Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihdoin joku kyseenalaistaa kaikkensa uhrautuvaa äitimyyttiä! Bringing up bébé!

Vierailija
01.04.2012 |

Hesarissakin tänään kirjoitus tästä ranskalaisten lastenkasvatustapoja valottavasta jenkkikirjasta. Suomalaistenkin sietäisi ottaa oppia! Äitiys ei ole kaikkensa uhrautuvaa, vaan äidinkin tulee olla ihminen ja oma yksilönsä!

Omakohtaisestikin voin todeta, että vieläkin kärsin äidistäni, joka eli täysin lapsiensa kautta. Tunnen, että hänen elämänsä sortuu jos kuule meistä lapsistaan tasaisin väliajoin ja syytän (salaa tietenkin) äitiäni omasta saamattomuudestani tietyissä asioissa, sillä hän todella teki KAIKEN lapsiensa puolesta.

Itse olen tietoisesti välttänyt tätä kasvatusmenetelmää. Lapsen vein ensimmäiseen yökylään kun hän oli 3vkoa. Todella tarpeen tuli ne unitunnit! Ja kas, lapsi voi hyvin ja äiti ja isi voivat hyvin. Pidän vähintään kerran kuussa omia kaunistautumispäiviä, jolloin toimitan lapsen hoitoon ja keskityn itseeni/olemme mieheni kanssa vain kahden ja nautimme toisistamme.

En todellakaan yhdy läpsimiskasvatukseen, mutta tämän "äidillä pitää olla oma elämä" -ajatuksen allekirjoitan täysin.

Listätietoa: http://www.hs.fi/ulkomaat/Amerikkalainen+bestseller+Lastenkasvatuskin+p…

Kommentit (218)

Vierailija
21/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini taas eli myös paljon omaa elämäänsä; matkusteli paljon, vietti aikaa ystäviensä kanssa, kuntoili jne...Vanhempani erosivat kun olin ala-asteella. Jostain 11-v asti olin aina yksin kotona illat, vähän vanhempana öitäkin, jopa viikkoja. Sunnuntaina tehtiin joku lihakeitto tai laatikkoruoka ja sitä sitten söin yksin pitkin viikkoa. Äitini piti kyllä huolen perustarpeistani mutta hän ei vaan ollut mikään kodinhengetär.

Siinä vaiheessa kun lukion jälkeen muutin kotoa, alkoi äitini jostakin syytä roikkumaan minussa. Soitteli useita kertoja päivässä ihan vaan kysyäkseen miten pärjään, ja alkoi hirveästi neuvomaan ihan joka asiassa. Muutenkin muutuin hänen silmissään pikkulapseksi joka ei osaa itsenäisesti hoitaa mitään asioita.

Se oli todella outoa. Ensin oli 7-vuotiaasta asti pitänyt pärjätä itsekseen, mutta sitten kun muuttaa omilleen niin tulee hirveästi hyysäystä ja hössötystä. Vieläkin äitini kuvittelee että hänen täytyy huolehtia siitä että maksan laskuni, pesen pyykit, hoidan lapseni ja huolehdin muutenkin normaaleista asioista. Se on kovin uuvuttavaa.

Siis jos en itse kirjoittanut, tai kun, sinun täytyy olla siskoni!

T: Se joka on ollut 11-v asti yksin

Vierailija
22/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selvä korrelaatio on yhteiskuntaluokan ja asuinpaikan sekä vanhempien koulutuksen ja lasten yleisen käytöksen välillä. Aivan samoin kuin Suomessa!

Kannattaisi käydä tutustumassa menoon esim. jossain Pariisin lähiöistä..

Ranskalainen lapsi ei kännää 12-vuotiaasta tai syljeskele kadulla Ei huuda vittua esim. bussissa jossa on lastentarharyhmä. Ei hauku homoksi poikaa, jolla on vaaleanpunainen paita eikä pukeudu hieltä haiseviin vaatteisiin. Osaa teititellä ja olla avulias, ei katso jalkoihinsa toiselle puhuessa.

