Omituisinta mitä isäntäpoppoo on tehnyt kyläreissullasi
Tuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Kommentit (1052)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 23:44"]
vanhan kaverin luokse kylään lapseni kanssa. Illalla oli tarkoitus mössätä herkkuja ja juoruilla pitkään, kunhan eka saadaan lapset unille. Puoli ysin maissa aloitettiin. Pikaisesti pesaisin lapseni hampaat ja yösatu jätettiin väliin. Kyllä mun 5-vuotias ymmärtää, että voi olla "erikoistilanne". Peittelin lapsen ja toivottelin hyvät yöt. Sen sijaan kaverin 6-vuotiasta piti nukuttaa... ja nukuttaa... ja nukuttaa... Lapsi vaan kiukkuili, halusi leikkiä, valoja ei saanut laittaa pois jne. Kuuntelin tunnin... toisen... kolmannen tuota olkkarissa odotellen sitä "naisteniltaa". Puolenyön aikaan menin huikkaamaan kaverille hyvät yöt, kun olin siis kolme tuntia odottanut olkkarissa, että 6-vuotias nukkuisi, kun äitinsä ei voinut komentaa sen kiukkuilun lomassa tai jättää itsekseen nukkumaan. Kaveri vaan valitteli, että "tää meidän Matti on joskus tälläinen..." Kiitti vaan.:)
[/quote]
No voi hellanlettas.. Ehkä sinä aikuisena kuitenkin pystyit jäsentämään tämän suuren pettymyksen aivoissasi??
Menimme miesystäväni työkaverin ja tämän naisystävän luokse kylään. Olivat kutsuneet kahville. Olin tämän työkaverin kerran nähnyt, mutta en naisystävää. Vein tuliaisiksi kukkakimpun ja leipomiani mokkapaloja.
Emäntä haukkui kukat (hän niin vihasi kukkia) ja mokkapalat (kuinka joku kehtaa tuoda foliovuokaan leivottuja rupusia mokkapaloja?!). Nämä kommentit sain niskaani ennenkuin olin riisunut kengät jalastani. Seuraavaksi hän kailotti kovaan ääneen kuinka vihaa Helsinkiläisiä, koska he ovat niin epäsosiaalisia ja omissa piireissään viihtyviä (olen kotoisin Helsingistä ja hän varmasti tiesi tämän).
No, en niitä kenkiä riisunut.. Lähdimme samantien pois. En oikein ymmärrä, miksi pitää kutsua jos asenne on tuollainen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 08:51"]
Miehen muutama kaveri on juuri tällaisia pihejä ja rahaa lypsäviä. Todella usein yrittävät maksattaa kaupassa meillä kaiken. Esim. Olemme kassalla ja heillä n. 100-150euron ostokset (todella paljon alkoholia ja tupakkaa ja muita ruokajuttuja). Juuri ennen kuin maksun aika tulee, molemmat muistavat että voi hitsi, jotain unohtui! Mies onneksi tiesi tämän tempun ja siirsi meidän tavarat toiselle kassalle. Yrittivät siis liueta maksun tullen että me maksaisimme heidänkin isot ostokset. Monta kertaa olemma odottaneet heitä tuon jälkeen jopa 20minuuttia kun kumpikin välttelee kassaa (ja tosiaankin, kassa odottaa näitä maksamaan.) Kerran kassa sitten purki koko tapahtuman ja heidän ostokset vietiin pois, siitähän oltiinkin meille sitten vihaisia. Mieheni on sen verran suora että tokaisi vain tuossa tilanteessa heidän jo olevan hänelle satoja euroja velkaa (jotka aina lupaavat maksaa) aikaisemmista kerroista.
Ja kyllä, me maksamme aina oman osamme ruuista ja omat juomamme. Usein ostamme illaksi naposteltavaa, mutta se että meillä yritetään maksattaa monta askia tupakkaa, pari kaljalaatikkoa, seuraavan viikon ruuat.. Onneksi mies tiesi millaisia ovat, sillä itse olisin kai maksanutkin ekalla kerralla heidänkin ostokset.
[/quote]
Karmeaa. Miksi ihmeessä roikutte tuollaisten kanssa.
