Vihdoin joku kyseenalaistaa kaikkensa uhrautuvaa äitimyyttiä! Bringing up bébé!
Hesarissakin tänään kirjoitus tästä ranskalaisten lastenkasvatustapoja valottavasta jenkkikirjasta. Suomalaistenkin sietäisi ottaa oppia! Äitiys ei ole kaikkensa uhrautuvaa, vaan äidinkin tulee olla ihminen ja oma yksilönsä!
Omakohtaisestikin voin todeta, että vieläkin kärsin äidistäni, joka eli täysin lapsiensa kautta. Tunnen, että hänen elämänsä sortuu jos kuule meistä lapsistaan tasaisin väliajoin ja syytän (salaa tietenkin) äitiäni omasta saamattomuudestani tietyissä asioissa, sillä hän todella teki KAIKEN lapsiensa puolesta.
Itse olen tietoisesti välttänyt tätä kasvatusmenetelmää. Lapsen vein ensimmäiseen yökylään kun hän oli 3vkoa. Todella tarpeen tuli ne unitunnit! Ja kas, lapsi voi hyvin ja äiti ja isi voivat hyvin. Pidän vähintään kerran kuussa omia kaunistautumispäiviä, jolloin toimitan lapsen hoitoon ja keskityn itseeni/olemme mieheni kanssa vain kahden ja nautimme toisistamme.
En todellakaan yhdy läpsimiskasvatukseen, mutta tämän "äidillä pitää olla oma elämä" -ajatuksen allekirjoitan täysin.
Listätietoa: http://www.hs.fi/ulkomaat/Amerikkalainen+bestseller+Lastenkasvatuskin+p…
Kommentit (218)
Suomessa ja Amerikassa vauvanhoidon tulee olla mahdollisimman rankkaa, varsinkin äidille.
Jos ja kun joku kasvattaa vauvansa nukkumaan ja syömään säännöllisesti, se on erittäin epäilyttävää. Se on väärin.
On myöskin väärin, että tahtoo säilyttää itsellään kunnon yöunet ja mielenterveyden myös äidiksi tultuaan. EI SAA TEHDÄ NIIN.
AV:ta lukemallako sinä sait psykiatrin pätevyyden, jonka pohjalta katsot minun menettäneen mielenterveyteni?
AV:ta lukemallako sinä sait psykiatrin pätevyyden, jonka pohjalta katsot minun menettäneen mielenterveyteni?
kun vaikutat niin hyökkäävältä :)
Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja toivottavasti mammajoogit ja mafiat eivät sinua kovin häiritse. Itse en ole ikinä tuollaisia tavannut. Mutta sinunlaisia marttyyrimääkijöitä kyllä, jotka huutaa, että eivät saa tehdä sitä ja tätä rauhassa kun aina on joku mafia tai joku heitä kieltämässä tms.
Minä annan sinulle luvan nyt. Saat hoitaa lapsesi ihan miten haluat. Niin kuin jokainen tekee. Lupaan sinulle, ettei mikään mafia kyttää sinua verhojen takana katsomassa, mitä teet yöllä lastesi kanssa.Joskus toki voisi hyvä ollakin joillekin näille läpsijöille ja huudattajille, mutta se on jo lastensuojelun asia se.
mutta läpsimisen ja huudattamisen yhdistäminen tähän on kuin pedofilian yhdistäminen perhepetiin.
Aivan. Älyllisesti köyhää.
Voisiko tästä keskustella asiallisesti? Tarvitseeko ei-lapsentahtisen äidin aina lukea nämä samat:
-lapseni kärsii
-lapseni osaa käyttäytyä, koska on niin traumatisoitunut
-lapseni vihaa minua eikä tule koskaan käymään luonani ollessaan aikuinen
-minä olen hullu
En minäkään leimaa perhepeti-imettäjiä, en epäile heidän mielenterveyttään, en tee hätäisiä johtopäätöksiä.
Miksi ihmeessä te - kun nyt niin niitä lapsiannekin olette kykeneväiset rakastamaan - ette voi hyväksyä sitä, että näitäKIN asioita voidaan tehdä monella eri tavalla?
"Mikä siinä on?
Suomessa ja Amerikassa vauvanhoidon tulee olla mahdollisimman rankkaa, varsinkin äidille.
Jos ja kun joku kasvattaa vauvansa nukkumaan ja syömään säännöllisesti, se on erittäin epäilyttävää. Se on väärin.
On myöskin väärin, että tahtoo säilyttää itsellään kunnon yöunet ja mielenterveyden myös äidiksi tultuaan. EI SAA TEHDÄ NIIN."