Olkoonkin vain teistä ulkokultaisuutta, mutta kun oppii tietyille tavoille, aika harva niitä vastaan alkaa aikuisena enää kapinoimaan. Olen suomalainen ja vanhojen vanhempieni myötä tiukan kasvatuksen saanut. Kyllä tekee pahaa katsoa tämän kansan alennustilaa joka ikinen päivä! Nuorista yhä isompi osa on aivan hukassa ja läträävät alkoholilla keskellä viikkoa, ekaluokkalaiset viettävät aikansa ostarilla pihistäen karkkia, kaikki lapsista aikuisiin huutavat homoa ja vittua. Roskat jäävät juuri siihen mihin ne heitetään, koiranpaskat siihen mihin koira ne tekee. Ketään ei kiinnosta kuin oma napa. Oksettavaa!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttujen kesämökillä muutaman päivän. Ranskalaisilla oli nelikuinen vauva.

Vauvaraukka vietti lähes kaiken hereilläoloaikansa matkasängyssä. Kun vauva heräsi, hänet syötettiin (vastikkeella tietysti), minkä jälkeen hänet laskettiin takaisin sänkyyn muutaman lelun kanssa. Kun vauva itki hereillä sängyssä, vanhemmat turhautuivat. Välillä pitivät ehkä pari minuttia sylissä, ja sitten taas sänkyyn yksinään nököttämään.

Surullista! Ja tämä vauva oli toivottu esikoinen.

Pohjoismainen lapsilähtöinen kulttuuri on inhimillisin lapsen ja lapsuuden kannalta. Vaikkakin vanhemmille pari ekaa vuotta melko raskas. Mutta niin on tarkoituskin!

Vierailija
24/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku Ranskassa asuva mamma kommentoida

Suurimpana erona on ehkä se, että lapsilta täällä vaaditaan asioita. Niin kunnioitusta kuin hyvää käytöstä, esimerkiksi. Opetetaan, että sanotaan vastaantulijalle ja vieraalle päivää, kiitos ja anteeksi jos mennään ohi. Opetetaan hyvät ruokailutavat ja muun auttamisen (vaikka pöydän kattamisen, meidän 3v:kin osallistuu joka päivä) jne. Jos lapseni ei aamulla tervehdi hoitoon mennessä, niin kyllä minä asiaan puutun ja vaadin että sanotaan päivää.

En ole ikinä nähnyt kenenkään lyövän lastaan, eli kuva, joka käy keskustelusta ilmi on väärä (että luunappeja ja tukkapöllyjä satelee koko ajan). Pepulle läpsäytystä (housujen läpi) uskon kylläkin tapahtuvan, jos lapsi on mennyt liian pitkälle kielloista ja jäähyistä huolimatta. Lisäksi tarhantädit ja opettajat eivät kuuna päivänä löisi lasta, haloohan siitä nousisi nykypäivänä.

Tässä kai nyt jotain mietteitä. Ja joo, itsestä ja parisuhteesta huolehtiminen on tärkeää. Käydään vähintään kerran kuussa miehen kanssa kahdestaan jossakin illalla, kun lapset ovat isovanhemmilla.

Vierailija
25/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää korvikemaitoa saa kaupasta ja näillä kasvaa hyviä lapsia. Meillä on ihan terveitä korvikelapsia ja rintanikin ovat pysyneet parempina kun en ole roikututtanut niillä taaperoita vuoden ikäiseksi. Hui kauheaa, meillä mies tykkää jopa minun rinnoistani. Sehän on ihan kamalaa, että nainen voisi ajatella miehenkin mukavuutta. Ei ihme, että Suomessa miehet pettää niin paljon.

ei jumalauta, kyllä ollaan tasa-arvossa otettu takapakkia, jos pitää ajatella, että nainen miestä miellyttääkseen jättää kaikkein luonnollisimman asian eli lastensa imetyksen.

Ja tällä en tietenkään halua mollata niitä, joilla imetys ei onnistu. Vaan tuota ylläolevaa, jonka mielestä naisen vapaus ja tissien kiinteys ovat tärkeämpiä asioita.

PS: olen imettänyt kaksi lasta, ja rintani eivät ole lössähtäneet. Meitäkin on, kas kummaa.

On totta, että varmaan 80% vauvoista on pulloruokittu ja loput imetetty, mutta se johtuu siitä, että äitiysloma loppuu vauvan ollessa 2,5kk vanha. Eli useat ajattelevat, ettei ole järkeä alkaa imetysrumbaan, kun sille tulee kova stoppi 2kk päästä ja siihen mennessä olisi hyvä että vauvalla olisi jo jonkinlainen yö- ja päivärytmi, jotta töistä voi selviytyä päivisin.

Pullolla yöt menevät nopeammin putkeen.