[/quote]
Todella vähän enää ollaankaan. Ja olivat he muuten ihan mukavia (mies mieheni lapsuuden ystävä), mutta tämä muilla maksattaminen oli raivostuttavaa. Nykyään nähdään pari kertaa vuodessa maksimissaan, nekin aina meillä kahvin merkeissä. Ei vain jakseta kun ravintolassakin katoavat kuin pieru saharaan maksun tullen. Me kyllä olemme ottaneet heille oman laskun ja kiltisti odottaneet :)
Meidät oli miehen kanssa kutsuttu yhden tutun bileisiin. Kyseessä oli siis nyyttärihenkiset juhlat, minne kaikki toivat yhteistä syötävää, mikä oli ihan normaalia opiskelijapiireissä. kaikki toivat myös omat juomansa. Vähän juhlien alla isäntä ilmoitti myös, että aikoo tehdä juhliin boolin ja haluaa veloittaa kaikilta 2 euroa booliaineksista. Joo ihan okei, mutta bileiden jälkeen ilmoitti, että veloittaa sen 2 euroa myös meiltä vierailta, jotka ei boolia edes juoneet. Oli kuulemma varannut aineksi myös meille joten jonkinlaisena osallitumismaksuna sitten. Jälkeenpäin vähän pyöriteltiin silmiämme. Itselleni kun ei koskaan tulisi mieleen veloittaa jotain sisäänpääsymaksua + ruokia vierailta ihan tavallisissa kotibileissä.
Me aina nussitaan vierasparin kanssa ristiin. Mukavaa :)
Sukulainen pyysi viikonlopuksi kylään ja kun menimme, niin oli suunnilleen toinen jalka oven välissä odottamassa. Häipyi käväsemään paikallisessa baarissa ja jätti meidät lastensa kanssa keskenään kotiinsa. Vanhin aikuinen lapsensa tuli sitten seuraavana päivänä ja me häivyimme, emmäntä oli edelleen reissullansa. Eipä ole sen jälkeen käyty.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:18"]
Ei ehkä omituista, mutta todella junttia! Appivanhemmat kutsuvat usein syömään meitä - laittaen yleensä pihviä ja perunaa ja lisukkeeksi vihersalaatin. Eli ihan illallisen jonka kanssa on viiniä. Itse en vaan syö lihaa, joka tarkoittaa sitä sitten että minulle on tarjolla vihersalaattia ja paljastaa perunaa. Näin on ollut jo kymmenen vuoden ajan - enkä jaksa siitä enää edes enempiä välittää.
Mutta kun tiedän että kyse ei ole siitä etteiväh he osaisi laittaa kasvisruokaa - koska ne kyllä voivat tehdä joskus itselleen ihan lihatonta ja ovat monesti ihan miehelleni tehneet, kun hän oli nuorempi. Enkä todellakaan tungeksi vaan alusta alkaen he ovat sanoneet että "kai x tulee syömään", "tuleeko x syömään" tai "ota x mukaan syömään".
En asiasta loukkaannu, mutta onhan se vähän junttia ettei viitsitä miettiä yhtään, sillä onhan se vähän tylsää juoda punkkua ja syödä salaatti-tomaatti-kurkku -salaattia ja kuivaa keitettyä perunaa.
[/quote]No tuo on jo törkeää että tarjotaan vuodesta toiseen ruokaa mitä tiedetään että toinen ei syö. Minusta tuossa nyt vaan osoitetaan sinulle että sinulla ei ole heille merkitystä. Minä loukkaantuisin. En menisi tuonne enään.
Anopilla oli aikanaan vähän samantyylisiä vinkeitä. Meillä kyläillessään alkoi ruuan valmistumista odotellessaan puputtamaan leipää ja kun ruoka oli valmis hänellä ei ollut nälkä. Loppuviimein välit tulehtui siihen pisteeseen että ei ole nähty vuosiin.
Meidät kutsutaan silloin tällöin anoppilaan syömään. Usein minä sovin anopin kanssa päivästä ym. Meillä on kaksi sarjaa lapsia, 3 isoa teiniä ja kolme pikkuista. Yleensä sanon, ketä meiltä tulee. Teinit eivät aina ole innokkaita lähtemään ja mennäänkin pienten kanssa.
Lähes 100% vierailuista alkaa anopin voivottelulla: voi, voi kun minä tein hirveästi ruokaa, kun luulin, että X(mieheni) tulee isojen kanssa...Monesti on tehnyt mieli sanoa, että mepä lähdetään pienten kanssa kotiin ja käväisen heittämässä isot mummulaan sillä aikaa, kun mies odottelee sopivan kokoisia syöjiä äitinsä kanssa.