"Riittää, kun lukee kommenttisi." Voisiko tästä keskustella asiallisesti? Tarvitseeko ei-lapsentahtisen äidin aina lukea nämä samat:
-lapseni kärsii
-lapseni osaa käyttäytyä, koska on niin traumatisoitunut
-lapseni vihaa minua eikä tule koskaan käymään luonani ollessaan aikuinen
-minä olen hulluEn minäkään leimaa perhepeti-imettäjiä, en epäile heidän mielenterveyttään, en tee hätäisiä johtopäätöksiä.
Miksi ihmeessä te - kun nyt niin niitä lapsiannekin olette kykeneväiset rakastamaan - ette voi hyväksyä sitä, että näitäKIN asioita voidaan tehdä monella eri tavalla?
Kiitos todella monipuolisesta keskustelusta.
Miten niitä vastasyntyneitä kasvatetaan nukkumaan hyvin ja syömään säännöllisesti? Kolmen lapsen jälkeen en edelleenkään voisi varmasti sanoa osaavani kasvattaa vauvasta hyvän nukkujan ja säännöllisen syömärin :) Toki kaikkeni yritän, koska pääseehän siinä itse helpommalla. Vinkkejä otetaan vastaan jos vaikka meille joskus vielä neljäskin tulee.
Miten niitä vastasyntyneitä kasvatetaan nukkumaan hyvin ja syömään säännöllisesti? Kolmen lapsen jälkeen en edelleenkään voisi varmasti sanoa osaavani kasvattaa vauvasta hyvän nukkujan ja säännöllisen syömärin :) Toki kaikkeni yritän, koska pääseehän siinä itse helpommalla. Vinkkejä otetaan vastaan jos vaikka meille joskus vielä neljäskin tulee.
Ranskalaiset osaa tämän tehdä, joten onnistunee Suomessakin. Eikö tämä ketju alkanut nimenomaan kirjaesittelyllä? (Vaikkakin on hyvin kuvaavaa saada AV:lla aikaan hirveä sota kirjasta, jota yksikään ei ole edes lukenut.)
Voisko joku Ranskassa asuva mamma kommentoida
Suurimpana erona on ehkä se, että lapsilta täällä vaaditaan asioita. Niin kunnioitusta kuin hyvää käytöstä, esimerkiksi. Opetetaan, että sanotaan vastaantulijalle ja vieraalle päivää, kiitos ja anteeksi jos mennään ohi. Opetetaan hyvät ruokailutavat ja muun auttamisen (vaikka pöydän kattamisen, meidän 3v:kin osallistuu joka päivä) jne. Jos lapseni ei aamulla tervehdi hoitoon mennessä, niin kyllä minä asiaan puutun ja vaadin että sanotaan päivää.
En ole ikinä nähnyt kenenkään lyövän lastaan, eli kuva, joka käy keskustelusta ilmi on väärä (että luunappeja ja tukkapöllyjä satelee koko ajan). Pepulle läpsäytystä (housujen läpi) uskon kylläkin tapahtuvan, jos lapsi on mennyt liian pitkälle kielloista ja jäähyistä huolimatta. Lisäksi tarhantädit ja opettajat eivät kuuna päivänä löisi lasta, haloohan siitä nousisi nykypäivänä.
Tässä kai nyt jotain mietteitä. Ja joo, itsestä ja parisuhteesta huolehtiminen on tärkeää. Käydään vähintään kerran kuussa miehen kanssa kahdestaan jossakin illalla, kun lapset ovat isovanhemmilla.
Itselläni on samanlaisia kokemuksia.
Tuo fyysinen kurittaminen todellakin rajoittuu takapuolelle läpsäyttämiseen ja päiväkodeissa tai kouluissa sitä ei todellakaan tapahdu. Itse en siis tuota fyysistä kurittamista hyväksy, mutta ei se ole niin rajua kuin miltä se ehkä kuulostaa. Eikä se myöskään ole käytössä läheskään kaikissa perheissä.
Se on totta, että ranskalaislapset nukkuvat yönsä putkeen tosi aikaisessa vaiheessa. Itse olen päätellyt sen johtuvan pulloruokinnasta.
Ranskalaisnaiset eivät todellakaan käytä kaikkea aikaansa kauneudenhoitoon ja kahviloissa istumiseen. Päinvastoin. Täkäläiset naiset suosivat luonnollista lookia ja esimerkiksi meikkaavat keskiverto suomalaista vähemmän. Töissä tehdään pitkää päivää, mutta muuten arki on aika pitkälle samanlaista kuin Suomessa.
Ja tuosta ranskalaismiesten pettämisestä: rakastajattarien pitäminen taitaa olla lähinnä poliitikkojen tms. tapa. Tavisranskalaiset eivät juuri eroa tavissuomalaisista, enkä usko pettämisen olevan sen yleisempää kuin Suomessakaan.