Ja joo, tähän varmaan tulee kovat napinat siitä, kuinka sitä voi jäädä kotiäidiksi. Varmaan jossain maaseudulla rahallisesti voikin, mutta täällä on hirveästi suuria kaupunkeja, joissa ne työpaikat ovat ja asunnot tiukassa ja kalliita. Sitä on pakko tehdä töitä, se raha mitä kotona olosta 2,5kk synnytyksestä lähtien saa on todella pieni, muutama satanen kuussa.

Vierailija
26/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee pelko siitä että vastasyntynyt "tottuu syliin" tai "ottaa ylivallan".

Oltiin jossain sukujuhlissa ja mulla oli esikoinen jotain pari viikkoa vanha. Herättyään päikkäreiltä hän alkoi itkemään vaununkopassa. Menin heti tietty ottaan pikkuisen sylkkyyn ja rinnalle. No, johan alkoi kaikki paheksumaan ja käskemään jättää vauva vaunuihin huutamaan. Ei saa ottaa syliin, se yrittää vain manipuloida. Minä siihen että miten kaksiviikkoinen voi manipuloida??? Tokaisivat vain, että olisit vaan uskonut meitä, tulet vielä katumaan.

Itse olen huomannut että mitä rikkaampi ja yläluokkaisempi pariskunta sitä vähemmän harrastetaan perhepetiä, kantoliinoja, imetystä yms. Poikkeuksia tietty on.

Vierailija
27/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-aikana äidin pitääkin olla sitoutunut lapseen ja vauvaa pitää kohdella eri tavalla kuin isompaa lasta.

Vierailija
28/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti sitä tapahtuu, vaikka on lailla kielletty, toisin kuin Ranskassa.

En ole ikinä nähnyt kenenkään lyövän lastaan, eli kuva, joka käy keskustelusta ilmi on väärä (että luunappeja ja tukkapöllyjä satelee koko ajan). Pepulle läpsäytystä (housujen läpi) uskon kylläkin tapahtuvan, jos lapsi on mennyt liian pitkälle kielloista ja jäähyistä huolimatta. Lisäksi tarhantädit ja opettajat eivät kuuna päivänä löisi lasta, haloohan siitä nousisi nykypäivänä.

Vierailija
29/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi hoki tätä minulle esikoisen aikaan, äitini kertoi että tätä ohjeistettiin neuvolassa kun minä synnyin (ei noudattanut, kiitos siitä).

En edellenkään ymmärrä miten pientä vauvaa voi pitää sylissä liikaa ja siten hemmotella sen piloille.

Kauhee pelko siitä että vastasyntynyt "tottuu syliin" tai "ottaa ylivallan".

Oltiin jossain sukujuhlissa ja mulla oli esikoinen jotain pari viikkoa vanha. Herättyään päikkäreiltä hän alkoi itkemään vaununkopassa. Menin heti tietty ottaan pikkuisen sylkkyyn ja rinnalle. No, johan alkoi kaikki paheksumaan ja käskemään jättää vauva vaunuihin huutamaan. Ei saa ottaa syliin, se yrittää vain manipuloida.

Vierailija
30/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo ala-astelainen jengi, joka es-pärinöissä kaataa postilaatikoita ja varastaa pyöriä yms. on kaikki sellaisista perheistä,missä lapset on työnnetty pois jaloista parisuhteen tai parisuhteiden tieltä.

Mutta eihän nämä ole mitään uskonasioita. Minulle on ollut ilo olla lasten kanssa ja lapset eivät ole olleet rasite.

Neljän äiti

uskokaapa ettei edes kasvatuksesta ole kiinni se, että miten laps käyttäytyy!

Minulla on viisi lasta. Yksi on rauhallinen, herranterttu, kaksi on karmeita viikareita, kaksi siltä väliltä. Samoilla metodeilla on koitettu kasvattaa.

Minut itseni on jätetty kasvattamatta, ruokittu ja tuupattu syrjään vain. Ei kuulkaas ollut herkkua! Mieheni on hyvin hoidettu lapsena, ja sen kyllä huomaa. Hän ikäänkuin viihtyy elämässän paljon paremmin.

Onneksi meillä muuten molemmat uhrautuvat kakaralaumamme eteen, ei pääse ukkeli pettelemään ja jättämään, kun on täysillä mukana perhe-elämässä.

Vierailija
31/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina äiti sanoi ettei hänellä tullut maitoa ja siksi mua ei ole imetetty päivääkään. Sitten kerran löysin äitini neuvolakortit yms ja synnäriltä lähtiessä oli annettu seuraavat imetysajat: (2:00)-6:00-10:00-14:00-18:00-22:00. Nuo sulkeet tarkoittaa sitä että sen aamuyön imetyksen voi jättää pois. Ei ihme ettei maitoa tullut.