Periaatteessahan hän voisi vaikka pakata jäljelle jääneen ruuan meille kotiin vietäväksi, jos kokee tehneensä liikaa ruokaa. Tulisi kyllä syödyksi viimeistään seuraavana päivänä.
Tulee mieleen yksi tuttavperhe vuosien takaa. Perheen emäntä oli ollut vuosikausia katkeamattomasti vauvalomilla koska lapsia oli monta. Pyysivät usein kylään ja oli todella rasittavaa kun tuo kotiäiti oli ihan täpinöissään saadessaan vieraita kyllään ja kokoajan olisi pitänyt tehdä jotain ja lähteä käymään jossain. Me taas olisimme työviikon jälkeen halunneet ottaa vähän löysemmin, hengailla ja seurustella rauhallisesti, ilman mitään huvipuistokäyntejä, varsinkaan kuin heidän puolenkyntä vilkasta kersaa oli aika rasittava lauma paimennettavaksi jossain hulinapaikassa.
No rouva meni sitten töihin ja nyt sillä on ihan kiva käydä kun ollaan vähän samalla aaltopituudella siitä että mitä vapaapäivinä haluttaa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2012 klo 20:42"]
mutta se oli minusta aika outoa kun kyläpaikassa isäntä tarjosi teetä ja antoi ensin mun liottaa sitä teepussia ja otti sitten itse saman pussin. Mitäs jos mä olisin halunnut toisen kupillisen teetä? Olisinko saanut uuden pussin vai vieläkö olis pitänyt ottaa samasta?
[/quote]Olisit kokeilllu xD
Oikeastaan suurempaa nuukutta olisi ollut vain se että olisi kehua retostellut että käytetään nyt oikein eri pusseja kun on vieraita kylässä.
Jouduin itse kerran vähän noloon tilanteeseen ollessani itse ns. isäntänä.
Vanha opiskelukaveri oli tulossa käymään paikkakunnalla jonne olin muuttanut, joten sovittiin että tulee käymään kylässä ja otetaan vähän olutta ja saunotaan yms.
Sattuneesta syystä olin lähes rahaton juuri silloin kun kaveri tuli kylään. Lähdettiin käymään lähikaupassa ja omat rahani riitti just mäyräkoiraan (siihen aikaan olut oli suomessa halvimmillaan ja mäyris ei kovin montaa markkaa maksanu) ja vihjasin kaverille että mitä hän aikoo ostaa. Katsoi vähän hölmistyneenä ja otti samalaisen mäyräkoiran. Muutamat juotuamme kaveri häippäsi ja jätti loput pullonsa minulle.
Vieläkin nolottaa. Kyllähän saunottajan olisi pitänyt saunakaljat tarjota, mutta en tietenkään kehdannus sanoa että ei ole rahaa edes muutaman markan tarjoiluun.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 22:34"]
mutta yhdessä huushollissa nyppii, ettei siellä tarjota vieraalle toista kuppia kahvia, itselleen kyllä ottavat. Syövät kaikkea herkkua pöydästä kuin viimeistä päivää. Kai niin harvinaista että on herkkuja niin mätetään kaksin käsin. Ja minut kahvi-narkkiksen jättävät vain yhteen kaffekupilliseen. Kerran kaatoi itselleen ja sanoin että jäikö siihen vielä, voisin myös ottaa. Ai ei jääny. ok. eikä ehdoteta, että keitettäisiinkö lisää.
[/quote]Itselläni on tapan juoda kahvia oikein kunnolla kun sitä aletaan juomaan. Saatan juoda litran kahvia yhdellä istumisella. Kyllä ottaa päähän paikat joissa tarjotaan yksi pienen pieni posliinikupillenen, sehän imeytyy jo poskiin.
Kylläpä on kummallista touhua monessa paikassa vieraita kohtaan, vaikka varta vasten on kylään kutsuttu. Itse kyläilen harvoin (tapaan tuttujani mieluummin esim. ravintolassa niin ei kenenkään tarvii stressata siivoamisesta tai tarjoiluista), eikä kohdalleni ole sattunut mitään omituisuuksia. vanhemmillani käyn useita kertoja vuodessa, välimatkaa 500 km, ja aina on tervetullut olo vaikka menen periaatteessa kotiini. Kun olemme siellä käymässä, ei heillä ole muita menoja, puhelimet ei soi ja ruokaa on riittävästi. Siksi ihmetyttää nuo kertomukset kahdesta kyljyksestä ja kahdesta perunasta sekä siitä kuinka muita menoja on juuri silloin kun on vieraita tulossa. Samoin on laita sen ainoan perheen kanssa, jossa joskus käymme kylässä (välimatkaa 400 km); tarjoilu pelaa ja isäntäväki on vieraita varten.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 00:11"]
Täällä on ollut muutamia viestejä, missä mm. "isäntäväki tuijottei meitä avaimenreijästä..." jne. Taitaa olla paskapuhetta.