Ranskalaislasten ja -nuorten käyttäytymisestä sen verran, että heille opetetaan hyvät käytöstavat jo pienestä pitäen ja eron kyllä huomaa suomalaislapsiin verrattuna. Nuorilla on tietenkin omat kapinointinsa, mutta ovat noin yleisesti ottaen kohteliaita eivätkä juhliessaankaan harrasta yletöntä ryyppäämistä.
Eli kyllä täällä jotain osataan tehdä hyvinkin :-)
Olen kasvattanut omani ranskalaisittain ja muistanut olla myös äiti ja hemmotella itseäni. Mieheni mielestä olen myös muutakin kuin äiti ja hänestä olisi ollut naurettavaa jättää seksi kolmeksi vuodeksi kokonaan pois kun vauva olisi nukkunut välissämme ja roikkunut tissisäni kiinni.
Mikä on inhottavampaa kuin päälle vuoden ikäinen (vuosikaskin on minusta jo liikaa) pentu nostaa äidin paitaa ja kaivaa lollon esiin tissiviilistä. Ei siinä miehen seksuaaliset halut enää herää.
Meillä on nukuttu heti laitokselta tultua omassa huoneessa ja itse olen nukkunut tulpat korvissa, ettei pienet ähinät häiritse. Olen nukkunut loistavasti ja olen ollut pirteä vauvan äiti, joka on jaksanut hoitaa itseään ja meikata joka aamu. Kaverini ovat laahustaneet tukka paskaisina ja ylipainoisina tissit navassa valuen alapää levenneenä ja läpsyen.
Äitini on kyllä vielä työelämässä, mutta on ottanut lapsen jo 4 kuukauden iässä viikonlopuksi hoitoon, koska hän eronneena ymmärtää sen yhteisen ajan tärkeyden, mitä parisuhteessa tarkoitetaan.
Lapsi ei ole perheen keskipiste ja ei huutele aikuisten puheen päälle vaan odottaa vuoroaan. Ihan joka ininään ei kannata hetkuilla ja lapsi kannattaa opettaa kiinnostumaan muista kuin muumimaailmahelveteistä.
Meillä on vain yksi lapsi, koska haluamme olla muuta kuin isä ja äiti. Minua käy sääliksi ne kaverini, joilla on trendikkäästi useampi lapsi ja joilla tissit roikkuu ja tukka on paskainen ja ovat väsyneitä ja muka niin hyviä äitejä kun ovat uhrautuneet lapsen takia. Naama on taikinanaama ja kakarat on huonotapaisia. Mikä on säälittävämpää kuin kaverini, jotka istuvat tuulipuvussa hiekkalaatikon laidalla ja rumat ja itsekkäät kakarat riehuu kurapuku päällä.
Meillä on tyttö puettu aina kauniisti. Jo pienelle saa sieviä samettifarkkuja ja villakangastakkeja. Osaa kulkea ja käyttäytyä ja olemme hänestä ylpeitä. Kasvatuksen eron huomaa niin selkeästi kun seuraa kavereiden kurapukukakaroita, jotka ui kurakoissa.
Onneksi olen uskaltanut toimia mammamafiaa vastaan omalla laillani. Lapseni ei tule ikinä roikkumaan ostareilla kaljapussi kädessä jakamassa persettä, kuten kavereideni lapset tulee taatusti tekemään kun he ovat olleet perheen keskipisteitä ja pyörittäneet vanhempiaan ja tapoja ei ole opetettu.
Toiseksi, kaverini näyttävät minua 20 vuotta vanhemmilta.
Ajatelkaa että tätä ketjua voi lukea joku, joka vasta suunnittelee lapsen tekemistä. Varmaan alkaa hirvittää. Äitiys on äärimmäisen herkkää rakettitiedettä. Pienikin askel väärään suuntaan ja lapsestasi kasvaa kirvesmurhaaja tai vähintään tunnekylmä hylkiö. Ja mikä pahinta: kaikki lapsen suhteeen tekemäsi valinnat ovat varmuudella vääriä. Ai, luuletko saavasi tukea muilta äideiltä? Hahhahhhaaaaaa!
"There's a special place in hell for women who don't help each other"
totesi Madeleine Albright, Yhdysvaltain ensimmäinen naispuolinen ulkoministeri Tukholmassa 24.8.2004
Minulla on muutaman naisen läheinen ystäväpiiri ja kavereistani yksi on nukuttanut yhden lapsistaan ihan vastasyntyneestä vauvasta asti omassa huoneessaan. Satummoisiin juuri tällä nimenomaisella lapsella on aivan surkea itsetunto, se ei uskalla vielä koululaisenakaan olla hetkeäkään missään yksin. Juuri eilen kuulin miten yksi lapsi sanoi että häviää tahallaan pelissä ettei "Jimi" taas mene ihan tolaltaan. Muut lapset perheessä on kasvatettu toisin.