T: Baby Energa Juniorilla kasvanut

Vierailija
32/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai samanlaiset ohjeet, mutta ei noudattanut niitä (ei kestänyt kuulla nälkähuutoani 3 tuntia) ja kun ekalla neuvolakäynnillä neuvolantäti suutui siitä, niin äitini valehteli seuraavilla kerroilla.

Tuo neuvolassa valehteleminen (tai muunnellun totuuden kertominen) on tuttua minullekin. Nyt ovat lapseni jo siinä iässä, ettei ketään virallista tahoa kiinnosta kuinka usein syövät ja missä ja miten nukkuvat, pääasia että ovat terveitä ja onnellisia.

Joo, itse vuosimallia -73 Mulla aina äiti sanoi ettei hänellä tullut maitoa ja siksi mua ei ole imetetty päivääkään. Sitten kerran löysin äitini neuvolakortit yms ja synnäriltä lähtiessä oli annettu seuraavat imetysajat: (2:00)-6:00-10:00-14:00-18:00-22:00. Nuo sulkeet tarkoittaa sitä että sen aamuyön imetyksen voi jättää pois. Ei ihme ettei maitoa tullut.

Vierailija
33/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina äiti sanoi ettei hänellä tullut maitoa ja siksi mua ei ole imetetty päivääkään. Sitten kerran löysin äitini neuvolakortit yms ja synnäriltä lähtiessä oli annettu seuraavat imetysajat: (2:00)-6:00-10:00-14:00-18:00-22:00. Nuo sulkeet tarkoittaa sitä että sen aamuyön imetyksen voi jättää pois. Ei ihme ettei maitoa tullut.

ja imetettiin silloisten suositusten mukaisesti. Ei se maito lopu, jos vauva saa vähänkin aikaa olla rinnalla. Kuusi kertaa vuorokaudessa imettäminen riittää turvaamaan jos ei nyt täydellisen maidonerityksen, niin jonkinlaisen kuitenkin. Huvittavaa nämä eukot, jotka väittävät, että maidon tulo loppuu kuin seinään, jos ei suurin piirtein tissi suussa 24/7. Ei pidä paikkaansa. Eri asia sitten, jos tekee niin kuin äitisi eli ei pidä rinnalla ollenkaan. Silloin se maito loppuu kokonaan.

Vierailija
34/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai samanlaiset ohjeet, mutta ei noudattanut niitä (ei kestänyt kuulla nälkähuutoani 3 tuntia) ja kun ekalla neuvolakäynnillä neuvolantäti suutui siitä, niin äitini valehteli seuraavilla kerroilla.

Tuo neuvolassa valehteleminen (tai muunnellun totuuden kertominen) on tuttua minullekin. Nyt ovat lapseni jo siinä iässä, ettei ketään virallista tahoa kiinnosta kuinka usein syövät ja missä ja miten nukkuvat, pääasia että ovat terveitä ja onnellisia.

Joo, itse vuosimallia -73 Mulla aina äiti sanoi ettei hänellä tullut maitoa ja siksi mua ei ole imetetty päivääkään. Sitten kerran löysin äitini neuvolakortit yms ja synnäriltä lähtiessä oli annettu seuraavat imetysajat: (2:00)-6:00-10:00-14:00-18:00-22:00. Nuo sulkeet tarkoittaa sitä että sen aamuyön imetyksen voi jättää pois. Ei ihme ettei maitoa tullut.

Oma äitini taas luuli tekevänsä oikein noudattaessaan sairaalahenkilökunnan ohjeita. Luuli että heidän ohjeensa ovat aina parasta lapselle vaikka se olisi äidinvaiston vastaista. En syytä häntä siitä, se oli sitä aikaa. Itseasiassa ymmärrän häntä hyvin koska itse olen joutunut synnyttämään kaksi lasta erittäin imetyskielteisessä maassa ja ollut aina se vastarannan kiiski ja outolintu. Helppoa se ei ole ollut mutta onnistuinpa imettämään 8kk ja 2v7kk.

T: Se Energa Juniorilla kasvanut

Vierailija
35/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaa naisen sitomista hellan ja nyrkin väliin koko imettäminen.

Vierailija
36/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epäonnistunut imetyksessään. Tästä on ihan tutkimustietoakin.