Valehteleminen on sekin taitolaji.
Meillä. 200 vuotta vanha talo. Ei kaikki asu uudessa talossa. Hyvänen aika.
[/quote]
Maalaisserkkuni soitti minulle, vuosien ja vuosien tauon jälkeen ja kysyi, voisiko perheineen 5hlöä yöpyä meillä Helsingin reissun ajan. Mietin hieman, mutta suostuin. En tunne hänen miestään tai teini-ikäisiä lapsiaan. Mutta 3yötä, eiköhän se käy.
Niin he tulivat. Toivat yhden Pentikin kynttilän. Ilmoittivat heti eteisessä, että nyt on kova nälkä, kun on niin kauan ajettu ja koko viikonlopun serkun mies hoki meillä, että syökää nyt koko rahan edestä. Minkä rahan? Sen kynttilän? :)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:53"]
mulle kävi niin että olin itse isäntänä,vieraita odotettu jo pitempää ja pitkästä matkasta,mukavaa porukkaa kaikinpuolin,meillä lapsi kipeänä reilun viikon ja vaikka alkoi olemaan jo paremmassa kunnossa heräili 1h välein kitisemään,eikä suostu käymään millään nukkumaan ja lauantai iltana vieraat paikalla on syöty,olutta kylmässä,saunalämmin,lapsi kylvetetty,pitkin päivää ollut ohjelmaa ja ajattelin että se on väsynyt,käy hyvin nukkumaan ym. ja paskan marjat,kitisee,huutaa,ei suostu millään makaamaan sängyssä,väkisin pystyyn vaan ja helvetillinen huuto,miten se edes voi jaksaa niin pitkään vastustella nukkumaan käymistä??? melkein 2h meni ennenkuin kävi nukkumaan,siinä kohtaan vitutti ja väsytti niin kovasti että menin itse kanssa nukkumaan ja tuli muutama kirosanakin viljeltyä,pentukin heräili varmuuden vuoksi melkein tunnin välein kitisemään,sunnuntai kun valkeni ja lapsi herää lopullisesti klo5 joka aamu,tuntui kuin olisi voinut hautautua maahan kenenkään huomaamatta,näytin kyllä parhaat puolet vieraille,toivottavasti eivät saaneet pahoja traumoja,kiintiö vain tuli täyteen just siinä kohdassa. ja lapsi on ihan kunnollinen,mutta sairauden takia nukkuma hommat vaan meni sekaisin.
[/quote]
Yli 12 riviä tekstiä ja KOLME lausetta. Taito tuokin, pirun ikävä vaan lukea.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 22:34"]
mutta yhdessä huushollissa nyppii, ettei siellä tarjota vieraalle toista kuppia kahvia, itselleen kyllä ottavat. Syövät kaikkea herkkua pöydästä kuin viimeistä päivää. Kai niin harvinaista että on herkkuja niin mätetään kaksin käsin. Ja minut kahvi-narkkiksen jättävät vain yhteen kaffekupilliseen. Kerran kaatoi itselleen ja sanoin että jäikö siihen vielä, voisin myös ottaa. Ai ei jääny. ok. eikä ehdoteta, että keitettäisiinkö lisää.
[/quote]Itselläni on tapan juoda kahvia oikein kunnolla kun sitä aletaan juomaan. Saatan juoda litran kahvia yhdellä istumisella. Kyllä ottaa päähän paikat joissa tarjotaan yksi pienen pieni posliinikupillenen, sehän imeytyy jo poskiin.
[/quote]Sitten on niitä jotka ovat opetelleet keittämään itselleen juuri ja juuri kaksi pitenitä kupillista kahvia. Kun tulee vieraita, niin keitetään vähän enemmän, mutta niin että siitä riittää kaikille sitten suunnilleen puolikupillista. Itse keitän aina täyden pannullisen kahvia, puolikkaan keitän vain jos olen yksin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:40"]
Jouduin itse kerran vähän noloon tilanteeseen ollessani itse ns. isäntänä.
