa mielensä, jos "erehtyy" näkemään lapsiperheen arjen sellaisena kuin se hyvine ja huonoine puolineen yleensä on.

Vierailija
414/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yhdelle alle 30-vuotiaalle velalle todennut, että ihmisen biologia on kova juttu. En itse ollut lainkaan varma, haluanko omia lapsia ennenkuin 30 vuotta tuli mittariin. Sen jälkeen lapsesta haaveilu täytti elämäni hetkittäin hyvin voimakkaasti, vaikka ihan järjellä yritin taistella vastaan. Minua ei kukaan painostanut, eikä hirveästi edes kysellyt. En tee sitä itsekään. Se on jokaisen oma asia. Onneksi sain yhden ihanan lapsen. 

Jotkut velat myös meuhkaa valinnastaan aika paljon ja suunnilleen kertoo vihaavansa lapsia ja ihmettelee, miksei heitä kutsuta tilaisuuksiin, jossa on lapsia. Jos ei kestä lapsia ja lapsijuttuja, jää varmasti monesta jutusta ulkopuoliseksi, mutta ei se kyllä lapsellisten vika ole.  

Vierailija
415/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman hylättyjen lasten ongelmaa ei ratkaista sillä että suomalaiset kaikki adoptoivat Intiasta, Kiinasta tai Afrikasta hylätyn lapsen vaan sillä, että sikäläiset naiset autetaan koulutuksen ja työnteon pariin. Ei ole myöskään kovin uskottavaa että velat vetoavat adoptiokorttiin kun valtaosa heistä on valinnut lapsettoman elämän ennen muuta mukavuussyistä - siksi että lapsi estää, rajoittaa, vaatii, roikkuu jalassa kuin parasiitti.

Lapsiperheet ovat valinneet omat lapset,  tekevät 20 lapsityövuotta per lapsi työtä ja investoivat läjän rahaa sen  eteen, että lapsista kasvaa tulevaisuuden vastuunottajia. Samaan aikaan vela kääntelee burgundinpataansa uunissa pitkän kaavan mukaan, golffaa, maistelee viiniä, kiipeää Kilimandzarolle, viettää retriittiä Lintulan luostarissa  ja keskustelee puolison kanssa päivän tapahtumista. Missä ovat kaikki ne velat, jotka tekevät vapaaehtoistyötä, ulkoiluttavat vanhuksia, hoitavat vanhempiaan ja toimivat hyväntekeväisyysjärjestöissä? Niin, paitsi tietysti kaikki ne jotka ovat myös täällä palstalla.

Vierailija
416/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi osua 409:llä niin hyvin että meni jo koko adoptio-jutun pointtikin ohi kiukkupäissään xD

Vierailija
417/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:10"]

Samaan aikaan vela kääntelee burgundinpataansa uunissa pitkän kaavan mukaan, golffaa, maistelee viiniä, kiipeää Kilimandzarolle, viettää retriittiä Lintulan luostarissa  ja keskustelee puolison kanssa päivän tapahtumista.

[/quote]

Ja se on ihanaa.

Vierailija
418/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:10"]

Maailman hylättyjen lasten ongelmaa ei ratkaista sillä että suomalaiset kaikki adoptoivat Intiasta, Kiinasta tai Afrikasta hylätyn lapsen vaan sillä, että sikäläiset naiset autetaan koulutuksen ja työnteon pariin. Ei ole myöskään kovin uskottavaa että velat vetoavat adoptiokorttiin kun valtaosa heistä on valinnut lapsettoman elämän ennen muuta mukavuussyistä - siksi että lapsi estää, rajoittaa, vaatii, roikkuu jalassa kuin parasiitti.

Lapsiperheet ovat valinneet omat lapset,  tekevät 20 lapsityövuotta per lapsi työtä ja investoivat läjän rahaa sen  eteen, että lapsista kasvaa tulevaisuuden vastuunottajia. Samaan aikaan vela kääntelee burgundinpataansa uunissa pitkän kaavan mukaan, golffaa, maistelee viiniä, kiipeää Kilimandzarolle, viettää retriittiä Lintulan luostarissa  ja keskustelee puolison kanssa päivän tapahtumista. Missä ovat kaikki ne velat, jotka tekevät vapaaehtoistyötä, ulkoiluttavat vanhuksia, hoitavat vanhempiaan ja toimivat hyväntekeväisyysjärjestöissä? Niin, paitsi tietysti kaikki ne jotka ovat myös täällä palstalla.