Ei tissi suussa tarvitse istua 24/7, mutta ei se homma niinkään toimi, että kellosta katsotaan tasan tarkkaan neljän tunnin välit.

ja imetettiin silloisten suositusten mukaisesti. Ei se maito lopu, jos vauva saa vähänkin aikaa olla rinnalla. Kuusi kertaa vuorokaudessa imettäminen riittää turvaamaan jos ei nyt täydellisen maidonerityksen, niin jonkinlaisen kuitenkin. Huvittavaa nämä eukot, jotka väittävät, että maidon tulo loppuu kuin seinään, jos ei suurin piirtein tissi suussa 24/7. Ei pidä paikkaansa. Eri asia sitten, jos tekee niin kuin äitisi eli ei pidä rinnalla ollenkaan. Silloin se maito loppuu kokonaan.

Vierailija
37/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äitini on kertonut myös tuosta, että kuinka kauheaa oli kun minä huusin yökaudet nälkää. Tai ei ollut silloin tajunnut, että nälkää. Mutta oli ollut nuori äiti ja totellut neuvolaa. Eli istunut sängyn vieressä itku kurkussa katsomassa kelloa, että tulisipa se äkkiä 6, että saisi antaa minulle ruokaa.

No, olin oppinut nukkumaan äkkiä yöt yli. Mutta sitten oli tullut se ongelma, että kun aloin syödä kiinteitä niin minulla oli kuulemma ollut aivan pohjaton nälkä ja olin 5 vuotiaana todella ylipainoinen kun olin syönyt kuulemma ihan sairaalloisesti.

Äitini sitä on nyt surrut, että ei antanut silloin minulle vauvana rintaa, aina kun minä olin itkenyt. Koska syyttää itseään minun paino-ongelmista, että oli vauvana jäänyt paniikinomainen nälkä ja sitä olin korvannut lapsena ahmimisella.

Tiedä sitten, miten on. Mutta äitini katuu vielä nyt päälle 80 vuotiaanakin sitä, että huudatti minua yöllä.

Vierailija
38/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat imetetty lapsentahtisesti (siis vastasyntyneenä) ja ovat syöneet n. 1,5-3 tunnin välein yötä päivää. Luulin että se oli normi. 24/7 ei kyllä ole tissillä oltu. Meillä ei imetykseen mennyt kuin viitisen minuuttia kerrallaan mutta painoa tulikin aina melkein kaksi kiloa kuukaudessa.

Vierailija
39/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole ite sellainen, vaan vapaa aikuinen valitsemaan.

Kävi vaan niin, että kun kolmas syntyi, meni tarve siihen omaan aikaan ja kappas vaan sitä pystyy tekemään perheen keskellä omia juttujaan, kuten käsitöitä (ei ehkä ihan vauvan kanssa, mutta aikanaan), oppii ymmärtämään, että tämä on tätä tällä hetkellä ja vuoden parin päästä taas on toisenlaista.

Ap:n lapsi taas saattaa kritisoida äitiään jostain muusta, sillä useinhan lapset jostain vanhempiaan syyttävät. Tekikö äitisi puolestasi kaiken, koska muuten olisi joutunut tappelemaan kanssasi, koska et olisi viittinyt? Mikä siihen oli syynä? Vai se että hän tekee kaiken parhaiten omasta mielestään, sellainen asenne on kyllä ikävä. Itsestäni on tosi outoa, miten vähän miehen vanhemmat ovat tekemisissä kanssamme, miten vähän kiinnostaa kuulla meistä. Tuntuu todella välinpitämättömältä ja itsekeskeiseltä, vaikka toisaalta tietysti vapaalta. Omat vanhemmat soittivat 2-4 kertaa/kk. Eli siis minusta usein, koska aika usein tuli tuo 4. Mutta vanhemmat elävät vain aikansa eikä enää kumpikaan siis soita.

Vierailija
40/218 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmin ei vauvalla voinut olla nälkä. Tämä oli virallinen ohjeistus. Ihan sama oliko ruoka pullomaitoa vaiko rintamaitoa. Jos vauva huusi välillä, niin se huusi sitten jotain muuta kuin nälkää. Näin siis virallisten ohjeiden mukaan. Todellisuudessa vauvahan huusi juuri nälkää. Ja kun 4h tuntia oli kulunut ja vauvan sai ruokkia, se söi ahnaasti ja puklasi tietysti osan pois, jolloin "fiksuimmat" tekivät sen tulkinnan että se söi nyt liikaa..