Vanha opiskelukaveri oli tulossa käymään paikkakunnalla jonne olin muuttanut, joten sovittiin että tulee käymään kylässä ja otetaan vähän olutta ja saunotaan yms.
Sattuneesta syystä olin lähes rahaton juuri silloin kun kaveri tuli kylään. Lähdettiin käymään lähikaupassa ja omat rahani riitti just mäyräkoiraan (siihen aikaan olut oli suomessa halvimmillaan ja mäyris ei kovin montaa markkaa maksanu) ja vihjasin kaverille että mitä hän aikoo ostaa. Katsoi vähän hölmistyneenä ja otti samalaisen mäyräkoiran. Muutamat juotuamme kaveri häippäsi ja jätti loput pullonsa minulle.
Vieläkin nolottaa. Kyllähän saunottajan olisi pitänyt saunakaljat tarjota, mutta en tietenkään kehdannus sanoa että ei ole rahaa edes muutaman markan tarjoiluun.
[/quote]
Höh, olisit sanonut, että valitettavasti sulla riittää rahat vain yhteen mäyräkoiraan, mutta riittääkö kaverille 6 pulloa (luulisi että "saunaoluiksi" riittääkin) - miksi ihmeessä et tarjonnut tuosta mäyriksestä toiselle? Ei se rahan määrä, vaan se miten ne pennoset jakaa...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:18"]
Ei ehkä omituista, mutta todella junttia! Appivanhemmat kutsuvat usein syömään meitä - laittaen yleensä pihviä ja perunaa ja lisukkeeksi vihersalaatin. Eli ihan illallisen jonka kanssa on viiniä. Itse en vaan syö lihaa, joka tarkoittaa sitä sitten että minulle on tarjolla vihersalaattia ja paljastaa perunaa. Näin on ollut jo kymmenen vuoden ajan - enkä jaksa siitä enää edes enempiä välittää.
Mutta kun tiedän että kyse ei ole siitä etteiväh he osaisi laittaa kasvisruokaa - koska ne kyllä voivat tehdä joskus itselleen ihan lihatonta ja ovat monesti ihan miehelleni tehneet, kun hän oli nuorempi. Enkä todellakaan tungeksi vaan alusta alkaen he ovat sanoneet että "kai x tulee syömään", "tuleeko x syömään" tai "ota x mukaan syömään".
En asiasta loukkaannu, mutta onhan se vähän junttia ettei viitsitä miettiä yhtään, sillä onhan se vähän tylsää juoda punkkua ja syödä salaatti-tomaatti-kurkku -salaattia ja kuivaa keitettyä perunaa.
[/quote]No tuo on jo törkeää että tarjotaan vuodesta toiseen ruokaa mitä tiedetään että toinen ei syö. Minusta tuossa nyt vaan osoitetaan sinulle että sinulla ei ole heille merkitystä. Minä loukkaantuisin. En menisi tuonne enään.
Anopilla oli aikanaan vähän samantyylisiä vinkeitä. Meillä kyläillessään alkoi ruuan valmistumista odotellessaan puputtamaan leipää ja kun ruoka oli valmis hänellä ei ollut nälkä. Loppuviimein välit tulehtui siihen pisteeseen että ei ole nähty vuosiin.
[/quote]
Mistä se anoppi sitä leipää sai? Oliko omat mukana vai pistitkö leivät hyvissä ajoin pöytään?
Tuonne "liha-anoppilaan" mä alkaisin viedä omat pääraaka-aineet mukana, esim. jonkun kasvispihvin, jonka kävisin lämmittämässä mikrossa ja sanoisin suoraan, että kurja syödä pelkkää perunaa.
Kyläpaikan emäntä halusi kai pistää parastaan, sillä hän aloitti leipomisen sunnuntaiaamuna kello 7 vaikka olimme menneet nukkumaan vasta pari tuntia aikaisemmin. Sitä kolistelua ja vatkaamista kesti ja kesti, kun yritimme nukkua miehen kanssa viereisessä huoneessa. Aamiaispöydässä emäntä ja isäntä ylpeänä selittivät jokaikisen ruoka-aineen taustan, mikä oli haettu mistäkin kauppahallista jne. Meidän piti sitten puolikuolleina ihastella hienoja antimia. Olisi kyllä ihan kaupan leipä ja pulla riittäneet...