äiti on aiheuttanut vaurioita. Menen sitten vaikka helvettiin jos en tue näitä naisia.
t. lasten kanssa työskentelevä ja paljon nähnyt tällaisen ranskalaisen kasvatuksen tuloksia.
"There's a special place in hell for women who don't help each other"
totesi Madeleine Albright, Yhdysvaltain ensimmäinen naispuolinen ulkoministeri Tukholmassa 24.8.2004
kun täällä äidit hoitavat lapsiaan parhaiten koko maailmassa? Antamalla läheisyyttä, rakkautta, imettämällä pitkään, eivät kurita vaan kasvattavat lapsiaan rakkaudella ja lempeästi ja saavat olla kotona 3 vuotta lastaan hoitamassa? Miksi Suomessa on Euroopan huonoimmin voivat lapset ja nuoret? Mistä ihmeestä se pahoinvointi kumpuaa, kun perusturvallisuuden pitäisi olla lapsella kunnossa, kun hoitamassa on maailman parhaimman äidin tittelin saanut suomalainen äiti?
kun täällä äidit hoitavat lapsiaan parhaiten koko maailmassa? Antamalla läheisyyttä, rakkautta, imettämällä pitkään, eivät kurita vaan kasvattavat lapsiaan rakkaudella ja lempeästi ja saavat olla kotona 3 vuotta lastaan hoitamassa? Miksi Suomessa on Euroopan huonoimmin voivat lapset ja nuoret? Mistä ihmeestä se pahoinvointi kumpuaa, kun perusturvallisuuden pitäisi olla lapsella kunnossa, kun hoitamassa on maailman parhaimman äidin tittelin saanut suomalainen äiti?
Oletko varma ettei parannusta ole tapahtunut? Kyllähän paljon näkee sellaista että nuoret voi nyt pahemmin kuin koskaan, mutta mahtaakohan se olla oikeasti niin. Vai diagnosoidaanko nykään paremmin kuin ennen? Jokin aika sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan yliopisto-opiskelijoilla ei ole nykyään enemmän mielenterveysongelmia kuin 60-luvullakaan. Nykyajan työelämä ei vaan todennäköisesti annan anteeksi sitä mitä 60-luvun työelämä teki. Siitä sitten seuraa eläköityvien laumat.
Ja paikallislehdessä oli eläkkeelle jäävän opettajan haastattelu. Hän oli opettanut kyläkoulussa ja sanoi, että lapset ovat nykyään erilaisia kuin ennen, positiivisessa mielessä. Ovat rohkeampia ja avoimempia. Samoin näillä seuduilla järjestetään kaksi isoa tapahtumaa, toinen keski-ikäisille ja toinen nuorille. Järkkkärit on jo vuosia sanoneet, että nuoriso käy vuosi vuodelta fiksummaksi ja keski-ikäiset on paljon pahempia järjestyksenvalvojan näkökulmasta.
Melkein kaikilla ystävilläni on lapsia. Ne, joilla on "ranskalaiset" kasvatusmetodit, ovat jatkaneet suht normaalia elämää, kutsuvat kavereita kylään ja käyvät perheen kanssa syömässä ym. Ylihuolehtivat äidit, varsinkin monilapsisen perheen, ihmettelevät, miksi kukaan ei enää käy heillä eikä heitä kutsuta mihinkään. No onko ihme! Riiviömukulat hallitsevat perheen arkea, tekevät mitä lystäävät ja äidit huokailevat että tällaista tämä lapsiperheen arki on. Ei olisi, jos olisi kuri eikä heti parin komentamisen jälkeen annettaisi periksi. "Menetin" monta hyvää kaveria moneksi vuodeksi, sillä emme juuri tapaa, koska lapsilauma roikkuu aina mukana ja niiden riiviöiden kanssa ei kehtaa mennä ihmisten ilmoille ja heidän kotiinsa en legopalikkamaaliksi mene.
kun vaikutat niin hyökkäävältä :)
Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja toivottavasti mammajoogit ja mafiat eivät sinua kovin häiritse. Itse en ole ikinä tuollaisia tavannut. Mutta sinunlaisia marttyyrimääkijöitä kyllä, jotka huutaa, että eivät saa tehdä sitä ja tätä rauhassa kun aina on joku mafia tai joku heitä kieltämässä tms.
Minä annan sinulle luvan nyt. Saat hoitaa lapsesi ihan miten haluat. Niin kuin jokainen tekee. Lupaan sinulle, ettei mikään mafia kyttää sinua verhojen takana katsomassa, mitä teet yöllä lastesi kanssa.
Joskus toki voisi hyvä ollakin joillekin näille läpsijöille ja huudattajille, mutta se on jo lastensuojelun asia se.