[/quote]

No jos ne lapset tuovat niin suuren onnen ja autuuden, niin miksi lasket jotain työvuosia? Eikös sinun nimenomaan pitäisi ymmärtää, että joku toinen saa sen onnensa vaikkapa Kilimanjarolle kiipeämisestä?

Anteeksi nyt vain, mutta tämä tilitys taas kuulostaa siltä että joku elämäänsä kyllästynyt mamma Suomen Korsosta siellä yrittää katkerana saada muita samaan suohon itsensä kanssa. Tuskin kukaan onnellinen äiti noin kirjoittelisi.

T. Onnellinen lapseton, joka osaa ymmärtää että toisille ne lapset tuovat sen onnen

Vierailija
419/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Velojen mukaan ei saa kysyä,  eikä saa keskustella."

Saa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa konkreettisia perusteita luetella, alkaa vastaanjankkaus. Eihän se noin ole, sitten kun sinulla on huomaat sitä ja tätä, luulet noin koska sinulla ei ole. Jos olisi tosiaan kyse kissan haluamattomuudesta, vastaanjankkaajaa ei pidettäisi aivan täysipäisenä, mutta kun kyseessä on lasten haluaminen, vastaanjankkaus onkin hyväksyttyä.

"Minäkin voin sanoa, etten haluaisi muuttaa Saksaan. Ei minun silti pidä perustella haluamattomuuttani kuvailemalla elämää tuossa maassa täysin epärealistisella tavalla, joka saisi saksalaiset lähinnä pitämään minua koomisena tai jopa hölmönä."

Epärealistisella tavalla? Jos SINÄ et pidä jostakin tai halua jotakin, se on epärealistista, koska monet ihmiset pitävät ja haluavat? Jos sinä koet maan ja siellä elämisen jollakin tavalla, sinulla on siihen oikeus. En minäkään maalla asuvana hevosihmisenä ala vängätä vastaan ja mollata niitä, jotka ovat sitä mieltä että missään nimessä eivät haluaisi asua korvessa ja mulata haisevien hevosten kanssa eivätkä voi käsittää että joku haluaa sitä, vaikka voisin toki alkaa jankata kunnon "lapsellisten" tavoin etteivät he tiedä mistä jäävät paitsi ja että vasta kun hekin asuvat maalla ja heillä on oma hevonen, he tajuavat miten ihanaa se on.

"Missä ovat kaikki ne velat, jotka tekevät vapaaehtoistyötä, ulkoiluttavat vanhuksia, hoitavat vanhempiaan ja toimivat hyväntekeväisyysjärjestöissä?"

Onko lapsiperhe-elämä jokin rangaistus, jolta säästyneen on tehtävä oma osansa raadannasta vapaaehtoistyön muodossa? Kylläpä lapsiperhe-elämä kuulostaa todella ihanalta kun siltä välttyneen on osallistuttava ties mihin kuitatakseen lapsiperhe-elämän puutteen. Nyt alan ymmärtää, miksi "lapsellisten" mielestä kaikkien olisi lapsia tehtävä - ettei kukaan vaa pääse itseä helpommalla.

Vierailija
420/670 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 17:26"]

Te äipät nyt ette vain mitenkään voi ymmärtää millaista on elää lapsettomana keski-ikäisenä naisena tässä maailmassa. Ette mitenkään. Teidän elämänne, lomanne, huolenne jne ovat aivan erilaisia. Ette tiedä mitä menetätte ettekä tiedä mistä jäätte paitsi. 

[/quote]

No itseasiassa keski-iässä lapsen saanut tietää molemmat puolet. Vnahemmiten lapsen saanut ei voi tietää miltä tuntuu olla vanha ilman lasta. Minusta on järjetöntä arvostella toisten valintoja. Luulen, että se miten ihmistä painostetaan lisääntymään riippuu minkälaisten ihmisten joukossa on. Itse en kokenut ikinä painostusta lapsentekoon. Enemmän olen kokenut painostusta sekä miesten, että naisten puolelta siihen, että täytyy olla mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi